۰ نفر
۲۴ آبان ۱۳۹۳ - ۱۲:۵۹

«مرتضی پاشایی درگذشت». خبر کوتاه و گویا. در چند ماه گذشته و همین روزهای اخیر، آنقدر درباره مرتضی پاشایی و بیماری اش اطلاع رسانی شد، که این سه کلمه خودش گویای همه چیز بود.

در یک هفته ای که زنده یاد مرتضی پاشایی برای آخرین بار در بیمارستان بستری شد، همه اتفاقات اطراف او و تجمعات حوالی بیمارستان بهمن تهران، سرتیتر اخبار همه رسانه ها بود. کافی است از سایت ها و خبرگزاری ها آمار بگیرید و بپرسید کلیک خبرهای مربوط به مرتضی پاشایی چقدر بود. قطعا بالاتر از خبر معرفی وزیر جدید علوم به مجلس و یا حتی بستری شدن نجف دریابندری، نویسنده و مترجم مطرح بوده است. خبرهای مذاکرات ایران و ۱+۵ هم البته به اندازه خبرهای حول مرحوم مرتضی پاشایی، دیده نشد. 

خبر درگذشت این خواننده و آهنگساز جوان حتی در مواردی سرور خبرگزاری ها را هم کند کرد. همین حالا انتظار عرض تسلیت از سوی هر فرد و مسوولی می رود. تلویزیون در یک اقدام بی سابقه دقایقی را به بزرگداشت او اختصاص داد. حالا با هر کم و کیفی. تجمعات مختلفی برای یادبودش نه فقط در تهران، در شهرهای دیگر هم راه افتاد؛ اتفاقی بدیع در ایران. به روزهای درگذشت چهره های دیگر در همین سالها، حتی در همین چند ماه نگاه بیندازید. تاکنون اینقدر پر سر و صدا بوده است؟ 

اما چرا اینگونه شد؟ چرا مرتضی پاشایی و اخبارش، ناگهان به این اندازه مورد اقبال عمومی قرار گرفتند؟ به قول یکی از دوستان، چرا پس از مرگ مرتضی پاشایی، مسابقه بیشتر ناراحت بودن راه افتاده است؟ این تب از کجا آمده؟ معاون اجرایی رییس جمهور و رییس سازمان نظام پزشکی اصلا چقدر شناخت از مرتضی پاشایی و آثارش داشتند که تسلیت گفتند؟ البته که اگر از آنها بپرسید، دقایقی در وصف او حرف خواهند زد و ابراز تاسف های پی در پی، اما شناخت؟ بعید می دانم.

این سوال را اگر از عمده نگران ها و ناراحت ها هم بپرسید هم قطعا جواب دقیقی نمی دهند.  

هرچند نفس ابراز همدردی، عملی کاملا انسانی و پسندیده است. اما چرا مرتضی پاشایی، پدیده شد؟ شاید باید قدرت رسانه های غیررسمی کنونی را در معادلات سیاسی، اجتماعی بیشتر دخیل کنیم؛ فیس بوک، وایبر، اینستاگرام و ...

با این حال این همه ماجرا نیست. از میزان نفوذ شبکه های اجتماعی مدت زیادی است که همه خبر دارند. همه مردم و مسوولان. و البته بسیار هم جدی است. 

اما ما همان مردمی هستیم که پس از ۱۱ سپتامبرِ،‌ شمع روشن کردیم به سنت شام غریبان هرسال، در میدان محسنی تهران جمع شدیم. یادتان هست؟ و البته اندکی بعد هم از سوی رییس جمهور آمریکا در محور شرارت قرار گرفتیم.

در همین ماجرای اسیدپاشی که چند هفته، همه مردم ایران درگیرش بودند، چه بلوایی راه افتاده بود؟ استیو جابز هم که مرد، عکس پروفایل صفحه فیس بوک بسیاری از ایرانی ها،‌ به عکس او تغییر کرد. جریان تغییر نام خلیج فارس هم که البته برای همه آشناست و ماجرا کهنه شده.

اینها نشانه چیست؟ شاید باید واکاوی دقیقی در سبک زندگی اجتماعی جدید ما ایرانی ها بشود. سبک زندگی که با هیچ جای دنیا که هیچ، با سابقه فرهنگ عمومی همیشگی خودمان هم همخوانی ندارد. 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 385397

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 169
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۳:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۴
    بسیار عالی بود باید این موضوع که گفتید را واکاوی کرد
    • بی نام A1 ۱۳:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۴
      خب بعضی ها فقط جانماز آب کشیدن و تظاهر مذهبی مورد پسندشونه ولی اکثریت مردم و جوانان امروز نه. من نمیدونم چطور امثال شما و نویسنده بخودتون اجازه میدید مردم رو به این راحتی قضاوت کنید و فکر کنید همه مردم حتما باید عقاید شما رو داشته باشن؟؟؟ تعداد زیادی جوون های کشور با قلب و دل پاک و بی ریا جمع شدن در شهرهای مختلف تا یاد خواننده محبوبشون گرامی بدارن. حالا بجای اینکه از این حرکت زیبا و انسانی تقدیر بشه یه عده هرچی لنت رانی و لیچار از دهنشون در میاد به اینها گفتن.
    • بی نام A1 ۱۴:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۴
      پاشایی نماینده همه هنرمندای جوونیه که مجبورن یا موسیقی رو کنار بزارن یا زیر زمینی کار کنن تا بعضیا ناراحت نشن همه هنرمندایی که 90 درصد کنسرتاشون باز به خاطر هموم بعضیا کنسل میشه بعضا هام که میرن آواره کشورهای دیگه میشن که سرنوشت نامعلومی پیدا می کنن. یلوداگز رو که یادتونه
    • بی نام A1 ۱۴:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۴
      نمیدونین چرا ؟ شما ژست روشنفکری گرفتی و اادای جامعه شناسا رو در میارین ولی واقعا نمیدونین چرا؟ چون بیشتر مردم الان به نحوی درد مرتضی پاشایی رو درک کردن . سرطان و جوون 30 ساله میدونین جند تاجوون تو این مدت با سرطان مردن؟ علتش چیه ؟ بنزین الوده ، مواد غذایی سمی ؟ پارازیت؟ حداقل جواب اینه که مسئولین مملکت مسئولن در مقابل جانهایی که با خاطر بنزین الوده و سمهای چینی گرفته شده مرگ پاشایی باعث روشن شدن احساس مردم در جامعه شد
    • امیر تبریز اوغلی ضد لنگ و کیسه IR ۱۶:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۴
      هرچی دوس دارین بگین..پاشایی تا همیشه در قلب ماست میخواین دوس داشته باشین میخواین نداشته باشین
    • بی نام EU ۱۸:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۴
      63 6
      یک هنرمند با این صدای دلنشین، چقدر باعث همدلی، دوستی، نزدیکی مردم میشه و مرزها رو کنار میزنه... شما هم به خودت نگاه کن ببین چی شده که چنین چیزهایی دلت رو روشن نمیکنه...
    • بی نام A1 ۱۹:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۴
      34 3
      تو رو تا انتهای خاطراتم کشیدم.....قلبم رو تکراره همیشه دوستش داره .... چون برای رفتن هنوز خیلی جوان بود وبه دلیل درد زیادی که بخاطر سرطان تحمل کرد دل خیلی از مردم رو به درد اورد بعد هم مرتضی پاک محجوب وبی ریا ودوست داشتنی بودهمیشه فاز مخالف داشتن نشانه روشن فکری نیست چه بسا نتیجه عکس بده
    • احمد A1 ۱۹:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۴
      29 45
      سطح پوپولیسم خیلی وقت که تو ایران از حد نرمال بالاتر رفته و داره به یه بحران تبدیل می شه...
    • بی نام A1 ۰۶:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
      55 2
      ديشب يک ربع مانده به نه ، مجيد بهرامي بعد از چهار سال دست و پنجه نرم کردن با سرطان درگذشت. مجيد بهرامي بازيگر تواناي تئاتر، تلويزيون و سينما مي توانست نمادي از عشق ورزي به زندگي و ستايش اميد باشد. همان مجيد بهرامي که امروز صبح هيچ خبري از او در تيترهاي خبرگزاري ها ديده نمي شود. ...
    • بی نام IR ۰۶:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
      26 50
      باید قبول کرد که ما به شدت مردم جوگیری هستیم... 90 درصد این آدم ها اصلا این مرحومو نمی شناختن... فقط واسه اینکه یه چندروزی رو توی تم غم باشن یا اینکه بالاخره این چندروزو هم اینجوری سپری کنن.. افتادن دنبال این مرحوم...
    • سکوت A1 ۰۷:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
      54 3
      نمیدونم چرا یه سری از ما ایرانیا که پر واضحه کیا هستند و چیا دلواپسشون کرده انقد علاقه دارند بزنند تو سر احساسات مردم. چرا هروقت یه موجی تو ایران اتفاق میفته یه سریا با ژستای روشن فکری سعی در تحقیر و کوچک جلوه دادن این اعمال میکنند. والا همه جای دنیا برا اسطوره هاشون هنرمنداشون و چهره های سرشناسش مردمیشون همین کارارو میکنند. وقتی مایکل جکسون مرد تو کل دنیا براش شمع روشن کردند و عزاداری کردند و الانم هرسال یادبود براش میگیرند. پس اونام جوگیر شدند؟ شاید یه سری تو هرشرایطی خلاف واقع روی این موج سوار بشند ولی نمیشه کل جریانو نفی کردو تحقیر کرد.
    • علی سعید A1 ۰۹:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
      17 2
      درود امید جان.مرسی و درست گفتی.بعد از مردم گابریل گارسیا مارکز من خودن دیدم راننده خطی بهار عکس پرینتیش رو پشت شیشه زده بود جو گیریم دیگه
    • بدیع الزمان.......... A1 ۱۳:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
      9 18
      که چی ؟؟....چند روز دیگه فراموش میشه....اصلا تو بگو یک دهه...آخرش چی؟؟.. همین الان کسانی که برای نسل بعدی بت بودند شماها چقدر به یادشون هستید ؟؟.....اگر به قیامت اعتقاد دارید که ماندگاری اعمالت هست که اونجا تجسم میکنید......اگر در این تجمعات حرف و حدیثی خلاف شرع و عرف باشه اثرش به اون بنده خدا هم میرسه... این کارها جاش در مسجده نه گوشه پارگ و لب دریا....روزانه اینهمه جوان در اثر تصادفات و بیماری از بین میرند....به همه سنگ قبر بیش نمیرسه...اون میمونه اعمالش ..
    • بی نام ES ۱۳:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
      13 25
      دلیلش نوعی تحیر فرهنگی در نسل جدید است. گمگشتی سردرگمی بی هویتی و حیرت زدگی فرهنگی
    • محمد IR ۰۷:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۹
      4 1
      نظر من نظر تمام مردم کشورم هست نه نظر مسولان و جامعه ی ......
  • مرتضي IR ۱۳:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۴
    هر چه غمگين تر و داغونتر مساويست با عميق بودن و با كلاس بودن......چه بايد گفت
    • بی نام A1 ۱۴:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۴
      بنظرم مساله شما و نویسنده محترم چیز دیگریست. از جنس قائله ویویوی هپی ها.. اصل قضیه اینه که عده ای از محبوبیت هنرمندان و اقبال جوانان به موسیقی دلواپس شده اند. همونها که کنسرتها رو بهم میریزن. بدتر از همه از جمع شدن تعدادی جوون که با هم ترانه و آهنگ رو میخونن باعث بیرون زدن رگ گردن حضرات شده.
    • راد A1 ۱۶:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۴
      بحث كلاس و عميق بودن و فاز ناراحتي گرفتن نيست، مرتضي پاشايي عزيز براستي يك پديده بود، زماني كه من ميانسال پنجاه ساله به همراه نوجوانان، جوانان و سالخوردگان اين مرز و بوم، ترانه هاي اين عزيز را از حفظ همخواني ميكنيم، اين به معني ارتباط عميقي است كه اكثريت مردم خوب ما با اين هنرمند فقيد دارند، هر كدام از ما با اين صدا زندگي كرده ايم، آنچنان كه با شجريان، بنان، قوامي، سرهنگ زاده، فرهاد، فروغي و ........... رويايي ترين لحظات زندگيمان را سپري كرده ايم، بدا به حال آنان كه از صدا و احساس زيباي اين هنرمند در زمان حياتش بهره نبردند، در انتها، بقول شاعر: تنها صداست كه مي ماند.......
    • بی نام IR ۱۷:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۴
      88 14
      وقتي نمداني چه بگويي ، پس چرا ميگويي ، نگو آقا جان نگو ، ببند .
    • بی نام IR ۱۷:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۴
      98 10
      مردم سعي ميكنند اونجور كه مي خواهند زندگي كنند البته اگر بگذارند.همه علائق شما رو ندارند اگر نمي توني درك شون كني نتيجه همون تلويزيوني است كه فقط يك خوراك بهت مي ده.
    • علی IR ۰۴:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
      46 14
      آقا چرا ناراحت میشید؟؟ حرف درستی زده. ما همون مردم جوگیر و احساسی هستیم که بعد قرعه کشی جام جهانی رفتیم تو پیج لیونل مسی و هرچی فحش و ناسزا بود نثارش کردیم یا رفتیم تو پیج اون زن مدلمجری از همه جا بی خبر یا رفتیم سراغ رئیس فدراسیون جهانی کشتی یا اون والیبالیست ایتالیایی یا .... یا .... درحالیکه حتی یک بار مثلا بخاطر پالم توی شیر هیچ اعتراضی نکردیم.... و دلیلش هم اینه که امان از ما "ایرانیها"
  • arshia A1 ۱۳:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۴
    مهم نیست که چه کسی هستی...مهم اینه که توو قلب مردم باشی و مرتضی با صدای قشنگش و متانت زیباش توو قلب ما مردم ایران زمین بود.
    • بی نام A1 ۱۳:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۴
      225 7
      متانت.... آفرین مل دنبال متانت می گردیم که کمرنگ شده
  • يک جامعه شناس ارشد IR ۱۳:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۴
    110 9
    نگاه به اين پديده بسيار پيچيده تر و مفصل‌تر از آن چيزي است که در نوشتار بالا آمده است. به طور کلي براي بررسي اينگونه حساسيت هاي اجتماعي، عوامل زيادي دخيلند که بايد نقش هر کدام از آنها و ميزان تأثيرگذاري آنها مورد کنکاش قرار گيرد. پديده شبکه هاي اجتماعي گرچه نقش پر رنگي در ايجاد اين حساسيت دارد، اما نقش بيماري سرطان و انتظار مرگ و آماده بودن جامعه براي ابراز احساسات و نگاه عاطفي و احساسي جوانان امروز به دليل وجود تکنولوژي هايي که به کمک آنها بتوان ابراز احساسات کرد نيز از موارد مهم در اين مقوله است.
    • متفکر A1 ۱۶:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۴
      50 5
      دنبال چرایش نگردید . از اون چرا هاییست که همه ته دلشون جوابش را میدانند ولی هیچ کس جرات به زبان آوردنش را ندارد. در حقیقت جواب به این پرسش در نفس سوال نهفته است . همه جوابش را میدانند ولی شاید کسی مثل اون حاجی داریوش دوست پیدا شود و جرات گفتنش را در جو فعلی داشته باشد
  • سعید IR ۱۳:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۴
    454 7
    شبکه اجتماعی دیگه چیه ؟یه نگاه به به اکثر هنرمندان و فوتبالیستها بندازید با 10کیلو عسل هم نمیشه خوردشوناز بس غرور دارن.این بنده خدا صداقت و فروتنی از سرتا پاش مشخص بود آهنگاش هم که محشر بود خدا رحمتش کنه.
    • بی نام A1 ۱۶:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۴
      99 4
      گل گفتی جوونی که تو سن 30 سالگی محبوبیتش از خیلی از خواننده های داخلی و لس آنجلسی بیشتر بود هر کسی که به یه جایی برسه و مغرور نشه محبوب میشه
  • بی نام IR ۱۳:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۴
    خوب؟ چی؟ منظور؟ اگه منظورت اینه که شبکه های اجتماعی فیلتر بشن غصه نخور مسئولان بفکرن راهنمایی و بهانه نمی خوان
    • لیلا A1 ۱۴:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۴
      115 5
      فکر نمی کنم منظور این بوده باشه، منظور اینه که به شبکه های اجتماعی به چشم یک رسانه نگاه بشه
  • بی نام A1 ۱۳:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۴
    واقعا متاسفم برای این نوع تفکر. شما هم احتمالا از همون ها هستید که از اقبال مردم به هنر و موسیقی دلواپس شدید و از هرگونه جمع شدن جوون های مملکت واهمه دارید و همه چیز رو امنیتی می بینید.
  • بی نام A1 ۱۳:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۴
    177 7
    بعضیا روشنفکر پنداران میان یه خواننده ی پاپ که در 30 سالگی از در اوج شهرت از دنیا رفته رو با بیماری نویسنده و مترجم و یا برخی چیزای دیگه که در اساس با این موصوع متفاوت هستن مقایسه میکنن. خیلی از کسانی که مرتضی پاشایی رو دوس دارن نسل جوونی هستن که شاید حتا اسم همینگوی رو هم نشنیدن و یه سباست هم کاری ندارن
    • بی نام A1 ۱۵:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۴
      آقای دریابندری مترجم بسیار بزرگی است...ارزش این جور آدما رو مملکت های جهان سومی نمی دونن...چون مردم شون اهل فرهنگ و کتاب نیستن
    • سارا IR ۰۹:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۹
      5 1
      ارزش نجف دریابندری رو من جوجه مترجمی درک می کنم که بعد از سابقه ی کاری طولانی هنوز با بعضی کلمات و عبارات درگیرم. خدا رحمت کنه پاشایی رو ولی چند نفر مثل دریابندری عزیز می تونن توی این مملکت پیدا بشن؟ قدر زر زرگر شناسد...قدر گوهر گوهری... واقعا که ملت جهان سومی هستیم
    • هوشيار IR ۱۶:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۰
      1 1
      اقا شما همه نارحتيتون اينه كه مثلا چرا براي فلان نويسنده و شاعر و موزيسين. مردم آنقدر باشكوه و همدل تشييع نكردند علت اصليش صرفنظر از جوان پسند بودن ترانه هاي دلنشين با موزيك وصداي تاثيرگذار مرتضي پاشايي عزيز، جوانمرگي وي بود، حضرات خدا بيامرزي كه شما سنگشان را به سينه ميزنيد حداقل ٢ تا ٣ برابر سن اين جوان نازنين را داشتند و از دنيا رفتنند.جوانان به نوعي با فوت دردناك مرتضي پاشايي،همزاد پنداري مي كنند و خود را جاي مرتضي مي گذارند. مرتضي پاشايي حتي فراتر از اين رفت و با جنگيدن با بيماريش، بيشتر از قبل به فعاليت هنريش پرداخت و با چهره اي كه هجوم بيماري و شيمي درماني را به نمايش گذاشته بود روي استيج ميرفت، اينها بود كه دل همه را به درد اورد كه سرانجام مقاومت يك جوان هنرمند بااخلاق، مرگ بود.
  • محمد لاین A1 ۱۳:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۴
    مرتضی پاشایی یک هنرمند آهنگساز و خواننده مردمی بود خیلی هم زود پیشرفت کرد تک آهنگ های مرتضی رو از سال 90 گوش میکردم مثه مرتضی نداریم سبک کار هنریشم همیشه با شادمهر مقایسه اش میکردم
    • مهسا A1 ۱۵:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۴
      74 5
      باشماموافقم.دوست‌عزیز
    • بی نام A1 ۱۵:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۴
      59 6
      بیگ لایکک
  • متین A1 ۱۳:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۴
    116 6
    به نظر من اگر یک تجدید نظراساسی در سیاست برنامه های صدا وسیما بعمل اید خیلی از این گونه مسایل حل خواهد شد. مسولین محترم لطفا امتحان کنید بیضرر است.
  • رضا IR ۱۳:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۴
    70 12
    همه جای دنیا همین طوره . شما خودت از غم مردن بابات ، فردای مردن بابات مردی ؟ یا یه هفته عزاداری کردی و هفته دوم خداحافظ ؟ زمان همه چیز رو تحلیل می بره .
  • امین A1 ۱۳:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۴
    67 8
    همیشه بعد از هر اتفاقی مردم فعال 2 دسته میشن، یه تعداد اکثریت یک جریان موقتی بوجود میارن درست یا غلط مثل همین عکس عوض کردن ها و تجمع ها، یک تعداد دیگه هم تیپ روشن فکری بر میدارن و دسته اول رو نقد میکنن اتفاقا همه دنیا همینه نمونه اش همین استیو جابز یا بازیگر فیلم سریع و خشمگین مردم برای از دست دادن کسی که دوستش داشتن و باهاش آشنا بودن عکس العمل نشون میدن زمان مرگ استیو جابز پشت در بسیاری از فروشگاه های اپل مردم دنیا گل و شمع روشن کردن زمان مرگ اون بازیگر در محل تصادفش همین کار رو کردن درسته بعضی اعمال ممکنه اشتباه باشن، ولی این تفاسیر چیزی به جز پز روشن فکر بودن نیست. این قدرت شبکه های اجتماعی هست و خواه ناخواه باید تغییراتی تو جامعه ایجاد میکنه خوب یا بد رو واقع گرایانه دید.
  • بی نام US ۱۳:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۴
    واقعاً متاسفم واسه یه همچنین تحلیلی این موجی که راه افتاد فقط به خاطر زندگی کردن هر چند کوتاه مدت با انسانی بود که نه تنها صدای دلنشین و دلنواز که روحی بزرگ داشت و مردم نشان دادند که قدر دان هنرمندان مردمی و همواره به یاد آنها هستند که هرآنچه از دل برآید لکن بر دل نشیند .
  • بی نام A1 ۱۳:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۴
    105 4
    مقایسه هنرمند پاپ که در اوج جوانی و شهرت از دنیا میره با مسائل دیگه اشتباهه. خیلیا موزیک پاپ رو گوش میدن ولی کتابای خاص و مسائل ساسی رو دنبال نمیکنن. این مختص ایرانم نیس
  • بی نام IR ۱۳:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۴
    152 6
    ولي به نظر من اين نشان دهنده غير مردمي بودن صدا و سيماي ماست ملت خواسته هاشون رو در صدا و سيما نمي تونند پيدا كنند و رسانه عمومي كاملا برعكس علايق ملت كار ميكنه اينطور ميشه كه ملت خودشون راهشون رو پيدا ميكنند .
    • بی نام IR ۲۳:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
      3 9
      البته دقت دارید که مرتضی پاشایی بیشر شهرتش رو بخاطر نیراز ماه عسل داره که از همین صدا و سیما پخش میشه.و اینکه به خودت اجازه میدی بجای مردم حرف بزنی واقعا جالبه
  • شاید A1 ۱۳:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۴
    73 10
    یعنی اگر درباره نجف دریابندری هم تو شبکه های اجتماعی تبلیغ و اطلاع رسانی بشه، باز هم شاهد همین استقبال عمومی خواهیم بود؟ من فکر نمی کنم. به نظرم بخش عوام پسند ماجرا غالبه. این که عوام، خواننده هاشون رو دوست دارن. مثلا اگر در سال های دور خواننده ای که تو کافه ها می خوند می مرد، خیلی بیشتر از مرگ یه خواننده سنتی هیاهو می شد درباره ش. همه چیز به کف خیابون برمی گرده. هر چی نزدیک تر به عوام، محبوب تر.
    • عبدالله A1 ۰۲:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
      10 6
      قربان کلامت، عوام...سطح...فست فود... همبرگر خوران را چه خبر است از کتاب مستطاب آشپزی...
  • سحر A1 ۱۳:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۴
    من متوجه منظور شما نمیشم. یعنی چی؟ یعنی میگید اصلا ناراحت اینجور اتفاقات نباشیم؟یعنی حالا هرکی پیام تسلیتی بده جوگیر شده؟ این چه حرفیه ؟ چرا حسادت میکنید؟ به هرحال ایشون شخصیت محبوب و بی حاشیه ای بودن.اگر هیچکس پیام تسلیتی نمیفرستاد که همین خود شما مطلب مینوشتی و مردم و مسئولین را به بی وفایی متهم میکردی؟ در مورد اسیدپاشی یعنی شما میفرمایید مردم اصلا نباید واکنش نشون میدادن؟مگه کم اتفاقی افتاده بود؟ اگرالان میبینید مردم کمتر درباره اسیدپاشی صحبت میکنن برای اینه که خود نیروی انتظامی عمدا با معرفی نکردن عاملین اسیدپاشی سعی بر این دارن که جو رو ارام کنن و کاری کنن این قضیه کم کم به دست زمان سپرده بشه و فراموش بشه. اینقدر بدم میاد از امثال شما که بعد اینجور اتفاقا مردم رو به جوگیری متهم میکنن
  • بی نام A1 ۱۳:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۴
    49 9
    این دقیقا مطلبیه که توی ذهن بنده هم بود... جالب اینه که متاسفانه هنوز 24 ساعت از انتشاراین خبر درگذشت مرتضی پاشایی عزیز نگذشته بود که بعضی ها در جاهای مختلف خبر گزاری ها ,پیج ها , پست ها و... در رابطه با پیام تسلیت و ...شروع کرده اند به کامنت گذاشتن که : بسه دیگه , شورشو در آوردین و... از این حرف ها ... در صورتی که همونطور که اشاره کردم هنوز یک روز هم از این واقعه نگذشته و حتی مراسم خاکسپاریشون هم انجام نشده,ولی احتمالا اونها تصور می کنند که زمان زیادی میگذره که به این موضوع پرداخته شده و شاید بشه گفت احتمالا این قبیل واکنش ها به دلیل مواردی بود که در این مطلب بهشون اشاره شد.
  • miss A1 ۱۳:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۴
    93 3
    خبر تلخ «درگذشت مرتضی پاشایی» پربیننده‌ترین خبر سایت‌ها و خبرگزاری‌ها و تیتر صفحه اول اکثر روزنامه های شنبه شد. و البته خبر داغ شبکه های مجازی. اصلا با عقل جور در نمیاد که کسی برای "خودنمایی" به این سایتها و روزنامه ها رجوع کرده باشه. مرتضی پاشایی علاوه بر صدا، شخصیت منحصر به فردی هم داشت که اون رو متمایز از سایر شخصیت ها و خبرهای روز کرده بود. لطفا به علاقه و عشق مردم به این خواننده محبوب احترام بگذارید و دائما انگ ریا و دقل به این عشق و علاقه نزنید.
  • علی IR ۱۳:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۴
    اصولا ملت ما تو هر چیزی شورشو در میارن اینجا دیگه بحث احساسات نیس، مسخره بازیه چش و هم چشمیه . یارو میبینه الان این اتفاق و این جریان رو بورسه اینم میره همون طرف والا این خدا بیامرزم یه کیه مثه بقیه
  • احمد IR ۱۴:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۴
    17 73
    آقای کریمی حرف درست و حسابی در این فضای زدید
  • بهراد IR ۱۴:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۴
    17 78
    حرف حساب همیشه خریدار داره. نگاه درستی در این یادداشت وجود داره.
  • بی نام IR ۱۴:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۴
    42 82
    جوگیریم و مرده پرست ...حالا هی میگن مرتضا فلان بود و بهان بود ولی واقعا چند درصد ما اون مرحومو می شناختیم و از ته قلبمون این حرفا رو میزنیم؟ ؟خدا رحمتش کنه کاش وقتی زنده بود کسی نصف این توجه ها رو بهش میکرد...
    • بی نام IR ۱۵:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۴
      70 4
      خیلی بیشتر از اونی که میدونید بهشون توجه شد یازده ما کله کشور طرفداران برای دیدنش میرفتن کنسرت هاشون، چند ماه آخر کمپین میم مثله مرتضی را افتاده بود همه این کمپین ها رو میدونستن و تو هر جا میتونستن تشکر میکردن . متاسفانه شدیدا بی اطلاع هستین . در زمان بیماری تو مساجد براشون مراسم دعا گذاشته شده بود . کمپینیکه گفتم از طرف خواننده ها براشون آهنگ ساخته شد و و و خیلی بیشتر از اونی که فکر میکنین همه دعا کردن . اینکه شما نمی دانید و ندیدید به معنی وجود نداشتن نیست
  • بی نام A1 ۱۴:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۴
    51 13
    نوبسنده به اصطلاح محترم هدفت از ان نوشتت چیه ؟ می خوای خودتو به جامعه نشون بدی ؟ خیالت راحت اگه برای جناب عالی اتفاقی افتاد کسی تجمع سوگواری نمیکنه نمیدونم چطور خودتون یه خواننده مز خواستید به زور محبوب کنید به زور تو دل جونا جا بدید هرچند شکست خوردید حالا یه خواننده به طور خود جوش محبوب شده خاری تو چشمت شده به جای اینکه بشینی ببینی جوناا چی کار میکنن برو خوداو اصلاح کن فردا پس فردا دو نفر تو مراسمت پیدا شن
    • بی نام IR ۱۶:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۴
      16 15
      عزیزم نویسنده نظر انتقادیشو بیان کرده,شما چیکار به شخصش داری که خودشو اصلاح کنه که یکی تو مراسمش باشه یا نباشه مگه نویسنده شخص خاصی رو نقد کرده که شما اینجور جوگیر شدی؟؟؟
  • میثم IR ۱۴:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۴
    67 3
    چه بگم والا موندم به نظرم میاد داریم الکی خودمون و ملت رو میکوبیم،بهتره بهش به عنوان یه پدیده اجتماعی نگاه کنیم تا کلمات خنده داری مانند ایرانیان مرده پرست.مثبت فکر کنیم این رو بگذاریم به روحیات احساسی مردممون،چرا میگین هیچ جای جهان نیست یه نمونه بارز مرگ مایکل جکسون در آمریکا بود چهارده سال منزوی شده بود حرف ها و توهین های مختلفی شنید آیا زمان مرگش رو فراموش کردید؟آیا هجوم مردم جهان برای خرید آلبوم هاش رو فراموش کردید؟ببینید اون در سطح جهان بود و در سطح کشوری هم خواننده های و هنرمندان مختلفی هستن.اصولا مرگ افراد باعث رسانه ای شدنشون میشه.باعث زنده شدن خاطرات در طرفداران شنوندگان یا بینندگان مختلف میشه.این موضوع طبیعی هست و به نظر جمله آخر یعنی مقایسه با سایر کشور ها از بی اطلاعی نویسنده است
    • میثم ادامه IR ۱۴:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۴
      58 3
      به مردم ترکیه نگاه میکنم با این احساسشون کنار اومدن. مثبت میدانند و نه منفی .ببینید متاسفانه از دیرباز کلمه ما ایرانی ها باعث شده بیشترین توهین رو از مردم خودمون به خود ملتمون بشنویم . واقعا عجیب میاد که چطور به این راحتی میگین در سایر نقاط دنیا این موضوع نیست. مرگ امی وان هاس اگر اشتباه نکنم رو فراموش کردید؟ انگلستان چه خبر بود ؟ تجمعات و و و ببینید باید با دید مثبت به مردم کشورمون نگاه کنیم .مرگ هر خواننده و یا کلا اشخاص فرهنگی یا سیاسی باعث شروع موجی از ناراحتی میشه چه اشخاصی که با دیدن ناراحتی اطرافیان شروع به گوش کردن و نگاه کردن به آثار هنرمند فوت شده کردن و بعد از مرگ آشنا شدند با آثارشون. مقایسه اسید پاشی نیز نامربوط است این بروز احساسات و اسید پاشی مشکل امنیتی و احساس ناامنی هست.
  • بی نام A1 ۱۴:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۴
    65 6
    متاسفم که با حرفتان هنر و صدای ایشون را نادیده گرفتین هر کی واسه دل این مردم بخونه تو دل این مردم هم جا می گیره به نظر میرسه شناخت شما هم در حد همونایه که دوست دارن تز روشنفکری بدن و در هر مسیله فقط حرف مثلا جدید بزنید
  • حمید AE ۱۴:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۴
    40 18
    چه ربطی به مذهب داره , ما خودمون خیلی اهل هر آهنگی نیستیم, ولی این جوان مغرور نبود, صورتش هم بیگناه بود, ما مردمی احساساتی ولی دقیق هستیم, این بچه اصل و نصب داشت , خیلی هم غم تو صداش بود, دلش پر بود ولی امید داشت , همسر بنده اصلا تو زندگیش سر جمع ١٠ تا آهنگ دانلود نکرده , اما اخریای فوت مرحوم پاشایی تمام آهنگاشونو ریختن رو مبایلاشون , قابل توجه هنرمندهای سنتی خون, که همش نق میزنن که ما خواننده ییم , ببینید کل دنیا واسه پاشایی چه کردند, محبت و قرب رو باید خدا بده , نه ٧ دستگاه و چه چه, ای کاش در دربی همه رو پیرهنشون عکس مرحوم پاشایی رو بزنن
    • يه حميد ديگه IR ۰۶:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۶
      4 1
      شما عنايت كن به همسر گرامي 20 تومن بده بره آلبوماي اين بنده خدا رو بخره.دانلود ؟؟؟؟؟؟
  • محمدرضا A1 ۱۴:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۴
    26 60
    خب اگه گريه نکنيم روشن فکر به حساب نميايم که تازه همه مارو آن فالو ميکنن.
  • بی نام A1 ۱۵:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۴
    34 10
    ايراني با عاطفه
  • بی نام A1 ۱۵:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۴
    19 4
    خوب این پدیده نشان از تغییر تفکر طیف جمعیتی جدید می دهد وفکر نمی کنیم قابل تغییر باشد ولی قابل هدایت شدن هست
  • بی نام A1 ۱۵:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۴
    80 2
    به نظر من چیزی که فوت او را بسیار تلختر کرد جوان بودنش بود و امید او به زندگی
  • نسیم IR ۱۵:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۴
    63 1
    مسابقه ی بیشتر ناراحت بودن؟؟؟ پاشایی محبوب بود و هست،چه بخواید چه نخوایدحالا اگه خواننده ی بی حاشیه ای بوده و سرش به کار خودش بوده دلیل نمیشه که فکر کنید کسی نمیشناختش یا محبوب نبوده. به قول آقای برهانی سعادت میخواد اینجور عزیز رفتن.چرا میخواید موضوع رو کم اهمیت کنید؟؟؟
  • سینا فتحی A1 ۱۵:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۴
    11 5
    نتیجه گیری نداشت؟
  • حمید A1 ۱۵:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۴
    19 4
    یایید تا هفتم ان مرحوم با گذاشتن اهنگ پیشواز مرتضی پاشایی به یاد او بمانیم واز این طریق به یاد او باشیم.
  • بی نام A1 ۱۵:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۴
    37 29
    سرگرمی نداریم ، همین . صبح تا شب مجبوریم بلولیم تو شبکه های اجتماعی
    • بی نام A1 ۱۷:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۴
      39 9
      چیه بوی سوختگی بعضی ها می اید .که می خواستند روش ما مردم را عوض کنند .هنرمندان ما وقتی مردمی باشند ما اینطور رفتار می کنیم .درود بر مردم ایران .درد شما جای دیگه است .شبکه اجتمایی نیست .درود بر هنرمندان بزرگ ایران
  • وحيد A1 ۱۵:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۴
    48 3
    برادر عزيز فك كنم كامنت هاي مطلبتو خوندي و احتمالا متاسف شدي از نگارش چنين متني؛ اتفاقا بايد سوال كرد پس چرا امثال پاشايي اينقدر محبوبن، علتش چيزهست، كه فك نميكنم به لير از صداقتش چيز ديگه باشه، به نظرم تلويزيون و رسانه مردم بايد از اين فضاها برا اشتي با مردم بهره ببره و ببينه كه علاقه و جذابيت برا مردم چي هستن، شما هم در نگارش و انتشار مطالبتان دقت كنيد.
  • با نام A1 ۱۶:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۴
    62 2
    شما روشن فکر شما عاقل بقیه نادون مرده پرست به کسی میگن که بعد از مرگ کسی قدر شو بدونه خیلی از مردم اهنگ های مرتضی پاشایی رو از مدت ها قبل زیر لب زمزمه میکردن هر کس هم پیگیر کارهاش نبود با تیتراژ ماه ه عسل که به دل همه نشست با ایشون اشنا شدن انکار نکنید که ماه عسل هم مخاطب نداره من فقط اهنگاشو گوش دادم اما باید بگم تا حالا هیچ وقت غریبه ای رو این طور از صمیم قلب دعا نکرده بودم برای بهبودیش حالا خدا نخواست و اون رفت دلایل محبوبیت اون زیاده چون قلب پاکی داشت ساده اما فوق العاده دوست داشتنی و بی حاشیه هم صدای دلنشین وبی نظیر خوش اخلاق و محجوب بود غمی که تو صدای گرمش ملموس بود هزار بار هم گوش کنی دوست داری باز هم گوش کنی هیچ چیز غیر منطقی تو اهنگاش نبود و به دل می نشست این یعنی محبوبیت
  • بی نام A1 ۱۶:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۴
    78 11
    من و امثال من که فقط هوادار صدای پاشایی هستن و به خاطر درگذشت مرتضی ناراحتن و تو هیچ تجمعی هم شرکت نکردن و ناراحتیشون واقعی هست رو چطوری تحلیل میکنی کارشناس محترم همه را به یک چشم نبین
  • بی نام A1 ۱۶:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۴
    23 1
    منه بی انگیزه جان دار ، وقتی یکی مثل مرتضی پاشایی می بینم که اینقدر استعداد و شوق و ذوق داره و تو یه شب راهه هزارساله رو رفته و میتونست حداقل 30 سال دیگه زنده باشه و به بالاتر از این برسه و الان دیگه نیست چرا ناراحت نشم؟.... کاش می شده عمر بی انگیزه هایی مثل من گرفت و داد به همچین آدمایی
  • بی نام A1 ۱۶:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۴
    26 5
    الان مشکل شما دقیقا با این قضیه چیه ؟ بده نسبت به احساسات و اتفاقات خوب و بد زندگی همدیگه حساس شدیم ؟ بده ناراحتی یک نفر ناراحتی دیگران هم باشه ؟ بده هرکس سرشو عین کبک نکنه زیر برف ؟
  • بی نام IR ۱۶:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۴
    10 28
    قطعا نباید تاثیر رسانه را نادیده گرفت. دوست خودم می گفت اصلا نمی دانستم پاشایی کیست ولی بخاطر شلوغ بازیهایی که مردم درآوردند کنجکاو شدم و در بین آن جماعت ظاهرا سوگوار حضور یافتم.
  • امیر US ۱۶:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۴
    13 3
    کاش دوستان داخل و خارج از ایران همه چی رو به سیاست ربط ندهند..اگه شما هم خاطره ایی با اهنگ های مرتضی داشتی یه خورده به جوگیر ها حق میدادی
  • شهروند A1 ۱۶:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۴
    29 4
    جناب چرا اینقدر فسفر میسوزانید کافیست یه کم به اطرافتون نگاه کنید ببینید ما تو چه دنیای وحشی زندگی میکنیم . این به خاورمیانه که فقط کافیه خدای ناکرده موقع صرف شام خبر ساعت 9شب را تماشا کنید . امکان نداره چندتا صحنه دلخراش از ددمنشیهای آدم نماها نبینی . اخبارداخلی هم که از تحریم هابگذریم شامل رانت خواری اختلاس زمین خواری بدهی معوق بانکی موسسات غیر مجاز مالی کلاهبرداری.....وای خسته شدیم کی میخواهید مثل آدم زندگی کنید . چرا دستتون تو جیب ضعفاست . . حالا چرا ما نباید یک هنرمند جوان را که با وجود بیماری سخت برای شادی هموطنانش با تکیه به استعدادش با سلاح حنجره به جنگ این همه زشتی رفته رو دوست نداشته باشیم ؟ چرا؟
  • بی نام A1 ۱۶:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۴
    29 3
    خب اینها چه اشکالی دار؟ چه اشکالی دارد که برای اسید پاشی هایی که در یک شهر میشود مردم اعتراض کنند؟ چه اشکالی دارد برای سوگ هنرمندی مردم تجمع کنند؟ چه اشکالی دارد برای مردم آمریکا که کشته شده اند کسی شمع روشن کند؟ باید از شما اجازه بگیرند؟
  • سما A1 ۱۶:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۴
    13 34
    وایـــــــــــــــــــــبر و واتس آپ فقــــــــــــــــــــــــــط اونا باعث تـــــــــــــجمع شدن نه بِیشتر
    • آرمان A1 ۱۹:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۱
      2 0
      همیشه با آهنگهاش زندگی کردم صداش بی نظیر بود اشعارش مفهوم داشت تو موسیقی موفق بود وانسان خوبی هم بود خدا هم عزیزترش کرد حالا هر کی هرچی میگه بگه مرده پرست جو گیر این عادت خیلی از ایرانی هاست که موفقیت یکی رو یه جور ماست مالی کنن که ناتوانی های خودشونو توجیه کنن هر کسی میدونه خودش کیه و چه جایگاهی داره خوبه یکم منصف تر برخورد کنیم البته از هرکس به اندازه درکش انتظار میره
  • منوچهر IR ۱۶:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۴
    22 3
    این جمله خیلی جالبه "سبک زندگی که با هیچ جای دنیا که هیچ، با سابقه فرهنگ عمومی همیشگی خودمان هم همخوانی ندارد" مگه قراره سبک زندگی تقلیدی باشه یا مثلا طبق نسخه کسی عمل بشه.
  • ایرونی A1 ۱۶:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۴
    17 6
    نمیدونم چرا دوس نداریم به نظرمردم احترام بزاریم؟؟؟؟؟؟؟؟؟ ایشون یکی از محبوبترین خواننده های ایران بودن استاد عزیز نمیتونی بخاطر این مسئله بگی که پدیده بوده یاهرچیز دیگه یکم به مردم و نظراتشون احترام بزارید و سعی نکنید همه چیزو اونجوری که خودتون دوس دارید کالبدشکافی کنیدو به مردم بگید باید اینجوری باشید مردم دردشون خیلی بیشتر از این مقاله هایی که شما مینویسید عزیزجان
  • yaser A1 ۱۶:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۴
    12 2
    به نظرم میتونستید نکته باریکتر این قضیه رو ببینید. در اینکه درگذشت این هنرمند افتاده و محبوب که شعور از حرف زدن و مصاحبه هاش میبارید موجب ناراحتیه جامعه بشه جای تعجب نداره و همه باید از خوبی هاش بگن تا بلکه کمی ازش یاد بگیریم. تو هیچ صحبتی از ایشون رنگی و بویی از کینه و بددلی به مشام نمیرسه. چیزی که بوی تعفنش همه جامعه رو فراگرفته. بهتر بود به جنبه ی دیگری از قضیه اشاره میکردید. اینکه چطور احترام یک عزیز از دست رفته رو حفظ کنیم. تصمیمات احساسی مثل کمپین های عجیب و غریب و تجمعاتی که جز دردسر برای خونواده و نزدیکان این عزیز چیز دیگه ای نداره. فقط احترامش حفظ بشه. همین.
  • رویا IR ۱۶:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۴
    29 2
    دل دنیارو خون کردی ک اینجوری تو رفتی
  • سجاد A1 ۱۶:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۴
    11 9
    اینجا ایران است
  • بی نام RO ۱۷:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۴
    9 31
    اصلا کی بوده
  • شهرزاد IR ۱۷:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۴
    43 8
    کار مردم اشتباه نیست... نگاه امثال شما دوست عزیز بیماره و نیاز به درمان داره.
  • بی نام A1 ۱۷:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۴
    28 3
    اقا .من تو خونه ام رادیو گوش می دم میرم تو انترنت موسقی گوش می دم .لازم نیست بری کنسرت یا صدا وسیما جمهوری اسلامی پخش کنه .اقبال مردمی که نمیشه تزیق گرد .مردم در سکوت سالها است ایشون را می شناسند .حالا هم دوستش دارند .وبرایش عزا دارشده اند .چیزی عوض نشده ما همون مردم پنجاه سال پیش وهزار سال پیش هستیم .شک نکنید ..هر کسی هم روش خودشو داره .
  • محمد IR ۱۷:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۴
    45 6
    خبرآنلاین،شما از چی ناراحتی؟از محبوبیت یه جوون؟از دلخوشی و آرام کننده دل جوونای بیچاره این مملکت که اونم از دست رفت؟؟دیشب تو برنامه گل خانه رییس صداوسیما شخصا با تهیه کننده هماهنگ کرده بود که به هیچ عنوان نباید اسمی از این جوان مرحوم بیارین،چرا؟؟ازچی میترسین؟؟چرا دیشب ریختن تو پارک آب و آتش و مردم به زور پراکنده کردن؟؟ روحت شاد مرتضی پاشایی
  • داریوش A1 ۱۷:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۴
    11 5
    اینها تمرین آزادیه البته با تعبیر درسته ش. باید فرهنگ مون جا بیوفته تا رعایت اعتدال کنیم. اگر برای اشخاص مذهبی سوگواری میکنیم به عکس ش هم رفته رفته توجه داشته باشیم . بچه که بودم منزل یکی از عزیزان رده بالا و مذهبی به واسطه مادر بزرگم زیاد رفت و آمد داشتم. رفت آمدی که اشک من رو در میاورد.در هر مناسبتی اونجا رخت غم و عزاداری داشت .حوصله م سر میرفت دلم میگرفت امان از کمی خنده و بازی اینم از امروز ما .
  • بی نام A1 ۱۷:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۴
    35 5
    براتون واقعا متاسفم... یک خواننده با صدای بسیار دلنشین و دوست داشتنی درگذشته، اونوقت شما ناراحتید که چرا مردم براش بزرگداشت میگیرن؟
  • بی نام A1 ۱۷:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۴
    44 5
    من نه آقای پاشایی رو می شناختم و نه آهنگهاش رو شنیدم ولی درک نمی کنم چرا عده ای از همدلی و همدری مردم ایران با خانواده یک هنرمند یا قربانیان اسید پاشی و حملات یازده سپتامبر ناراحت می شوند ؟
  • بی نام A1 ۱۷:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۴
    38 7
    هیچ خبری به اندازه خبر مربوط به مرتضی پاشایی دیده نشده... دلیلش اینه که هنرمند بر قلبها فرمانروایی میکنه ....
  • محمد IR ۱۷:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۴
    9 15
    موافقم
  • بی نام A1 ۱۷:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۴
    24 3
    لطفا سياسيش نكنين مردم ما بخاطر اينكه تفريح درستي ندارنند مسلما جذب كنسرت و صداي دلنشين و گرم و شخصيت دوست داشتني هنرمند ميشوند بعد مي بينن اون جوان چطوري با سرطاني سخت مبارزه ميكنه زجر ميكشه و فوت ميكنه. ناراحت و غمگين ميشن چون هنوز عشق و عاطفه تو ما ايراني ها هست هنوز انسانيت و حس انساندوستي نمرده. مردم از ترانه هاش خاطره دارنند و حالا ميبينن بينشون نيست. حق دارنند گريه كنند و بيشتر از اينها بايد برا هنرمندا ارزش قايل بود. روحش غرق ارامش
  • میلاد A1 ۱۷:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۴
    7 33
    مرتضی پاشایی قطعا خواننده محبوبی بود اما فراگیر شدن این قضیه تا این حد تابع چیزای دیگه ایه مثل بیان اغراق آمیز احساسات یا به قول خودمون جو گیری و اینکه مردم به دلایل مختلف که همه میدونیم چی هستن منتظر پیش اومدن چنین اتفاقاتین تا بتونن به این بهانه دور هم جمع بشن و ...
  • بی نام A1 ۱۸:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۴
    8 40
    از تعداد موبایل به دستها معلومه چند نفر واقعا مرتضی پاشایی براشون مهم بود
  • بی نام A1 ۱۸:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۴
    7 23
    مردم عادی که نقشی نداشتن چون ادمایی که میرفتن بیمارستان و ملاقات همه یا بازیگر بودن یا خواننده یا به هر حال معروف پس خیلیم مردم عادی در اینجور ماجراها نقشی ندارن
  • بی نام IR ۱۸:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۴
    13 45
    کلا ملت ما یه عادتی دارن که خیلییی تحت تاثیر جو قرار میگیرن. یعنی میبینن همه چیکار میکنن و چه ژسی دارن اونا هم سریعا بدون فکر و شاید بدون هیچ توجیهی ازش تقلید میکنند
    • بی نام A1 ۰۴:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
      24 6
      خیلی دلم میخواد بدون شما اگه عزیزتو از دست بدی چه ژستی میگیری؟... مرتضی پاشایی برای مردم عزیز بود و این همه تأثر و ناراحتی، عکس العمل کاملا طبیعی است
  • عسل A1 ۱۸:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۴
    31 3
    و الله تعز من تشاء و تزل من تشاء خدا خواست مرتضی پاشایی با عزت زندگی کنه و با عزت بمیره.
  • مهیار ES ۱۸:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۴
    16 4
    شما حنما دکتر زالی رو نمی شناسید که اینطوری قضاوت می کنید، ایشون انسان شریفی هست که مثل بعضی هااصلا دنبال نون به نرخ روز خوردن نیستند
  • بی نام A1 ۱۸:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۴
    25 6
    مرگ هر کسی واسه کسانی که طرف را می شناختند تلخه حالا حتما نباید باش غذا خورده باشی تا طرفو بشناسی استیو جابز یک چهره جهانی بود مردم از مرگش ناراحت شدن حالا به نوعی ابراز ناراحتی کردن مرتضی پاشایی هم که خیلی ها که اهل موسیقی گوش دادن هستند می شناختند مطمن باشید انیشتین هم الان می مرد مردم ناراحت میشدند قصد جسارت ندارم جناب نجف دربندی را. چند درصد مردم می شناسند که بخواهند ابراز ناراحتی کنند متاسفانه قیاس شما و همچنین نوشته شما انچنان پخته نبود
  • بی نام A1 ۱۸:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۴
    35 1
    خدايش رحمت كند مرتضى پاشاى را
  • m A1 ۱۸:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۴
    70 5
    شیخی به زنی فاحشه گفتا مستی. هر لحظه به دام دگری پــا بستی. گفتا شیخا هر آن چه گویی هستم. آیا تو چنان که می نمایی هستی
  • رها IR ۱۸:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۴
    65 7
    متاسفانه نقدی بسیار سطحی بود ـمحبوبیت مرتضای نازنین به دلیل هنر والا و پر احساس او،علیرغم سن کم ، و صداقت و متانت و شخصیتش بودـ او همیشه در قلب ایرانیان جای خواهد داشت
  • عمران A1 ۱۸:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۴
    11 4
    اقای نویسنده زهی تاسف
  • بی نام IR ۱۸:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۴
    8 15
    ملت جوگیرن بخدا
  • بی نام IR ۱۸:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۴
    17 1
    این سوز دل مردمه لطفا با احساسات جامعه بازی نکن
  • بی نام A1 ۱۸:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۴
    12 6
    عجب مردمی هستیم ما ایرانیا این جوونای روشنفکر بهتره یه قراری هم با هم بزارن برن مزار شهدا ، دور همی براشون یه فاتحه ای بخون .. یادی بکنن از جوونایی که زندگی شون رو ، جوونیشون رو بخاطر دفاع از مملکت و ناموسشون گذاشتن کف دستشون ... رفتن که رفتن ... خدا رحمت کنه همه جوونای ایران اسلامی رو من جمله پاشایی ...
  • مقیمی A1 ۱۸:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۴
    11 3
    مسئولین چه بخوان و چه نخوان اینترنت و شبکه های اجتماعی تفکرات نسل جوان کشور را تغییر داده و اگر متولیان نخوان با این تحول هماهنگ بشن و آنرا بسوی جامعه ای بهتر سوق بدن بیم آن میره جامعه علاوه بر بهرمندی از مزایای اون از معایب آن هم سهم ببره . در جامعه ای که ابزار شادی فراهم نیست جوان مجبوره تنهائی خودشو با دیگران تقسیم کنه ولو این تنهائی ، غم از دست دادن هنرمندی باشه که دلسوزان امروزش به اندازه طرفداران آهنگهاش نبودند. و این تجمعات بیشتر از سوگواری برای آن مرحوم نوعی اعتراض خاموش به روالی ست که متولیان جامعه امروز همفکران خود را تغذیه و سایرین را به امان خدا رها کرده اند.
  • بی نام A1 ۱۸:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۴
    15 2
    چون مردمی بود از جنس مردم بود.کاملا مشخص شد مردم کدام طرفند.
  • حسن A1 ۱۸:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۴
    13 6
    واقعا متاسفم برای نویسندگان این کامنت‌ها. کمتر کسی به دیدگاه نویسنده توجه کرده است. افراد به خیال خود نویسنده را در جبهه مقابل مرحوم پاشایی قرار داده‌اند و به او حمله کرده‌اند. وقتی چنین تحلیلهای سطحی‌ای از وب‌گردانی که غالبا از حداقلی از تحصیلات بهره‌مندند صادر می‌شود، چه امیدی به سطوح دیگر مردم است؟ آیا اصلا امکانی برای تحلیل‌های جامعه‌شناسانه می‌ماند؟ منتظرم تا ببینیم این قوم سینه‌چاکان چندروزه مرحوم پاشایی بعد از مدتی کوتاه چه چیزی از ایشان در یاد خواهند داشت. ببینیم کیس بعدی برای سرگرمی آنها چه چیزی است. البته من به عده قلیلی که واقعا درگیر درگذشت آن مرحومند جسارت نمی‌کنم. به قول مولوی: تا نباشد راست کی باشد دروغ آن دروغ از راست می گیرد فروغ به آن اندک راست‌کیشان تسلیت می‌گویم
  • سیدمهدی موسوی IR ۱۸:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۴
    15 5
    شما چقدر شناخت داشتید که اینجور بی محابا بر قلم سوار شده و بر یک هنرمند محبوب می تازید ؟ اتفاقا اینجا شما در مضان پرسش هستید که چرا همیشه بجای نقد نق می زنید و دوست دارید با شنا علیه جریان عمومی خواسته مردم دیده شوید ؟ جناب نویسنده کم شهرت چو خواهی که نامت رود بر جهان مکن نام نیک بزرگان نهان
  • reza IR ۱۸:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۴
    11 4
    تعجب میکنم از نویسنده چه توقعی داشتند ایشون؟ یعنی متوجه نشدین که جامعه ایرانی در حال تغیره و بزرگان ما سر خودرا در زیر برف کرده اند و بدونه توجه به این تغییرات به کار و تصمیم گیرهای خودشون ادامه می دهند.
  • سعید A1 ۱۸:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۴
    10 2
    امیدوارم در این حد هم فقط برای واکاوی بوده باشه. ندیدم علاقمندان واکاوی بتوانند از نتیجه های عایدی کاری پیش ببرند. شاید دیگه واکاوی بس باشه.
  • سیدمحمد سعید IR ۱۸:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۴
    8 9
    مطلب جالب توجهی بود. متاسفم که زیاد به خود مطلب و منظور نویسنده نوجه نشده.
  • مجید گندمکار A1 ۱۸:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۴
    6 14
    نیازی به واکاوی نیست ... متاسفانه جدیدا دچار پدیده ایم شدیم به نام «جو گیر شدن آنی»
  • هادی GB ۱۸:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۴
    19 6
    مرحوم مرتضی پاشایی یکی از بزرگهای موسیقی نسل ما بودند و برای اونهایی هم که طرفدارش نبودن و اسمش رو شنیده بودن فرد قابل احترام و هنرمند ارزشمندی بود. این کجاش عجیبه؟ اینهمه تسلیت گفتن ها هم همه از روی نجابت و انسان دوستی ما ایرانیاست. مثل همه مردم دنیا.
  • بی نام A1 ۱۹:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۴
    11 3
    شما که همه چیزتان شده سیاست، کاش گاهی به دل خویش هم نگاهی می انداختید...
  • بی نام A1 ۱۹:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۴
    10 2
    کاش برای استفاده از آثار معنوی و موسیقی ، حق کپی رایت رو رعایت کنیم و به مالکیت معنوی اثر احترام گذاشته و برای استفاده از موسیقی و فیلم و آثار بزرگ، با پرداخت پول آن ها در هر چه رشد یافتن ان چه به ان علاقه داریم سهیم باشیم و حمایت کنیم نه این که کپی پیست کنیم
  • ali karimi 88888 A1 ۱۹:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۴
    17 6
    خیلی جالبه ، یارو هزاران میلیارد پول مملکت رو میدزده صدات در نمیاد آقای خبر آنلاین اون وقت چهار نفر از مرگ این جوون ناراحت شدن بهت فشار اومده ؟
  • محمد A1 ۱۹:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۴
    10 9
    خدا ایشان وهمه رفتگان را بیامرزاد.ولی علی رغم همه مخالفتها که اینجاآمده.حس میکنم روح مطلب شمارادرک میکنم.وموافقم.متاسفانه به هردلیل درجامعه مابسیاری از مردم خالی شدن.ازسنتها وباورها و...وهنوز چیزقویی ومحکمی رو جایگزین نکردن.
