۰ نفر
۲۰ دی ۱۳۹۳ - ۰۴:۱۰

دنیای اقتصاد نوشت:


امسال در بازار مسكن، به عنوان سال دوم ركود از دوره چهارم رونق و ركود محسوب مي‌شود. معمولا در سال دوم ركود مسكن، ارقام مربوط به دو شاخص «افت قيمت» و «كاهش ساخت‌وساز» به حداكثر سطح ممكن در مقايسه با سال اول، مي‌رسد.


پارسال به عنوان سال اول ركود، حجم ساخت‌وسازهاي مسكوني در شهر تهران بعد از دو سال رونق كم‌سابقه، 5درصد كاهش يافت. اما امسال اين حجم عرضه جديد، تا اين لحظه 60درصد افت نشان مي‌دهد. افت 60درصدي مربوط به ميانگين 9ماهه است در حالي‌كه در دو ماه اخير، نرخ كاهش عرضه از 80درصد هم تجاوز كرده است. بازار مسكن از سال83 تاكنون، اين ميزان نزول عرضه را به خود نديده بود. تا پيش از كاهش 60 درصدي ساخت‌وساز در سال93، بيشترين افت عرضه‌جديد در تهران، در سال88 كه اوج ركود مسكن دوره سوم به حساب مي‌آيد، رخ داد. در سال88 همزمان با كاهش 14درصدي قيمت مسكن در تهران، ساخت‌وساز نيز 43درصد افت كرد.

در حال‌حاضر در تهران، اگرچه معاملات خريد مسكن طي ماه‌هاي اخير به‌طور نسبي افزايش پيدا كرده و شتاب كاهش قيمت تا حدودي كند شده، اما سرمايه‌گذاري‌هاي ساختماني به عنوان موتور اصلي ركود و رونق، همچنان در وضعيت ركودي قرار دارد؛ به‌رغم توقف روند كاهش قيمت مسكن در پاييز امسال و حتي افزايش 3درصدي ميانگين 9ماهه قيمت در سال جاري نسبت به مدت مشابه پارسال و همچنين افزايش حدود 20درصدي معاملات خريد در فصل گذشته نسبت به پاييز92، اما در ساخت‌وساز، بازار شاهد تشديد نزول عرضه‌جديد است.

افت بي‌سابقه «عرضه‌جديد» مسكن در سال جاري، درست بعد از سه سال صعود مداوم ساخت‌وساز اتفاق افتاده است. سال 90 در شهر تهران، «عرضه جديد» يا همان ساخت‌وسازهاي مسكوني براي اولين‌بار از مرز 200 هزار واحدمسكوني در سال، عبور كرد و 53 درصد افزايش يافت. در سال90، اگرچه هنوز قيمت مسكن به اوج نرسيده بود اما «رونق زودرس» در سمت عرضه كه تحت تاثير مقررات ساختماني از جمله طرح تفصيلي، تحريك شده بود، ساخت‌وساز را با رشد 53درصدي مواجه كرد. در سال91 به‌عنوان اوج رونق مسكن –قيمت در اين سال 50درصد افزايش يافت- بيشترين حجم ساخت‌وساز معادل 253 هزار واحدمسكوني جديد در تهران رقم خورد. با اين حال اگرچه در سال92، به عنوان سال اول ركود ساخت‌وساز 9درصد كاهش يافت، اما حجم واحدهاي جديد شروع به‌ ساخت، همچنان سطح بالاي 200 هزار واحد را حفظ كرد و در كل، 239 هزار واحد مسكوني در سال گذشته در تهران ساخته شد.

