"محمد نهاوندیان" رئیس اتاق بازرگانی ایران و "جیهاد واردان" رئیس موسیاد در ساختمان شماره 254 خیابان طالقانی دیدار کردند.

محمد نهاوندیان در ساختمان اتاق بازرگانی ایران میزبان رئیس انجمن موسیاد ترکیه بود تا با ریازنی ها در این دیدار گامی در جهت تقویت سرمایه گذاری میان دو کشور برداشته شود.

محمد نهاوندیان با تأکید بر لزوم تقویت روابط تجاری میان ایران و ترکیه گفت:اتاق ایران برای روابط با ترکیه اهمیت ویژه‌ای قائل است و بعد از سفر نخست وزیر ترکیه به ایران و اتخاذ تصمیم‌هایی در راستای دو برابر شدن حجم مبادلات اقتصادی میان دو کشور این امر را به شکل جدی دنبال می‌کنیم.

رئیس اتاق ایران در ادامه، یادآور شد:در طراحی و اجرای روابط ایران و ترکیه برای «موسیاد» نقش و وظیفه خاصی قائل هستیم، اما تحرکی که توقع داشتیم که اعضای موسیاد با اتاق ایران داشته باشند، مشاهده نکردیم.

وی افزود: در اولین دیدار که با اعضای موسیاد داشتیم، بر همکاری مشترک در پروژه‌های صنعت، توریسم و حمل و نقل تأکید کردیم، اما بعد از گذشت دو سال پیشنهاد مشخص روشنی برای سرمایه‌گذاری مشترک دریافت نکردیم.

نهاوندیان با اشاره به پروژه‌های «حلال» و «جایزه سرآمدی کشورهای اسلامی»، تصریح کرد:در خصوص این پروژه‌ها هم با موسیاد گفت و گو کردیم، ولی باز هم خبری از موسیاد نشد.

وی خواستار «همکاری اتاق ایران و موسیاد در بالاترین سطح» شد و افزود:باید دو ملت مسلمان و ظرفیت اقتصادی را به یکدیگر پیوند دهیم، پیشنهاد می‌کنم که ظرف یک ماه آینده چند پروژه بین موسیاد و اتاق ایران پیگیری شود تا به مرحله عقد قرارداد و شروع فعالیت برسند.

رئیس اتاق ایران با بیان این مطلب که «شرایط سیاسی پایدار نمی‌ماند»، گفت: روابط سیاسی ایران و ترکیه در بهترین شرایط است و موظف هستیم که این فرصت استفاده کنیم.

وی با اشاره به مشکلات حمل و نقل ایران و ترکیه، گفت: این مشکلات سال‌ها ادامه داشت و پیشنهاد کردیم که یک شرکت مشترک ایران و ترکیه ایجاد شود و اکنون این شرکت شروع به کار کرد و این مشکلات رفع شد و با همین منطق باید پالایشگاه، پتروشیمی و نساجی مشترک داشته باشیم.

نهاوندیان افزود: سرمایه‌گذاری مشترک بهترین نحوه استفاده از فضای مطلوب سیاسی بین دو کشور است.

"جیهاد واردان" رئیس انجمن موسیاد ترکیه نیز در این دیدار با اشاره به حضور نمایندگان 25 شرکت ترکیه‌ای در نمایشگاه صنعت چاپ و بسته بندی ایران گفت: باید راه‌های تقویت روابط دو کشور را هموار کنیم تا سرمایه‌گذاری‌های مشترک در رفت و آمدها شکل بگیرد.

واردان با اشاره به حضور سالانه یک میلیون و 300 هزار توریست ایرانی در ترکیه، یادآور شد: سطح روابط دو کشور رشد خوبی دارد و ترکیه برای توسعه مراودات تجاری با همسایگان خود برنامه‌هایی دارد.

وی با اشاره به تجارت دو کشور در بازارچه‌های مرزی، تصریح کرد: ما آمار دقیقی از تجارت در این بازارچه‌ها نداریم و بازرگانان ترکیه‌ای تمایل دارند که به تجارت شفاف و درست دست پیدا کنند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 39767

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۴:۳۷ - ۱۳۸۸/۱۱/۰۵
    0 0
    بنویسید که موسیاد با موساد فرق دارد! فردا کیهان عیه نهاوندیان همه چیز می نویسد. :)
  • بدون نام IR ۱۹:۱۱ - ۱۳۸۸/۱۱/۰۵
    0 0
    من هم اول فکر کردم با رئیس موساد ملاقات کرده درست که خوندم دیدم موسیاد هست با موساد فرق داره
  • بدون نام IR ۰۶:۲۳ - ۱۳۸۸/۱۱/۰۶
    0 0
    ای کاش میگفتید راجع به 5/18 میلیارد دلار هم از وی سوال کند