مهر نوشت:

شهرداری تهران در لایحه اخذ عوارض از معابر خاص پیشنهاد کرده است تردد از معابر مشخص شده ۳۰۰ تومان هزینه داشته باشد. در این میان برخی از خودروها از پرداخت عوارض معاف هستند.

این هفته احمد دنیا مالی رئیس کمیسیون عمران شورای شهر تهران از بررسی یک فوریت لایحه اخذ عوارض از معابر خاص خبر داد که شامل تمامی تونل‌ها و بزرگراه‌های پایتخت می‌شود.

او گفت: قرار نیست سرمایه‌گذاری‌هایی که در سطح شهر تهران می‌شود، مانند ساخت تونل، پل و بزرگراه از جیب مردمی که خودرو ندارند، گرفته شودوشهروندانی که خودرو دارند اما از این تسهیلات استفاده نمی‌کنند و کسانی که خودرو ندارند نباید هزینه تردد کسانی را بدهند که می‌خواهند با خودروهایشان در خیابان‌ها تردد کنند.

دنیامالی ادامه داد: عادلانه این است افرادی که از این معابر استفاده می‌کنند، مالیات یا عوارض راه را بپردازند که خوشبختانه امکانات و زیربناهای این کار فراهم است.


اما در لایحه پیشنهادی شهرداری به شورا معابری که قرار است در صورت موافقت شورا تردد از آنها پولی شود مشخص شده است . در لایحه مجوز اخذ عوارض تردد از معابر خاص شهری در یکی از ماده واحده های خود اعلام کرده است تونل های «نیایش»، «توحید»، «رسالت» و پل طبقاتی «صدر» به عنوان معابر خاص برای اخذ تردد در نظر گرفته شوند و مبلغ ۳۰۰ تومان به صورت الکترونیکی از هر خودرو برای هر بار عبور از این مسیرها اخذ شود.

در این لایحه پیشنهاد شده که خودروهای برقی، هیبریدی، خودروهای امدادی، آمبولانس، خودورهای عمومی ، انتظامی ، نظامی ، خودروهای معلولان و خودروهای حمل و نقل عمومی و حمل مسافر از جمله تاکسی و اتوبوس و خودروهایی که از شهرداری مجوز دارند از پرداخت عوارض مستثنی هستند.

این در حالی است که گزارش توجیهی موجود در این لایحه نشان می دهد که مواردی همچون افزایش سرعت جریان ترافیک، کاهش زمان سفر و رونق بخشیدن به حمل و نقل عمومی در این لایحه مورد توجه بوده است آنچنان که اعمال محدودیت ها در مسیرهای تعیین شده و دریافت عوارض به علاقه مندی جامعه به استفاده از حمل و نقل عمومی کمک می کند .

نگرانی دیگری که در برخی اظهارنظرها مطرح شده بود تاثیر تصویب این لایحه بر هزینه های مردم است اما رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر این مضوع را رد کرد. احمد دنیا مالی با تاکید بر اینکه هیچ عوارضی از تاکسی ها اخذ نمی شود، گفت: بنا بر این عوارض مطروحه درنرخ تاکسی ها اثر ندارد و هزینه های زیادی به مردم وارد نمی کند بلکه این لایحه ای است که به نفع مردمی است که خودرو ندارند و سختی استفاده از حمل و نقل عمومی را تحمل می کنند.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورا گفت: به ازای هر سه نفر در تهران یک نفر خودروی شخصی دارد و هرکس که قرار است در این شرایط آلودگی هوا و ترافیک از خودرو شخصی استفاده کند باید هزینه تردد آن را هم پرداخت کند چرا که باور ما این است که هزینه های تردد هر خودرو بیش از مبلغی است که آنها پرداخت می کنند و آلودگی این خودروها هزینه بیشتری برای مردم تهران دارد .

دنیامالی گفت: ما به دنبال این هستیم که این کار را شروع کنیم چرا که اجرای این لایحه به درآمدهای پایدار شهرداری کمک می کند و بدین ترتیب با عوارضی که از خودروهای در حال تردد اخذ می شود فرصتی برای توسعه شبکه فراهم می کنیم یعنی بخشی از هزینه توسعه حمل و نقل عمومی از مردمی که هر روز از خودرو شخصی استفاده می کنند اخذ می شود.

 


45231

 

کد خبر 398694

برچسب‌ها

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 26
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۲:۵۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۵
    26 4
    مگه چند درصد خانوارها در شهر تهران خودرو شخصی ندارن؟
  • بی نام A1 ۱۲:۵۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۵
    28 2
    مسیر جایگزین بزار بعد. با این کار پولدارا تو ترافکی نمیمونن.
  • hadi A1 ۱۲:۵۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۵
    39 2
    دیگه داره از حد میگذره همه چی
  • بی نام DE ۱۲:۵۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۵
    49 1
    واقعا خجالت داره. با کدوم سیستم حمل و نقل عمومی انتظار دارید مردم از خودروی شخصی استفاده نکنند؟
  • بی نام IR ۱۳:۰۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۵
    90 6
    حرف حساب جواب نداره. فقط چون همه از پیاده رو ها تردد نمیکنن هم باید از افرادی که استفاده میکنن عوارض گرفت تا رفتاری عادلانه باشه یا چون همه از اتوبوس های شرکت واحد استفاده نمیکنن هر کسی رفت تو ایستگاه اتوبوس باید عوارض بده و .....
  • بی نام IR ۱۳:۰۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۵
    52 1
    بابا دستتون و از جیب ملت بکشید بیرون
  • بی نام A1 ۱۳:۱۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۵
    22 1
    عالیه‌ با درامد حاصل از اون هم میشه حمل و نقل عمومی مثل شبکه ی مترو رو توسعه داد. فقط مشکلی که هست اینه که این اتوبانا و تونلا زده شدن تا بار ترافیکی رو از روی بقیه خیابونا بردارن، اما با این وضعیت ممکنه قضیه برعکس شه
  • قاسم A1 ۱۳:۱۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۵
    31 0
    با عرض سلام می خواستم بگم که اقای دنیا مالی نفسشان از جای گرم می اید پس پول عوارض. مالیات. ارزش افزوده وغیره که از خود مردم میگیرید بس نیست؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • بی نام A1 ۱۳:۲۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۵
    17 0
    چيز جديدي نيست چون در فصل تخصيص بودجه همه ادارات از اين طرحهاي خلق الساعه مي دهند تا سازمانهاي ديگر را مجبور به اختصاص بودجه بيشتر نمايند. اصطلاحا همه را به مرگ مي گيرند تا به تب راضي شوند.
  • بی نام A1 ۱۳:۳۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۵
    21 2
    فکر کنین جلو در هر تونل یا اول بزرگراهای تهران چه صفی درست شه برای پرداخت عوارض. خب اینارو ساختن که ترافیک روانتر بشه نه اینکه بدتر. به هر دلیلی جیب مردم هدف قرار داده میشه
  • بی نام A1 ۱۳:۴۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۵
    27 0
    این درامد جدید برای پاداش مدیران و یا پرداخت به پیمانکارارن خودی هزینه میشود پس بهتر است گرفته نشود
  • بي نام A1 ۱۳:۴۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۵
    66 8
    كجاي دنيا چنين است . حالا كه بودجه سال آينده كسري دارد تاوان آن را بايد مردم بدهند.
    • بی نام DE ۱۴:۱۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۵
      13 28
      همه دنیا به جز ایران این طور است. بزرگراه ها باید پولی باشند.
  • بی نام IR ۱۳:۵۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۵
    24 0
