نامه نیوز نوشت:

در زمانی که بیش از 1 سال و نیم از پیروزی حسن روحانی در انتخابات 92 می‌گذرد، محمود احمدی نژاد اما گویی در سکوتی به سر میبرد که کمی تعجب برانگیز است، عده ای بر این عقیده اند که وی در حال آماده سازی خود برای انتخابات مجلس وسال 94 و حتی ریاست جمهوری سال 96 است، عده ای هم معتقدند که وی خود را از سیاست دور کرده و قصد بازگشت به این عرصه را ندارد.

بهمن شریف زاده اما یکی از یاران نزدیک اسفندیار رحیم مشایی و محمود احمدی نژاد است که در زمان ریاست جمهوری احمدی نژاد توانست پست های زیای را به دست بیاورد.

مدیریت گروه اخلاق و عرفان پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، سردبیری فصلنامه کتاب نقد، سردبیری فصلنامه آئین سلوک، سرپرستی دفتر انتشارات سازمان اوقاف و امور خیریه، سردبیری روزنامه الوفاق وابسته به موسسه مطبوعاتی ایران، مدیریت دفتر مطالعات و پژوهشهای دینی موسسه ایران و مدیریت گروه مطالعات دینی مرکز ملی مطالعات جهانی شدن، از اشتغالات بهمن شریف زاده در دوران ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد بوده است.

شریف زاده در گفت‌گویی به تشریح سیاست و تفکرات احمدی نژآد پرداخته است که در ادامه بخشهایی از آن را می‌خوانید:

-احمدی نژاد را به بخاطر مبانی عمیق و موثر و انسانی که داشت واجد تاثیری عمیق بر روی مردم میدانم، که این تاثیر عمیق از نگاه من پایه های یک گفتمان فکری و یک جریان اندیشه است.

-ممکن است وی هیچ گاه اقدام به تاسیس حزب، دسته، گروه، بنیاد و موسسه نکند چرا که اعتقاد چندانی به این معانی ندارد اما برای پیدایش یک گفتمان و جریان الزاما تاسیس حزب، ضروری نیست، تاسیس موسسه یا بنیاد ضرورت ندارد، بلکه انسان می تواند حزب خود را در قلب مردم تاسیس کند.

-معتقدم آقای احمدی نژاد بخاطر مبانی که داشت، مبانی که از دیدگاه من مبانی امام نیز است، حزب خود را در قلب مردم ایران تاسیس کرده است. البته وقتی می گویم در قلب مردم ایران تاسیس کرده است به این معنا نیست که همه مردم و اقشار مردم ایران وی را باور دارند اما بخض اعظمی از مردم ایران آقای احمدی نژاد را به عدالت محوری، پاک دستی، ساده زیستی، شجاعت، تکریم انسان ها، مهربانی و محبت باور دارند و این نکات، آرمان هایی است که می تواند یک فرد را تبدیل به یک جریان و گفتمان کند. و من می گویم که احمدی نژآد خود به یک جریان و گفتمان تبدیل شده است و حزب وی قلوب مردم است نه یک حزب بیرونی برای نفود در مردم. این باور من مستدل به این است که هرکسی که بتواند با فطرت انسان ها سخت بگویید و از فطرت آنها سخن بگوید و منطبق با فطرت آنها حرکت کند می تواند در قلب آنها پایگاه مهمی کسب کند.

-گفتم که مردم احمدی نژاد را به چه باور کردند؟ به عدالت محوری، به مهربانی، به ساده زیستی به بشردوستی، تواضع و فروتنی، این‍‌ها همان فطریات انسان ها، کسی که تنها این موضوعات را بروز دهد و مردم بتوانند آن را ببینید و باور کنند بی شک توانسته پایگاهی محکم در میان مردم کسب کند. از سوی دیگر فراز و فرودها، نشیب و اوج ها از جهت غالب های سیاسی در جامعه هم به این پایگاه لطمه نمی‌زند، یک روز رئیس جمهور باشد یک روز نه، این موضوع به پایگاه مردمی ایشان ضربه وارد نخواهد کرد.

