حسن بهشتی پور در مطلب تازه خود در وبلاگ نخبگان خبرآنلاین به بررسی اجمالی سیر مذاکرات هسته ای ایران با گروه 1+5 از دی ماه سال گذشته تا تیرماه 1393پرداخته است.

مدیر سابق شبکه العالم درباره پنجمین دور مذاکرات وین در سطح ظریف و اشتون در خردادماه 1393 نوشته است:

«پس از آنکه بدلیل مباحث انحرافی در مذاکرات وین 4 بویژه درباره درخواست برای مذاکره درباره توان موشکی ایران، در عمل این مذاکرات عقیم ماند، دور پنجم مذاکرات در شرایطی در وین شروع شد که کشورهای غربی حداقل در سطح تبلیغاتی از حجم درخواست ها برای توسعه موضوع مذاکرات به برنامه های دفاعی ایران خود داری کردند. آنچه که از موضع گیری های مقام های آمریکایی هم در این دور مشخص شد، آنها در عمل دیدند اگر بخواهند سیاست غلط خود را ادامه دهند در عمل مذاکرات به بن بست کشیده می شود به همین دلیل موقتا سیاست گفتگو درباره صرف مسائل هسته ای را که خواست بر حق ایران بود، در پیش گرفتند.»
ششمین دور مذاکرات وین در تیر ماه 1393 برگزار شد. این تحلیلگر مسائل سیاسی ضمن اشاره به توافق های صورت گرفته در این دوره، درباره تعهد آمریکا در خصوص آزادسازی دارایی های مسدود شده ایران می نویسد:
«دولت آمریکا متعهد شده است با همان شرایط و ضوابط تفاهم ژنو که در واقع آزادسازی مبلغ 2/4 میلیارد دلار را در مقابل رقیق سازی و اکسیدسازی مواد 20 درصد مقرر ساخته بود، این بار مبلغ دو میلیارد و هشتصد میلیون دلار از دارایی های مسدود شده جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور را ظرف این چهار ماه آزاد نماید .
این مبلغ در چهار قسط 500 میلیون دلاری و دو قسط 400 میلیون دلاری، در فواصل زمانی تقریباً هر سه هفته یک بار پرداخت خواهد شد...
آمریکا در این سند توضیحی پذیرفته است که پرداخت به موقع این مبالغ را به نحوی ممکن نماید که از بروز اشکالات و تأخیراتی که در شش ماهه گذشته رخ داده بود خودداری گردد.

برای خواندن متن کامل این مطلب، لطفا اینجا را کلیک کنید.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 374216

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • نیما A1 ۱۷:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۶
    6 0
    کاش ایران بجای مذاکره با 51 برای بدست آوردن 2/8 میلیارد دلار بعداز 2 سال با آقای زنجانی مذاکره میکرد تا حداقل 8میلیارد دلار بدست میاورد