غروب دوشنبه ۸ دی ۹۳ قرار بود که ماموران شهرداری طبقه منفی سه و هفت پاساژ علاءالدین را چون غیرقانونی ساخته شده بود، تخریب کنند، اما با توافق این کار به تعویق افتاد. البته اعضای شورای شهر اجرای این حکم را قطعی می دانند.

زهرا تالانی: ساعت از 10 صبح گذشته است، تقریبا همه مغازه های اطراف باز هستند و در خود پاساژ هم کم کم مغازه ها در حال بالا زدن کرکره ها هستند. رفت و آمد در پاساژ شروع شده و برخی مغازه داران در حال تمیز کردن ویترین مغازه هایشان هستند. اگر کسی اخبار رسانه ها را پیگیری نکرده باشد، اصلا متوجه نمی شود که همین 12 ساعت پیش در پاساژ علاءالدین چه اتفاقی افتاده است.

جنجال بر سر تخریب پاساژ علاءالدین زمانی آغاز شد که مالک این پاساژ علاوه بر اینکه کاربری پارکینگ در طبقه منفی ۳ را به تجاری تبدیل کرد، طبقه‌ای اضافی هم روی پاساژ ساخت. این اقدام مالک سبب شد تا اعضای شورای شهر در نامه ای به شهرداری آن را غیرقانونی بدانند و دستور برخورد بدهند.

درحالیکه انتظار می رفت شهرداری اقدام قانونی انجام دهد اما با گذشت یک ماه هیچ اتفاقی نیفتاد و همین سبب شد تا قلع و قمع طبقه هفتم پاساژ علاء الدین رای ماده 100 را دریافت کند و در نهایت روز گذشته نسبت به تخریب موارد غیرقانونی پاساژ علاء الدین اقدام شود. سرانجام شب گذشته خبر حضور تیمی از اجرائیات برای تخریب طبقه منفی 3 پاساژ علاء الدین به اعلام شد اما پس از مدتی این عمل متوقف شد.


کسبه چه می گویند؟

یکی از مغازه داران طبقه اول که شب قبل حضور داشته می گوید: از ظهر دیروز خبرهایی می شنیدم که قرار است ماموران شهرداری برای تخریب بیایند اما باورم نمی شد تا اینکه شب دیدم ابتدا چند مامور نیروی انتظامی و بعد هم ماشین هایی آمدند. خیلی شلوغ شد، حتی عابران پیاده هم ایستاده بودند تا ببینند چه چیزی قرار است اتفاق بیفتد.

او ادامه می دهد: نگهبانان هم به شدت مراقب رفت و آمدها بودند و تمام اعضای هیات مدیره هم حضور داشتند اما بعد از مدتی جو آرام شد و مردم هم متفرق شدند.

اما به نظر می رسد این تمام ماجرا نیست. جون فروشنده جوانی که بیشتر لوازم جانبی گوشی همراه می فروشند، دراین باره می گوید: دوست من در طبقه منفی 3 مغازه تعمیرات گوشی دارد و وقتی از او در مورد ماجرا پرسیدم گفت که بعد از حضور ماموران شهرداری، دو نفر که خود را از مسئولان شهرداری معرفی می کردند ما را جمع کردند و قول هایی دادند که در صورت همکاری مشکلات ما هم حل می شود چون به ما گفته شده بود که باید تخلیه کنیم اما توافق کردیم تا بدون دردسر این مشکل حل شود.

پسر جوانی که در حال تعمیر گوشی همراه در طبقه دوم است ابتدا دوست ندارد در مورد ماجرای دیشب حرفی بزند، اما بعد می گوید: به نظر من مقصر اصلی صاحب پاساژ است که طمع دارد و پارکینگ را بدون اجازه تبدیل به مغازه کرده و اجاره داده است، حالا هم او باید جریمه بدهد نه مغازه داران که از هیچ چیز اطلاع نداشتند.

در طبقه منفی 3 چه خبر است؟

بیشتر مغازه های طبقه منفی ۳ تا پیش از ظهر امروز یا تخلیه شده بودند یا اینکه در حال جمع کردن ویترین ها بودند. رفت و آمدها زیاد بود و گونی های اجناس در گوشه راهرو رها شده بود. یکی از مغازه داران که در حال بسته بندی جلدهای گوشی بود ابتدا گفت: «خانم امروز فروش نداریم به طبقات دیگر بروید.»

وقتی از او در مورد حادثه دیشب پرسیدم شانه هایش را بالا انداخت و گفت: «فعلا هیچ چیزی نمی دانم و می بینید که بلاتکلیفم.» دیگر جوابی نمی دهد و به کار خودش مشغول می شود.

مغازه دار بغلی هم دوست ندارد حرفی بزند وتنها می گوید: «من دیشب خودم کار واجب داشتم و نبودم اما شاگردم زنگ شد گفت ماموران گفتند باید تخلیه کنید.الان من دارم مغازه را جمع می کنم ، کسی هم از صبح نیامده تا ببینیم چه کار باید بکنیم.»

طبقه هفتم نداریم

امکان رفتن به طبقه هفتم پاساژ وجود ندارد،چون مغازه داران این طبقه هم از روز قبل متوجه شدند که ساخت طبقه هفتم غیرقانونی و حکم تخریب آن گرفته شده است برای همین در حال تخلیه هستند. یکی از مغازه داران که خیلی هم عجله دارد می گوید: «دیروز عصر خبرهایی اعلام شد که ابتدا قرار است ماموران برای بازرسی کالای قاچاق به پاساژ بیایند برای همین عده ای به تکاپو افتاده بودند تا اجناس قاچاق را تخلیه کنند اما بعد اعلام شد طبقه های منفی 3 و 7 که ساختشان غیرقانونی است، باید تخریب شوند.»

او ادامه می دهد: الان سوال ما این است که تکلیف ما چه می شود چون اصلا از این موضوع اطلاع نداشتیم و الان هم کسی جواب درستی نمی دهد که پول و سرمایه ما این وسط چه می شود؟

اینجا پر از شایعه است

نگهبان جلوی پاساژ هم که شب قبل حضور داشته است حالا در هوای سرد روی یک صندلی در جلوی پاساژ نشسته و مراقب رفت و آمدهاست. او می گوید: از غروب ماشین ها برای تخریب در خیابان کناری این پاساژ منتظر خلوت شدن خیابان و کم شدن ترافیک بودند.

حدود ساعت10 شب، نیروهای یگان ویژه با دو دستگاه اتوبوس و چند خودروی ون در اطراف پاساژ بودند، ماموران شهرداری و نیروی انتظامی هم آمدند و مستقیم سمت طبقه منفی 3 رفتند. البته قبل از اینکه ماموران بیایند شایعات زیادی بود و من احتمال برخورد و درگیری می دادم. اما بعد از حدود نیم ساعت ماموران آمدند و هیچ اتفاقی نیفتاد، بعد مغازه داران گفتند توافق شده تخریب بعد از تخلیه کامل انجام شود تا این طبقه تغییر کاربری داده به پارکینگ تبدیل شود.

او ادامه می دهد: اما امروز صبح شایعات جالبی شنیدم مثلا یکی از همین مغازه داران به من گفت "شنیدم دیشب کتک خوردی" یا اینکه می گفتند ماموران اول بیل و کلنگ بردند و بعد که مغازه داران شلوغ کردند قرار به توافق شده اما هیچ کدام از اینها درست نیست.

آیا حکم متوقف می شود؟

اما در پاساژ شایعات و حرفهای درگوشی دیگری هم به گوش می رسد و برخی از کسبه پاساژ معتقدند که تخریبی در کار نیست و این حکم اجرا نخواهد شد. امروز هم در جلسه شورای شهر احمد حکیمی‌پور عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورا گفت: روز گذشته چند صد مامور شهرداری برای تخریب طبقات اضافی پاساژ علاءالدین که به صورت غیرقانونی ساخته شده بود، به این ساختمان اعزام شدند. تخریب موارد خلاف در پاساژ علاء‌الدین برای من یک شاخص است که آیا می‌شود جلوی تخلف را گرفت؟ اما ساعت 10:30 زنگ زده‌اند که حکم لغو شده است و جای سوال است که پشت این افراد چه کسانی هستند؟‌

اما دراین باره ابوالفضل قناعتی عضو هیات رئیسه شورای شهر به خبرآنلاین گفت: از اول هم قرار نبود دیشب تخریبی انجام شود و هیچ تغییری هم در حکم ایجاد نشده است بلکه تنها مهلت دادیم که مغازه داران اجناس راخالی کنند تا بیش از این ضرر نبینند.

او با تاکید بر اینکه تخریب بعد از تخلیه کامل صورت می گیرد ادامه داد: حکم صدردصد تا هفته آینده اجرا می شود چون مهلت ما یک هفته است و هیچ عقب نشینی هم وجود ندارد.

