ایسنا نوشت:

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت : شهرداری تهران با علاقه عجیبی بدنبال کسب منابع مالی بیشتر از محل فروش ظرفیت‌ها بوده که متاسفانه این موضوع مانند ویروسی در بقیه شهرها نیز پخش شده است.

پیروز حناچی، معاون شهرسازی و معماری وزیر راه و شهرسازی درباره وضعیت مدیریت شهری بویژه در کلان شهر تهران گفت: وضعیت فعلی که در شهر تهران شاهد آن هستیم از علل و عوامل مختلفی سرچشمه می‌گیرد.

او گفت: اول اینکه دولت وظایف حاکمیتی خود را تعقیب نکرده است. دوم اینکه دستگاه هایی که باید به موقع نظارت خود را انجام می دادند به وظیفه خود عمل نکرده اند. البته منظور دستگاه های قضایی نیست، بلکه دستگاه هایی مانند شورای شهر، شورای عالی شهرسازی و معماری و خود معاونت شهرسازی شهرداری تهران به وظیفه نظارتی خود درست عمل نکرده اند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه شهرداری با علاقه عجیبی بدنبال کسب منابع مالی بیشتر از محل فروش ظرفیتهای شهر است، گفت: متاسفانه این موضوع مانند ویروسی در بقیه شهر ها نیز پخش شده است.

حناچی با بیان این‌که درحوزه های تخصصی آدم های غیر متخصص حضور داشته اند گفت: اساسا این افراد یا متوجه نبوده اند یا دانش کافی نداشته‌اند که بدانند مدیریت شهر به این صورت مصحلت نیست و قابل ادامه دادن هم نیست.

او گفت:‌ این گوشه هایی از مواردی بوده که در هشت جلسه در شورای عالی شهرسازی و معماری بررسی شده است.

معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه ما در شورای عالی شهرسازی و معماری، تمام مواردی از گذشته که امکان تفسیر غلط فراهم می‌کرد را ابطال کردیم، گفت: بحث ناپایداری و یا اینکه گفته بودند اگر در یک کوچه 50 درصد به شیوه قبل ساخته بودند، مابقی هم می‌توانند به شیوه قبل بسازند، اینکه چه سیستمی این 50 درصد را معین کند، قبل و بعدش را مشخص کند، اینها همه امکان تفسیر غلط ایجاد می کند.

حناچی با بیان اینکه چرا نظام مدیریت شهری ما که باید تامین کننده منافع درازمدت شهروندان باشد به چنین عارضه‌ای دچار شده؟ گفت: این البته مختص شهر تهران نیست، از تهران شروع شده و به کل کلانشهرهای کشور و حتی شهرهای کوچک سرایت کرده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: به اعتقاد من شهرداری تهران به واسطه فروش شهرسازی، بودجه خود را در کمتر از دو دهه بلند پروازانه از 200 میلیارد تومان به 550 میلیارد تومان و از 550 میلیارد تومان به 1200 میلیارد و از 1200 میلیارد تومان به 2300 میلیارد تومان رسانده، به گونه ای که در ابتدای دوره شهردار فعلی تهران این بودجه از مرز 2300 میلیارد تومان گذشته و به 8000 میلیارد تومان در نیمه راه و در حال حاضر به رقم بیش از 17 هزار میلیارد تومان رسیده است.

حناچی با اشاره به این‌که این نوع گرفتاری مثل اعتیاد به مواد مخدر است، گفت: اساسا این روندها شیرازه شهرها را از بین می برد واجازه نمی دهد بدنه تخصصی در شهرها شکل پیدا کند.

او با بیان اینکه نظام مدیریت شهرداری به سمت شهرداری رانتی حرکت می کند و آن که رابطه و پول بیشتری دارد حرف اول را می زند، گفت: اساسا کمیسیون کلانشهرها که در دولت تشکیل شده با این علامت سوال شکل گرفته که چرا بین دولت و مدیریت شهری شکاف عمیقی به خصوص در کلانشهرها به وجود آمده است.

معاون وزیر راه وشهرسازی در ادامه گفت: کلانشهرها در حال حاضر عمدتا از محل فروش ارزشها و ظرفیتهای زیست محیطی و ظرفیتهایی که باید حفاظت شوند اداره می شوند و این وضعیت قابل ادامه نیست و دولت باید قبول کند که بخشی از مالیات‌های محلی را به نظام مدیریت شهری اختصاص دهد.

حناچی با اشاره به این‌که نظام مدیریت شهری باید هزینه های جاری‌اش را به حداقل برساند، گفت: نباید حاتم خرجی صورت بگیرد و شهر به لحاظ هزینه ها بهینه اداره شود.

او گفت: اگر بودجه عمرانی‌ همه کلانشهرها را در مقابل بودجه جاری‌شان در نظر بگیریم متوجه می شویم همگی رشد بودجه عمومی هم داشته اند اما رشد بودجه جاری با شیب تندی نسبت به بودجه عمرانی افزایش داشته است.

حناچی گفت: معنی دیگر آن است که شهر در حال فروش است تا هزینه های جاری برای اداره امور شهر تامین شود و این روش قابل ادامه نیست و هر چه زودتر باید متوقف شود.

معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی گفت: باید نظام مدیریت شهری که وظیفه حفاظت از منافع شهروندان را دارد جلوتر از سرمایه‌گذاران حرکت کند.

او گفت: در طرح های جامع اگر سرانه فضای خدماتی را برای هر نفر در مقیاس محلی 24 متر مربع در نظر بگیریم و با فرض این که بعد خانوار نزدیک 4 باشد، بدین معنی است که اگر صد متر مربع فضای مسکونی برای استقرار یک خانواده تراکم فروخته شود باید صد متر مربع زمین آزاد شود، یعنی ارزش واقعی فروش تراکم در سطوح مسکونی شهرها معادل ارزش یک متر مربع زمین در همان منطقه است.

حناچی گفت: وقتی کسی دید اقتصاد شهری نداشته باشد ممکن است این میزان را به یک صدم اختصاص دهد و بی دلیل نیست که در هیچ کجای دنیا شهر ها به این صورت با فروش مستقیم و غیر مستقیم تراکم در سطوح مسکونی و تجاری اداره نمیشوند.

معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که اداره کردن شهر به روال فعلی یک گردونه باطل است، گفت: به این شکل مشکلات به صورت مداوم افزایش پیدا می کند و هیچ مزیتی به شهرها اضافه نمی‌شود در حالی که امروز تعریف سرمایه در شهر میزان جاذبه‌هایی است که مردم را اقصی نقاط کشور به یک نقطه می کشانند.

او با بیان این‌که شورای عالی شهرسازی و معماری همه تلاش خود را می کند و از ابزارهای قانونی هم استفاده می کند گفت:‌ لازم باشد موارد را حقوقی می کنیم اما مساله‌ای که بازدارنده و تعیین کننده است مردم شهرها هستند.

حناچی گفت: اگر مردم به وضعیت فعلی راضی هستند پس این وضعیت ادامه پیدا خواهد کرد ولی اگر ناراضی باشند این موضوع باید از طریق شورا های شهر و مدیران ارشد پیگیری شود.

او با بیان این‌که بودجه صرفا از محل تخلفات تامین می شود، گفت: این مبالغ به ازای تعریف پروژه هایی است که لزوما اولویت و یا توجیه کافی ندارند.

حناچی در ادامه گفت: وقتی نظام مدیریت شهری به شکل فعلی ارائه می‌شود کمتر فرصت پیدا می کند که به دنبال کیفیت به شکل گسترده حرکت کند.

حناچی با اشاره به این‌که تمامی مطالعات درباره کلانشهرها نشان می‌دهد راه توسعه کلانشهرها توسعه معابر نیست، گفت: هر چقدر جاده‌ها و معابر را افزایش دهیم در حقیقت نفوذ ترافیک را در کلانشهرها افزایش داده ایم.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: ‌راه حل ترافیک و الودگی هوا در تهران و کلانشهرها ، توسعه حمل و نقل عمومی است، در حال حاضر می توان گفت به درستی شهرداری تهران دراین زمینه سرمایه‌گذاری‌هایی داشته است. واین بخش بعنوان اولویت باید مورد حمایت قرار گرفته و اتصال قطار شهری به قطار حومه کلانشهر ها در دستور کار وزارت راه و شهر سازی است .

او با بیان این‌که بخشی از ناهنجاری‌هایی که در بخش بودجه شهرداری وجود دارد مربوط به مشکل در تامین اعتبارات است، گفت: در مقطعی رابطه ی دولت و شهرداری با مشکل مواجه شد که در این مقطع تامین اعتبار صورت نمی گرفت. من این موضوع را نفی نمی کنم.

حناچی در ادامه درباره تخلفاتی که در شهر تهران صورت گرفته گفت: در موارد متعدد یکی یکی افراد دعوت شده‌اند و به شورای عالی شهرسازی و معماری آمده‌اند و تک تک نمایندگان شهرداری و شورای شهر را دعوت کردیم و در مواردی هم ابلاغ و اصلاح صورت گرفته است.

معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که در حال حاضر در حال تعقیب موضوعات هستیم تا شاهد اجرایی شدن آن ها باشیم گفت:‌ اما میدانیم قطعا در اجرا با مشکلات جدی روبرو خواهیم بود. ولی چاره ای جز حرکت در این مسیر نداریم.

او در پایان گفت:‌می توان گفت تا حدود زیادی موفق شدیم جلوی تخلفات را بگیریم.

 


17231

 

کد خبر 399401

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی US ۰۸:۱۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۰
    12 1
    شهردار تهران باید بچه تهرون باشه
  • افشین A1 ۰۸:۲۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۰
    13 0
    شهرداری ها فقط به فکر خودشان هستند نه به فکر زیبایی و اسایش در شهرها
  • بی نام IR ۲۳:۱۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۲
    7 1
    متاسفانه این موضوع مانند ویروسی در بقیه شهرها نیز پخش شده است بعنوان يه شهرستاني حرف معاون وزيرو تاييد ميكنم