نتیجه این رفراندوم حاکی از آن است که رای‌دهندگان ونزوئلائی رئیس‌جمهوری خود را ناامید نکردند.

رفراندومی دیگر در ونزوئلا برگزار شد. مردمان کشورهای امریکا لاتین مدتی‌ست به دنبال انتخاب سیساتمداران چپ به حضور گاه و بی‌گاه در پای صندوق‌های رای عادت کرده‌اند.رهبران چپ امریکا لاتین از بولیوی تا ونزوئلا هر چند ماه یک‌بار برای تایید صلاحیت اصلاحات مدنظر، را‌ی‌دهندگان امریکایی را به پای صندوق‌های رای می‌کشانند تا نظر آنها را جویا شوند . هر چند در این میانه گاه ایالات متحده و ناظران اروپایی از تقلب در انتخابات سخن می‌گویند اما برآیند کلی این رفراندو‌ها کم و بیش به نفع چپ‌گراهایی‌ست که از چندی پیش قدرت را در این منطقه به دست گرفته‌اند.
بیست و چهار ساعت پس از برگزاری انتخابات در ونزوئلا نتیجه این رفراندوم حاکی از آن است که رای‌دهندگان ونزوئلائی رئیس‌جمهوری خود را ناامید نکردند.چاوز پیش از برگزاری این رفراندوم در سخنانی پرشور از هموطنان خود خواسته بود که صبح پس از انتخابات او را غمگین نکنند. درخواستی محترمانه و رسمی از رای‌دهندگان برای دادن رای مثبت به مردی که ده سال است قدرت را در ونزوئلا در اختیار دارد.

در این همه پرسی که به منظور اصلاح قانون اساسی ونزوئلا انجام گرفت، رای دهندگان موافقت خود را با لغو محدودیت‌ تعداد دفعات کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری اعلام کردند. چاوز پس از این پیروزی وعده داد که حداقل برای یک دهه دیگر برای کامل کردن انقلاب سوسیالیستی خود در قدرت باقی بماند.حامیان هوگو چاوز رییس جمهور ونزوئلا، پس از پیروزی در این همه پرسی به برگزاری مراسم شادی و پایکوبی روی آورند.هزاران تن از مردم ونزوئلا نیز در بیرون کاخ ریاست جمهوری ونزوئلا (کاخ میرافلورس) گردهم آمدند تا سخنان چاوز را پس از این پیروزی گوش کنند.
رییس جمهور ونزوئلا در جمع این مردم گفت: آنهایی که در این همه پرسی رای مثبت دادند به سوسیالیسم و انقلاب آن رای دادند.این پیروزی حکمی است برای سرعت بخشیدن به تبدیل ونزوئلا به یک کشور کاملا سوسیالیست .

چاوز تصریح کرد: امروز ما در‌های گسترده‌ای را برای آینده بازگشایی کردیم. در سال 2012 انتخابات ریاست جمهوری در ونزوئلا برگزار خواهد شد و اگر خدا و مردم ونزوئلا بخواهند، این سرباز کشور کاندیدا خواهد شد.
تیبیسای لوسنا رییس شورای انتخابات ملی ونزوئلا، گفت: 94 درصد آرا این همه پرسی شمارش شده است، 54 درصد از رای دهندگان به اصلاح قانون اساسی ونزوئلا برای کنار گذاشتن محدودیت‌ دفعات شرکت در انتخابات ریاست جمهوری رای دادند. این در حالی است که 46 درصد از این افراد در این همه پرسی رای منفی دادند.

بر اساس گزارش‌های اولیه 67 درصد از واجدان شرایط در این همه پرسی شرکت کردند.اما اوضاع در جبهه مخالفان هوگو چاوز چندان خوشحال کننده نبود . در میان فریاد شادی آنها که به اصلاحات سوسیالیستی آقای چاوز رای دادند عده ای بودند که اشک نه شوق که تاسف ریختند . مخالفانی که حالا با تصویب این قانون باید حداقل یک دهه دیگر را در انزوا و دوری از قدرت بگذرانند.عمر باربوزا رهبر مخالفان در ونزوئلا، گفت: ما دموکرات هستیم و نتیجه این همه پرسی را می‌پذیریم.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 3926

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =