آفریقای شمالی به نام یک اسطوره آفریقای جنوبی؛ ماندلا در تهران ماندگار شد

بخشی از خیابان افریقا در منطقه شمالی شهر تهران طی مراسمی با حضور مرتضی طلایی و غلامرضا انصاری اعضای شورای اسلامی شهر و سفیر آفریقای جنوبی به «نلسون ماندلا» تغییر نام داده شد.

به گزارش خبرآنلاین و به نقل از روابط عمومی شورای شهر تهران، دراین مراسم بلوار افریقا حد فاصل چهارراه جهان کودک به سمت شمال تا بزرگراه شهید مدرس به عنوان «نلسون ماندلا» نامگذاری شد.

در این مراسم که جمعی از شهروندان تهرانی نیز حضور داشتند، بر لزوم گسترش ارتباطات دو کشور ایران و آفریقای جنوبی با توجه به مشترکات فرهنگی، مذهبی و اعتقادی دو ملت تاکید شد.

آزادی بر ماندلا و ماندلا بر آزادی حق بزرگی دارند

نایب رییس شورای اسلامی شهر تهران در این مراسم با بیان اینکه ملت‌های ایران و آفریقای جنوبی به سبب مبارزه با نظام خودکامه و پیروزی های شکوهمندشان قرابت نزدیکی با هم دارند، گفت: من خوشحالم که پیروزی شکوهمند اسلامی ایران بر نظام شاهنشاهی آغاز گر راهی شد تا ملت افریقای جنوبی نیز بتواند آپارتاید را به زانو در آورد.

مرتضی طلایی ادامه داد: در این جا باید به نقش رهبران بزرگی همچون امام خمینی(ره) و نلسون ماندلا به عنوان دو رهبر بزرگ و بی نظیر قرن معاصر و چه بسا قرون گذشته اشاره کنم.

به گفته وی، این دو شخصیت برجسته توانستند در حوزه علوم انسانی و کار کردهای علوم اجتماعی در کشورهای خود نگاه انسان‌مدارانه و اخلاق‌مدارانه را حاکم کنند و این بزرگترین دستاورد این دو رهبر بزرگ دنیا بوده است.

انصاری: ماندلا جزو نام‌های درخشان تارک بشریت است

غلامرضا انصاری عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران نیز گفت: شعار انقلاب اسلامی ما استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی است، شعار و آرمانی که باید تلاش کنیم تا در طول تاریخ از یاد نرود و محقق شود.

به گفته وی، شهر تهران به عنوان یک شهر فرهنگی و انقلابی مطرح است و باید چنین شعائر و آرمان‌هایی در آن طنین‌انداز باشد و بهتر از نام ماندلا چه نامی را می‌توان یافت که معنای آزادی را در ذهن شهروندان متبادر کند.

انصاری ادامه داد: نام ماندلا نامی درخشان در تارک بشریت است و من فکر می‌کنم با توجه به روحیه آزادی‌خواهی شهروندان تهرانی نام‌گذاری خیابانی به این نام می‌تواند بهترین اتفاق باشد.

سفیر افریقای جنوبی: خیابان ماندلا هدیه مدیریت شهری تهران به ملت افریقای جنوبی است

سفیر افریقا جنوبی در تهران نیز در این مراسم گفت: انقلاب افریقای جنوبی در سال ۱۹۹۴ شکل گرفت و امروز ما بیستمین سالگرد آن را گرامی می‌داریم اما نباید از نظر دور داشت که این انقلاب در نتیجه ارتباط با انقلاب اسلامی ایران و شخصیت امام (ره) به وقوع پیوست.

«وایت هد» افزود: به واسطه نوع ارتباط دو کشور ایران و افریقای جنوبی و دو شخصیت امام خمینی(ره) و نلسون ماندلا ارتباط دو ملت تعمیق پیدا کرد و امروز ما مسئول هستیم که ژرفا و عمق این ارتباط را بیشتر کنیم.

سفیر افریقای جنوبی خطاب به حاضرین گفت: من به عنوان نماینده افریقای جنوبی از این اقدام شگفت زده شدم و باید مراتب قدردانی خود از مدیریت شهری تهران را به جا آورم. عزیزان ماندلا متعلق به یک کشور نیست بلکه متعلق به جامعه جهانی است.

47503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 389336

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 8
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • اسمال طلا A1 ۱۶:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۸
    8 2
    کاش این عمل بصورت متقابل انجام میشد و یکی از خیابانهای پایتخت آفریقای جنوبی بنام یکی از بزرگان ایران زمین نامگذاری میشد.
  • بی نام A1 ۱۶:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۸
    6 4
    واقعا اعضای شورای شهر زحمت فراوان میکشند خسته نباشند
  • امید GB ۱۶:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۸
    22 1
    آقا جان ملت اینقدر خیابونها رو دست کاری نکنید. خیابان آفریقا هنوز جا نیفتاده خیلی ها میگن جردن حالا باید بگن ماندلا؟ خدایی کسی حاضره به این خیابون معروف و مشهور بگه ماندلا ؟ بهتر نبود یه خیابان دیگه رو نامگذاری می کردن؟ نامگذاری هم قائده و قانون داره مثلا خیابان سیمون بلیوار چون خیابان تازه تاسیسی بود به همین نام جا افتاد ولی آفریقا این اتفاق براش نمی افته
  • بی نام IR ۱۷:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۸
    6 1
    درود بر ماندلا و تمام مبارزان راه دشوار آزادی
  • بی نام A1 ۱۸:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۸
    13 1
    اگه قراره قدر شناسی باشد خود این بلوار ابتدا به نام دکتر ساموئل جردن بنیانگذار دبیرستان البرز و کارهای نیکویی که انجام داده بود نامگذاری شده بود که تغییر نام اولیه اشتباه بود حالا متاسفانه تغییر در تغییر
  • بی نام A1 ۱۹:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۸
    11 1
    تا همین الان که آفریقا بود مردم میگفته و میگن جردن. میتونستن یه جا دیگه رو بنام نلسون ماندلا کنن اگه واقعن قرار بود جاودانه بشه
  • بی نام IR ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۹
    6 1
    خیلی کار مسخره ای کردن من هیچ وقت به این خیابان نمی گم نلسون ماندلا
  • بی نام IR ۱۵:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۰
    3 0
    همینجوری پیش بره تا چند وقت دیگه اسم تهرانم عوض میشه