عناوین دیگر: اسرائیل جنگ را انتخاب کرد، پرز چه کسی را مامور تشکیل کابینه می کند؟ زرداری: جنگ برای خودمان نه آمریکا!

 

بازار اخراج سفرا و نمایندگان اروپا و ایالات متحده در ونزوئلا باز هم گرم شده‌است. این‌بار هوگو چاوز نماینده اسپانیایی پارلمان اروپا را به خاطر گزارش‌هایی مبنی بر این که وی را یک دیکتاتور خوانده است، از این کشور اخراج کرد. چاوز خود را برای برگزاری رفراندومی در روز یکشنبه مهیا می‌کند . رفراندومی که بر اساس آن هموطنان چاوز یا به لغو محدودیت حضور یک فرد در دفتر ریاست جمهوری رای مثبت می‌دهند و یا رئیس‌جمهور خود را ناامید می‌کنند. همزمان با این انتخابات چاوز ناظر اتحادیه اروپا را از کشور خود اخراج کرد.|
لوئیس هیررو، نماینده‌ پارلمان اروپا هم‌چنین از تصمیم ونزوئلا مبنی بر افزایش دو ساعته زمان برگزاری همه پرسی در فردا انتقاد کرد.این همه پرسی در مورد پیشنهاد لغو تمام محدودیت‌های دوره‌ تصدی مقام‌های منتخب در ونزوئلا از جمله رییس جمهور برگزار می‌شود. لوئیس هیررو، نماینده‌ پارلمان اروپا برای نظارت روی این همه پرسی از طرف حزب مخالف ونزوئلا به این کشور دعوت شده بود. مقام‌های ونزوئلایی اعلام کردند که این نماینده اسپانیایی اواخر روز جمعه با یک پرواز تجاری به برزیل فرستاده شد.لوییس هیررو پیشتر طی سخنانی در جمع خبرنگاران، مردم ونزوئلا را به یک رای‌گیری آزاد دعوت کرده بود.
او در خصوص این انتخابات گفته بود: وقتی مردم با این نگرانی و ترس که یک دیکتاتور سعی دارد در یک برنامه‌ از قبل تعیین شده، چیزی را به آنها تحمیل کند، رای می‌دهند، نباید تحت تاثیر قرار بگیرند.
تیبیسی لوسنا، رییس شورای انتخابات ملی ونزوئلا گفت: هیررو به خاطر بیان سخنان توهین آمیز در مورد تصمیم افزایش دو ساعته کار حوزه‌های اخذ رای، باید کشور را ترک کند.
چاوز طی 10 سال گذشته در ونزوئلا در مسند قدرت بوده است.رییس جمهور ونزوئلا ادعا می‌کند که نتیجه‌ یک دهه حضور وی در قدرت، انقلاب، استقلال و سوسیالیسم بوده است.

 

اسرائیلی‌ها جنگ را انتخاب کردند

انتخابات پارلمانی در اسرائیل رویای عرب و غیر عرب را برای برقراری صلح در این منطقه،بر باد داد . پربیراه نیست اگر بگوئیم که صلح تنها بازنده این انتخابات بود. اسرائیلی ‌ها راست‌های افراطی را انتخاب کردند. طیفی که تمایل چندانی به برقراری صلح میان خود و فلسطینی‌ها ندارند . خالد مشعل رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس با اشاره به آنچه که در چند روز گذشته در اسرائیل رخ داد تصریح کرد که اسرائیلی‌ها با این انتخاب نشان دادند که به افراط‌گرایی بیش از هر مدارایی تمایل دارند.
خالد مشعل در این خصوص گفت: این انتخابات حقیقتی را برای همه به اثبات رساند که اسراییلی‌ها به افراط گرایی گرایش دارند و نتیجه این انتخابات پیامی به گروه‌های میانه‌رو در منطقه است که بدانند نمی‌توانند بر هرگونه تحولات در اسراییل و گرایش آن به سوی صلح حساب باز کنند.
مشعل بار دیگر با طرح موضوع بازگشایی گذرگاه رفح گفت:از آنجا که این گذرگاه مهمترین عامل ارتباطی فلسطینیان با جهان خارج محسوب می‌شود، باید هر چه زودتر بازگشایی شود.این گذرگاه‌ باید بر اساس توافقی جدید گشوده شود و حماس پیشنهاد خود را در خصوص بازگشایی عملی گذرگاه رفح با مشارکت اروپا، مصر و دولت‌های غزه و کرانه باختری ارایه داده است.
رییس دفتر سیاسی جنبش حماس تاکید کرد: توافقنامه‌های پیشین در خصوص اداره گذرگاه رفح به محاصره غزه منجر شد، اما دیدگاه جنبش حماس بر ضرورت لغو محاصره و بازگشایی گذرگاه‌ها استوار است و این موضوعات شرط پذیرش هر گونه آتش بس با طرف اسراییلی به مدت 18 ماه است.
مشعل با طرح موضوع پرونده سرباز اسرائیلی در بند به صراحت تاکید کرد که تاکنون هیچ گونه توافقی در خصوص آزادی گلعاد شلیط، اسیر اسراییلی صورت نگرفته است . مشعل همچنین تایید کرد که اسراییل تلاش گسترده ای را برای ایجاد ارتباط میان پرونده شالیط و موضوع بازگشایی گذرگاه‌های رفح آغاز کرده‌است. مشعل همچنین بار دیگر اذعان داشت که پرونده شالیط از بحث گذرگاه ها کاملا جدا است.
مشعل هم‌چنین از اعراب خواست که نقش میانجی را در این میان بازی نکنند و در حقیقت در تمامی حوزه‌ها از فلسطینیان حمایت کنند . مشعل پس از ورود به دوحه، پایتخت قطر گفت که مقام‌های مصری به وی ابلاغ کردند که امضای آتش بس با اسراییل فردا در قاهره انجام خواهد شد. اما پس از آن مشکلاتی بوجود آمد که احتمال تحقق این امر را ضعیف ساخته است.

