فرمانده نیروی دریایی ارتش تصریح کرد: وقتی می‌گوییم که چرا درباره نیروی دریایی سریالی ساخته نمی‌شود می‌گویند وقتی می‌توانیم در یک آبادی با یک ماشین و چند سلاح سریال بسازیم، برای چه باید خودمان را به سختی بیاندازیم و در گرما و شرجی جنوب به این کار وارد شویم.

به گزارش خبرآنلاين، مراسم رونمایی از «کتاب تکاوران نیروی دریایی در خرمشهر» عصر ديروز با حضور حجت الاسلام سید مهدی خاموشی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، دریادار دکتر حبیب الله سیاری فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی، محسن مومنی شریف، رییس حوزه هنری، مرتضی سرهنگی، مدیر دفتر ادبیات و هنر مقاومت حوزه هنری، محمد حمزه زاده، مدیر عامل انتشارات سوره مهر، احمد نجفی، بازیگر سینما و تلویزیون، انسیه شاه حسینی کارگردان و جمع زیادی از فرماندهان ارشد نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی در تالار سوره حوزه هنری برگزار شد.


چرا مردم درباره شهدای نیروی دریایی کمتر اطلاع دارند؟

در این مراسم دریادار حبیب الله سیاری اظهار داشت: برنامه‌هایی از این دست مصداق عینی زنده نگاه داشتن یاد شهدا است و موجب اقتدار و افتخار ما نیز هست چرا که همه ما اذعان داریم شهدای ما خون خود را دادند تا عزت ما و سربلندی مان باقی بماند.وی ادامه داد: هر ساله در نمایشگاه کتاب خجالت می‌کشیدم از این که چرا در مورد نیروی دریایی کتابی منتشر نشده و امروز با انتشار این خاطرات خوشحالی‌ام را ابراز می‌کنم که این اتفاق همانند نیروی هوایی و زمینی درباره نیروی دریایی نیز آغاز شده است.

سیاری ادامه داد: درباره نیروی دریایی حرف‌های نگفته زیاد است. همه گفته‌اند و شنیده‌ایم که ما در سال ابتدای جنگ کار خاصی نکردیم و تنها شکست خوردیم اما چرا کسی نمی‌گوید در شصت و هفتمین روز جنگ این نیروی دریایی بود که توانست نیروی دریایی عراق را شکست و تمامی اقتصاد دشمن را تعطیل کند. نیروی دریایی بود که توانست در همان موقعیت دشمن را محاصره دریایی کند و تمامی صادرات و واردات دریایی او را تعطیل کند و این ما بودیم که از نظر سیاسی در بین کشورهای حاشیه خلیج فارس ثابت کردیم که چه توان بالایی داریم. وی ادامه داد: بعد از شکست نیروی دریایی عراق همه به صدام کمک کردند که بندر امام را محاصره کند تا ما نتوانیم صادرات داشته باشیم، اما اسکورت نیروی دریایی 10 هزار کشتی را در طول دفاع مقدس مورد پوشش خود قرار داد و موجب شد 300 میلیون تن اقلام به کشور وارد شود و حتی یک روز هم صادرات نفت ما قطع نشود.

سیاری افزود: اگر در خلیج عدن از سال 87 تا اکنون 2 هزار و 400 عملیات اسکورت کشتی انجام نشده بود بدون شک صادرات و واردات کشور با مشکل روبرو می‌شد. حال سئوال این است چه کسی می‌تواند سکوهای نفتی ما را در خلیج فارس حفظ کند و سیادت ما را بر آن خلیج همیشه فارس بیان کند. فرمانده نیروی دریایی ارتش ادامه داد: مقام معظم رهبری چندی پیش در گرمترین روز سال به جنوب آمدند تا ضمن دیدار با سربازان نیروی دریایی با آنها خدا قوت بکند. ایشان در آن دیدار گفتند وقتی که شما به کشورهای آن منطقه می‌روید در حالی که قصد حمله‌ای ندارید آنها به جوش و خروش می‌افتند و همین مسئله موجب انتقال فرهنگ اسلامی می‌شود. بر پایه همین نکته است که باور داریم که نیروی دریایی نیرویی سیاسی، نظامی، بین المللی و علمی است و مانند وزارت خارجه می‌تواند در توسعه دیپلماسی موثر باشد.

سیاری ادامه داد: من البته کمی از مسئولینی که به فعالیت‌های هنری و تلویزیونی می‌پردازند گله مندم. خانواده شهدا مکرر از ما سئوال می‌کنند که چرا مردم درباره شهدای نیروی دریایی کمتر اطلاع دارند البته الان موضوع دریا و اهمیت آن در کتاب‌های درسی ما بسیار وارد شده است اما به آن اندازه که با ابزار سینما و تلویزیون درباره نیروی هوایی و زمینی سریال ساخته شده درباره نیروی دریایی کار نشده است البته شاید علتش این است که در جنگ دریایی جز ما کسی حاضر نبود که البته علت آن تجهیزات محور بودن این نوع نبرد است.

فرمانده نیروی دریایی ارتش تصریح کرد: وقتی می‌گوییم که چرا درباره نیروی دریایی سریالی ساخته نمی‌شود می‌گویند وقتی می‌توانیم در یک آبادی با یک ماشین و چند سلاح سریال بسازیم، برای چه باید خودمان را به سختی بیاندازیم و در گرما و شرجی جنوب به این کار وارد شویم. من هم تصریح می‌کنم که این کار سخت است و هزینه می‌خواهد و نمی‌گویم که همه هزینه آن را پرداخت می‌کنیم اما هر چه داریم را برای این کار در طبق اخلاص می‌گذاریم.

 

320 هزار شهيد در جنگ تحميلي

بنابراين گزارش، سید قاسم یاحسینی، تدوینگر این کتاب نیز در سخنانی گفت: درباره جنگ حدود 10 هزار کتاب در قالب های مختلف چاپ شده است و درباره خرمشهر حدود 300 جلد و وضعیت چنان است که برخی از آنها به تکرار هم افتاده اند اما خدا را شاکرم که در این کتاب توانستم به سراغ مردی از قهرمانان سرزمینم بروم که سرافرازانه ایستاده و از شرف ارتشی بودن و ایرانی بودنش دفاع کرده است.

وی افزود: آقای صمدی خودش را هم گاهی سانسور می‌کند مثلا نمی‌گوید که در طول 34 روز مقاومت خرمشهر شش بار زخمی شده است و دو بار کارش به بیمارستان هم کشید، اما ایستاد و از سرزمینش دفاع کرده است.

یاحسینی ادامه داد: زیاد شنیده‌ایم که می‌گویند جنگ ما را غافلگیر کرد اما امروز بر اساس اسناد و خاطرات فراوانی که منتشر شده است می‌دانیم که دست کم از اواخر سال 58 نیروهای ما به مرکز ، این گزارش را داده بودند که حمله عراق به ما بسیار نزدیک است اما به هر شکل به آن توجه نشده است به استناد روزشمارهای منتشر شده می‌دانیم که در فروردین ماه 59 هشدار حمله عراق ظرف چندماه آینده داده شده بود اما کسی به آن توجه نکرده بود.


وی افزود: انتشار این کتاب موجب تغییر گفتمان و روایت درباره خرمشهر می‌شود. ما تابحال فکر می‌کردیم که در زمان حمله عراق به خرمشهر تنها نیروهای مردمی بودند که به مقاومت پرداختند در حالی که این کتاب روایت می‌کند که تنها چند ساعت بعد از آغاز جنگ گردان 600 نفره از تکاوران نیروی دریایی در ستودنی به طول 12 کیلومتر از بوشهر و خرمشهر می‌روند و حماسه می‌آفرینند.

وی در پایان گفت: بسیاری از تکاوران نیروی دریایی که در زمره شهدا هستند گمنام مانده‌اند. به عنوان مثال در بحبوحه حمله به خرمشهر و آتش سنگین عراق بر روی تنها مسیر ارتباطی میان آبادان و خرمشهر درست در زمانی که مهمات نیروهای ما به اتمام می‌رسد یکی از تکاوران نیروی دریای به نام محمد مختاری داوطلبانه یک ماشین پر از مهمات را به سمت خرمشهر حرکت می‌دهد اما در میانه راه به دلایلی که روشن نیست اتومبیل وی منفجر می‌شود به صورتی که از وی جز تکه‌ای از پوتینش باقی نمی‌ماند و افسوس می‌خورم که امروز حتی یک فست فودی به نام محمد مختاری نیست.