-پس از پیروزی آقای روحانی در انتخابات ریاست جمهوری، اصلاح طلبان با من تماس گرفتند و گفتند تحلیل شما از پیروزی وی چیست و فکر نمی‌کنید که مردم یک نه بزرگ به احمدی نژاد دادند؟، گفتم هرگز! متاسفانه دیدم که اصولگرایان در چندماه پس از پیروزی آقای روحانی که در بهت به سر میبردند هم منفعلانه این موضوع را تایید کردند و گفتند که ما رای نیاوردیم چون احمدی نژاد طوری عمل کرد که مردم به وی "نه" گفتند، یعنی اصولگرایان عینا تحلیل اصلاح طلبان را تکرار کردند با این تغییر که اصولگرایان در این ماجرا شکست خوردند و اصلاح طلبان پیروز و آنها غمگین و طرف مقابل خوشحال. ولی تحلیل هر دو این است که مردم به احمدی نژاد نه گفتند.

-من گفتم چرا اصولگرایان در انفعال از اصلاح طلبان عمل می کنند و از خود تحلیلی ندارند، چرا باید اصلاح طلبان خط بدهند و آنها عمل کنند.

-اما در این باره که گفتم هرگز؛ چرا اصولگرایان در تبلیغات انتخاباتی خود در انتقاد از احمدی نژاد مسابقه گذاشتند و به گفته خودشان آقای روحانی کمترین انتقاد را از احمدی نژاد کرد و بیشترین انتقاد را اصولگرایان کردند.

-دوم اینکه با آمدن آقای مشایی به همراه احمدی نژاد به ستاد انتخاباتی و با گفتن این جمله از سوی محمود احمدی نژاد که " من مشایی هستم و مشایی من" و ادامه داد که تفکر من منحصرا در مشایی است، پس با رد صلاحیت ایشان تفکر من وارد عرصه انتخابات نشده است که بخواهند به آن آری یا نه بگویند. زیرا این موضوع را احمدی نژاد در جلوی دوربین ها اعلام کرد. چرا که برخی می کوشیدند دیگر نامزدها را به احمدی نژاد خط و ربط دهند اما احمدی نژاد با مشایی آمد تا بگوید خیر، تفکر من مشایی است.

-از طرف دیگر، آن کاندیداهایی که تلاش کردند وی را به احمدی نژاد مرتبط بدانند شدیدترین انتقادات را در عرصه انتخابات متوجه احمدی نژاد کردند و حتی گفتمان بهار احمدی نژاد را گفتمان انحراف خواندند و از احمدی نژاد تبری جستند. بنابریان چرا اصولگرایان می گویند رای ندادن به ما یعنی رای ندادن به احمدی نژاد بود؛ وقتی که فاصله اینچین ایجاد شده است. این سوال را هم زیاد از ما پرسیدند که ما چه کنیم اکنون که که آقای مشایی نیامده است.. وجود این پرسش به چه معناست؟


-ما هم پاسخ خودمان را دادیم که نیاز نیست الان آن را بگویم اما همین احساس نیاز به این معنا بود که مردم فهمیدند خط آقای احمدی نژاد در هیچ یک از این دو گروه نیست. پس من 4 دلیل آوردم: نخست مسابقه میان نامزدان در انتقاد از احمدی نژاد، دوم تاکید آقای احمدی نژاد در معرفی آقای مشایی و سوم مخالفت همان نامزدی که احمدی نژادی معرفی شد، چهارمین موضوع پرسش های مکرر مردم بر اینکه اکنون با رد صلاحیت آقای مشایی به چه کسی رای دهیم؛ اینها چهار گواه بر این است که رای آقای روحانی رای به مخالفت با احمدی نژاد نبود بلکه نه با اصولگرایان بود.

-یک دلیل پنجم هم این است که مردم چه کسانی را در دولت های نهم و دهم دیدند که با احمدی نژاد مخالف بودند؟ اصلاح طلبان که خاموش بودند. تمام مخالفت ها با احمدی نژاد از سوی اصولگرایان بود، انتقاد پشت سر انتقاد. چه کسی مشایی را تایید صلاحیت نکرد؟ اصلاح طلبان؟ نه، اصوگرایان بودند که این کار را کردند.

-انتخاب روحانی، نه بزرگی به اصولگرایان بود به خاطر رفتار صلب و خشن آنها به احمدی نژاد بود، چرا که دیدند اصولگرایان تا این حد احمدی نژاد را کوبیدند و این را از اصلاح طلبان ندیدند. چرا که اصلاح طلبان اصلا در صحنه نبودند.

-هرچقدر به احمدی نژاد حمله کردند و از وی انتقاد کردند باعث محبوبیت بیشتر احمدی نژاد شد که این موضوع آقایان را نگران کرده است و فکر می‌کنند با هجمه بیشتر می‌تواند وی را تخریب کنند، اما این موضوع اثر عکس دارد. وقتی سیل انتقادات و تخریب ها روانه احمدی نژاد می شود و با سکوت وی مواجه می شود این تخریب ها شدت می گیرد و اینجاست که مردم متوجه می‌شوند در حال تخریب احمدی نژاد هستند.

-یک بازی سیاسی است، عده ای می گویند احمدی نژاد در حال نزدیکی به اصولگرایان است و عده ای می گویند وی در حال نزدیک شدن به اصلاح طلبان است! این در حالی است که هیچ یک از این تحلیل ها درست نیست و تنها یک بازی سیاسی است. احمدی نژاد مبانی و اصول خود را دارد و نه به اصولگرایان ربطی دارد و نه به اصلاح‌طلبان.

-معتقدم قرائت اصولگرایان و اصلاح طلبان مصطلح از امام، قرائتی ناقص است. اصلاح‌طلبان و اصولگرایان به خاطر تنگ نظری مبادی انقلابی و دینی را در یک چارچوب تنگی قرار می دهند آن هم با یک تفاوت. اصولگرایان معتقدند باید در این چارچوب بمانند و اصلاح طلبان بر این باورند که برای ارتباط با جهان باید از این چارچوب خارج شوند؛ به همین دلیل اصلاح طلبان به سمت پولورالیزم و سکولاریسم می روند و از مبانی خارج می شوند و اصلوگرایان ارتباط خود را بقیه قطع می کنند.

-به همین دلیل اصولگرایان و اصلاح طلبان در یک چارچوب تنگ نظرانه به مبادی انقلاب و دین نگاه می کنند، منتها با دو تصمیم متفاوت. دقیقا آنچه ما در تقابل سنت و مدرنیته در غرب می بینیم. اما می‌دانید احمدی نژاد و مشایی چه گفتند؟ گفتند که چه کسی گفته است که دین و انقلاب را باید اینگونه نگاه کرد؟ اینکه چارچوب بکشید و اینطور به دین و انقلاب نگاه کنید اشتباه است.

-نگاه ما به دین و انقلاب که در عرفا وجود دارد، متفاوت و معرفتی است. نگاه باز به دین است که همه مردم جهان را در لوای خود دارد همانطور که امام گفتند و همان اصل انقلاب است که شاه بیت امام هم همان مستضعفان است. احمدی نژاد و مشایی برخلاف آن دو طیف تعریف متفاوتی از دین و انقلاب دارند.

 

