بسیاری از کارشناسان سیاسی بر این اعتقادند که بلندپروازی‌های اوباما غیرمنطقی است.

دقیقا سال قبل همین روزها بود که اوباما در مقابل چشمان میلیونها شهروند حیرت‌زده در مقابل تلویزیون در جهان،سوگند یاد کرد تا اولین رییس‌جمهوری باشد، که به قول شخص وی،پدرش به جرم سیاه بودن حتی حق کارکردن در یک رستوران را نداشت. حال یکسال از همان تاریخ می‌گذرد و هیچیک از قولهایی که اوباما برای تغییر جهان داده بود، محقق نشده است.بر همین اساس بسیاری از کارشناسان و تحلیل‌گران سیاسی سعی دارند با راهکارهایی، وی را در حصول به نتایج بهتر راهنمایی کنند.ویلیام گالستون مشاور سابق بیل کلینتون و از کارشناسان موسسه استراتژیک بروکینگز در مصاحبه‌ای با روزنامه لوتام،چاپ ژنو اوباما را با جان اف کندی مقایسه و بر این اعتقاد است که او باید از کارنامه یک‌ ساله‌اش درس بگیرد.

با گذشت یک سال ،کارنامه اوباما را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
پاسخ:در حال حاضر آمریکا همچنان از اثرات منفی ناشی از بحران اقتصادی رنج برده و با معضلات زیادی روبروست.بیکاری همچنان در آمریکا معضل اصلی است و شاغلین نیز با کمی درآمد روبرو هستند. بدون شک دیدگاه مردم نسبت به وضعیت موجود نیز بسیار منفی است.

اگر بخواهیم اوباما را با سایر روسای جمهور پس از دوازده ماه مقایسه کنیم .........
پاسخ:در مقایسه با جان اف‌کندی اولین سال ریاست‌جمهوری او رضایت‌بخش بود.اولین سال ریاست‌جمهوری کندی با واقعه خلیج خوکها در کوبا،اختلافات شدید با خروشچف،ساخت دیوار برلین و رد پروژه‌ها و طرحهایش از سوی کنگره روبرو بود.اما در عوض در مقایسه با بوش پدر و لیندون جانسون عملکرد وی چندان رضایت‌بخش نیست.مهمترین موضوعی که اوباما در حال حاضر باید بدان بیندیشد،درس گرفتن از یک‌سال ریاست‌جمهوری است.

در یک جمله آغاز ریاست‌جمهوری وی را چگونه توصیف می‌کنید؟
پاسخ:علیرغم آگاهی از محدودیت شخصی و سیاسی، اوباما بسیار جاه‌طلب و پر ادعاست و تمایل دارد به جای مدیریت جهان،آن را تغییر دهد، مسئله‌ای که تحقق آن امری بعید است.

بسیاری اوباما را سخنران خوبی توصیف می‌کنند،که توانایی تصمیم‌گیری ندارد....
پاسخ:اوباما سخنرانی‌های قابل توجهی داشته است.بالاخص سخنرانی او در مصر و یا در اسلو به هنگام دریافت جایزه صلح نوبل،. اما منصفانه نیست که تنها یک بعد شخصیت رییس‌جمهور را ببینیم.او تصمیمات بزرگی نیز گرفته است.از جمله نجات بانکهایی که با مشکل روبرو بودند.طرح نجات اقتصادی او نیز به کمک صنعت اتومبیل‌سازی آمد. او با موجی از معضلات و چالشها روبروست که پیشینیان او کمتر با آن روبرو بودند و در حال حاضر اوست که در حال پرداخت هزینه‌هاست.

آیا طرح اصلاح نظام درمانی آمریکا به جایی خواهد رسید؟
پاسخ:در صورتی که دمکراتها اصلاحات را تصویب کنند،شاهد پیشرفت‌های سریعتری خواهیم بود.به نظرم آنها می‌توانند با در نظر گرفتن واقعیات سیاسی و اقتصادی به شکلی بهتر عمل کنند.

در حوزه اصلاحات اقتصادی،انتقادات زیادی به عملکرد رییس‌جمهوری وارد است.....
پاسخ:بیایید سعی کنیم همه مسائل را در جایگاه خود مورد بررسی قرار دهیم.زمانی که اوباما قدرت را در دست گرفت،همه از احتمال وقوع موج دوم بحران اقتصادی سخن می‌گفتند،دولت و صندوق فدرال با درایت از وقوع این بحران جلوگیری کردند.مردم آمریکا حق دارند که از وضعیت اقتصادی‌شان ناراضی باشند.اما آیا رییس‌‌جمهو می‌تواند به یکباره برای 3 تا 4 میلیون شهروند کار ایجاد کند؟ مسلما خیر.همه طرح‌هایی که در دست اجراست،از اهداف و پروژه‌های بلندمدتی هستند که در آینده شاهد نتایج آنها خواهیم بود.از جمله سرمایه‌گذاری در بخش آموزش و زیربنایی.

اما بدهی 12 میلیارد دلاری آمریکا که برای سال 2015 پیش‌بینی شده،واقعیتی انکارناپذیر است، آیا کاخ سفید کنترل اداره کشور را از دست داده است؟
پاسخ:در کوتاه مدت چاره دیگری نداریم.کسر بودجه و بدهی در حال افزایش است.اما کسر بودجه‌هایی که میزان آن هزاران میلیارد پیش‌بینی می‌شود قطعی نیست، به علاوه چنین آمارهایی می‌تواند حواشی و چشم‌اندازهای دیپلماسی آمریکا را محدود کند.بودجه سال 2011 آمریکا که در ماه اکتبر ارائه خواهد شد،می‌تواند بسیاری از معادلات را عوض کند.

در حوزه سیاست خارجی باید شاهد موفقیت‌های بیشتری باشیم؟
پاسخ:اوباما موفقیت‌ها و شکست‌های زیادی در حوزه سیاست‌خارجی داشته است.با تغییر رویکرد آمریکا او توانست چهره منفور آمریکا را تغییر دهد.اما سیاست دستهای باز او در قبال ایران موفقیت چندانی به همراه نداشت.اوباما با تغییر ژست خود در قبال ایران نتایجی را که انتظار می‌رفت به دست نیاورد.در حوزه صلح میان اعراب و اسراییل نیز موفقیت حاصل نشد و در حوزه بهبود روابط با روسیه و تعطیلی سامانه موشکی آمریکا در اروپا باید منتظر آینده بود.در صورتی که روسیه راضی شود تا موضع سخت‌تری در قبال ایران بگیرد،در آن صورت اوباما نیز وارد عمل خواهد شد.

آیا کاخ سفید می‌داند که در افغانستان و پاکستان به کدام سو می‌رود؟
پاسخ:پاکستان همیشه برای آمریکا معضل بوده است.گرایشات و ریشه‌های ضدآمریکایی در پاکستان بسیار قوی است.مقامات پاکستانی به آمریکا اجازه عملیات نظامی در سطوح گسترده را نمی‌دهند.لذا ارسال نیرو ، تنها گزینه موجود است.نمی‌دانم اوباما چگونه خواهد توانست اقدامات بیشتری را برای پاکستان صورت دهد.

لوتام/20 ژانویه 2010 /ترجمه:زهرا خدایی

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 39142

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 6 =