۰ نفر
۱۴ دی ۱۳۹۳ - ۱۵:۴۰

روسیه امروز به دلیل رفتارهای غیر منطقی خود در اوکراین و الحاق کریمه به خاک خود برخلاف تمام معاهدات بین المللی امروز با مشکلاتی زیادی مواجه است.

آنچه از زبان سخنگوی وزارت خارجه روسیه مبنی بر عدم همکاری، اخلال، سنگ اندازی یا هر عنوانی دیگر در مسیر حصول توافقات هسته ای ایران در راستای تهدید آمریکا مطرح شده، امر تازه ای محسوب نمی شود.

روس ها در طول تاریخ روابط با ایران چه پیش از انقلاب اسلامی و چه پس از آن نشان داده اند که یک کشور قابل اعتماد برای همکاری های دوجانبه محسوب نمی شود.

موافقت با صدور رای علیه ایران در شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی و شورای امنیت سازمان ملل در چند نوبت، جلوگیری از انتقال تجهیزات لیزری خریداری شده توسط ایران، عدم تحویل سیستم دفاع موشکی اس-300 به ایران، جلوگیری از ادامه تحصیل دانشجویان ایرانی رشته فیزیک هسته ای و رشته های مشابه در دانشگاههای روسیه، تضییع حقوق ایران در دریای خزر، قفقازجنوبی و آسیای مرکزی و... تنها گوشه ای از رفتار روس ها علیه ایران در سال های نه چندان دور بوده است.
مجموعه رفتارهای مسکو در قبال ایران که به برخی از آنها اشاره شد نشان از آن دارد که این کشور نگاهش به ایران یک نگاه ابزارگرایانه بوده است و برای روس ها جمهوری اسلامی ایران یک کارت بازی در راهبرد این کشور در روابط بین المللی محسوب می شود.

اگر اکنون و به خصوص پس از بحران اوکراین روس ها دوباره به سمت ایران کشیده شده اند و خواستار انعقاد قراردادهای کلان اقتصادی میان دو کشور هستند و به نوعی دوباره دست دوستی به سوی کشورمان دراز کرده اند، قطعا بی ارتباط با تنش در روابط این کشور با غرب نیست که این هم خود نشانه ای از نگاه ابزارگرایانه این کشور به بهبود روابط با ایران است.

بر این اساس ضروری است در دوران جدید که روسیه بنا به نیاز به سمت ایران چرخش پیدا کرده است با هوشمندی، روابط با این کشور به گونه ای تنظیم شود که در وادی عمل، دو کشور نفع مشترکی ببرند و ایران به کارت بازی روس ها بدل نگردد
بنابراین گسترش روابط با روسیه باید مبتنی بر عملگرایی واقع بینانه باشد و اجازه نداد که ایران گروگان روس ها در مناسبات این کشور با غرب شود چرا که روسیه پیش از این نشان داده است که یک کشور عملگرا است و می تواند به سرعت مناسبات خود با کشورها را دستخوش تغییراتی اساسی و بنیادی کند و حتی تهدیدی را که اکنون مطرح کرده است،عملی کند.

اما آنچه که مشخص است روس ها برای عمل به تهدید خود از ابزارهای کافی برای اثر گذاری بر موضوع هسته ای هم برخودار نیستند و تبدیل طرف مذاکره کننده با ایران در موضوع هسته ای از 1+5 به 1+4 نمی تواند تغییری در اصل مذاکرات یعنی تلاش برای رسیدن به توافق جامع ایجاد کند و یقینا تهدید اخیر مقامات روسیه بیشتر جنبه بلوف دارد تا واقعیت.
روسیه امروز به دلیل رفتارهای غیر منطقی خود در اوکراین و الحاق کریمه به خاک خود برخلاف تمام معاهدات بین المللی امروز با مشکلاتی زیادی مواجه است.

