۰ نفر
۱۵ آذر ۱۳۹۳ - ۱۶:۳۱
پرنسس مان‌تو به تهران رسید

رمان «پرنسس مان‌تو» نوشته ماری فرانتی، برنده جایزه بزرگ رمان آکادمی فرانسه با ترجمه شراره شاکری منتشر شد.

به‌گزارش خبرآنلاین، انتشارات افراز «پرنسس مان‌تو» برنده جایزه آکادمی فرانسه در سال 2002 را روانه بازار نشر کرد. کتابی جمع و جور و 96 صفحه ای که با قیمت 550 تومان به بازار کتاب راه یافته است.

در بخشی از این کتاب آمده است: «... مانتنیا در کَمِرا دپیکتا چشمان مرا زرد و بی‌حالت کشیده، همچون چشمان یک گربه. هیچ ظرافتی در چهره‌ام نیست. یعنی می‌توانم با جرأت اعتراف کنم که از دیدن نقاشی‌ام تعجب کردم؟ ولی بانو ژولیا، کوتوله‌ای که کنارمان ایستاده، شباهت فوق‌العاده‌ای به نقاشی‌اش دارد و به‌همین‌خاطر با خودم می‌گویم که شاید من هم شبیه پرتره‌ام باشم...»

این ناشر همچنین «نقد فرمالیستی» با محوریت داستان دهه هفتاد را به قلم مریم موسوی روانه بازار نشر کرده است.
این کتاب پژوهشی در قالب دو فصل سعی در شناساندن این مکتب و اصول آن درباره داستان دارد و به بررسی آن در برخی داستان‌های کوتاه نویسندگان معاصر پس از دهه هفتاد می‌پردازد.

مطالبی درباره فرمالیسم، فرمالیسم روسی، نگاهی به تاریخچه فرمالیسم روس، پیدایش فرمالیسم روس، شاخه‌های فرمالیسم و آشنایی‌زدایی در فصل اول این کتاب به چشم می‌خورد و فصل دوم آن دربرگیرنده مطالبی با عناوین آشنایی‌زدایی در ادبیات داستانی معاصر، فراداستان، مضمون، زمان، استفاده از ژانر فراداستان، فضاسازی، دیدگاه، کنش- عملکرد روایی شخصیت، کنش شخصیت علیه خود، پایان داستان است.

مریم موسوی معتقد است ردیابی ویژگی‌های آشنایی‌زدای داستان‌های مذکور، ضمن کاربردی کردن نظریه ادبی آشنایی‌زدایی در ادبیات داستانی در پررنگ کردن آفرینش‌های هنری داستان نقش دارد. وی در انتخاب داستان‌های بررسی‌شده این کتاب بارها این متون را مطالعه کرده تا نگارنده به نگاه نوی بیژن نجدی طنز و فضای پسامدرن داستان‌های مهسا محب‌علی و آهنگ درونی و سبک زبانی منحصربه‌فرد شهریار مندنی‌پور یا بازی تکنیک در داستان‌های ابوتراب خسروی دست‌یافته است.

اهمیت این تحقیق در تازگی موضوع و کاربرد آن است؛ ضمن این‌که درباره آثار انتخابی کمتر در نشریات ادبی یا کتاب‌ها نوشته‌اند. به‌عبارت‌دیگر این پژوهش نشان می‌دهد که تعاریف ناقدان فرمالیستی از سازه‌های داستان مانند مضمون، دیدگاه، زمان، فضا، کنش و پایان‌بندی به چه شکل در داستان‌های این دهه و پس‌ازآن نمود پیدا می‌کند.

کتاب «نقد فرمالیستی» در 136 صفحه و بهای 8200 تومان به‌چاپ رسیده است.

6060

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 388801

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =