مهر نوشت:

مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور خودرو از بازنگری و اصلاح استراتژی صنعت خودرو خبرداد و گفت: وزارت صنعت، معدن و تجارت به دنبال رفع انحصار از خودرو است و فعلا دخالتی در قیمت‌گذاری نداریم؛ چراکه قانون این اجازه را نمی‌دهد و قیمت میان شورای رقابت و خودروسازان تعیین می‌شود.

بیوک علیمرادلو گفت: وزارت صنعت، معدن و تجارت در سیاست گذاری خودرو، بر اساس منطق مشخصی پیش می رود و منافع مصرف‌کننده و تولیدکننده را به صورت توامان می بیند؛ اما باید به این نکته توجه داشت که نمی‌توان به زور کارخانه‌های خودروسازی را مجبور به تولید با ضرر کرد؛ اما می توان کارخانه را مجبور کرد که قیمت را کاهش داده و تیراژ را بالا برد.

مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: هزینه های تولید خودرو در ایران می تواند کاهش یابد که بر این اساس باید بر روی بحث های تغییر فرآیند تولید کار کرد تا هزینه ها کاهش یابد؛ ضمن اینکه می توان پرسنل را کاهش داد تا هزینه ها کم شود، ولی واقعیت هایی نیز در این میان وجود دارد، اینکه زمانی صنعت خودرو نزدیک دو میلیون دستگاه تولید داشته و به منظور همین تیراژ نیز، نیروی انسانی جذب کرده است؛ اما در سالهای گذشته که دچار ضرر و زیان ناشی از افت تولید شده است، حتی یک نفر را نیز از کار بیکار نکرده است.

او گفت: چنین عواملی هزینه هایی است که صنعت خودرو در مقابل جامعه تقبل کرده است؛ در حالیکه کمتر کسی در مباحث قیمتی، این هزینه ها را لحاظ می کند.

علیمرادلو، با تاکید بر اینکه وزارت صنعت، معدن و تجارت در قیمتگذاری خودرو دخالت نمی کند و تابع قانون است، گفت: موضوع قیمت خودرو و شورای رقابت، بحث قانون است و وزارتخانه نیز تابع قانون است، اما به نظر می رسد که مصداق انحصار باید از روی خودرو برداشته شود تا آن وقت بتوان وزارت صنعت را به عنوان یک وزارتخانه متولی، در قیمت دخیل کرد.

او گفت: اکنون موضوع قیمت خودرو از حیطه مسئولیت وزارتخانه و دولت خارج است و بین بنگاه و شورای رقابت تعیین می شود.

مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت در پاسخ به این سوال که وزیر صنعت از خودروسازان تعهدنامه ای برای ارتقای کیفیت و کاهش قیمت دریافت کرده است، گفت: در دولت قبل که از خودروسازان تعهدنامه اخذ شده بود، نتیجه این تعهدات را نیز مشاهده کردیم که این تعهدات هیچگونه فایده ای برای تولید و مصرف کننده نداشت و بنابراین تعهدی که در آن عمل نباشد، اخذ نمی کنیم.

او گفت: ما قسم نامه سمبلیک را قبول نداریم و معتقدیم که باید برنامه برای افزایش تولید داشته باشیم؛ ضمن اینکه هم اکنون در حال تمرکز و اصلاح استراتژی توسعه صنعت خودرو هستیم که شاخصه مهم آن، توسعه صادرات و بالا بردن تیراژ تولید است؛ به این معنا که در نهایت بتوان با مجموعه سیاستگذاری ها، کیفیت خودرو را افزایش داده و رضایت مشتریان را به دنبال داشته باشیم.

به گفته علیمرادلو، خودروسازان به صورت آنلاین پایش می شوند و در جلسات هر دو هفته یکبار که در شورای سیاستگذاری خودرو با وزیر صنعت، معدن و تجارت داریم، گزارشاتی ارایه می دهیم.

 


23231

 

کد خبر 374660

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 11
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۷:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۹
    19 0
    مشاور یه چیزی میگه معاون یه چیزی خود وزیر هم یه چیزی. دنبالش هستیم یعنی هیچوقت عملی نمیشه. همین مصوبه ی دولت مبنی بر حذف تعرفه ی خودروهای هیبریدی رو اجرا کنید خودش خیلی کمک میکنه
  • محمدی A1 ۰۷:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۹
    28 0
    جوک سال " دنبال رفع انحصار خودرو هستیم"
  • ناصر IR ۰۸:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۹
    28 0
    به شرفم شما منافع مصرف کننده را نمی بینیدو فقط به فکر منافع تولید کننده هستید.
  • بی نام A1 ۰۸:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۹
    26 0
    "مشاور وزیر صنعت: دنبال رفع انحصار خودرو هستیم/ فعلا دخالتی در قیمت‌گذاری نداریم " مردم هم باور کردند شرم کنید....
  • مسعود A1 ۰۹:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۹
    7 0
    دنبالش نرو اسیر می شی
  • بی نام IR ۱۱:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۹
    6 0
    تیراژ تولید آمده پایین و حتی یک نفر را هم از کار بیکار نکرده اند حالا حساب کنید ببینید با این تولید یک چهارم شده چه درآمدی دارند که باز هم از عهده حقوق اینهمه کارگر و کارمند و مهندس برمیایند.
  • یه بنده خدا IR ۱۵:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۹
    8 0
    شما که تو قیمت نمی تونید دخالت کنید، چطور می تونید از انحصار در بیارین این صنعت انحصاری رو...
  • بی نام A1 ۱۶:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۰
    5 0
    دروغ گفتن خرج داره نه والا بشین تا بیاد
  • بی نام IR ۰۴:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۲
    5 0
    همه جای دنیا مصرف کننده ها خودشون به فکر خودشونن و اقدامی میکنن. ما هم باید همینکار رو بکنیم و دل به وعده های اینها ندیم. باید نخریم...
  • عباس A1 ۰۷:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۲
    3 0
    همین که ممنوعیت واردات خودروهای با کیفیت خارجی رو در دستور کار قرار دادید مشخصه چقدر به فکر رفع انحصار و ایجاد رقابت هستید... من نمیدونم بین مردم کسی هست که یه درصد هم حرف شمارو باور کنه یا نه... از یه طرف شعار حمایت از مصرف کننده میدن از طرف دیگه راهو برا تولید جنس بی کیفیت هموار میکنن... مشکل اینجاست که این شرکتا خصوصی نیستند و دلسوزشون کسایی هستن که باید برا مردم تصمیم بگیرن.
  • مهلا IR ۱۷:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۶
    0 0
    خدا و کیلی ایران خودرو هم بلده تولید کنه؟؟؟ سراسر دنیا پیشرفت دارند و خودرو جدید تولید میکنند بعدما باکیفیت ترین خودرو پررررررررررراِید بر می داریم پراید بار میکنیم این دیگه اخر پیشرفت بود دستتون درد نکنه خسته شدید اکیسان ها