ایسنا نوشت:

مدیر مرکز تحقیقاتی درمانی دیابت یزد گفت: برخلاف تصور بسیاری از افراد که فکر می‌کنند علت اصلی بروز دیابت در یزد فقط شیرینی خوردن یزدی‌هاست، یکی دیگر از علتها، تغذیه بد و سبک زندگی اشتباه در بین یزدی‎‎هاست.

سیدمحمدرضا آقایی گفت: یزدی‌ها در رژیم غذایی خود چربی‌ها و شیرینی‌ها را زیاد مصرف می‏‏‌کنند و در مقابل میوه‌جات غیرشیرین و سبزیجات و گوشت سفید را کم استفاده می‌کنند و تحرک بدنی آنها نیز کم‌ است، ضمن اینکه متأسفانه در یزد ابتلا به دیابت از نظر ژنتیکی هم زیاد است.

او با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود بین 80 تا 100 هزار بیمار دیابتی در استان یزد وجود داشته باشد اما متاسفانه نیمی از این افراد، اصلاً از دیابت خود خبر ندارند، گفت: حدود 50 تا 100 هزار نفر دیگر نیز از قند خونی روی خط مرز، برخوردار هستند که اگر این تعداد افراد را در بعد خانوارهای درگیر مورد توجه قرار دهیم، می‏‏‌توان ادعا کرد که حدود 300 تا 400 هزار نفر یعنی نزدیک به 40 درصد جمعیت یزد به نوعی درگیر بیماری دیابت هستند.

آقایی از عوامل بروز این بیماری در استان به اضافه ‌وزن و چاقی، بی‌تحرکی و ژنتیک اشاره کرد و گفت: متاسفانه در استان یزد بسیاری از افراد در معرض خطر ابتلا به این بیماری هستند.

او با اشاره به اینکه در حال حاضر در مرکز تحقیقات دیابت یزد نزدیک به 29 هزار پرونده بیمار دیابتی وجود دارد، گفت: یزد می‌تواند در صورت توجه ویژه مسئولان همان طور که قطب ناباروری است، قطب درمان، پژوهش و آموزش دیابت نیز باشد.

آقایی از تلاش برای دریافت مجوز دکتری رشته پژوهش دیابت در استان خبر داد و گفت: حتی می‏‏توان در استان رشته‎‏‏های ‎کارشناسی ‌ارشد مراقبت بیماران دیابتی، دکتری حرفه‌ای پیشگیری و مراقبت بیماران دیابتی هم ایجاد کرد.

این مسئول گفت: مسئولان استان با توجه به تعداد زیاد مبتلایان به دیابت، باید با تخصیص اعتبار ویژه‌ای برای آموزش سبک زندگی صحیح، مهارت‌های سالم زیستن و ارائه راهکار برای افزایش تحرک بدنی و و ترغیب آنها به ورزش‌ همگانی، تلاش بیشتری کنند. رعایت این اصول نه تنها در بروز دیابت بلکه موجب کاهش ابتلا به دیگر بیماری‎‎های شایع استان مانند بیماری‌های قلبی و فشارخون می‌شود. تحقق این مهم در توان دانشگاه علوم پزشکی به تنهایی نیست بلکه یک عزم استانی را می‏‏‌طلبد.

او با اشاره به پیشنهاد نماینده مردم یزد و اشکذر مبنی بر ایجاد کمیته تخصصی دیابت در استان، گفت: البته اقدامات اولیه در این رابطه انجام ‌شده و قرار است در قالب این کمیته، اثرات دیابت بر زندگی افراد جامعه، بررسی و راهکارهایی اجرایی برای مقابله و پیشگیری از بروز بیماری، تدوین و اجرایی شود. یک بیمار دیابتی نیازمند داشتن یک زندگی دیابتی و رعایت قواعد مربوط به آن است. زندگی دیابتی به معنای فراهم بودن داروها، امکان آزمایش‌ها و رژیم‌غذایی مناسب، مهیا بودن شرایط فعالیت بدنی و ورزشی مطلوب و فرهنگ‏‏ مناسب در رابطه با نحوه رفتار با بیماران دیابتی است.

آقایی گفت: باید دیابت را به عنوان یک پدیده فرهنگی و ‌اجتماعی در استان دید و آموزش را از مدارس آغاز کرد، هرچند که در همین راستا نیز طرح مدارس حامی دیابت در 100 مدرسه شهر یزد با همکاری آموزش و پرورش برای شناسایی و آموزش‎‎های لازم در این رابطه در استان در حال انجام است. در این طرح حدود 2000 معلم و 35 هزار دانش‌آموز که با جمع خانواده‌شان، نزدیک به 100 هزار نفر می‏‎‎شوند در رابطه با دیابت و اموزش‏‏های لازم درگیر شده‎‎اند.

مدیر مرکز دیابت یزد از ایجاد کلینیک‌های مختلف در این مرکز از جمله کلینیک طب سنتی با توجه به باورهای بسیاری از بیماران در رابطه با تاثیر طب سنتی در درمان این بیماری، خبر داد.

او همچنین از اجرای طرح CCM یا مدل مراقبتی مزمن در این مرکز برای آگاهی زودتر مردم از بیماریشان خبر داد و گفت: در قالب این طرح متقاضیان می‏‏‌توانند عصرها از ساعت 16 تا 20 با مراجعه به مرکز اقدام به تشکیل پرونده سلامت برای خود کنند و از آزمایش قند و چربی و مشاوره به صورت رایگان برخوردار شوند.

آقایی با اشاره به امکانات متعدد مرتبط با بیماران دیابتی مانند مرکز لیزر چشم، تست ورزش، اکوی قلب و مشاور تغذیه، ورزش و ژنتیک، از راه‌اندازی یک‌سری خدمات جدید در این مرکز خبر داد و گفت: راه‌اندازی بخش دندانپزشکی مرکز تا پایان سال، راه‌اندازی اتاق عمل برای تزریق داخل‌چشمی و درمان زخم پای دیابتی تا پایان سال و ایجاد بانک DNAدیابت درمرکز تا 6 ماه آینده از جمله این خدمات است.

او همچنین از وجود سیستم ارجاع از مراکز بهداشتی و ‌درمانی استان به این مرکز برای ارجاع خانم‌های باردار به منظور بررسی دیابت بارداری خبر داد.

آقایی با اشاره به امضای تفاهم‌نامه‌های همکاری پژوهشی با نخبگان استان در زمینه تحقیقات پیرامون داروهای گیاهی و موادغذایی ویژه افراد دیابتی، گفت: امتیاز پژوهشی این مرکز در یک سال گذشته بیش از 2 برابر افزایش داشته و از 350 به 740 رسیده ‌است. برای راه‌اندازی سمن‌های مرتبط با بیماران دیابتی نوع ‌یک که خاص جوانان ‌است تلاش می‌شود. از دیگر اقدامات این مرکز، برگزاری کلاس‌های آموزشی، فرهنگ‌سازی و نشر فرهنگ سلامت است.

 

45231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 400190

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 14 =