نزدیک به 700 میلیارد دلار بدهی خارجی ، خروج بیش از 100 میلیارد دلار خروج سرمایه و... از جمله مشکلاتی است که از حیث تحریم ها و کاهش قیمت نفت برای روسیه ایجاد شده است.
از رو روسیه با حرکت دوباره خلاف جهت آب در نظام بین الملل نمی تواند از بحران های کنونی رهایی پیدا کند و ماهی خود را با گل آلود کردن آب مذاکرات صید کند.

منتشر شده در روزنامۀ مردم امروز

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 393569

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 14 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 31
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۷:۵۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۴
    17 67
    اگه خيانت آمريكا به ايران صد باشه كه نيست خيانت روسيه به ميليون ميرسه
  • بی نام A1 ۱۸:۰۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۴
    از روسیه متنفرم ...
  • بی نام IR ۱۸:۱۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۴
    از تحریمهای جدید آمریکا چه خبر؟
    • بی نام IR ۲۱:۱۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۴
      18 15
      از روسیه چپاولگر چه خبر ؟
  • رضا A1 ۱۸:۲۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۴
    89 15
    روسیه از دوران قاجار با تهاجم به ایران بخش عظیمی از خاک ایران در آسیای میانه و قفقاز را جداکرد.در دوران ملی شدن نفت ،اموال وطلاهای ایران رامصادره کرد وبه حمایت از انگلیس ایران را تحریم کرد. در دوران جنگ تحمیلی، میگ ها و موشک های روسی جان هزاران ایرانی را گرفت.در ماجرای نیروگاه بوشهر 30سال است با چپاول ایران، مارا فریب می دهد و بالاخره در موضوع هسته ای هم از ما استفاده ابزاری می کند.پس مسوولین ما کی می خواهند متوجه اینهمه ظلم بشوند.انصافاً آمریکا و غرب بیشتر به ما ضربه زده اند یا روسیه؟ قضاوت با مردم.
    • بی نام A1 ۰۵:۲۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۵
      5 0
      عالی بود ممنون
  • بی نام IR ۱۸:۳۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۴
    44 8
    روسیه ایران وایرانی را نمیخاد جز در راستای منافع خودش زندباد شعار انقلاب نه شرقی نه غربی جمهوری اسلامی
  • ت IR ۱۸:۳۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۴
    21 12
    عوض تکرارفیلمها و برنامه های بی محتوا این رفتارهای دوستانه روسها را با ما صبح و ظهر شب مخصوصا در پرس تی وی پخش کنید . موقعیت خوبی برای صادرات مواد غذایی به روسیه و سپس منت گذاشتن پیش آمده است .
  • نیما A1 ۱۸:۳۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۴
    46 14
    روسیه همیشه همین بوده . شرکتهای روسی هم وضعیتشون بهتر از خود دولت روسیه نیشتن .
  • امیرعلی A1 ۱۸:۴۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۴
    31 16
    کلاهبرداری های شرکتهای روسی موضوعی هست که میشه بازش کرد . نمونش هم کلاهبرداری های شرکت آنتی ویروس کسپرسکی از ایرانی ها است . جالبه که اکثر اعضای کمیسیون افتای سازمان نظام صنفی رایانه ای " استان تهران " به هر شکل ممکن از هر طریقی که فکرش رو کنین از این شرکت شیاد و کلاهبردار حمایت میکنن . حالا این شرکت شیاد چه منافعی رو برای برخی اشخاص ایجاد کرده خدا میدونه و بد نیست بهش رسیدگی بشه . و نکته دیگه انتشار اخبار و اطلاعات کذب و دروغ توسط این شرکت و شرکاش در ایران هستش که به وفور در رسانه ها " وب سایت ها ، نشریات ، خبرگزاری ها و .." منتشر میشه .
  • بی نام A1 ۱۹:۲۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۴
    98 16
    خیانت و جنایت روس ها در دوران قاجار رو نگفتید
    • مرضیه IR ۲۱:۱۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۴
      5 27
      رابطه با هر کشوری بهتر از روسیه و روس های پست است.
  • بی نام A1 ۱۹:۲۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۴
    73 42
    آی راست گفتی...
  • بی نام A1 ۱۹:۵۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۴
    روسیه کومونیست از ما ب عنوان سپر جلو آمریکا داره استفاده میکنه
  • مریم A1 ۲۰:۰۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۴
    مرگ بر روسیه همیشه ازاین کشور متنفر بودم
  • سالاری US ۲۰:۳۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۴
    6 13
    روسیه و خیانت هایش همیشه زبانزد بوده است اما با این حال مسئولان کشور ما دوست دارند به این کشور بیش از هرکشوری اعتماد کنند . در مورد نیروگاه بوشهر هم ما شدیم قلک روسیه تا دائما کشور ما را بدوشد و این کار تمامی ندارد . به نظر من اعتماد به این کشور خطایی نابخشودنی است .
  • بی نام A1 ۲۰:۵۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۴
    4 13
    روسیه جز خیانت و جنایت در حق ملت ما کاری نکرده رابطه ایران و روسیه رابطه بره و گرگ است تا زمانی که روسیه خیانت های خود نسبت به ایران را جبران نکند ارتباطبا این کشور عین ارتباطبا خود شیطان است
  • بی نام A1 ۲۱:۰۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۴
    71 46
    روسیه ثابت کرده به مقع اش پشت متحداش رو بد جوری خالی میکنه و نامرده . ولی امریکا اینطور نیست. هر دو به دنیال سود هستن اما دست کم امریکا وفاداره.
  • سردار اسعد IR ۲۱:۰۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۴
    228 2
    جناب سلیمانی، فرمودین روسیه به ایران نگاه ابزاری داره. شما یکی از کشورها را مثال بزنید که نگاه ابزاری به کشورهای دیگه نداشته باشه. خود آمریکا هم به اسراییل نگاه ابزاری داره. اگر آمریکا روزی دارای منافع در خاورمیانه نباشه، همین اسراییلی رو که سنگش رو خیلی هم به سینه میزنه، میندازه تو سطل زباله. خیلی عجیبه که شما و خیلیها اصرار زیادی دارین که در روابط خارجی دنبال دوست و برادر بگردین. سیاست خارجی جای خاله زنک بازی نیست. یکی میدی ، یکی میگیری. آمریکا هم اگه دنبال رابطه با ایران هست، اون هم نگاه ابزاری داره. در خاورمیانه مثل خر تو گل مونده و میخواد از ایران برای حلش کمک بگیره. بقیه هم همینطور...
  • علی IR ۲۱:۱۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۴
    5 15
    تاریخ نشون داده روسیه هیچ وقت قابل اعتماد نبوده . متحداش و با پول میفروشه
  • بی نام IR ۲۱:۳۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۴
    4 14
    ایران 1 میلیون کاهش فروش نفت داشت چه کسی جانشین نفت ایران شد ، روسیه با 10 میلیون تولید به اندازه روسیه ، حالا که روسیه با اروپا دچار مشکل شده و ما میتونیم جانشین صادرات گاز روسیه به اروپا باشیم ، افرادی از داخل کشور که همیشه دیگران رو به خیانت و وطن فروشی و ارتباط با خارجی ها متهم میکنند خود سر سپرده روسیه شده اند و میگویند حتی اگر روسیه چندین بار به ما خنجر زده نباید این کار رو بکنیم
  • محمدرضا A1 ۲۱:۴۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۴
    6 3
    پس مثلا قرار بود نگاه ارزشی داشته باشن؟
