دبیر کل یونسکو می‌گوید آموزش علمی با کیفیت یکی از ارکان دستیابی به آینده‌ای پایدار است که باید برای آن سرمایه‌گذاری کنیم.

به گزارش خبرآنلاین و به نقل از مرکز اطلاعات سازمان ملل متحد، خانم ایرینا بوکووا، دبیر کل یونسکو در پیامی به مناسبت روز جهانی علم در خدمت صلح و توسعه، نوامبر ۲۰۱۴ برابر با ۱۹ آبان ماه جاری گفت آموزش علمی با کیفیت یکی از ارکان دستیابی به آینده‌ای پایدار است که ما باید بر آن سرمایه‌گذاری کنیم تا همه زنان و مردان توانمند شده و زمینه‌های خلاقیت و نوآوری که لازمه قرن آینده است، فراهم شود.

متن کامل پیام ایشان به شرح زیر است:

در این عصر که بیش از هر زمانی با کمبود منابع روبرو هستیم ، ما باید جهت مقابله با چالش‌های پیچیده در پیش رویمان به پرورش نیروهای جوان و گسترش خلاقیت میان زنان و مردان جوان بپردازیم. در این راستا آموزش‌های علمی با کیفیت مهم‌ترین رکن ایجاد آینده‌ای پایدار برای همه ما است.

امروز ما باید بر انجام اقدامات منسجمی جهت مبارزه با افت روند ثبت نام جوانان برای تحصیل علم تاکید کنیم و این اقدامات را از سنین پایین شروع کنیم. وارد کرد علوم در برنامه درسی مدارس کافی نیست - باید محیطی ایجاد گردد تا با سیاست گذاری های آموزشی درست، فرصت های برابری برای دختران و پسران فراهم نموده، همچنین با سرمایه گذاری در آزمایشگاه ها و منابع حمایتی به آنان کمک کرد تا نقش رهبری به عهده گیرند. ما باید اهمیت دانش بومی و سنتی را شناخته و در عین حال فناوری های جدید اطلاعات و ارتباطات را برای گسترش خلاقیت و نوآوری به خدمت گیریم. تمامی این موارد برای دستیابی به توسعه جامع و عادلانه و ایجاد فرصت های شغلی و کارآفرینی ضروری هستند و نیز در تقویت جامعه ای سالم و انعلاف پذیرنقش مهمی ایفا می کنند.

در این رابطه یونسکو برنامه هایی برای ورود علم، فناوری، مهندسی و ریاضیات (STEM) در سیاست های توسعه ای و آموزشی کشورهایی نظیر تانزانیا، کنیا و سیشل انجام می دهد. در ماه سپتامبر گذشته، یونسکو در اقدامی جدید برنامه جهانی STEM را با همکاری آکادمی علوم نیویورک راه اندازی نمود که طی آن دولت، سازمان ملل، بخش خصوصی و جامعه دانشگاهی در حرکتی منسجم در جهت توسعه پایدار، قدم بر میدارند. یونسکو در کارهای خود به دختران و زنان توجه ویژه ای دارد که در این خصوص می توان به جایزه مشترک L'Oréal-UNESCO برای حمایت از زنان برای ورود به مشاغل مرتبط با علم و نیز همبستگی جهانی یونسکو برای آموزش زنان و دختران اشاره نمود.

ما به اتحاد و همبستگی جدید برای پیشبرد چشم اندازهایمان در گستره سازمان ملل، کشورهای عضو و با همکاری با و فی مابین جوامع نیازمندیم. به این دلیل است که در این "روز جهانی علم برای صلح و توسعه " یونسکو با هکاری با Rocheو سازمان آموزش طبیعت، کتابخانه جهانی علمی یونسکو را افتتاح میکند که این یک منبع آموزشی علمی آنلاین است که بصورت رایگان صدها مقاله تایید شده را با متن کامل، عکس و ویدئو ارائه می دهد تا یادگیری مفاهیم علمی آسان شود.

آموزش علمی با کیفیت یکی از ارکان دستیابی به آینده ای پایدار است که ما باید بر آن سرمایه گذاری کنیم تا همه زنان و مردان توانمند شده و زمینه های خلاقیت و نوآوری که لازمه قرن آینده است، فراهم شود. این پیام یونسکو در این روز است.

 

45503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 384812

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =