دبیر شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور از دوره یکساله معاینه فنی برای انواع وسایل نقلیه شخصی و دولتی سبک و موتورسیکلت خبر داد و گفت: این دوره زمانی برای وسایل نقلیه سنگین شش ماهه خواهد بود که توسط معاون اول رییس جمهور ابلاغ شد.

به گزارش ایسنا مهدی یدی همدانی گفت: دوره زمانی معاینه فنی برای انواع وسایل نقلیه عمومی سبک و سنگین اعم از درون شهری و برون شهری با عمر 10 سال یا کمتر، 6 ماهه و برای عمر بیشتر از 10 سال، سه ماهه خواهد بود در حقیقت برای خودروهایی که سن بیشتری دارند دوره‌های معاینه فنی کوتاه تر شده است.

او گفت: دوره زمانی معاینه فنی انواع وسایل نقلیه فوریت‌های پزشکی و امدادی مانند آمبولانس، آتش نشانی و امداد خودروها اعم از سبک، سنگین و موتور سیکلت 6 ماهه خواهد بود.

همدانی ادامه داد: در مورد خودروهایی که از سوخت سی ان جی استفاده می کنند نیز در ماده (6) آیین نامه پیش بینی شده است تا چنانچه در بحث مخزن مشکلی داشته باشند معاینه فنی برای آنها صادر نشود. همچنین انواع وسایل نقلیه دارای سوخت سی ان جی سبک با پلاک شخصی و دولتی هر سه سال بازرسی چشمی و هر 6 ماه باید آزمایش های هیدرواستاتیک را انجام دهند. این دوره زمانی برای وسایل نقلیه سبک با پلاک عمومی هر دو سال بازرسی چشمی و هر 6 ماه آزمایش‌های هیدرواستاتیک خواهد بود.

او گفت: وسایل نقلیه دارای سوخت سی ان جی سنگین با هر نوع پلاکی باید هر دو سال بازرسی چشمی و هر 6 ماه آزمایش های هیدرواستاتیک را انجام دهند.

جدول

قانون معاینه‌فنی خودروها تغییر کرد

دبیر شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور با اشاره به وجود ابهامات و مشکلات در فرآیند معاینه فنی و نارسایی هایی که در آیین نامه قبلی مصوب سال 1382 وجود داشت گفت: وزارت کشور با برگزاری جلسات کارشناسی متعدد و همفکری وزارت راه و شهرسازی، سازمان حفاظت محیط زیست، سازمان ملی استاندارد و شهرداری های کشور آیین نامه جدیدی در تیرماه سال جاری برای تصویب به دولت ارسال کرد و پس از انجام بحث های کارشناسی در جلسه 19 آذرماه این پیشنهاد به تصویب هیئت وزیران رسید و در 14 دیماه توسط معاون اول رییس جمهور ابلاغ شد.

او گفت: برخی تعابیر مربوط به معاینه فنی اصلاح شده و ساختار معاینه فنی در سطح ملی، استانی و شهری به صورت کامل تعریف شده است در صورتی که در آیین نامه قبلی ابهامات زیادی در این تعاریف و ساختارها وجود داشت.

همدانی با اشاره به راه اندازی سامانه ملی یکپارچه معاینه فنی تا خردادماه سال آینده به عنوان یکی دیگر از بندهای ماده (1) این مصوبه گفت: این سامانه به صورت آنلاین و برخط در اختیار تمام مراکز معاینه فنی خودرو کشور قرار می گیرد. در فرآیندهای سامانه هیچ اقدامی با دخالت نیروی انسانی انجام نمی‌شود و از لحظه ورود خودرو به مرکز تا زمان خروج تمام اطلاعات به صورت مکانیزه ثبت می شود.

او گفت: نتایج تمام آزمایش‌ها و اعتبار زمانی معاینه فنی هر خودرو در این سامانه ثبت می‌شود و پلیس هم به این اطلاعات دسترسی خواهد داشت. در این مصوبه آمده است هر آزمایش که در مراکز معاینه فنی انجام می شود باید یک مهندس مکانیک دارای مدرک کارشناسی آنها را تایید کند.