17302
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 394408

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 18
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۴:۲۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۰
    31 16
    تعداد خانه های خالی احتکارشده به امید افزایش شدید را هم منتشر کنید تا مردم بدانند که باز هم نباید با بازارگرمی دلال ها سودهای یک شبه را به جیب این جماعت واریز کنند... قیمت مسکن هنوز هم حباب دارد و دم زدن از افزایش قیمت مسکن فقط وارد کردن فشار عصبی به مردم را در پی دارد.باید مالیات های سنگین روی خانه های خالی اعمال شود آنوقت میبینیم که چطور قیمت واقعی مسکن نمایان میشود.
  • بی نام EU ۰۴:۴۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۰
    20 4
    باسلام ، نه تنها در تهران در شیراز نیز وضع به همین منوال است، و بدتر هم خواهد شد
  • بی نام IR ۰۴:۴۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۰
    22 4
    یکی از عوامل مؤثر در این افت تصمیمات احساسی و شعاری شورای شهرها می باشد. در زمانی که صنعت ساختمان می توانست به کمک اشتغال زایی و شهرداری ها بیاید شورای های شهرهای بزرگ با وضع ضوابط غلط موجب رکود در بخش ساخت و ساز مسکن شده اند.اگر چه تا مدتی دیگر ملتمسانه به دنبال سازندگان خواهند رفت اما آن زیان این مدت را چه کسی جبران خواهد کرد.
  • بی نام A1 ۰۵:۰۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۰
    11 16
    بهتر.بهتر.بهتر.دیگه بیان رو سر من خونه درست کنند.
  • بی نام IR ۰۶:۱۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۰
    16 15
    چرا شما همش حرف از کاهش عرضه مسکن میزنید و هیچ صحبتی از کاهش تقاضا نمی کنید؟ کاهش عرضه وقتی باعث افزایش قیمت میشه که بیشتر از کاهش تقاضا باشه، درصورتی که دلیل کاهش عرضه ای که پیش اومده خودش کاهش تقاضا هست. پس الزاما این کاهش عرضه منجر به افزایش قیمت نمیشه همچنین برای قیمت های بالاتر از این با کارکردن معمولی و وام و .. نمیشه خونه خرید. الان یه خونه ی نرمال تو تهران میانگین 250 میلیون قیمت داره، یعنی کسی که شغل معمولی داره حداکثر میتونه ماهی 1 تومان ذخیره کنه که بنابراین باید 250 ماه کار کنه تا چنین پولی جمع کنه پس با قیم بیشتذ از این شغل های کارمندی و... نمی تونن خونه بخرن حالا هرچی هم که می خواد عرضه کم بشه
  • علی صفاری IR ۰۶:۲۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۰
    13 14
    سلام متاسفانه هر ساله شاهد ارزیابی های کارشنسان خرد وکلان در رابطه با عرضه وساخت وساز مسگن در رسانه های شنیداری و دیداری هستیم ولی متاسفانه هیچکدام تاثیری ملموس نشان نمیدهد چرا چون وزارت مسکن وشهرداری و شورای شهر واتحادیه بنگاه معاملات ملکی هیچگاه در یک پروسه مشخص و دراز مدت قابل قبول موضوع رو برسی نمیکنند تا راهکار جامعه و کار بردی مطابق استانداردهای جهانی ارائه دهند بنظر میرسد با روش فعلی همچنان سازتدگان و ذلان یکه تاز میدان وتعیین کننده قیمت تحمیلی به خریداران هستن بنظر میرسد در یک اطاق فکر نماینده شورای شهر و وزارت مسکن و اتحادیه املاک و مستغلات وکارسناسان رسمی در کنار یکدیگر راهکار ها را با قوانین جاری بررسی و قانونی جامع را برای اجرا ابلاغ ن باتشکر صفاریان
  • بی نام IR ۰۶:۴۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۰
    12 13
    مگه هنوز جایی هم مونده که بخوان بسازن؟؟؟
  • فرید A1 ۰۶:۵۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۰
    18 12
    کی دیگه با این پولها خونه دار میشه .سن ازدواج به 40سال وشاید بیشتر میرسه وخیلی ها قید ازدواج راخواهند زد وجمعیت کم میشود وهمه چیز حتی خانه به وفور پیدا میشود
  • بی نام A1 ۰۶:۵۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۰
    9 13
    بهتر.. تهران دیگه مگه جای ساخت و ساز داره؟؟
  • آهو IR ۰۷:۱۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۰
    22 3
    یکی از دلائل هزینه های بالای اخذ پروانه ساختمانی است که شهرداری ها گردن مالکلن و سازندگان می گذارند
  • بی نام A1 ۰۷:۱۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۰
    11 13
    بمیرم بمیرم چقدر دلم سوخت چه افتی پیدا کردین .بابا دست بر دارید همتون چند دستگاه برج دارید .بس کنید اب نیست هوا نیست جا نیست پارک ندارموفاجعه به بار اوردید .فاجعه.افت .الان نفت ارزون شده برین فعلا همین چند صد تا برج که دارید حال کنید ..
  • یک اهن فروش A1 ۰۷:۲۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۰
    24 8
    حالا بیا دارایی را مجاب کن که داداش بازار رکوده
  • بی نام IR ۰۷:۲۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۰
    23 12
    ای جااانم به امید افت شدید قیمت مسکن تا بلکه ما هم خونه دار بشیم
  • بی نام IR ۰۸:۰۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۰
    17 18
    چرا میخوان به هر زوری شده قیمت مسکن رو بالا ببرن؟ خانه هاشون روی دستشون مونده؟
  • بی نام A1 ۰۸:۲۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۰
    15 17
    افت ساخت یعنی به سلامتی منتظر گرانی شدید مسکن باشید و بعد حمله چون تاریخ ثابت نشان داده ایرانی ها ملتی هستند که هرچیزی که غیر معمول گران شود برای خریدش حمله میبرند و صف های طولانی تشکیل میدهند. نمونه اش هم صف ثبت نام محصولات تمام چینی ایران خودرو و سایپا. دروغ میگم؟
  • ت RO ۰۸:۴۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۰
    15 14
    صبر کنید ببینید چه میکنه نفت بشکه ای 40 دلار . قیمتها باید برگرده به همان زمان .
  • شهاب IR ۰۸:۵۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۰
    19 13
    همینطور باید ادامه پیدا کنه تا برسه به همون قیمت قبل از احمدی نژاد... بزرگترین رسالت این بنده خدا بهم زدن بازار مسکن بود و بدبخت کردن مستاجرا و بدون خونه ها که عمرا دیگه نتونن صاحبخانه بشن. یکیش بنده که با وجود داشتن شصت میلیون تومان ، از طرف بنگاههای مسکن مسخره میشممیگن برو صالح آباد و خانی آباد بشین.اون موقع با شصت میلیون تومان میشد خونه خرید الان نمیشه رهن کرد متاسفم برای مسئولین و خدا لعنت کنه باعث و بانیشو
  • محمد A1 ۱۷:۵۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۰
    22 16
    تمام وبلاگها به طرق مختلف مردم را نگران میکنند اما ما مسکن نمی خریم تا تیرشان به سنگ بخورد