شما به کدام گروه از کارآفرینان تعلق دارید؟

از ریچارد برانسون و مارک زوکربرگ به عنوان کارآفرین یاد می شود اما این دو فرد شباهت چندانی به یکدیگر ندارند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، واژه "کارآفرین" چند سالی است که کاربرد بسیاری یافته و روزانه در رسانه های چاپی و دیجیتال توصیه های بسیاری برای تبدیل شدن به یک کارآفرین موفق منتشر می‏شود. هرچند که معمولا قوانینی کلی برای موفقیت کارآفرین ها تجویز می‏شود و همه آن ها یکسان در نظر گرفته می‏شوند اما بررسی های جو آبراهام در مورد بیش از هزار کارآفرین که در کتاب "دی ان ای کارآفرینی" (Entrepreneurial DNA) به چاپ رسیده نشان می‏دهد که می‏توان چهار گونه متفاوت کارآفرینی را در نظر گرفت به طوری که تفاوت های میان آن ها باعث می‏شود که اگر شیوه ای برای یکی از آن ها کاربرد داشته باشد برای کارآفرین دیگر چندان مفید نباشد. جو آبراهام به طور مشخص از چهار نوع کارآفرین نام می‏برد:

1- کارآفرین سازنده.

کارآفرینان سازنده در کوتاه مدت توجه چندانی به سود دهی نشان نمی‏دهند و بخش اصلی درآمدهای نخستین را به توسعه زیرساخت های کسب و کارشان اختصاص می‏دهند. چنین کارآفرینانی به شدت فردگرا هستند و معمولا ترجیح می‏دهند که به تنهایی مدیریت کسب و کار را بر عهده داشته باشند. کارآفرینان سازنده منافع بلندمدت را به منافع کوتاه مدت ترجیح می‏دهند و به همین خاطر اگرچه سوددهی آن ها در کوتاه مدت شیب ملایمی دارد اما با گذشت زمان بر میزان رشد سوددهی آن ها افزوده می‏شود. جف بزوس، مدیر شرکت آمازون، را می‏توان در میان کارآفرینان سازنده جای داد، چرا که بزوس برای سال های ترجیح داد که از سود کسب و کارش بکاهد تا بتواند به توسعه آن کمک کند.

2- کارآفرین فرصت طلب.

کارآفرینان فرصت طلب به خوبی فرصت های سرمایه گذاری را تشخیص می‏دهند و از آن بهره می‏برند. تخصص این نوع کارآفرینان در فروش است و آن ها به میزان سودی که کسب کرده اند به عنوان میزان اصلی سنجش موفقیت خود می‏نگرند. چنین کارآفرینانی روابط اجتماعی خوبی دارند و از آن برای توسعه کسب و کارشان بهره می‏برند. همچنین کارآفرینان فرصت طلب در تصمیم گیری ها نیز بیشتر به طور غریزی عمل می‏کنند و به همین خاطر نمودار سودآوری آن ها را سودهای کلان و البته شکست های بزرگ تشکیل می‏دهد. از ریچارد برانسون، بنیانگذار شرکت ویرجین، می‏توان به عنوان یکی از نمونه های موفق کارآفرینان فرصت طلب نام برد. برانسون در شاخه های مختلفی از کسب و کار مانند فضانوردی، تلویزیون و مواد خوراکی وارد شده و البته در برخی از آن ها نیز شکست خورده و در برخی دیگر نیز به شدت موفق بوده است.

3- کارآفرین متخصص.

کارآفرینان متخصص به واسطه تخصصی که در یک بخش دارند وارد بازار کسب و کار می‏شوند و البته استعداد چندانی نیز در بازاریابی و فروش ندارند. چنین کارآفرینانی اصولا ریسک گریز هستند و تنها در شرایطی حاضر به سرمایه گذاری هستند که خطر چندانی سرمایه آن ها را تهدید نکند. به همین خاطر نمودار سودآوری کسب و کار آن ها رشدی کند و البته پایدار خواهد داشت. ناآشنایی با قواعد مربوط به موفقیت در بازار اصلی ترین خطری است که چنین کارآفرینانی را تهدید می‏کند.

4- کارآفرین نوآور.

کارآفرینان نوآور همان کاری از انجام می‏دهند که به شدت از انجام آن لذت می‏برند و در واقع عاشق آن هستند. برای این افراد، راه اندازی کسب و کار بیش از آنکه برای کسب سود باشد جایی برای تحقق آزادانه ایده های خلاقانه است. این افراد شیفته طراحی و نوآوری هستند. چنین کارآفرینانی در صورت موفقیت تاثیر بسزایی بر سبک زندگی انسان ها می‏گذارند. از مارک زوکربرگ، بنیانگذار شبکه اجتماعی فیس بوک، می‏توان به عنوان یکی از مشهورترین و موفق ترین کارآفرینان نوآورد یاد کرد.

3535

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 399453

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • کار آفرین برتر استان A1 ۰۷:۲۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۲
    1 0
    خیلی ممنون بیشتر از این نوع مطالب بنویسید