  • بی نام A1 ۱۹:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۴
    16 5
    عزت دست خداست نه دست صدا و سیما و امثال ان و مرتضی پاشایی هم این عزت را داشت
    • بی نام IR ۲۳:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
      9 0
      مگه صدا و سیما همچین ادعایی کرده؟فقط خواستی مطابق عادت روزانه یه فحش به صدا و سیما داده باشی؟؟؟
  • پسرک US ۲۰:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۴
    13 2
    حرف ایشون نه این بود که مرتضی پاشایی خواننده سطحی است و نه به عده خاصی توهین شده بود. حرفی کلی و نقدی خلاصه بود. به نظرم ما تاثیر پذیری بالایی از رسانه ها داریم چه رسانه داخلی چه خارجی. چه شبکه اجتماعی چه حرفای خاله زنکی و قدرت شایعه پراکنی که از قدیم رواج داشته. اهمیت زیادی که به آیین و مراسم می دهیم بسیار پررنگ تر از کشورهای اروپایی است. تو خود ماه محرم تعداد شرکت کنندگان در مراسم عزاداری با فروش کتاب هایی همچون شهید جاوید از صالحی نجف آبادی، حماسه حسینی از مطهری چقدر تفاوت داشت؟ و چقدر تفاوت خواهد داشت؟ خیلی خوبه یاد کسی رو گرامی بداریم ولی نه به صورت موج گنده زودگذر.به همون سرعت که راجع به اسیدپاشی حرف زیاد رد و بدل میشه ولی هنوز خیلی ها نمی دانند چطور به یک فرد مجروح کمک برسانند
  • بی نام A1 ۲۰:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۴
    21 2
    یه جوون 30 ساله با این همه طرفدار داغدیده فقط خدا اینجور به ادم عزت میده. دوستش داریم همیشه
  • بی نام A1 ۲۱:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۴
    9 12
    شادی وجود نداره ملت برای غم میشتابن
  • بی نام A1 ۲۲:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۴
    17 4
    من هم مخالفم نظر شما هستم پاشایی محبوب شد و بعد از دنیا رفت چند ساله کارهای پاشایی رو گوش میکردم فکر میکردم یک بیماری معده داشته و برطرف شده. ولی گاهی کسی یک شبه محبوب میشوداین ایراد داردآیا؟. سادگی معصومیت ایستادگی و مبارزه برای ماندن باعث محبوبیتش شد پاشایی برای زندگی جنگید قهرمانانه هم جنگید در دوران بیماریش کلاه بر سر گذاشت و آواز خوند و همان کلاه نمادش شد. با عشق هم خوند و البته باخت و دل مردم برای شکستش شکست
  • شهره IR ۲۲:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۴
    13 6
    نمی دونم چرا تحلیل کردن هر مساله ای ولو بسیار روشن اپیدمی شده برادر عزیز په اشکالی داره مردم برای هنرمند نجیب کشورشون یه یادبود مختصر بگیرن و احساساتشون رو سرکوب نکنند خلیج فارس ، اسیدپاشی موضوع کمیه که تجویز سکوت می فرمایید ؟ مرگ ادمهای زیادی تو 11 سپ غصه نداره ؟ مگه برای به به و جه جه غصه خوردیم که به واکنش آمریکا از دلرحم بودن پشیمون بشیم...مرتضی انتخاب شد چون بسیار خوب مردم و احساساتشون رو درک میکرد خودش رو جزیی از ما می دونست اگر قصد مردم حاشیه سازی بود با هر مرگی تجمع می کردن..این نشان از ارج و آبروی مرتضی پیش مردمه، مردمی که خوب سره و نا سره رو تشخیص می دهند من عاشقشم چون امید به شفا رو بهم برگردوند توکل به خدا رو با نگران منی با روحیه بالا به من یه دختر کوجولوی تنها یاد داد..السلام
  • ایرانی IR ۰۴:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
    15 12
    نویسنده محترم شما چقدر مرتضی پاشایی، صدا و هنرش رو میشناختی یا میشناسی که به خودت اجازه میدی در موردش حرف بزنی؟؟؟؟؟
    • آزی IR ۱۰:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
      4 6
      هنرش
  • امیر A1 ۰۵:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
    30 2
    من همین هفته ی پیش اسم مرتضی پاشایی رو شنیدم و دو تا از آهنگش رو شنیدم. اما به نظرم قضیه جمع شدن برای ابراز همدردی برای از دست دادن یک شخصیت محبوب، تنها بخشیش به خاطر ابراز احساسات برای اون فرد هست. ولی بخش دیگرش یک نوع حرکت دست جمعی است از طرف مردم . فرصت های کمی ممکنه پیش میاد تا مردم با هم بیرون بیان به صورت هوشمندانه به خاطر دلیلی کاملا غیر سیاسی تا حضور و اثر گذاری خودشون رو نشون بدن.
    • بی نام IR ۲۳:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
      7 0
      اصلا اینطور نیست.ایرانی ها بیشترین اجتماعات جمعی رو دارن.نمونش دهه ی محرم.هر چند شاید این دهه برای امثال شماها ناشناخته باشه
  • عبدی IR ۰۶:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
    11 4
    جالب نبود.
  • محبوبه A1 ۰۷:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
    7 14
    تو می گویی "الف" و ملت پاسخ می گویند "شتر " .... به نظرم انتظار زیادی از نسل جوون زیر 25 سال داری ... این رده سنی درگیر ماجراهای ساده ای در زندگی هستند که مرگ خواننده محبوبشون در میون اون ماجراها یه جور فاجعه ست اینجور تلقی از مرگ مرتضی پاشایی اجازه نمیده تا مطلب مورد نظرت درک بشه.. همه ربطش می دن به بی احساسی و سرکوب احساسات جمعی و هزار حرف بی ربط دیگه.. شاید به لحاظ روان شناسی وقت خوبی نبود برای مطرح شدن حرف به این مهمی ..
    • بی نام IR ۰۹:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۷
      4 0
      حالا اگه با مرخصی با حقوق یا حق ماموریت و برا هزار و یک جور منافع مادی و دنیوی میومدن حتما خیلی متفکر و عمیق به حساب میومدن..... برو عموو جان. آن چیزی که امثال شما عقل میدونید جز دنیا طلبی نیست.
  • لاله A1 ۰۷:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
    9 0
    البته اینم نباید یادمون بره ما ایرانی ها عادت داریم کلا بد بگیم : 1 اگه مردم نمیرفتن و اهمیت نمیدادن ایرانیا : به فرهنگ و هنر ایران توهین شده 2 اگه میرفتن و عکس یا فیلم منتشر نمی شد ایرانیا : این دولت نمیزاره ما واسه هنرمندامون ارزش قائل بشیم 3 کل ایران رفتن و عکس و فیلم منتشر شده ایرانیا : ریا تا کجا ؟؟؟ بس کنید این مرده پرستی رو 4 اگه پلیس جلوگیری میکرد ایرانیا : اینا میخوان هنرمندامونو نابود کنن خدایا کمکون کن 5 اگه پلیس جلوگیری نمیکرد ایرانیا : آهاااان گزاشتن ما هر کار میخوایم بکنیم که حواسمون از اسید پاشی پرت بشه . دولت دیکتاتور بیایم از خودمون شروع کنیم به جای اینکه ادای روشن فکرا رو در بیاریم و فقط بقیه رو نصیحت نکنیم . البته منم از ایرانیا جدا نیستم
  • علی A1 ۰۷:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
    25 4
    پاشایی نماد ما دهه شصتی هاست . زمزمه ی صداش توسط هم سن و سالاش جلوی بیمارستان ، تلنگری بود به ناکامی ها و جوانمرگی نسل سوخته ... دهه شصت.
  • مصطفی A1 ۰۸:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
    13 1
    ببینید دوستان؛علت اینهمه ابراز احساسات که برای پاشایی به چشم میاد کاملا مشخصه.1پاشایی فقط 30 سال داشت و نماد بچه های دهه 60 شد.2 زندگی حرفه ایش خیلی پیچیده نبود و کوتاه بود و تازه داشت گل میکرد ، هر کسی میتونست باهاش همزاد پنداری کنه 3 شاید عزیزی مثل مجید بهرامی از نظر هنری غنی تر از پاشایی هم باشه،اما مردم هیچ خاطره ی مشترکی با اینجور هنرمندهای عزیز ندارند.4 نحوه جانسپاری پاشایی عزیز هم بی تاثیر نبود.به عنوان مثال ناصر عبداللهی عزیز به یکباره فوت کرد،تا مدتها حتی همه تصور میکردند که شایعه است ولی واقعیت داشت. ولی پاشایی در مقابل چشم همه ذره ذره آب شد. پس لطفا اینقدر مردم رو محکوم نکنید به جو زدگی و اینقدر تعیین تکلیف نکنید که برای چه کسی ناراحت باشند و چه موقع خوشحالی کنند.
  • ن.ن A1 ۰۸:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
    9 7
    جالبه نظرات مخالف اين نوشته خيلي زياد و موافقها خيلي كمند اما منفي و مثبتها به طرز عجيبي فرق ميكنن و مشكوكن،اگر اينهمه موافق شما وجود داره چرا نميان نظر بدن مثلا به يك كامنت مخالف دو نفر مثبت دادن و صدوبيست نفر منفي،خنده دار نيست
  • بی نام IR ۱۰:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
    14 15
    ایرانی جماعت با یک غوره سردیش میشه با یک مویز گرمیش ... وسلام
  • بی نام A1 ۱۲:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
    14 2
    من دهه پنجاهی ام ولی آهنگای مرتضی پاشایی رو خیلی دوست داشتم و همیشه از دخترم می پرسیدم این خواننده که اینقدر صدا و آهنگاش و شعراش قشنگه کیه .امروز هم از صبح فقط گریه می کنم براش و فاتحه می فرستم
  • شهرام IR ۱۷:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
    10 2
    همه این کنش ها و ابراز احساساتی که که در متن ذکر کردید از شاخص های یک جامعه بسته است هیجانات افراد جامعه هیچ گاه کانالیزه نمی شوند و در موقعیتهای بعید مثل اتفاقاتی که ذکر کردید خود را بروز می دهند ببنید افراد در جامعه مثل سلولهای بدن انسان هستند انچنان که سلولها حالت انطباق پذیری با میکروبها و ... دارند افراد جامعه ایران هم احساسات درونی خود را ازطریق روشهای تعریف شده وبه اصطلاح هنجارمند منطبق می دهند واصلا هم با محتوا کاری ندارند، جامعه زبان خود و شناخت خود را می طلبد .
  • ریضا IR ۱۷:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
    18 11
    بیجاره استاد کاتوزیان هم مرد؛ اما تفاوت بین یک خواننده و یک استاد تمام را در ایران ببینید... الله اکبر. چرا برای پدر حقوق ایران یک دهم این برنامه ها را هم راه نینداختید اصحاب محترم رسانه؟ لطفا منتشر کرده و در معرض عموم قرار دهید تا نقد شود.
    • بی نام A1 ۲۲:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
      5 3
      درود بر شما
    • وحید A1 ۰۴:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۶
      8 2
      برای اینکه اکثریت هر جامعه ای را عوام تشکیل می دهند که شناختی از خواص ندارند.
    • بی نام A1 ۰۷:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۶
      9 2
      چرا یه حرف غیر منطقی میزنی دوست من؟ همه جای دنیا همینه. انتظار داری محبوبیت وشناخت یه استاد دانشگاه از یه خواننده یا بازیگر بیشتر باشه؟ نیست هر جای دنیا که فکرشو بکنی. استاد من تو زمینه کاری خودش جز چند نفر برتره دنیاس. مردم که سهله. تو دانشگاه ها هم خیلیا نمیشناسنش. به این دلیل که سر و کاری با این فیلد ندارن.