در پایان مراسم توسط سوره مهر با حضور دریادار سیاری، حجت الاسلام خاموشی، مرتضی سرهنگی و محسن مومنی از راوی و نویسنده کتاب تقدیر بعمل آمد.

6060

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 377055

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 15 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 15
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام RO ۰۷:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۲
    111 3
    زبانم قاصره درود بر شما
  • ش.ش A1 ۰۷:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۲
    185 4
    ارتشی های ما همیشه زیر سایه گروهی هستند در حالی که بیشترین زحمت هارو کشیدن
  • مجتبا IR ۰۸:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۲
    149 2
    بچه های ارتش حرف برای گفتن کم ندارن و بعد از جنگ هم روایت های جنگ کاملا یک طرفه بوده و کلا هم توی این روایتها ارتش متهم بوده و فضا و رسانه ای هم برای پاسخگویی نداشتن تازه ما بعد از این همه مدت داریم می فهمیم اگه بچه های ارتش نبودن چه اتفاقی می افتاد. نمونه اش برنامه شب گذشته شبکه یک . ای کاش ساعت بهتری پخش می شد.
  • بی نام IR ۰۸:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۲
    134 2
    ارتش وخصوصا دلاور مردان نیروی دریائی در جنگ خیلی مظلوم واقع شدند واطلاع رسانی کمی از رشادتهای آنها شده است
    • بی نام IR ۱۳:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۲
      53 2
      يكي از افتخارات من اين بود كه در نيروي دريايي ارتش خدمت كردم ...
  • بی نام IR ۰۸:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۲
    64 2
    مجاهدان فی السبیل ا.... بی توقع شمایید و همیشه در دل ملت جا دارید هر چند در بسیاری از تریبونها جایی برای شما نیست
  • بی نام A1 ۰۹:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۲
    78 4
    ارتش از همه نیروهای نظامی بهتر و قوی تره جنجالهای سیاسی عده ای را بیخودی پررنگ کرده
  • بی نام IR ۱۲:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۲
    64 2
    چون بجایی وصل نبود هیچکس ازش حرف نمی زنه
  • ناشناس IR ۱۶:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۲
    35 1
    درود بر ارتش وطنم
  • حسین A1 ۱۷:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۲
    36 1
    سلام ودرود بی کران بر سردار رشید اسلام دکتر سیاری و همه همرزمان و شهدای گرانقدر نیروی دریایی بخصوص تفنگداران و تکاوران
  • بی نام IR ۲۰:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۲
    21 1
    جناب منفی دهنده همه نظرات چرا منفی؟
  • ایرانی RO ۰۸:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۳
    38 1
    بنده سالها در جنگ و اسارت بودم و افراد بسیار مخلصی از دوستان در ارتش دیدم که همیشه به آنها افتخار می کنم سرهنگ وطن پرست و سرهنگ مدارایی و سایر افسران دوست داشنی که با رشادت وصف نشدنی در جنگ حضور داشتند و هیچ خود نمایی وتبلیغی در مورد خود نمی کردند . ایثار به تمام معنا
  • بی نام A1 ۲۰:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۴
    21 1
    درود بر ارتشیهای غیور وطنم که بی منت هر چه داشتند تقدیم وطن کردند.مجری یه سوال در مورد دریای خزر کرد.چرا جواب نداد
  • بی نام IR ۱۳:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۵
    24 1
    ارتش ای سداستوار
  • افشين RO ۰۵:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۵
    6 0
    درود خداوند بر تمام شهيدان وطن سخنان سردار سیاری بسیار بجا و درست. زنده باد شهيد محمد مختاری پسردايي مادر من بود. یادمه قرار بود پل خرمشهر به نام این شهيد بزرگوار نامگذاری بشه که نشد یادمه سردار سیاری در چند برنامه تلوزيونی از شهيد محمد مختاری اسم آوردند. حیف که یادی از این شهيدان گرانقدر نميشود. زنده باد سردار سیاری که باز هم اسمی از این شهيد بزرگوار به ميان آوردند. روزنامه کيهان روز 26 آذر سال 1359 خبر شهادت شهيد محمد مختاری رو با عنوان " دلاوری که 40 تانک دشمن را سالم به غنيمت گرفته بود شهيد شد". یادمه روزی که محمد مختاری شهيد شد عراق توی جبهه برای نشون دادن شادی منور می زد. یاد شهيدان گرامی باد.