وقوع زلزله اخیر هاییتی موجب شد که بعضی فکر کنند چون این زلزله در ماه دی رخ داده و زلزله بم و و زلزله و سونامی اندونزی هم در سال‌های 82 و 83 در اوایل همین ماه رخ داده زلزله‌ها در دی ماه بیشتر به وقوع می‌پیوندند.

ایسنا نوشت:

زلزله 23 دی ماه 88 هائیتی که موجب تلفات بسیار و تخریب تقریبا تمام زیرساخت‌های کشور فقیر هائیتی شد، بار دیگر زلزله را در کانون توجه رسانه‌ها و مردم قرار داد. رخداد این زلزله به فاصله دو هفته از سالگرد زلزله و سونامی هولناک «باندا آچه» اندونزی در ششم دی ماه 83 و فاجعه زمین‌لرزه پنجم دی ماه 82 بم و رخداد زمین‌لرزه‌های مکرر اخیر در اندیمشک و فیروزکوه در نگاهی ساده، این شائبه را در برخی ایجاد کرده که گویی در دی ماه زمین‌لرزه‌ها بیشتری به وقوع می پیوندند.

دکتر مهدی زارع، معاون پژوهشی پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله گفت: هرگاه زلزله های مخرب رخ می دهند، توجه به زمان رخداد آنها و همچنین علت جویی در مورد زمان و مکان وقوع زلزله نزد بعضی مردم بیشتر می شود؛ البته وجود چند شاهد - مثل وقوع چند زلزله مهم دیگر در همان ماه در سال‌های قبل، موجب می‌شود که بعضی مردم به یک "این همانی" ساده برسند و بگویند که مثلا زلزله ها در ماه خاصی بیشتر رخ می‌دهند. وقوع زلزله اخیر هاییتی موجب شد که بعضی فکر کنند چون این زلزله در ماه دی رخ داده و زلزله بم و و زلزله و سونامی اندونزی هم در سال‌های 82 و 83 در اوایل همین ماه رخ داده بنابر این می توان به این نتیجه ساده رسید که زلزله ها در دی ماه بیشتر به وقوع می پیوندند.

وی گفت: اگر تمام مسائل علمی را می شد به همین سادگی و با کمترین داده و مشاهده حل کرد، شبه علم باید جای علم را می گرفت و باورهای شبه علمی و خرافات مسائل بشر را به سرعت - یا لااقل به تدریج - حل می‌کرد. ولی واقعیت اینطور نیست.

وی اظهار داشت: در ایران، به ازای تمام ماه‌های سال می توان وقوع زلزله‌های مخرب را به یاد آورد. به عنوان نمونه، زلزله خورگو در فروردین 1356 و زلزله ناغان چهارمخال بختیاری در فروردین 1356، زلزله کومره سرخی فارس در اردیبهشت 1378، زلزله منجیل در خرداد 1369، زلزله تیرماه 1360 در گلباف کرمان و زلزله چنگوره در تیرماه 1381، زلزله سیرچ کرمان در مرداد 1360، زلزله بوئین زهرا در شهریور 1341 و زلزله های دشت بیاض و فردوس در شهریور 1347 و زلزله طبس در شهریور 1357، زلزله لاله زار کرمان در مهر ماه 1302، زلزله کریزان-خواف، قائنات خراسان در آبان 1358، زلزله کولی بنیاباد قائنات در آذر 1358، زلزله بم در دی ماه 1382، زلزله گرمخان بجنورد در بهمن 1375 و زلزله داهوئیه زرند کرمان در اسفند 1383 همگی زلزله های مهم و مخرب حدود 80 سال اخیر در ایران بوده اند که در ماه‌های مختلف سال رخ داده اند؛ بنابراین ربط دادن زلزله های مخرب به لحاظ اماری به یک ماه خاص سال درست نیست.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 39172

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 5 =