قناعتی گفت: طبقه منفی 3 تغییر کاربری داده می شود به پارکینگ تبدیل می شود و طبقه ۷ تخریب می شود چون غیرقانونی ساخته شده است و این پاساژ حتی در طبقه 6 هم ایمنی کافی ندارد چه برسد به اینکه طبقه اضافی هم ساخته شود.

47232

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 392690

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 14
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حميد IR ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۹
    خدا كنه كسي رو از نون خوردن ندازند ولي عمرا كه تخريبي در كا باشه يه چيزي جا به جا مي شه بعدشم همه چيز آرومه و هممون خوشحاليم
  • مجید IR ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۹
    276 6
    از هر دست بدی .............. اکثر کسبه این پاساژ با فروشهای غیر متعارف و غیر جوانمردانه موبایل به خلق الله جز نفرین و ناله مردم بیچاره سودی نمیکنن این هم نتیجه اش
  • بی نام A1 ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۹
    60 2
    کسبه
  • فلوس A1 ۱۱:۴۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۹
    154 6
    قدیمیها میگفتند پول را روی مرده بزاری زنده میشه, شهرداری هم مشکلش پول است وگرنه مشکلش منفی ومثبت نیست.شهرداری با این کارش ترسک میخواهد بدهد.فقط پول و رابطه مشکلات را حل میکنه
  • مهندس IR ۱۱:۴۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۹
    98 6
    من که چشمم آب نمیخوره خراب شه. مگه اینجا اروپاست.
  • علی A1 ۱۱:۵۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۹
    81 5
    من امروز ساعت یک ظهر طبقه هفتم بودم و تقریبا 95 درصد مغازه ها باز بودن و جنس میفروختن
  • سعید A1 ۱۲:۰۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۹
    76 1
    امیدوارم شهرداری و شورای شهر قاطع باشن ...
  • بدون نام ۱۲:۳۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۹
    124 3
    اين فروشنده هاى علاءالدين انصاف وگذاشتن كنارهمه ازآب كره ميگيرندبه عبارتى قشنگ جيبت وميزنند .
  • عباسزاده IR ۱۳:۰۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۹
    48 3
    کار درستیه.
  • بی نام IR ۱۹:۴۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۹
    12 1
    چرا مالک این پاساژ ترلیاردی فقط
  • بی نام IR ۱۹:۵۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۹
    6 33
    شما از كجا مى دونين غير قانونى ساخته. واقعاً اگه غير قانون بود تا همين الان اجازه داده بودن بسازن، بازيچه دست اينا نشين. ساختمان روبروى علاالدين مى خواد افتتاح بشه به خاطر هميين داره هزينه ميكنه كه اين پاساژ اسمش خراب بشه
  • دانشجو IR ۱۹:۳۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۱
    16 1
    به امید روزی که تمام این پاساژ تخریب بشه.
  • بی نام A1 ۱۷:۰۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۲
    6 14
    تمام اين مغازه ها مجوز دار بودن دروغ نيست داراي مجوز بودن دفتر پاساژ طبقه هفتم بود خيلي اين مغازه ها توسط همين دفتر مجوز گرفتن من خودم طبقه ٧بودم خيلي ها خرج مغازشون كردن اونجا .شهرداري چي شد قانونمند شد اينجا سواله ........؟؟؟
  • سعید IR ۱۰:۲۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۵
    0 1
    سلام من خودم ناظر و محاسب عضو نظام مهندسی ساختمان استان تهران هستم.چرا با تخلفی که منشا آن شهرداری و عوامل آن باشد برخوردی صورت نمیگیرد.ولی در سایر موارد مثل تخریب ساختمان سعادت آباد مهندس ناظری که دو سال بود از نظارت آن کار معلق شده بود متخلف شناخته شد.؟؟ چرا سیاست یک بام و دو هوا اعمال میشود.تخلف عوامل شهرداری کاملا مشهود است.وقتی ساختمانی برای شش طبقه ساخته میشود طراحی و اجراء برای همین بنا صورت میگیرد و وقتی قرار باشد طبقه هفتم اجراء شود باید نقشه محاسباتی چک شده و در اکثر موارد امکان افزایش بنا وجود ندارد و درموارد محدود که محاسب اجازه میدهد باید نسبت به تقویت ستونها و تیرها و... اقدام نمود و در صورتیکه محاسب این ساختمان برای اضافه کردن طبقه ششم مجوز داده باشد هم با توجه به تجاری ب