  • بی نام A1 ۲۱:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
    7 2
    "تلویزیون" به قول نویسنده تازه داره میفهمه که مردم و سلیقه شون از سلیقه 4 نفر که اونجا شورا کردن و برای همه مردم ایران تصمیم میگیرند چی ببینن چی نبینن بدون در نظر گرفتن بخصوص خواست های جوانان، احترام قائل باشه: در این قسمت هم تلویزیون برای چند دقیقه از میلی تبدیل به ملی شده تلویزیون در یک اقدام بی سابقه دقایقی را به بزرگداشت او اختصاص داد.
  • علی بیاتی A1 ۲۲:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
    7 0
    الکی عدا روشنفکرا و جامعه شناسا رو درنیارین که چی .... بده بوده مردم ایران عاطفه دارن با محبتن مردم دوستن عاشقن غم دیده ان ابراز همدردی می کنن بجایی که با تقدیر از یک حرکت خودجوش انسان دوستانه ضمیمه رو براا اینجور واکنش های مثبت اجتماعی بیشتر کنین نمیدونم برای بازدید بیشتر یا جلب توجه اونو میکوبید ؟؟؟ یکم از فساد و تبعیض و اقتصاد و اختلاس و و و و و و بگو و بکوب نه این مردم رو ...
  • آراد IR ۰۳:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۶
    3 10
    پاشایی نه پدیده بود نه آدم خاصی فقط یه خواننده بود مثل کلی خواننده که این سرزمین هستن این حاشیه ها همش سازماندهی شده است
  • رضا IR ۰۴:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۶
    6 0
    آخه چرا ایقدر ادای جامع شناسا و روشنفکرا رو در میارید ؟ پاشایی بی حاشیه بود پاشایی صداش آرامش بخش بود پاشایی واقعاً هنرمند بود نه ..... واسه همین همه دوسش داشتن تا ابد در قلب من جا داری
  • ایلیا FI ۰۴:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۶
    11 0
    سلام,من تو كل عمر چهل ساله ام سر هم ده تا آهنگ گوش ندادم,مرحوم پاشایی رو هم از برنامه ی ماه عسل به بعد می شناسم وفقط همان یک ترانه ی ایشونو شنیدم,مطلبی رو که می خواستم بگم این که عزت دست خداست این که یک جوان 30ساله به این محبوبیت برسه بدونیم کار مردم نیست عزتی که خدا به ایشون وخانواده اش عطا کرده,پس این قدر روی این مساله شلوغی تشیع جنازه و جوگیری مانور ندیدم بریم ببینیم,بپرسیم علت این بزرگی چی بوده ویاد بگیریم.خوشا به حال مرتضی پاشایی که این همه بدرقه کننده داشت ومطمئنا بى تاثير نيست.روحش شاد
  • بی نام IR ۰۶:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۶
    0 11
    اگه واقعا این جماعت طرفداراشون ادعاشون میشه هر شب جمعه برن بالای سر قبرش براش دعا کنن و بهش سر بزنن مدام پیگیر حال خانوادش باشن براش مراسم بگیرن اینا همش جوگیری است و بس تو کل این جماعت فقط یه عده واقعا طرفدار واقعیشن بقیه سیاه لشکرن اصلا بنده خدا رو نمیشناختن
  • علی A1 ۰۶:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۶
    2 9
    مگه کی بود اینقد شلوغش کردن؟ یه خواننده بودو بس
  • ژیلا IR ۰۷:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۶
    9 2
    تمنا می کنم به مرتضی پاشایی حسادت نکنید، این عزیز و با دیدگاههای سیاسی و افکار و اعتقادات شخصی و مغرضانه محک نزنید، فقط ترانه هاش و عمیق گوش کنید، اونوقت علت پدیده بودنش و درک می کنید، آهنگ نگران منی رو با گوش جان بشنوید، تا درک کنید علت محبوبیتش رو مرتضی پاشایی صدای بزرگی داشت، کسی نمی تونه این و انکار کنه، پس منکر او نباشید، صدای او به معنای واقعی گیرین کارتی ست برای احساس، و مرتضی پاشایی تماما احساس هست، واین احساس هست که چشم را خیس می کند و گامها را به حرکت واميدارد،او پدیده است، اما چراندارد،فقط پدیده است وستودنی
  • بی نام A1 ۰۷:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۶
    7 1
    یک عده به ایشون علاقه داشتن و دوستش داشتن. تجمع بخاطر کسی که براشون عزیز بوده چه ایرادی داره. از این متاثر کننده تر کامنتای مردم هستش. جای تاسفه که تمام تحلیل و نظر خیلی از مردم کشور ما تو دوتا کلمه با کلاس و خز خلاصه شده. چرا برا نظر و احساسات و سلایق دیگران احترام قایل نمیشن؟
  • هستی FI ۰۸:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۶
    10 1
    هرکی هرچی می خواد بگه و هر طور می خواد فکر کنه.. جمعیت دیروز فقط و فقط به خاطر عشق اومده بودن عشقی که منتهای امال هر انسانه و مرتضی پاشایی صدای عشق رو به گوش مردمش رسونده صدایی که از یک وجود خالص و پاک بیرون اومده و به باور و به دلها نشسته . دیروز از تالار وحدت تا بهشت زهرا حدود 5 ساعت تو راه بودیم همه به عشق یه عاشق اومده بودن از داخل هر ماشین یکی از اهنگای مرتضی پاشایی به گوش میرسید از ماشین های معمولی گرفته تا پورشه و ..... همه بودن ..همه با هم همدل بودن و این هم دلی خیلی زیبا بود فقط عشق بود و همدلی که همه رو کشیده بود نه جوگیری و مرده پرستی .. باور کنین...
  • پوریا RO ۰۹:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۶
    3 10
    چند درصد از این به قول دوستان خیل عظیم آلبوم های این خدابیامرز رو اورجینال میخریدن؟ من هم به شخصه خیلی از فوت ایشون ناراحت شدم و اشک ریختم با اینکه فقط 1 کار ازش شنیدم و اون هم ماه عسل بود. من به عقاید همه دوستان احترام میذارم و واشکافی موسیقی ایشون رو انجام نمیدم ، جای مناسبی هم برای اینکار نیست.اما لطفا بت درست نکنیم.
  • پوریا RO ۰۹:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۶
    7 1
    جناب آقای مصطفی که میفرمایید ناصر عبدالهی به یک باره فوت کرد فراموش کردین ایشون 29 روز تو کما بود؟ بدن کبود شدش رو دیده بودین؟
  • پوریا RO ۰۹:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۶
    1 5
    محبوبه خانم تو همون عکسا سن رو از رو چهره هم میخواستی تخمین بزنی خیلی بیشتر از 25 میشد.عکس 1 خانم رو دیدم که به تنهایی این معدل رو 2 سال میبرد بالا
  • ژیلا IR ۱۲:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۶
    10 1
    اولین بار که صدای مرتضی پاشایی رو شنیدم، گفتم که مرتضی پاشایی خواننده بزرگی خواهد شدو امروز خوب می بینم که اشتباه نکردم، باشه قبول می کنیم که مردم جوگیر شدند، اما کسی که چنین ادعایی داره، اونم بیاد مردم و جوگیر کنه، اونهارو از خونه هاشون بکشه بیرون، غمگینشون کنه و اشکشون و در بیاره، یا علی، کسی می تونه، بسم الله........ شروع کنه، جوگیر کردن از شما و جو زده شدن از ما که
  • ابی IR ۱۲:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۶
    8 7
    ما مرتضی پاشایی رو دوست داشتیم و در بزرگداشتش تجمع کردیم حالا شما میخوای از این حرکت دق کن و بمیر. یه ملت باید به سبک و سیاق مزخرف عقاید شما زندگی کنن تا مورد انتقادای پوچتون قرار نگیرن؟
  • امید IR ۱۲:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۷
    6 4
    این که خواننده ای مثل مرتضی پاشایی بین مردم محبوب بوده است یک مسئله است اما اینکه تشییع جنازه او تا این حد بازتاب داشته و مردمی که حتی بعضی از آنها تا چند وقت پیش فقط ترانه "نگران منی" او را شنیده بودند برای مراسم او آمده بودند چند دلیل داشت و مهمترین آن این بوده که مردم هر وقت میبینند نسبت به یکی از افراد محبوب جامعه از طرف دولتمردان مخصوصا صدا و سیما بی اعتنایی می شود و اخبار آن شخصیت به درستی اعلام نمیشود در یک حرکت به ظاهر اجتماعی و عادی اما در نیت ابراز اعتراض شدید به سیاست مسئولین ، دست به چنین اقدامی می زنند. هر چقدر مسئولین در ابراز بی اعتنایی نسبت به علایق مردم پافشاری می کنند مردم نیز حضور گسترده تری نشان می دهند. در این بین صفحات اجتماعی فقط وسیله ای برای سرعت دادن به این موج است.
  • رز IR ۰۷:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۹
    11 0
    محبوبیت مرتضی پاشایی پیش خدا باعث محبوبیتش درنزد مردم شد....وگرنه او هم مثل بقیه خواننده بود..او اسطوره شد چون پیش خدا اخلاص داشت و خدا هرکس را که بخواهد بالا میبرد و چیزی مانعش نیست....
  • بی نام IR ۱۶:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۵
    3 1
    مرتضی همیشه توقلب ما میمونه بخاطر صدای زیباش،فروتنی،اخلاص وعشق به مردم وتأسفم برای کسانی که فقط به فکر منافع خودشون هستند وچشمشون رو روی علایق مردم میبندد وهر حرفی رو میزنند وشخصیت خودشونو نشون می دهند
  • عاشق مرتضی A1 ۱۷:۰۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۷
    3 0
    خدا مرتضی پاشایی رو رحمت کنه . آهنگاش واقعا آرامش بخش هستن. همیشه به یادتیم مرتضی...
  • شکیبا A1 ۲۱:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۹
    8 0
    مرتضی نظرکرده خدا بود.صداش آرامش میداد به همه.ما خانواده خاص تا ابد دوسش داریم.اسطوره شد اینم کار خداس.