نسیم آنلاین نوشت:

بانک مرکزی اعلام کرد: تورم ۱۲ ماهه تولیدکننده در مهرماه به ۱۹ درصد رسید. براساس این گزارش، شاخص بهای تولید کننده در ‌ایران در مهر ماه ۱۳۹۳ به عدد ۲۰۶.۶ رسید که نسبت به ماه قبل ۰.۲ درصد افزایش یافت.


به نقل از اداره آمار بانک مرکزی، شاخص بهای تولیدکننده (Producer Price Index-PPI) و شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی (CPI) از جمله شاخص‌های قیمتی هستند که در مباحث اقتصادی بالاخص مقوله داده‌ها و ستانده‌های تولیدکننده، وضعیت تجارت خارجی و همچنین برای نشان دادن سلامت و پیشرفت اقتصاد از اهمیت ویژه‌ای برخوردارند.
شاخص بهای تولیدکننده هم‌اکنون در بسیاری از کشورهای جهان تهیه، منتشر و مورد استفاده قرار می‌گیرد. این شاخص روند تغییرات قیمت‌ها را از دیدگاه تولیدکننده و خریدار در بخش‌های مختلف اقتصادی (کشاورزی، صنعت و خدمات) نشان داده و می‌تواند به عنوان به یک شاخص پیش‌نگر (Leading Indicator) برای اطلاع زود هنگام از روند تورم به کار برده شود. سبد اقلام شاخص PPI مشتمل‌بر 708 قلم کالا و یا خدمت نماینده می‌باشد که مطابق با آخرین توصیه‌های بین‌المللی براساس ویرایش چهارم ISIC* (طبقه‌بندی استاندارد بین‌المللی کلیه فعالیت‌های اقتصادی) در 8 گروه اصلی طبقه‌بندی و منتشر می‌گردد.
خلاصه نتایج به‌دست آمده از شاخص بهای تولید کننده در ایران براساس سال پایه (100=1390) به شرح ذیل است:
- شاخص بهای تولید کننده در ‌ایران در مهر ماه 1393 به عدد 206.6 رسید که نسبت به ماه قبل 0.2 درصد افزایش یافت.
- شاخص مذکور در مهرماه 1393 نسبت به ماه مشابه سال قبل معادل 14.0درصد افزایش داشته است.
- شاخص بهای تولیدکننده در ایران، در دوازده ماه منتهی به مهر ماه 1393 نسبت به دوازده ماه منتهی به مهر ماه 1392 به‌ میزان 19.0 درصد افزایش نشان می‌‌دهد.

 

23231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 384055

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 7 =