  • بی نام IR ۲۲:۳۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۴
    3 1
    شخص اول روس هست
  • مرد نیمه شب IR ۲۲:۳۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۴
    4 0
    چه عجب بالاخره اینو فهمیدید. باور کنید ایران باید با یک چرخش مواضع به سمت غرب و آمریکا برای یکبار هم که شده با یک تی پا روسیه را از سر راه خود بردارد.
  • بی نام US ۲۳:۱۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۴
    5 16
    غرب برای ایران سرطان است اما شوروی برای ایران جز مرگ نیست مرحوم مصدق
  • بهنام A1 ۲۳:۲۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۴
    86 2
    دم روسیه گرم .کشورهایی مثل امریکا و روسیه فقط به فکر منافع ملتشون هستندو برای این خواستشون حاظرن هر کاری بکنن و هر کجای دنیا کشت و کشتار و قحطی راه بندازن ولی منافعشون کوچکترین صدمه ای نبینه حالا شاید ما ازشون خوشمون نیاد ولی مردمشون قطعا از چنین وضعیتی راضی اند.ما هم چقدر بدبختیم که شدیم بازیچه این روسها وغربیها
  • adibravoo A1 ۰۳:۳۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۵
    5 1
    استباه نکنید روسیه برای ما خیلی کارا کرده نمونه در همین المپیک زمستانی سوچی زنی که تابلو اسم ایران رو حمل می کرد پوشیده تر بود و لازم به لباس دوختن در پخش تلویزیونی داخلی ایجاد نکرد و صدا و سیما تونست براحتی رژه کاروان ایران رو پخش کنه.
  • بی نام ES ۰۴:۲۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۵
    6 1
    فقط باید به مردم خودمون اعتماد کنیم نه هیچ کس دیگرکس نخوارد پشت من غیر ار ناخن انگشت من
  • شاهین IR ۰۴:۳۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۵
    2 4
    اتحادیه اروپا و امریکا حتی یک متر از خاک کشور ما رو اشغال نکردند. ولی روسیه و انگلیس در صول تاریخ کیلومترها از خاک ایران جدا کردند. و این مطلب که روسیه چقدر به ایران خیانت کرده به گواه تاریخ بسیار روشنه. در طول سالهای اخیر یا همون سیاست روس به قدری توجه مردم ایران رو یه خلیج فارس جلب کردند از جمله تعداد زیادی سایت های رای گیری در مورد نام خلیج فارس که حتی یکیش هم ریشه قانونی نداشت. تا به راحتی سهم ایران در دریای خزر رو کم کنن.... عوضش هم قرار بوده اس 300 و نیروگاه بوشهر رو تحویل بدن پس چی شد؟؟ ای کاش از کشور اذربایجان که تا چند سال پیش جزو همین شوروی بود یاد بگیریم که چند سال از روس قطع امید کرده و به دنبال رابطه با کشورهای دیگه هست......
  • بی نام A1 ۰۶:۳۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۵
    4 2
    آمریکا هم همچی مرد مرد نیست.مثلا الان داره پشت مزدوران عرب منطقه ایشو خالی میکنه وبرخلاف نظر اونا داره به ایران نزدیک ونزدیکتر میشه.البته این به نفع ماست واین بخاطر قدرت گرفتن ایران داره رقم میخوره.اما ما باید نه تنها از روسیه فاصله بگیریم،بلکه باید به فکر تلافی ضربه های تاریخی که از اونا خوردیم هم باشیم.سرزمینایی که روسیه از ماگرفت،مثل کریمه الان دردناکه .اگه قراردادی چه باروس وچه با آمریکا میبندیم باید مجازات خیانت طرف مقابل رو هم پیش بینی کنیم.البته الان که روسیه مثل موش تو تله افتاده این ماییم که از اونا باید استفاده ابزاری بکنیم وبا این کار از آمریکا باج بگیریم واونا را نگران نزدیکی بیشتر 2 کشور بکنیم.البته فقط نگران ولی عملا به روسها کمک واقعی نکنیم.مثلا s300ها روتحویل بگیریم و.....
  • بی نام IR ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۵
    5 3
    تاریخ نشان داده آمریکا بهتر از روسیه است