پرز کدام یک را انتخاب می‌کند: نتانیاهو یا لیونی؟
تلاش‌ها برای تشکیل دولت ائتلافی در اسرائیل همچنان ادامه دارد. در شرایطی که حزب کادیما با یک کرسی بیشتر ظاهرا برنده این انتخابات است به نظر می رسد که رهبر حزب لیکود از شانس بیشتری برای به دست آوردن کرسی نخست وزیری برخوردار است.رهبر حزب لیکود دور اول مذاکراتش با احزاب راست‌گرا و دینی جهت تشکیل دولت جدید به پایان رساند. منابع نزدیک به حزب راست افراطی لیکود اعلام کردند که این مذاکرات با هدف جلب حمایت‌های بیشتر احزاب، جهت تشکیل ائتلاف دولت جدید صورت گرفته است. گزارش ها حاکی از این است که مذاکرات محرمانه‌ای در  جریان است تا دولت متحد به ریاست بنیامین نتانیاهو، رهبر حزب لیکود بدون حضور آویگدور لیبرمن، رهبر حزب بیتنا تشکیل شود.تماس‌هایی محرمانه با هدف میانجی‌گری بین نتانیاهو، تزیپی لیونی، رهبر حزب کادیما و ایهود باراک، رهبر حزب کارگر در حال جریان است تا ائتلاف بزرگی بین حزب‌های کادیما، لیکود و کارگر ایجاد شده و به این ترتیب این ائتلاف می‌تواند به 68 کرسی از مجمع 120 کرسی پارلمان دست یابد.
اسراییل کاتس، یکی از اعضای حزب لیکود گفت: حزب لیکود خواهان ائتلاف با کادیما است، اما نهایتا این نتانیاهو است که دولت ائتلافی را تشکیل خواهد داد.از سوی دیگر حیم رامون، معاون نخست و عضو حزب کادیما در گفتگو با رادیو اسرائیل گفت: کادیما هرگز به ائتلاف دولت راست افراطی نخواهد پیوست.هر گونه ائتلاف باید به ریاست لیونی تشکیل شود. چرا که حزب کادیما تعداد بیشتر کرسی‌های پارلمانی را به خود اختصاص داده است.
شیمون پرز، رییس جمهور مذاکراتش را با احزاب بزرگ این رژیم از روز چهارشنبه آغاز می کند تا نخست وزیر جدید این رژیم مشخص شود.بر اساس قانون، پرز می‌تواند نخست وزیر جدید را انتخاب کند اما باید کسی را برگزیند که توانایی بیشتری در تشکیل یک ائتلاف داشته باشد. اگر پرز، نتانیاهو را به دلیل گرایش احزاب راست‌گرا به حزب لیکود برگزیند برای اولین بار در تاریخ 60 ساله‌ این رژیم پیروز انتخابات پارلمانی نادیده گرفته می‌شود.

رئیس جمهوری پاکستان: برای بقای خودمان می جنگیم نه امریکا

تروریسم، همچنان دغدغه مقامات دولتی پاکستان و البته متحدان اروپایی و امریکایی آنها است. این بار آصف علی زرداری رئیس جمهوری پاکستان با تاکید بر ضرورت مبارزه با شبه‌نظامیان و طالبان پذیرفت که طالبان موقعیت خود را در سراسر بخش وسیعی از پاکستان تثبیت کرده و پاکستان را به انجام یک جنگ علیه این گروه اسلام‌گرای افراطی که بر سر بقای خود در پاکستان صورت می‌گیرد، وادار کرده است.
زرداری در این خصوص گفت: طالبان در بخش‌های وسیعی از سرزمین ما حضور جدی دارد و این حقیقتی است که باید آن را بپذیریم.
پیش از این اظهارات باراک اوباما، رییس جمهور آمریکا نیز در اظهاراتی اعلام کرده بود که تردیدی نیست تروریست‌ها در حال فعالیت در پناهگا‌های امن در مناطق قبیله‌ای پاکستان هستند و آمریکا خواستار حصول اطمینان از این موضوع است که اسلام‌آباد یک متحد مقتدر برای نبرد علیه این تهدید است.
وزارت امور خارجه پاکستان اعلام کرد: اوباما و زرداری در گفت‌وگوی تلفنی با یکدیگر درباره‌ افزایش خشونت‌های القاعده و طالبان بحث و مذاکره کردند.
زرداری در ادامه افزود: پاکستان در گذشته طالبان را رد کرده است. نیروهای ما افزایش نیافته‌اند، ما دارای ضعف‌هایی هستیم و آ‌نها در حال سوء استفاده از این ضعف‌ها هستند.
به رغم نگرانی بسیاری از پاکستانی‌ها مبنی بر این که کشور در حال یک جنگ نیابتی از طرف آمریکا علیه طالبان است، رییس‌جمهور پاکستان تاکنون 120 هزار سرباز را برای نبرد علیه طالبان بسیج کرده است.
زرداری تصریح کرد: ما به هیچ کس لطف نمی‌کنیم. ما به این حقیقت آگاه هستیم که طالبان در تلاش برای تصرف حاکمیت پاکستان است. بنابراین ما برای بقای پاکستان می‌جنگیم. ما برای بقای هیچ کس دیگری نمی‌جنگیم. 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 3820

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 9 =