    پس کی یک خبر ارزانی شما میزنید چی تو این مملکت ثروتمند ارزان و مجانی است؟
  • بی نام IR ۱۴:۰۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۵
    28 0
    این همه عوارض که شهرداری از خونه ها و مغازه ها میگیره پس چیه اینا رو میگیره که اتوبان و بزرگراخ بسازه دیگه نه اینکه اونارو دوباره عوارض بگیره پس اینجوری هیشکی عوارض نده هر کی خاست بره بیرون با ماشین عوارض بده
  • سیا IR ۱۴:۰۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۵
    5 29
    لطفا برید همین ترکیه یا مالزی یا هرجای دیگر این دنیا تمام اتوبانها عوارض میگیرند و تمام تونلها هم بهمین شکل ، فقط شهرداری باید سیستمی بگذارد که اگر خودرویی از یک مسیر بیشتر از یک یا دوبار در روز تردد دارد عوارض سنگینتری دریافت نماید تا از ترددهای غیر ضروری جلوگیری شود.
    • یک شهروند IR ۱۶:۰۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۵
      8 0
      همین ترکیه و همین مالزی توی شهرداری هایش این قدر بریز و بپاش نیست اینقدر پاداش های میلیونی نیست
  • بی نام DE ۱۴:۱۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۵
    11 0
    شهرداری به فکر راه اندازی مسیرهای عریض دوچرخه سواری باشد. به شخصه ترجیح می دهم مسیرهای بدون شیب یا با شیب کم را پا بزنم تا در ترافیک بمانم.
  • سعید IR ۱۴:۲۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۵
    18 1
    اصلا یه دستگاهی مثل کارتخوان درست کنن هر شخصی عابر بانک تو جیبش بود روزانه ازش پول بگیرن چه پیاده چه با ماشین چه با موتور. بلاخره این ادما یه کاری میکنن تو شهر که باید ازشون عوارض گرفت
  • شايان IR ۱۴:۳۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۵
    23 0
    اولا ماليات و عوارضكه مردم ميدهند براي استفاده از همين خدمات است دوما هزينه سوءمديريت اداره شهر را كه ظرف چهار سال بيش از پنج برابر شده مردم نبايد بدهند
  • hasan IR ۱۴:۳۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۵
    24 0
    با انواع نظرات بی حساب کتاب از ما مردم ساده پول بگیرین . پس این مالیاتهای میلیونی که از جیب امثال من مغازه دار می گیرید چه کار میکنید ؟ اهان یادم اومد اختلاس .....
  • بی نام A1 ۱۴:۵۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۵
    17 0
    گرفتن عوارض خودرو برای چیه؟ا
  • مصطفی A1 ۱۴:۵۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۵
    18 3
    در تهران اکثر یت ماشین دارند اونهائی هم که ندارند تازه اومدند که انشااله بزودی یک ماشین میخرند لطفا از این استدلالهای عوام پسند دست بردارید.
  • مجتبي ۱۵:۱۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۵
    25 1
    اره شما راست ميگيد. اگر با مردم رو راست بوديد قطعا مردم از يارانه ها انصراف ميدادن. پس اين فيلمها رو بازي نكنيد . مردم جيگر نيستن
  • jalal A1 ۱۵:۵۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۵
    5 0
    مرده هائی که تو بهشت زهرا دفن شدن از اکسیژن استفاده نمی کنند ولی زنده ها استفاده می کنند و چرا باید اینجوری باشه . باید حق استفاده از اکسیژن گرفت البته مریض ها و افرادی که مشکل ریوی دارند معاف هستند همچنین کسانی که مشغول انجام وظیفه هستند مانند رفتگران . مشکل کسری بودجه حل می شه .
  • محسن IR ۱۶:۰۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۵
    7 0
    . وجه عوارض خودرو که شهرداری میگیره هزینه پارک شهرداری میگیره...زوج وفرد شهرداری میگیره...طرح ترافیک شهرداری میگیره...کجای دنیا شهرداری از مردم اینقدر پول میگیره...نوسازی میگیره...ارزش افزوده میگیره...تراکم میفروشه...قبرستان هم که قبر میفروشه... ..از فردا از پیاده رو وپل عابر و هم از مردم پول بگیره....

آخرین اخبار

پربیننده‌ترین