سفارش علامه طباطبایی: هیچ گاه مطالب علمی را با اطمینان کامل و قاطعانه بیان نکنید

خبرگزاری مهر نوشت:

بعضی افراد آنقدر در جامعه تأثیر گذار هستند که تا مدت‌ها جای خالی آنها حس می‌شود حتی اگر چند ده سال بگذرد. منش اخلاقی، عملی و رفتاری آنها به گونه‌ای است که پر کردن جای آنها بسیار سخت و یا غیر قابل انجام است.

در دوران معاصر، دانشمند بی بدیل، علامه سیدمحمد حسین طباطبائی یکی از این افراد بود. سیره پیشوایان دین که در بین ما مهجور است، ای کاش حداقل سیره امثال علامه طباطبائی را در اخلاقیات و ... رعایت می‌کردیم.

یکی از کسانی که در قم با علما و دانشمندان زیادی محشور بوده و به عبارتی «معتمد العلماء» شناخته می‌شود، محمدتقی انصاریان است که از این نشست و برخاست‌ها خاطرات زیادی دارد. ایشان اکنون آنچه از مجالست با علامه طباطبائی در ذهن داشته، یا مطالبی که از دیگر افراد شنیده به رشته تحریر درآورده و به صورت یک کتاب با عنوان «آشنای جان» چاپ شده است.

در مقدمه کتاب آمده است: «آنچه پیش روی عزیزان است، نه بحثی است علمی و نه حتی شرح حال نویسی عالمی بزرگ، شنیده‌ها و دیده‌های این کمترین، از مردی بزرگ است که بزرگیش هنوز در میان ابرهای ذهنی و فکری و قضاوت‌های نادرست برخی پنهان است. ادای دینی است به آن عالم زاهد در برابر برخی بداخلاقی بد زمانه. به هر حال، سیره علامه برای دوران ما بسیار لازم است، پادزهری برای بداخلاقی‌های سیاسی، اجتماعی و ...»

یک روایت از کتاب: «حجت الاسلام و المسلمین سید محمد ثقفی، نقل می‌کردند زمانی که مرحوم آقای الهامی، کتاب زرتشت را نوشت، آنرا خدمت علامه طباطبائی برد و مطالب نگاشته شده در این کتاب را برای ایشان خواند. آقای الهامی می‌گفت: هنگام خواندن من، ایشان بسیار دقت کردند و از تحقیق و بررسی که من انجام داده بودم، خوشحال شدند. اما یک جمله فرمودند: آقای الهامی! اگر زرتشت روز قیامت به تو بگوید چرا چنین گفتی و با من چنین کردی، چه خواهی کرد و چه جوابی داری؟

علامه سفارش می‌کردند که هیچ گاه مطالب علمی را با اطمینان کامل و قاطعانه بیان نکنید، مراقب باشید، بررسی و تحقیق کنید و همیشه یک «ان قلت» و اما و شاید هم در کارتان باشد. علم و تحقیقات همیشه همان جا به پایان نمی‌رسد.»

این کتاب را نشر انصاریان قم در سال ۱۳۹۳ منتشر کرده است.

/6262

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 398243

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 17 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • منفی خور IR ۰۷:۲۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۳
    14 1
    واقعا ایشان رو من هم متفاوت از بسیاری از هم عصریهایشان یافتم از نقل های ایشان برنامه ریزی دقیق برای آینده را آموختم
  • بی نام A1 ۲۱:۱۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۳
    2 1
    چقدر خوب و دقیق و لطیف گفته اند غریق رحمت الهی باشند