45231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 389969

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 46
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • هوادار IR ۰۶:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
    حاج محمود خودش خوب بود، هرچی ضربه خورد از معاون و وزیرای نابلدش بود...
    • بی نام GB ۰۹:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
      54 18
      انقدر برای ما هزینه سیاسی اقتصادی داشته که اسم احمدینژاد هفت پشت ادم را می لرزونه
    • بی نام US ۱۲:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
      15 17
      حاج محمود کریمی رو میگی؟ مرد خوبیه، صداشم قشنگه اتفاقا
    • بی نام IR ۰۳:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۴
      6 10
      خودش هم نابلد بود
  • بی نام IR ۰۶:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
    زهی خیال محال احمدی نزاد دیگر تمام شد فاتحه
    • بی نام US ۱۱:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
      16 4
      بسیم الله ارحمن الرحیم الحمدلله رب العالمین ...
  • بی نام A1 ۰۶:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
    عین حقیقته این محبوبیت دکتر در بین توده ی مردم هست که باعث اینهمه بحث وجدل ونگرانی آقایون شده
    • بی نام US ۱۱:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
      23 10
      جُک نگو تو رو خدا
  • فرزام A1 ۰۶:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
    احمدی نژاد نابغه قرن بود که با طرحهای ضربتی و پروژه های غیر کارشناسی کشور عزیزمان را چندین سال عقب گرد داد
    • بی نام IR ۰۹:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
      30 9
      بهتره بگی چندین قرن
    • م ح IR ۰۹:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
      21 7
      خندیدم ممنون که موجباتشو فراهم کردی دوستم
  • سینا A1 ۰۶:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
    نشستیم بزاز بشینیم.دهنمون رو باز نکن
  • حسين تبريزي A1 ۰۶:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
    مرگ بر جريان انحرافي مرگ بر جريان انحرافي مرگ بر حاميان جريان انحرافي. مرگ بر ضد ولايت فقيه. مرگ بر ضد ولايت فقيه. درود بر امام خامنه اي . سلام بر دكتر روحاني
  • بی نام A1 ۰۶:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
    زنده باد بهار زنده باد بهار زنده باد بهار....
    • عرشیا A1 ۰۷:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
      33 10
      زنده باد ناهار .زنده باد ناهار .زنده باد ناهار . خدا شفای عاجل عنایت کند .امین .
    • بی نام A1 ۰۷:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
      91 14
      مرگ بر بهار دروغين
    • بی نام A1 ۰۹:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
      18 10
      زنده باد بهار هار هار هار و باز هم بهار هار هار هار
    • بی نام US ۱۱:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
      12 8
      کی هست حالا این بهار خانم؟
  • ایران دخت IR ۰۷:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
    81 19
    ترا به خدا بس کنید دیگه از این خبرها نذارین همین جوریش هم از خبرهای گران شدن دلار وارزون شدن نفت تنمون میلرزه اینقدر دل مارا ریش ریش نکنید.
  • بی نام IR ۰۷:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
    81 23
    این تحلیل واسه مریخیهاست
  • بی نام A1 ۰۷:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
    29 4
    12,000 میلیارد تومان در قلب مردم
  • m A1 ۰۷:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
    23 89
    صد در صد همینطور هست دیگه مردم دولت روحانی هم دیدن و اونها که موافقانش هم بودن دیگه بهش رای نمیدن چندان تفاوتی با دولت قبل نداشت که بدتر هم بود توی شرایطی و اینکه واقعا اینکه اینقدر درگیر احمدی نژاد هستن جالب هست اگر باعث رد صلاحیتش نشن و بذارن بیاد شک نکنید رای بالای 25 میلیون دارد..
    • بی نام US ۰۷:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
      83 21
      شاید به قول شما روحانی بد باشه، اما مطمنا احمدی افتضاح بود استدلالت واقعا خنده داره چون هیچ کس برگشت به عقب رو دوست نداره چرا راه دور بریم یه نگاه گذرا به آرا و همین صفحه نشون دهنده این هست که 25 میلیون که سهله، 2.5 میلیون هم رای نمیاره زهی خیال باطل برادر
    • بهار A1 ۰۹:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
      7 17
      اخه اين بابا تويك صفحه معموليم ١ به ١٠٠ راى مياره چه برسه به راى تو دولت
    • m A1 ۰۹:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
      6 23
      آرا این صفحه؟..همه می دونند هر صفحه و خبرگزاری رنگ و بوی خودشو داره شما فارس رو ببین عکس این هست مگه توی خیالات هستی دوست من واقع بین باش لطفا..من نگفتم احمدی نزاد عالی گفتم همه دیدن اعتدال هم مالی نیست و چیزی نشد دلار و ارش پول ملی بی شک بیشتر شد قیمت ها مسلمه که ارزان شد یارانه مسلما براداشته شد و سبد کالا نیامد هنوز هم باید گفته بشه واقعا؟..شما توی خیالاتی دوست من این فقط حرف دلت هست همین و همین..ببینید شما توی اشتباهین چون کسی که به عقب برگشته کسانی هستن که دوست داشتن آقای هاشمی رفسنجانی بیاید و از کسی حمایت کردند که ایشان تایید کرده بود خوب این شد دوره هاشمی اگر شما یادتون نیست من یادم هست که به پیراهن آستین کوتاه و موی بجز مدل ساده گیر می دادن و قیمت ها آنچنان بود..
