تسنیم نوشت::

طبق یک آمار حدود ۲۰ میلیون نفر در کشور سیگار می کشند که از این تعداد بین ۸.۵ تا ۱۰ میلیون نفر به عنوان افراد معتاد به مصرف نیکوتین شناخته شده اند.

عضو جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران تخمین زد: سالانه 10 هزار میلیارد تومان برای خرید سیگار و درمان بیماری های ناشی از آن در ایران هزینه می شود.


دکتر نصیر دهقان گفت: بر اساس آمار حاصل از تعداد افراد سیگاری، میزان مصرف روزانه سیگار آنها و قیمت فعلی سیگار، همچنین سالانه دو برابر هزینه خرید سیگار در کشور صرف درمان بیماری های ناشی از مصرف این ماده دخانی می شود.

او برآورد کرد: طبق یک آمار حدود 20 میلیون نفر در کشور سیگار می کشند که از این تعداد بین 8.5 تا 10 میلیون نفر به عنوان افراد معتاد به مصرف نیکوتین شناخته شده اند.

دهقان با بیان اینکه افرادی که روزانه کمتر از پنج نخ سیگار می کشند به عنوان معتادان به مصرف نیکوتین به شمار نمی آیند، گفت: معتادان نیکوتین به طور متوسط روزانه بین هشت تا 10 نخ سیگار مصرف می کنند ولی در بین آنها افرادی نیز هستند که بین 40 تا 80 نخ سیگار در طول روز استفاده می کنند.

به گفته او، نتایج تحقیقات نشان می دهد که هر نخ سیگار هشت دقیقه از عمر انسان را کاهش می دهد و در هر شش ثانیه یک نفر در جهان در اثر استعمال دخانیات جان خود را از دست می دهد.

عضو جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران همچنین به معرفی جایگزین هایی برای سیگار در زندگی روزانه افراد سیگاری اشاره کرد و گفت: بر اساس مباحث مطرح شده در حوزه روان درمانی و رفتار درمانی افراد سیگاری، لازم است به معرفی جایگزین هایی برای سیگار به این دسته از افراد توجه شود.

دهقان با بیان اینکه از این طریق می توان سیکل معیوب مصرف مداوم و عادتی سیگار را شناسایی و با ارایه راهکاری جایگزین های مناسبی به آنها معرفی کرد، گفت: افزایش مصرف آب روزانه، انجام 20 تا 30 دقیقه ورزش و نرمش و به طور کلی تغییر سبک زندگی می تواند در این مسیر بسیار کمک کننده باشد.

او گفت: همچنین به تازگی روش های نوینی مانند رایحه درمانی و موسیقی درمانی برای ترک دادن افراد سیگاری در ایران (در بین 40 نفر به عنوان گروه شاهد) و استرالیا مورد بررسی قرار گرفته و نتایج آن مثبت گزارش شده است. بنابراین می توان از اینگونه روش ها نیز برای همراهی کردن با افراد سیگاری در ترک سیگار استفاده کرد.

 

23231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 373648

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی بی GB ۱۴:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۳
    1 14
    جمعیت مبارزه با دخانیات بجای رصد کردن وانجام کیفیت سنجی سیگار با سیگاری کار دارد سیگاری که شاید از توتون وتنباکو برای درمان خود بهره ببرد برای رفع ورجوع اعصاب .چربی خون و... به نیکوتین نیاز دارد میکشد وبا هزینه کردن خیر میرساند موضوع کاملا اختیاری هست هیچ اجباری نیست تلاش بسیاری شده در اماکن عمومی سیگار نکشند .فروش برای اطفال ممنوع و... آنچه که حائز اهمیت است . در این دنیای متخاصم وشکستن قبح وجدان کار نظارت وهوشیاری دقیق میطلبد با عطر افشانی وموسیقی نه فقط سیگار ترک نمی شود بلکه با این دو پدیده عماله سیگاری میطلبد دخانیات وطنی نه کسی را به فضا میبرد ونه ذائقه خیالپروری را رشد میدهد دخان است ولا غیر
    • بی نام IR ۲۰:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۳
      7 0
      مطمعنم خودتم نفهمیدی چی گفتی جناب بی بی
  • حسین متقی A1 ۰۷:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۴
    1 0
    به عنوان کسي که سي سال سابقه پژوهشي و کتابخانه اي دارم دو ماه قبل ايميلي نامه نوشتم به رئيس سازمان دخانيات کشور و عرض کردم براي اينکه آرام آرام فرهنگ سازي بشود اجازه بدهيد تنها با اختصاص يک نخ سيگار يک کار فرهنگي بزرگي را شروع کنيم به اين شکل: 1. عرض کردم از ده ميليون سيگاري اين کشور شيعه بخواهيم تنها با حذف يک نخ سيگار از مصارف سيگار روزانه خويش و اختصاص پول آن براي احداث يک کتابخانه تخصصي اهل بيت عليهم السلام در کشور موافقت نمايند. 2. شما به عنوان رئيس سازمان از توليد يک بسته سيگار 20 نخي پول يک دانه به اين کار اختصاص دهيد. 3. از واردات هر بسته سيگار 20 نخي پول يک نخ به اين کار اختصاص يابد اما طبق معمول تمام نهادها و سازمانهاي کشور که حتي جوابي دو کلمه اي هم نميدهند تاکنون جوابي نيامد.
    • علي A1 ۱۹:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۴
      1 0
      اي کاش اينقدر مسؤلان و مديران سازمان دخانيات کشور رشد مييافتند و از پشت دود سيگارها اين نوع فکرها و پيشنهادها را ميخواندند با توجه به شناختي که ما از مديران و مسؤولان دخانيات در کشور داريم مطلقا در اين فضاهاي فکري نيستند و بسيار بعيد است اصلا به اين امور آرماني و ديني اعتنايي نمايند به هر حال فکر نابي است به نظرم اگر فقط يکسال اين قانون بشود و مجلس هم تأييدي بنهدصدا و سيما هم تبليغي نمايد قطعا مردم ديندار کشور ما استقبال مينمايند به شرط اينکه مسؤولان دخانيات تکاني بخورند طي يکسال 3650000000 سيگار کشيده نميشود و اگر هر نخ سيگار فقط صد تومان باشد طي يکسال 365000000000 يعني سيصد و شصت و پنج ميليارد تومان ميشود باهاش ميشه دهها کار بزرک در کشور انجام داد اينو ميگن کار فرهنگي آن هم فقط با يک نخ
  • سيگاري براي اهل بيت قدمي برنميدارد بفهم A1 ۱۹:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۴
    1 0
    آقاي متقي گمان ميکند در اين وانفساي استغفا و درگيري هيئت مديره سازمان دخانيات کشور با همديگري ميتواند پاسخي براي خود دريافت نمايد در حالي که آنها اصلا در اين فضاهايي که شما فکر ميکنيد نيستند آنها اصلا اهميتي به اين موضوعات نميدهند شما بايد کانال مجلس و کسان ديگري را پي بگيريد براي جا انداختن اين موضوعات آرماني ... در ضمن يادتان باشد هم فرد سيگاري هيچوقت براي اهل بيت قدمي برنميدارد و هم اينکه پول سيگار سم نبايد براي اهل بيت خرچ شود چرا؟ چون کسي که براحتي بدون عذاب وجدان هم خودش و هم خانواده و هم جامعه را مسموم ميکند بعدش هم دهانش متعفن طفلي زن و بجه يک سيگاري چه گناهي کرده اند بايد قرباني اين همه خودخواهي آدمها باشند؟ در خانه به راحتي سيگار ميکشدو بچه معصومش را با راحت مسموم ميکند ....