مدیر کل دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست با اعلام تدوین استاندارد منابع خاک در کشور گفت: در تدوین استاندارد خاک ایران تعیین حدود مجاز آلاینده ها در سطح خاک به منظور جلوگیری از هرگونه آلودگی و پسامد محیط زیستی منفی مدنظر قرار گرفته است.

به گزارش خبر گزاری خبرآنلاین و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست ، حسن پسندیده با بیان اینکه مهمترین هدف از تدوین استاندارد خاک در همه کشورها حفاظت از سلامت انسان است،گفت: استانداردهای آلودگی منابع خاک به منظورحفظ سلامت انسان ، حفاظت از محیط زیست و حفاظت از آبهای زیر زمینی در دستور کار قرار گرفت.

وی گفت : این استاندادر ها برای کاربری های مختلف مسکونی، کشاورزی، جنگل و مرتع، تجاری و پارک تفریحی ، در خاکهای اسیدی و غیراسیدی مشتمل بر 88 پارامتر آلاینده در پنج گروه ترکیبات آلی (21 پارامتر) ترکیبات آروماتیک چند حلقه ای (16 پارامتر)، هیدروکربن های کلره (22 پارامتر) آفت کشها (7 پارامتر) و فلزات سنگین (22 پارامتر) توسط سازمان حفاظت محیط زیست و با همکاری وزارتخانه های مرتبط تهیه و تدوین شده است.

مدیر کل دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست گفت: برای تدوین استاندارد های خاک ، استاندارد خاک بسیاری از کشورهایی نظیر امریکا، هلند، استرالیا، انگلستان، کانادا و نیوزیلند که دارای استانداردها و قوانین معتبر است ، مورد مطالعه قرار گرفت.

پسندیده با اعلام تدوین استاندارد منابع خاک در کشور گفت: این استاندارد در نیمه نخست سال 92 از سوی سازمان حفاظت محیط زیست به ادارات کل حفاظت محیط زیست استانها ابلاغ گردیده است.

وی گفت: مقادیر استاندارد خاک، استانداردهای عمومی کیفیت هستند که در کشورهای مختلف برای قانونمند کردن مدیریت خاکهای آلوده به تصویب رسیده اند.

به گفته پسندیده ، مقادیر استاندارد آلاینده ها در خاک نشاندهنده غلظتی از آلاینده های خاک است که در صورتی که مقدار آنها افزایش یابد ممکن است باعث ایجاد اثرات سوء بر سلامتی انسان و یا سایر موجودات گردد و در صورتی که غلظت واقعی این آلاینده ها کمتر و یا معادل مقدار استاندارد باشد این مقدار قابل قبول است.

مدیر کل دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست یکی از پیامدهای مهم آلودگی خاک را انتقال آلاینده از سطوح مختلف خاک به لایه های زیرین خاک و در نهایت آلودگی منابع آب زیر زمینی ، انتقال آلاینده ها از خاک به گیاهان، موجودات خاکزی و انتقال آلودگی از خاک به انسان برشمرد.

وی همچنین گفت : در تدوین استاندارد خاک ایران تعیین حدود مجاز آلاینده ها در سطح خاک به منظور جلوگیری از هرگونه آلودگی و پسامد محیط زیستی منفی مدنظر قرار گرفته است.

4646

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 388255

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 6 =