واژه جعلی خلیج عربی را چه کسی اختراع کرد؟

در دهه 60 میلادی در هنگامه نزاع لفظی و کلامی و عملیاتی مصر و اسرائیل با یکدیگر؛ جمال عبدالناصر رئیس جمهور مقتدر مصر که در پی تشکیل پان عربیسم شدیدا در بین اعراب محبوب بود ؛ سیاست‌های خصمانه‌ای علیه ایران اتخاذ کرد. بود فلذا لحن وی نیز نسبت به ایران برگشت و واژه خیلج عربی را در عمده سخنرانی‌های پرشورش که میلیون‌ها شنونده داشت به کار برد. واژه‌ای که صد البته او اختراع نکرده نبود.

پيش از او سلطنت‌طلبان عراقي در دهه 50 ميلادي (30 شمسي) و پس از آن در اوايل كودتاي حسن‌البكر در عراق واژه منحوس و جعلي خليج عربي توسط آنان به كار گرفته مي‌شد. در واقع به نظر مي‌رسد اين دولت‌هاي عراقي( چه سلطنت طلبان و چه بعثيون) بودند كه به همراه مليون عرب ضد ايراني؛  در اين بازه‌ي زماني واژه خليج عربي را اختراع كردند.

 پس از خاتمه كار ناصر در سال 1970 تا مدتي از واژه‌ي خليخ عربي خبري نبود. در ميانه‌هاي دهه 80 و اوايل دهه 90 ميلادي بازهم استعمال و استفاده از اين واژه شدت گرفت كه تاكنون با حدت ادامه دارد. امارت متحده عربي اكنون سردمدار استفاده از اين واژه‌ي جعلي است و چندين كشور عربي ديگر نيز با اينان همداستان و هم قصه شده‌اند.

 پول‌هاي بادآورده نفت نيز در اين مسير راهگشاي اعراب شده است. به نحويكه برخي محافل آكادميك و  دانشگاهي و همچنين بعضي از بنگاه‌هاي معتبر انتشاراتي اروپايي و آمريكايي به همراه چندين شبكه تلويزيوني در برنامه‌ها؛ كتاب‌ها و بعضا نقشه‌هاي جغرافيايي بواسطه دريافت پول؛ نام زيبا و تاريخي و به حق خليخ فارس را دستخوش تغيير قرار داده و عمدا واژه منحوس خليج عربي را در توليدات‌شان جايگزين كرده‌اند.

در اين ميان اما بايد از چندين مركز دانشگاهي آمريكايي و اروپايي و همچنين چند بنگاه انتشاراتي معتبر نيز ياد كرد كه اگرچه ابتدا به ساكن در دام اعراب افتادند اما در ادامه در برنامه‌ها و يا تجديد چاپ برخي از كتب و نقشه‌ها دوباره نام خليج فارس را استفاده كردند.

در سريال‌هاي  تلويزيوني سالهاي اخير؛ نيز توليدات پر بنيه و جذابي مانند مجموعه 24 ( قسمت 1 تا 9 محصول 2001 تا 2014) همواره در نقل قول‌هايش واژه خليج فارس را استفاده كرده است. در سريال " تاريخ ناگفته ايالات متحده آمريكا" محصول 2012 ساخته اوليور استون نيز جاي جاي از نام خليج فارس استفاده شده است.

در مقابل سريال‌هايي مانند "هملند" هرگز واژه خليج فارس را استفاده نكرده و يا از كلمه بي معني خليج و يا خليج عربي استفاده كرده‌اند.

امير اسدالله علم نخست وزير اسبق و وزير دربار شاه روايتي در اين باره دارد كه دكتر علينقي عاليخاني ويراستار ياددشت‌هاي وي نيز بر آن پاورقي زده است:

سه شنبه 48/10/16

صبح شرفياب شدم... كتاب انتشارات جامع الازهر مصر را كه در 1956 چاپ شده بود ، تقديم داشتم كه در آن به وضوح خليج فارس ذكر شده است. فرمودند؛ خود ناصر در نطق‌هاي خودش خليج فارس مي‌گفت. اول دفعه عبارت خليج عربي را روزنامه تايمز لندن استعمال كرد و در دهان اعراب گذاشت1. عرض كردم بفرمائيد به آنها درس داد. فرمودند همين طور است...

1-نخستين بار در دهه 50 شمسي اين نام گذاري«خليج عربي» ميان برخي عرب‌هاي ضد ايران - از جمله عراقي‌ها كه هنوز رژيم سلطنتي داشتند- باب شد. و سپس مليون عرب آن را پذيرفتند. انتساب ابتكار اين نام به تايمز لندن افسانه اي بيش نيست.

 

نقشه خلیج فارس سده سیزدهم

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 389532

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 9
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمد سربي A1 ۱۵:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۹
    39 21
    به نظر من واژه اختراع كردني نيست. بهتر است نويسنده محترم به جاي آن مي‌نوشتند: «واژه جعلي ...... به كار برد؟»
  • بی نام A1 ۱۷:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۹
    85 5
    ممنون. مقاله خوبی بود. ولی لطفا اون واژه منحوس رو بصورت "خلیج ع ر ب ی" بنویسید که در موتورهای جستجو فهرست نشه.
  • بی نام US ۲۰:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۹
    27 4
    لازم نبود اون اسم منحوس رو بنويسيد.مينوشتيد جعلي همه متوجه مي شدن.
  • بی نام A1 ۲۰:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۹
    21 2
    يادداشت خوبي بود. تاريخ معاصر را زنده نگهداريم. حقايق تاريخي به نسل جوان برسد سود معنوي بي نهايت خواهد داشت.
  • بی نام A1 ۲۰:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۹
    16 3
    ناصر .......تاریخ را جعل می کنید همینه دیگه بقیه هم می ایند صاحب خانه میشن .خلیج همیشگی فارس .نام خیابانی که سفارت اینها توشه را عوض کنید تا ادرس دستشون بیاد .با پول دارن گو گل را می خرند .سفارت اینها تو خیابان خلیج فارس وتو ناسا یک زن عرب است که تو سایتش نوشته خلیج .... ودارن کم کم بکار می برند واین تذکر ها لازم است
  • بی نام A1 ۲۰:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۹
    37 6
    اوایل دهه هفتاد شاه ایران انقدر به ایران در عرصه بین الملل اعتبار داد که خود عرب ها جرئت نکردن از اون واژه استفاده کنند بعدش هم که رفت ایران /....
  • بی نام FI ۲۲:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۰
    18 5
    انشا ا... با قدرت گرفتن دوباره ایران که از هم اکنون آغاز شده در آینده درس خوبی به ای عرب های حوضه خلیج فارس بابت این جسارت شان خواهیم داد
  • بی نام A1 ۰۶:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۴
    10 1
    چون نیک نظر کرد پر خویش در ان دید گفتا ز که نالیم که از ماست که بر ماست . اگر توی این سالها این همه به عرب بها داده نمی شد به خدا عربها بزرگترین دشمن ایران هستند جرات چنین جسارتی را نداشتند . پس حاکمان خودمان با سیاستهای غلط و مهربانیهای نابجا اب به اسیاب عرب نریزند . عرب هیچگاه دوست ما نبوده / نیست و نخواهد بود و خلیج فارس نامی است جاودانه
  • يزدان پرست IR ۰۷:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۵
    9 3
    سرمايه من كلمات است گردانم مجنون را حفظ كرد يكصد و شصت كيلومتر مربع با پنجاه و سه حلقه چاه نفت اما بعيد مي‌دانم تختم يكصد و شصت سانتي‌متر مربع مساحت داشته باشد :شعر محمدحسين جعفريان هنوز هم متشكريم استاد در اين سنگر هم از آب و خاك اين مملكت دفاع ميكنيد... خسته نباشيد.