    • بی نام US ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
      13 12
      بازم دم آقای هاشمی گرم که پیرهن آستین کوتاه گیر میداد، زمان احمدی نژاد که شما تا لباس زیر مردم هم پیش رفتین اخوی
    • بی نام US ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
      11 4
      اصلا تخصص ایشون وارونه کردن آمار هست دوست من همین 1 به 100 که شما میگی رو در آنی تبدیل میکنه به 100 به 1 طوری که اصلا هیچ کس عمرا متوجه نشه دکترو دست کم گرفتینا
    • ناصر هشترودی A1 ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
      11 3
      اقا جان این سایت خبر انلاین بیشترین بازدید روزانه را دارد و مثل اقای فردوسی پور بی طرف است اگر هم نباشد تا حالا بروز نداده .اما خبر گذاری فارس کاملا" یک طرفه و به نفع شماست بنده بارها نظر مخالف گذاشتم اما منتشر نکردند . ضمنا" این دولت بسیار پاک است و حداقل اختلاسهای میلیاردی ندارد .شما خواهشنا" گند کاری و فساد ان 8 سال را در ذهن خود تداعی کنید تا ببینید چه بر سر کشور اوردند.
  • بی نام IR ۰۷:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
    82 11
    توهم پاياني ندارد.اللهم اشف مرضانا
    • بی نام US ۰۷:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
      14 9
      اللهم اشف المتوهمین به بازگشت احمدی نژاد
  • بزرگ IR ۰۸:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
    13 4
    لطفا" نقطه نظرات خودتان را به مردم و قلبشون نسبت ندهید , این فقط و فقط نظر شخص شماست و نه مردم
  • بی نام IR ۰۸:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
    9 15
    اینقدر تبلیغ علیه احمدی نزاد می کنیید که چی
    • بی نام US ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
      16 7
      راست میگیا چون عمق فاجعه اینقدر زیاده که حوادث این 8 سال تا مدتها مثل کابوس جلوی چشم ملت هست قطعا نیازی به تبلیغ نداره
  • بی نام A1 ۰۹:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
    22 10
    از کامنتها معلومه چقدر در قلب مردم جای دارد.بس دیگه اینقدر سرتون زیر برف نکنید
    • بی نام US ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
      8 4
      اصن یه وضعی همینجوری محبوبیت داره قل قل میجوشه
    • بی نام A1 ۰۶:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۵
      3 2
      خیلی از طرفدارهای احمد نژاد تو روستا زندگی میکنن و به اینترنت دسترسی ندارن . من خودم با چشم خودم دیدم چطور خانم های یه روستا موقع انتخابان دعای میخوندن تا احمدی نژاد رای بیاره و ... با وام خود اشتغالی که به روستاییان داد خیلی ها وضعشون بهتر شد
  • رضا A1 ۰۹:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
    17 23
    هوادار احمدی نژاد:/لایک
  • میابی/مدیر وبلاگ خبرمرندو مرند قلم A1 ۰۹:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
    14 5
    البته که ساکت ننشسته است . به قم رفته بود ونامه مردمی میگرفت.نمیدانم این کشور چرا اینطور شده .قانون را زیر پاگذاشت درزمان ریاست جمهوری .همان سلیقه را ادامه میدهدولی باید بداندبنده بعنوان یک جانباز دیگر با وی نخواهم بود.
  • بی نام A1 ۰۹:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
    13 5
    واقعا این 45تومنه هر ماه قلب همه رواعم از پیر و جوان خردو کلان و..... با یاد باعث و بانیش به تپش وا میداره.هیچوقت فراموش نمیشه چون اثراتش در حتی خواب ما هم پیداست؟؟؟؟؟
  • بی نام US ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
    9 9
    برای همینه اینقدر مریض قلبی زیاد شده دیگه
  • بی نام A1 ۰۴:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۴
    5 5
    احمدی نژاد مانند یک بچه ساده روستا زاده بود که یک روزی مردم آن روستا می خواستند برای خودشان کدخدا انتخاب کنند برای همین پرنده خوشبختی را پر دادند که از بدبختی روزگار رفته روی شانه او نشست .
  • سامی A1 ۰۵:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۴
    5 8
    احمدی نژاد دستت درد نکنه تمام نیروهای شرکتی که سالها در تمام دستگاههای دولتی و شهرداریها مشغول به کار بودندو زیادترین مسئولیت بردوش آنها بودتبدیل وضعیت شدند که برخی حاضر نبودند این وضعیت را تحمل کنند چون از پول این افراد تغذیه می شدندولی دعا ما و خانواده همه افرادی که از این وضعیت رهایی پیدا کردند پشت و پناه تو باد. دوستت داریم.
  • بی نام IR ۰۹:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۴
    2 1
    راستی مسکن اجتماعی چی شد
  • بی نام IR ۰۷:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۵
    3 3
    آدمی که بدخواه زیاد داره مشخصه که کارش درسته و یه عده چشم دیدنش و ندارن
    • بی نام A1 ۱۹:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۳۰
      3 1
      مثل داعش دیگه؟ یا ابوبکر بغدادی مثلاً ؟ بن لادن ؟ بد خواه زیاد داشتن
  • خسرو IR ۲۱:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۳۰
    3 1
    بنده خدا این هم آخر عاقبت توهم و هاله نور و مدیریت جهانی و...