آیت الله جوادی آملی گفت: انسانی که به غیب و جهان ابدی پس از مرگ ایمان ندارد همان انسانی است که بیشتر بودجه خود را صرف ساخت اسلحه و آدم کشی و به راه انداختن جنگ می کند.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از شفقنا، این مرجع تقلید در دیدارجمعی از اساتید جامعه المصطفی العالمیه تهران به همراه برخی شخصیت های برجسته علمی خارجی حاضر در دوره آموزشی «رویکردها و رهیافت‌های مطالعات اسلامی پرسش از امکان و مشروعیت» با وی، توجه به مقوله انسان و انسان شناسی را از اشتراکات مهم همه ادیان توحیدی خواند و اظهار داشت: کسی که بخواهد خود را بشناسد باید ابتدا جهان هستی و انسان را بشناسد و سپس رابطه بین آنها را تبیین و درک کند، تنها در این صورت است که می تواند معرفت درستی نسبت به هویت خود به دست آورد.

او ادامه داد: در حوزه انسان شناسی و جهانبینی بر خلاف مسائل سیاسی و اقتصادی که شعار «نه شرقی و نه غربی» سر می دهیم، باید همه تفکرات را در همه شرق و غرب عالم مطالعه و بررسی کنیم.

آیت الله جوادی آملی به تعریف قرآن از انسان اشاره کرد و اظهار داشت: اگر باور کنیم خالق ما حکیم است و قرآن حکیمانه سخن می گوید با مراجعه به قرآن متوجه می شویم نگاه قرآن به انسان تنها نگاه به یک کالا نیست یعنی قرآن به هیچ وجه نگاه مجرد و انتزاعی به انسان ندارد، بلکه انسان در نگاه قرآن حقیقت جامعی است که هم بخش ملکی دارد و هم بخش ملکوتی؛ لذا هم بندگی می خواهد و هم زندگی.

او ایمان «ابدی بودن» را مهمترین دستاورد انسان شناسی الهی بیان کرد و گفت: باید نگاه انسان به مرگ را تغییر داد. در نگاه ادیان الهی انسان موجودی ابدی است لذا فکری ابدی می خواهد؛ مرگ برای انسان تنها عبور از یک پل به سوی بی نهایت و ابدیت است، انسان امروزی این فرجام و آینده را فراموش کرده است، اگر انسان به این فرجام ایمان و باور داشته باشد و بداند در برابر همه کارهای خود باید در دنیای دیگر پاسخگو باشد طور دیگری زندگی خواهد کرد.

استاد حوزه علمیه قم افزود: انسانی که به غیب و جهان ابدی پس از مرگ ایمان ندارد همان انسانی است که بیشتر بودجه خود را صرف ساخت اسلحه و آدم کشی و به راه انداختن جنگ می کند. در حقیقت این نوع زندگی نوعی مرگ معنویی است و این افراد مرده های متحرک اند که به قول حکیم سنایی « از اين زندگاني ترس که اکنون در آني.»

/6262

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 393463

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۹:۲۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۴
    4 0
    کلامی با شکوه و عظیم برای همین امروز های جهان ما: این جمله را باید با آب طلای 24 عیار و با بزرگترین اندازه نوشت تا بعضی ها که بینایی اشان ضعیف است بتوانند آنرا بخوانند: " انسانی که به غیب و جهان ابدی پس از مرگ ایمان ندارد همان انسانی است که بیشتر بودجه خود را صرف ساخت اسلحه و آدم کشی و به راه انداختن جنگ می کند. "
  • بی نام A1 ۱۰:۱۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۴
    1 1
    انسان بیشتر بودجه خود را صرف ساخت اسلحه و آدم کشی و به راه انداختن جنگ نمی کند.دولتها و حکومتها اینکار را می کنند و همیشه هدف جنگ نیست بلکه گاهی هدف اصلی دفاع است.
    • بی نام A1 ۱۴:۲۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۴
      3 0
      شما کلیت منظور ایشون رو نگرفتی.دولت ها و حکومت ها مگر غیر از مردمند و از ربات تشکیل شده اند؟
  • بی نام IR ۱۰:۲۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۴
    3 0
    خداحفظ کندشمارا