۰ نفر
۲۵ بهمن ۱۳۸۷ - ۱۰:۰۰

آزاد راه تهران - شمال که احداث آن از حدود 11 سال قبل آغاز شده سرگردان باقی مانده است.

سمیه فتحی: آزاد راه تهران - شمال که احداث آن از حدود 11 سال قبل آغاز شده و تا کنون فقط بخشهایی از منطقه یک، دو  و چهار،  درصد اندکی پیشرفت داشته همچنان در اما و اگرهای وزارت راه و ترابری و بنیاد مستضعفان سرگردان مانده است. این در حالی است بهبهانی وزیر راه در مراسم معارفه خود تسریع در امور این پروژه را از اولویتهای اصلی خود عنوان کرد اما تا به امروز مشکلات گذاشته بر سرجای خود باقی مانده است و مشخص نیست این آزاد راه که می تواند گره ترافیکی سفر به شمال کشور را رفع کند چه زمانی به بهره برداری خواهد رسید.  

به گزارش خبرآنلاین، نشست خبری مدیرعامل شرکت آزاد راه تهران - شمال که پس ازیک سال آن هم به بهانه بازدید خبرنگاران از تونل پیشگام البرز برگزار شد  بازهم نتوانست به سوالات خبرنگاران در خصوص سرانجام بهره برداری از این پروژه پاسخ دهد. عباس علی آب بر ، در این نشست از جواب دادن به سوالات خبرنگاران طفره رفت و در طول این برنامه تاکید داشت وارد بحثهای سیاسی و مسائل وزارت راه و بنیاد نخواهد شد و تنها مساله این آزاد راه را تامین منابع مالی عنوان کرد. 

عباس علی آب بر، مدیرعامل شرکت آزادراه تهران- شمال در جمع خبرنگاران اظهار کرد: " اگر تا به امروز درباره وضعیت این آزادراه مصاحبه نکرده ام به این علت است که نیازی نبود و من هم آدم تبلیغاتی وسیاسی نیستم. "

 به بحثهای سیاسی و مسائل وزارت راه و بنیاد وارد نمی شوم
وی درباره خبرهایی که اعلام می شود بنیاد مستضعفان این پروژه مشکل دارد، گفت: " فکر نمی کنم بنیاد تاکنون در این باره اعلام نظر کرده باشد.  وزیر راه وترابری مسوول کل راهها و راه آهن کشور و ایشان در این باره باید به رسانه ها پاسخ دهند. "

آب بر از خبرنگاران خواست هر اندازه عدد و رقم درباره‌ی وضعیت آزاد راه تهران -شمال بخواهید در اختیارتان می گذارم اما من را وارد بحثهای سیاسی و مسائلی که وزارت راه درباره بنیاد مطرح می کند، نکنید.

 منطقه چهار تا پایان سال 88 ، بهره برداری می شود
آب بر درباره وضعیت کلی پروژه آزاد راه تهران - شمال تصریح کرد: " این پروژه به چهار منطقه تقسیم شده است که هریک از مناطق ویژگی های خاص خود را دارند. در شرایط فعلی منطقه چهار نزدیک به 50 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است این منطقه از مرزن آباد تا چالوس به طول 20 کیلومتر است و در صورت تامین منابع مالی تا پایان سال 88 به بهره برداری می رسد.

 طراحی مجدد منطقه سه
وی افزود: " در منطقه سه به علت وقوع زلزله و رانش زمین مجبور شدیم طراحی مجدد در این منطقه انجام دهیم . از این رو کار عملیاتی در این منطقه آغاز نشده است. این طرح به وزارت راه ارائه شده که پس از تایید فعالیت اجرایی شروع می شود. همچنین منطقه سه از پل زنگوله تا مرزن آباد به طول 45 کیلومتر است. "

آب بر ادامه داد: " منطقه دو از شهرستانک تا پل زنگوله به طول 25 کیلومتر است که تونل پیشگام البرز نیز در این منطقه قرار دارد. این تونل بزرگترین و طولانی ترین تونل در بخش راه ، آزاد راه و راه آهن کشور است. "

نمی دانم تونل پیشگام البرز در خارمیانه نیز بزرگترین تونل است
مدیرعامل شرکت آزاد راه تهران - شمال درپاسخ به این سوال که وزیر راه وترابری اعلام کرده این تونل بزرگترین تونل خاورمیانه است اما ظاهرا تونل های بزرگتری نیز وجود دارد گفت: " من نمی دانم در خاورمیانه وضعیت چگونه است اما تاکید کردم تونل پیشگام البرز بزرگترین و طولانی ترین تونل در بخش راه ، آزاد راه و راه آهن کشور است. ممکن است در سایر بخش‌ها تونل بزرگتری وجود داشته باشد. "

وی با اشاره به اینکه منطقه یک از دهکده المپیک تا شهرستانک به طول 32 کیلومتر است، عنوان کرد: " در منطقه با پیمانکار چینی قرارداد داریم. در مهرماه 82، این قرارداد با 220 میلیون دلار و 25 میلیون دلار تعدیل پیش بینی شده که جمعا 245 میلیون دلار می شود به امضای طرفین رسید اما به علت فعال نشدن فایناس در طول این مدت و آزاد نشدن زمینهای این مسیر که در قرارداد پیش بینی شده بود، پیمانکار پروژه با مشکل مواجه شد و این پروژه به تعویق افتاد. "

هنوز درباره افزایش قیمت قرارداد چینی ها به توافق نرسیده ام
مدیرعامل شرکت آزاد راه تهران - شمال افزود: " این مسائل سبب شد پیمانکار پروژه با توجه به افزایش هزینه ها و میزان تورم، افزایش قیمت پروژه را درخواست کند. چراکه اعلام کرده با قیمت قرارداد سال 82 قادر به ادامه فعالیت نیست. "

آب بر ادامه داد: " خوشبختانه توانستیم با مذاکره میزان این مبلغ درخواستی ر کاهش دهیم و قیمت قرارداد تا مرز 400 میلیون دلار برسد. البته افزایش قرارداد هنوز به توافق ما نرسیده است. چراکه بنیاد و وزارت راه این مساله را باید بررسی کنند. در صورت موافقت این افزایش انجام می شود. "

 اشتباه اعلام شد؛ قرارداد منطقه یک 155 میلیون دلار افزایش داشته است
آب بر درباره اینکه وزیر راه وترابری اعلام کرده بود؛ قیمت قرارداد چینی ها 400 میلیون دلار افزایش یافته است، تصریح کرد: " این قرارداد از 245 میلیون دلار به 400 میلیون دلار رسیده است و 155 میلیون دلار افزایش داشته است. تصور نمی کنم آقای وزیر اشتباه گفته اند. شاید  هم رسانه ها در انعکاس آن دچار اشتباه شده اند. "

 منطقه یک تا سال 1391 به بهره برداری می رسد
 آب بر درباره زمان پایان بهره برداری از منطقه یک گفت: " پیش بینی شده این این پروژه تا عید سال 1391 به پایان برسد. در حال حاضر نیز پیمانکار این پروژه چینی ها هستند. اما اگر به توافق نرسیم کار به پینانکار ایرانی می دهیم چراکه معتقدیم از نظر فنی ومهندسی پیمانکار ایرانی توانایی بالایی دارد. اما مساله تامین منابع مالی است. "

وی افزود:  "در سیاست عمومی کشور پیش بینی شده بخشی از منابع مالی از طریق فایناس و سرمایه گذاری خارجی تامین شوند به همین دلیل از پیمانکار خارجی استقبال می کنیم وگرنه پیمانکار این توانایی را دارد به شرط آنکه تامین منابع مال انجام شود. "

کل آزاد راه تهران - شمال، 2 هزار و 800 میلیارد تومان اعتبار می خواهد
مدیرعامل شرکت آزاد راه تهران - شمال درباره میزان اعتبار مورد نیاز برای بهره برداری کل پروژه گفت: " این پروژه از صفر تا صد، 2 هزار و 800 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد اما بر اساس آخرین متمم قرارداد در چند سال پیش، اعتبار پروژه 450 میلیارد تومان و علاوه بر آن 15 میلیارد تومان نیز برای معارضین ملکی پیش بینی شده است که مبلغی را نیز به عنوان تعدیل در نظر گرفته شد که برحسب نیاز به مبلغ قرداد اضافه می شود. "

  سهم آورده طرفین پروژه مساوی است
وی در پاسخ به این پرسش که سهم هریک از طرفین چه میزان بوده است، تاکید کرد: " تاکنون به صورت 50 درصد وزارت راه و 50 درصد بنیاد است. تا به امروز نیز آورده دو طرف تقریبا مساوی بوده است اما در آینده را از من سوال نکنید چون من سرمایه گذار نیستم. "

 زمانی برای پایان کل این آزاد راه عنوان نمی کنم
مدیر عامل شرکت آزاد راه تهران -شمال در پاسخ به این سوال که کل پروژه  چه زمانی به پایان می رسد گفت: " من زمانی برای پایان پروژه آزاد راه تهران - شمال اعلام نمی کنم. "

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 3755

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 10 =