بویایی‌تان ضعیف شده؟ خطر مرگ را جدی بگیرید

از دست دادن احساس بویایی یکی از دقیق‌ترین نشانه‌های از دست دادن سلامتی است. احتمال مرگ افراد سالمندی که بویایی ضعیفی دارند 4 برابر سالمندان دیگر است.

نسیبه خانلرزاده: پژوهشی جدید نشان می‌دهد که از دست دادن حس بویایی می‌تواند منادی بدخبر از دست رفتن سلامت انسان باشد.

به گزارش دیلی تلگراف، این تحقیق نشان می‌دهد احتمال این که افراد سالمندتر با حس ضعیف بویایی طی 5 سال آینده بمیرند، 4 برابر بیشتر از کسانی است که هنوز می‌توانند بوها را به درستی تشخیص دهند.

در این تحقیق که توسط گروهی از پژوهشگران دانشگاه شیکاگو انجام شده، در سال‌های 2005 / 1384 تا 2006 / 1385، سه‌هزار نفر در سنین بین 57 تا 85 سال برای آزمایش حس بویایی ارزیابی شدند.

در این آزمایش 5 رایحه استفاده شد که به ترتیب سختی تشخیص توسط حس بویایی عبارتند از نعناع بیابانی، ماهی، پرتقال، گل رز و چرم. اعضای گروه در ارزیابی دوم خود در سال‌های 2010/1389 تا 2011/1390، شرکت کنندگانی را که هنوز زنده بودند بررسی کردند. در طول 5 سال فاصله زمانی دو ارزیابی، 430 نفر از 3005 نفر (یعنی 12.5 درصد) جان خود را از دست دادند. بیشتر از یک سوم (39 درصد) شرکت‌کنندگانی که در اولین آزمایش بویایی شکست خورده بودند، قبل از پژوهش دوم مرده بودند که در مقایسه با 19 درصد جان باختگان در میان کسانی که در ارزیابی اول بویایی متوسط داشتند و تنها 10 درصد از انهایی که حس سالم بویایی داشتند، عدد قابل ملاحظه‌ای است.

زمانی که این محققان متغیرهای آماری افراد همانند سن، جنس، طبقه اجتماعی اقتصادی (که بر مبنای تحصیل و درآمد تعیین شده بود)، سلامت عمومی و نژاد را در نتایج خود لحاظ کردند، دریافتند آنهایی که در اولین آزمایش حس بویایی بیشتری را از دست داده بودند، در مقایسه با دیگران احتمال بیشتری داشتند که طی 5 سال بعد، جان خود را از دست دهند.

پژوهشگران می‌گویند که هنوز مشخص نیست چرا حس بویایی ضعیف، بیان کننده از دست رفتن سلامتی است، اما به نظر می‌رسد که بویایی ضعیف معیار قوی‌تری از بقیه معیارها همچون تشخیص مشکل قلبی، سرطان یا بیماری ریه باشد.

این پژوهش نشان می‌دهد که در مقایسه با مشکل بویایی، تنها تخریب شدید کبد پیش‌بینی‌کننده قوی‌تری برای مرگ بود.

دکتر جایان پینتو، استاد جراحی در دانشگاه شیکاگو و سرپرست این پژوهش می‌گوید: «ما فکر می‌کنیم که از دست دادن حس بویایی کاربردی همانند قناری در معدن ذغال سنگ دارد. (تا پیش از اختراع حسگرهای کمبود اکسیژن، معدنچیان با خود قفس قناری به داخل معادن ذعال سنگ می‌بردند، که با توجه به حساس‌تر بودن ریه پرنده به نسبت انسان، به محض کاهش سطح اکسیژن به سطوح خطرناک، پرنده از حال می‌رفت و فرصت کافی برای خروج و فرار معدنچیان از معدن در اختیار آنها قرار می‌داد) این کمبود به طور مستقیم منجر به مرگ نمی شود، اما یک هشدار است، یک سیستم هشدار اولیه که بخشی از بدن درست کار نمی‌کند و آسیبی وارد شده است. یافته‌های ما می‌توانند یک آزمایش بالینی مفید باشند، یک راه سریع و ارزان قیمت برای تشخیص بیمارانی که خطر جدی سلامتی آنها را تهدید می‌کند»