او گفت: وزارت کشور، شهرداری ها و وزارت راه در یک همکاری مشترک تا خردادماه سال 1394 سامانه ملی یکپارچه معاینه فنی در کشور راه اندازی می‌کنند و پس از راه اندازی این سامانه تنها معاینه فنی معتبر خواهد بود که از طریق سامانه صادر شده و هر معاینه فنی بعد از خرداد 94 خارج از این سامانه صادر شود وجاهت قانونی ندارد و پلیس راهنمایی و رانندگی با خودروهایی که برگه معاینه فنی از مراکز دریافت نکرده‌اند برخورد قانونی می کند.

او گفت: پیش بینی شده در آینده بتوانیم از طریق دوربین‌های موجود در سطح شهر برای ثبت تخلفات معاینه فنی هم استفاده کنیم و کنترل معاینه فنی خودروها مکانیزه انجام شود در حقیقت این کنترل علاوه بر افسران پلیس توسط دوربین‌های ثبت تخلف نیز صورت می گیرد.

همدانی درخصوص نحوه عملیاتی شدن کنترل مکانیزه معاینه فنی خودروها گفت: تمامی مراکز و پلیس راهنمایی و رانندگی به سامانه ملی یکپارچه معاینه فنی متصل می شوند و اطلاعات بین پلیس و مراکز معاینه فنی مبادله می شود؛ به طوری که پس از خروج خودرو از این مراکز اطلاعات معاینه فنی در سامانه ثبت می شود به این ترتیب خودرو در هر نقطه ای از کشور معاینه فنی گرفته باشد، اطلاعات در سامانه ثبت شده و در تمام نقاط کشور این معاینه فنی معتبر خواهد بود.

او گفت: در آیین نامه جدید پیش بینی شده مراکزی که گواهی معاینه فنی خلاف واقع یا جعلی صادر می کنند؛ شهرداری ها و سازمان راه داری موظف هستند با قید فوریت این مراکز را به مراجع قضایی معرفی کنند و هر برگه معاینه فنی که به صورت غیر واقع صادر بشود به عنوان جعل سند با آن برخورد می‌شود.

دبیر شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور ابراز امیدواری کرد: بخشی از مشکلات معاینه فنی با این آیین نامه مرتفع شود و با همکاری تمامی دستگاه‌ها موضوع معاینه فنی در قالب این آیین نامه ساماندهی شود.

همدانی گفت: تصویب نامه جدید جایگزین تصویب نامه ای شد که در سال 1382 در مورد موضوع معاینه فنی به تصویب رسیده بود و از لحظه ابلاغ برای همه دستگاه‌ها لازم الاجراست.

 

45231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 394290

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 43
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محسن A1 ۰۷:۵۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۹
    76 4
    منبع جدید برای درآمد
  • saeid IR ۰۸:۱۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۹
    103 5
    خسته نباشید به خاطر این تصمیم وزین تان.به جای اینکه کیفیفت خودروها و مواد سوختی و جاده ها را بالا ببرید باز به به فکر خالی کردن جیب مردم افتادید.
  • بی نام A1 ۰۸:۱۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۹
    75 3
    همه قوانین جمهوری برای تلکه کردن مردم است ... کفگیر به ته دیگ خورده
  • بی نام A1 ۰۸:۳۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۹
    52 0
    خیلی مسخره هست ماشین های صفر ، کم کارکرد و 10 سال کار کرده رو به یک چشم دیدن.. به نظر میاد هدف کسب درآمده وگرنه یک شبه معاینه فنی 34 ساله نمیشه 6 ماهه
  • بی نام A1 ۰۸:۳۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۹
    35 6
    دااداش این راهش نیست..کسیکه تو زندگیش با پیکان و پراید سره کار داره چطور میخواد لندکروز منو تایید کنه؟ جای اینکه بنزین سالم و استاندارد بیارن گیر میدن به مردم با این همه مشغله و بدبختی برن به تعمیرگاه های دوستاشون و معاینه فنی بگیرن در ضمن جایی که صلاحیتشو هم ندارن
  • بی نام A1 ۰۸:۳۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۹
    36 13
    چرند نوشته، ازش بپرسید خودروهای صفر تا چند سال معاینه فنی نمیخواد؟؟
  • بی نام CZ ۰۸:۳۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۹
    35 4
    زورتون از یک طرف به سازندگان خودروهای معیوب و تولیدکنندگان بنزین آلوده کننده و از طرف دیگه به وام گیرندگان کله گنده بانکی و رانت خواران و ... نمیرسه میخواهید به مردم فشار بیارید ...
  • masoud A1 ۰۸:۴۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۹
    8 16
    چه فایده وقتی اجرایی نمیشه...
  • سعید EU ۰۸:۴۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۹
    31 0
    قیمت نفت اومد پایین کسری بودجه ها نمایان شد، کاسبی از ملت شروع شد . فروش سربازی، معاینه فنی 3 ماهه، فروش طرح ترافیک نامحدود روزانه، افزایش مالیات، ... همه جوره ملت باید تاوان پس بدهند، چه زمانی که یه رئیس جمهور میاد گند میزنه به سیستم اقتصادی چه زمانی که معدلات اقتصادیشون به هم میریزه . جای اینکارا جلوی 2 تا بابک زنجانی ها و مهرآفرین ها و بخور بخور ها گرفته بشه نه تنها کسری بودجه نمیارید بلکه همه چی هم گل و بل بل میشه ، منتهی منافع بعضی از ما بهترون ها اجازه نمیده همچین اتفاق هایی بی افته و لازمه که مردم جبران مافات کنند . البته حق هم دارن . مردمی که هر بلایی سرشون بیاد آخ نمیگن حقشونه .
  • بی نام FI ۰۸:۴۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۹
    22 1
    ما ایرانی هستیم و حق داریم که مالک اتومبیل با قیمت و کیفیت مناسب باشیم .اگر یک شبه این موضوع حل شد ، یک شبه این سخت گیری ها را انجام دهید...
  • محمد A1 ۰۸:۵۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۹
    23 1
    فقط دارین برای معاینه فنی ها درآمد جورمیکنین ..من هربار میرم میگن مصرفت بالاست ولی گواهی صادر میکنند
  • امیدوار A1 ۰۹:۳۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۹
    7 1
    درمتن خبر دوره هیدرو استاتیک را 6ماهه ذکر کردید اما در جدول 6 ساله ذکر شده کدام درست است؟
  • بی نام A1 ۰۹:۵۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۹
    10 4
    شما بگین یه روزه، وقتی که می تونی معاینه فنی رو بدون حضور در محل بگیری چه فایده داره؟ هر ماشینی با هر کیفیتی بره برا معاینه فنی مشکلی نخواهد داشتو حتما تأییدیه رو می گیره.
  • بی نام IR ۰۹:۵۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۹
    45 39
    ماشین صفر کیلومتر تا چند سال از معاینه معاف است؟
  • احسان A1 ۱۰:۰۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۹
    27 8
    باز هم بي پول شدن ميخوان إز جون مردم بكشن
  • بی نام A1 ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۹
    7 2
    چندروز پیش برای گرفتن معاینه فنی به مرکز بیهقی رفتم. یکی از نکاتی که توجهمو جلب کرد این که ۲ نفر نتایج آزمایشاتشون خوب نبود و به مسئول معاینه فنی گفتن ماشین رو گاز بوده، اونهم گفت بذار رو بنزین دوباره تست بده؛ و اونها دوباره رفتن تو صف. البته نمیدونم نتیجه بعدی چی شد، اما بنظرم باید فکری برای خودروهای دوگانه‌سوز بشه که در هر دو حالت تست بدن و اینطور نباشه که موقع معاینه فنی بذارن روی بنزین تا ماشین بهتر کار کنه و در ترددهای شهری از گاز استفاده کنن. واضحا نتیجه معاینه فنی نشون میده در عملکرد ماشین و میزان آلایندگی این موضوع موثر بوده که چنین توصیه‌ای از متصدی مرکز شنیدن.
  • بی نام A1 ۱۱:۱۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۹
    12 8
    اصلا برای چرا باید خودرویی تولید یا وارد کشور بشه که بعد از یکسال معاینه فنی بخواد، آیا بهتر نیست از همون اول و قبل از تحویل خورو به مردم، خودرو معاینه فنی شده باشه
  • فریبرز IR ۱۱:۱۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۹
    9 3
    واقعا جالب است این جلسات کارشناسی و نظرات کارشناسی درباره معاینه فنی خودروها. چقدر خوب می شد اگر خبر آنلاین به عنوان یک سایت خبری دنبال تعدادی از این نظرات کارشناسی می رفت و آنها را در سایت خود درج می کرد این کارها و افزایش دفعات معاینه فنی جز این که هزینه های زیادی را ایجاد کند البته از جیب شهروندان و حتی منجر به افزایش ترافیک روزانه در سطح خیابان ها شود معلوم نیست تاثیرش بر وضعیت آلودگی هوا واقعا در چه حدی خواهد بود؟
  • بی نام A1 ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۹
    12 2
    امیدوارم تخلف صدور این گواهینامه ها کم بشه. چون اکثر ماشین های دودزا مخصوصا ماشین های سنگین و اتوبوس ها دارای معاینه فنی سوری هستند
  • بی نام IR ۱۲:۰۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۹
    12 2
    مجانی کنند همه میرند نه اینکه باعث درآمد بعضی ها بشه
  • بی نام US ۱۲:۰۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۹
    7 1
    پايين اومدن قيمت نفت و كسري بودجه دولت...اينم برا روشنفكراي دانشگاهي كه مي گن بايد با ماليات مملكت رو چرخوند. ببينم با سه ميليون ماشين تو تهران كدومشون مي تونن دم به دقيقه برن تو اين تعداد محدود مركز، برگه معاينه فني بگيرن البته كه نمي تونن پس دم به دقيقه جريمه مي شن عروسي دوستان مكانيك و قطعه فروش آشنا، در اطراف مراكز..
  • بی نام A1 ۱۲:۱۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۹
    8 1
    اول برین سراغ خودروسازان بعد موتورسیکلت ها بعد اتوبوس های آلوده کننده دولتی .بعد بیاین معاینه رو باز راهی برای پول در آوردن از مردم بودنید گاز رو هم که گران کردین نان را هم همینطور مردم دیگه چی باید بدن ولشون کنید از این گرانی ها؟
  • بی نام IR ۱۲:۵۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۹
    10 2
    سالی یه بار پول میگرفتن شد سالی 2 یا حتی 4 بار ...
  • ssa IR ۱۲:۵۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۹
    10 1
    واخدا دوباره يه خواب جديد براي ته مانده جيب مردم . زمانيكه جرايم رانندگي را چندين برابر كردند از محاسنش گفتن كه معاينه فني خودرو هم 5 ساله شده ولي حالا كه جرايم جا افتاد برگشتن سراغ يك منبع ديگه درآمدي .
  • بی نام IR ۱۳:۱۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۹
    23 6
    اعماله قانون اخه چقد
  • مسعود IR ۱۳:۲۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۹
    10 1
    خودشون میدونن چه آشغالی تولید میکنن،واسه همینه مدتشو کم کردن،به نظر من با این معاینه ای که تو مراکز معاینه فنی انجام میشه ، یه سال سهله اگه هر روزم معاینه بشن بازم هیچی عوض نمیشه. بیشتر مراکز معاینه فقط کارت ماشین رو ببری و پولو بدیاصل کاریمعاینه رو تو دو قیقه برات صادر میکنن. میتونید خودتون برید وتحقیق کنید....
  • علی A1 ۱۳:۴۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۹
    9 2
    این چه وضعیه ....
  • بی نام IR ۱۴:۱۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۹
    14 1
    پول گرفتن از مردم سالانه کم بود کردنش سه ماه سه ماه ، بالاخره کم شدن قیمت نفت یه جوری باید جبران شه دیگه
  • محمد A1 ۱۴:۴۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۹
    3 5
    سلام، دوستان من یکی از مصدومان اتوبوس زائرین کربلا در تصادف اتوبوس اسدآباد همدان هستم، به خاطر نقص فنی در ترمز اتوبوس رفتیم داخل دره، به نظر من که خوب کاری میکنند که سخت گیری میکنند. زیاد هم ناراحت نباشین. مجبور به قانون گذاری میکنند راننده ها.
  • بی نام IR ۱۶:۲۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۹
    10 3
    آخی کجای دنیا هر سال ماشنیتو باید ببری پول دی معاینه کنن؟ راست میگن برای خودروهای سالم رایگانش کنن.
  • بی نام RO ۱۶:۳۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۹
    3 2
    تکلیف خودروهای که باسوخت lpgهستند چه می شود
  • مریم IR ۱۹:۳۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۹
    37 4
    یا از این ور بوم می افتن یا از اون ور بوم. نه به اون 5 سالشون نه به این 6 ماهشون. بازم پول لازم شدن؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    • بی نام A1 ۱۲:۱۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۰
      3 7
      دانشمندان بزرگوار. معاینه فنی خودروهای نقلیه عمومی 6 ماهه شده. خودروهای شخصی یکساله است. کما فی السابق
  • میثم IR ۰۴:۲۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۰
    10 0
    سقوط قیمت نفت داره کاره خودشو میکنه
  • ابراهيم A1 ۰۴:۲۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۰
    1 0
    ماشيني كه مستهلك شده و هنوز داره استفاده ميشه چي؟ عمر مفيد.....
  • بی نام IR ۰۴:۵۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۰
    9 2
    مگه قبلا معاینه در کاربود جز دکانی برای کاسبی؟ نظارتی وجود نداره رو این کار بدون نگاه کردن به ماشین معاینه فنی میدن فقط پول رو بگیرن
  • بی نام A1 ۰۵:۳۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۰
    10 1
    نمیتوانند کیفیت سوخت را بالا ببرند ، از پس خودروهای فرسوده برنمی آیند ، ترافیک روان مهیا نمیکنند که ساعتها ماشینا برای پنج کیلومتر سرگردان نباشند ،وام کافی برای خودروی فرسوده نمیخواهند بدهند ،کیفیت خودرو ارزان داخلی هم اینقدر پایین هست که با این بنزین وموتور به ماه نمیکشه که آلاینده تولید میکنه نیروی انتظامی هم با دوربیناش یاد گرفته چطوری جریمه پشت جریمه ببنده ،مکانیکها که نونشون تو روغنه ، خودروساز هم از انبوه فروش خودرو سود کلان به جیب میزنند و.....همه و همه دست در دست هم برای خدمت به رفاه بیشترمردم
  • بی نام IR ۰۶:۴۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۰
    14 0
    کفگیر ته دیگ خورده یا تعمیرگاهها بیکار شدند مثل طرح وکیل اجباری یا پزشک خانواده یا............
  • مرکز معاینه IR ۱۹:۲۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۳
    2 11
    ماشین ها 2سال بعداز ساخت نیاز به معاینه فنی دارند.بااین معاینه فنی 11000هزارتمانی ماشین شما بهصورت کلی معاینه میشود که در بازار این کار کمتر از50هزارتومان است
  • احمد A1 ۰۶:۴۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۶
    11 2
    چ را وقتی یک خبر اعلام میشه بطور کامل نیست و تکلیف خودروهای صفر و معافیت معاینه فنی آنها را روشن نکردین
  • سالار RO ۰۵:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۲
    10 0
    کاش بجای این قانونهای وقتگیر و هزینه بر به فکر ریشه مشکل یعنی کیفیت این خودروها فکر کنند
  • رویا A1 ۰۴:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۶
    25 4
    سلام خودروهای صفرتاچندسال معاینه فنی نمیخواد؟
  • بی نام A1 ۰۶:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۸
    18 2
    92 معاینه فنی میخواهد یا نه لطفا راهنمایی کنید