53271

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 379103

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 12
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۶:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۳
    43 3
    من که کلاً بویایی ندارم یعنی مرده ام الان دیگه؟
  • بی نام A1 ۱۷:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۳
    32 2
    من 28 سالمه . الان 10 ساله حس بويايي ندارم . يعني مُردَم :o
  • زهرا A1 ۱۸:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۳
    18 2
    جكونه مي شود اين طور با اطمينان نتيجه كرفت هر كاه بررسي روي عده اي انجام مي شود بي شك عوامل مشتركي بدست مي أيد انهم فرضيه علمي مي شود اينكه بويايي كاهش بيدا كند مرك نزديك است بي شك در سالمندان شنوايي و حواس ديكر هم كاهش بيدا مي كند اين كونه برداشت ها بايه درستي بر مبناي سلامتي نيست فقط سالمندان را مضطرب مي كند
    • بانوی 55ساله RO ۱۱:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۰
      3 1
      زهرا جان نگران نباش. شاید این اضطراب باعث شود سالمندان بیشتر به فکر پیشگیری بیفتند و آزمایشات روتین مربوط به سن شون رو هر چه زودتر انجام بدن.
  • مهدی A1 ۲۰:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۳
    19 1
    عجب ؟
  • محمد A1 ۰۵:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۴
    25 0
    عدم استشمام بوي خوش زندگي ، يعني اينكه مردي
  • سیا IR ۰۵:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۴
    69 2
    این پژوهش های علمی شامل ما ایرانیها نمیشود ، چون بدن ما به همه بدبختیها و سمها و بلایا عادت کرده و مقاوم شده است، 204 کشور دیگر دنیا که مثل ما هر روز روغن پالم که در صنعت لاستیک سازی بکاربره میشود را مصرف نمیکنند، آنها که مثل ما هر روز ریزگرد آلوده به ریه هاشون نمیفرستند، آنها وایتکس و .... که نمیخورند، آنها که چک برگشتی و کلاه برداری و توارم بالای 40 را هر روز تجربه نمیکنند و ....
    • سارا IR ۱۴:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۷
      7 0
      نتیجه اخلاقی: ماها باید از مسئولان خدوم و خدمتگزار که نمیگذارند ما مثل این بچه ننه ها ی اروپا و امریکایی سوسول بیاییم بسیار ممنون ومتشکر باشیم . خوب بود ماهم پشه بهمان لگد میزد روبه قبله میشدیم. شما هم بس کن این مصبیت خوانی ات را بلند شو برو جیره پالم. وایتکس و پارازیت و سربتو .. بزن به بدن . شکر نعمت یاد ت نره. نکته بی ربط: من کلا بو نمیفهمم آیا مردم الآن؟ ختمم کجاست . شامم میدن؟
  • بی نام A1 ۱۸:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۴
    6 1
    با این حساب منو مرده فرض کنید
  • کاوه GB ۱۲:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۵
    15 2
    من یکی زومی شناسم که اون هم یکی رو می شناسه که با یکی ازدواج کرده بود که بعد از ۴۰سال حس بویاییش رو از دست داده بود بعد هم اتوبوس زد و کشتش. پس این حقیقت داره باور کنین
  • علی A1 ۱۶:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۷
    2 1
    البته شاید تو این تست ایرانی ها عزیز رو در نظر نگرفتن چون اگر در نظر میگرفتن به این نتیجه میرسیدن که همه ما قراره تا 5 سال اینده بمیریم ::::::::
  • بی نام ID ۰۴:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۱
    0 0
    سلام من بینی ام را به علت احتقان با محلول آب نمک و سرکه شستم و الان دیگه هیچ بویی را احساس نمی کنم چیکار کنم