روز گذشته دانشگاه شهید بهشتی تهران، میزبان همایشی با محوریت هوای پاک بود.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ در همایش علمی - دانشجویی یک روزه هوای پاک که به همت جهاد دانشگاهی شهیدبهشتی برگزار شد، معاون فرهنگی جهاددانشگاهی گفت: امروز چهار میلیون و 500 هزار دانشجو در کشور داریم، باید معادل همین تعداد دانشجو محافظ و پاسدار طبیعت داشته باشیم، دانشجویان باید بیش از دیگران نسبت به طبیعت حساسیت داشته باشند.

مهدی فیض با اشاره به توصیه ادیان الهی به ویژه اسلام به حفظ محیط زیست، گفت: حفاظت از محیط زیست موضوع وارداتی از دنیای غرب نیست بلکه قرآن به حدی به این موضوع حساس است که زمین را به عنوان نبض حیات انسان معرفی می‌کند و انتظار آبادکردن زمین را از انسان‌ها دارد.

وی در ادامه با اشاره به تقسیم‌بندی رایج حقوق و وظایف انسان نیز گفت: براساس این تقسیم‌بندی غلط، حقوقی که برعهده انسان قرار گرفته سه بخش است؛ حق‌الناس، حق‌الله و حق‌النفس در حالی که اگر نگاه قرآنی به این تقسیم‌بندی داشته باشیم متوجه می‌شویم این تقسیم‌بندی غلطی است، چون هیچ مقوله‌ای یافت نمی‌شود مگر اینکه خدا جزو آن باشد.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی در ادامه افزود: قرآن این تقسیم‌بندی را قبول ندارد زیرا خدا در همه مقولات وجود دارد و همه امور حق‌الله است و او مبدا و سرمنشاء همه این حقوق را تعیین کرده است و بخشی از این حق هم حق‌الطبیعه است.

فیض همچنین به برخی روایات و احادیث در مورد توجه و توصیه‌های پیامبر و ائمه اطهار به موضوع مصرف درست منابع اشاره کرد و گفت: در متون دینی سرنخ‌های بسیاری در این موارد داریم که نسبت به محیط زیست احساس مسوولیت کنیم.

او گفت: در آینده‌ای نزدیک در جهاد دانشگاهی گیلان همایش دریای پاک و جهاد دانشگاهی لرستان نیز همایش زمین پاک برگزار می‌شود.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی گفت: نماد کشور اسلامی تنها حجاب و نماز و گنبد و مناره نیست، نماد کشور اسلامی باید محیط زیست آن سرزمین پاک باشد. نماد کشور اسلامی مناره و گنبدی است که سبزه و هوای تمیزش از دور قابل دیدن باشد.

ایران، یکی از ۱۰ کشور نخست آلوده کننده هوا

شهرستانی، دبیر اجرایی همایش، نیز در سخنانی گفت: افزایش دی‌اکسیدکربن حاصل از سوخت مواد فسیلی باعث تشدید اثرات گلخانه‌ای و افزایش دمای زمین شده است و جهان به طور جدی در راستای پیشگیری از این آلودگی‌ها فعالیت می‌کنند.

وی گفت: ایران جزو 10 کشور نخست تولیدکننده آلاینده هواست و شهرهای اصفهان، تهران و اهواز جزو آلوده‌ترین شهرهای جهان هستند، تولید آلودگی در سایر کشورها مثل چین و آمریکا با توسعه اقتصادی همراه است، اما ایران تنها مصرف‌کننده انرژی‌ها و تولیدکننده آلودگی بوده است.

شهرستانی با اشاره به ایجاد کنوانسیون تغییر آب و هوای بین‌الملل در 1992 و اجرای برنامه‌هایی برای تثبیت میزان گازهای گلخانه‌ای در 1994 و پیوستن ایران به این کنوانسیون در 1996 گفت: در سایر کشورها 7000 طرح برای تثبیت میزان گازهای گلخانه‌ای انجام شد و چین به عنوان دومین آلاینده جهان بیش از 50 درصد طرح‌های آب و هوایی را انجام داده است و 70 درصد اعتبارات این تغییرات را به خود اختصاص داده است، اما در ایران تا به حال سالی فقط یک پروژه انجام شده است.

دبیر اجرایی همایش هوای پاک با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه مساله محیط زیست یک مساله فرا جناحی و فراحزبی است، گفت: امروزه تئوری‌های ارتباطات بر همگرایی تاکید دارد و موضوع محیط زیست، موضوع کشوری است. در نتیجه همه افراد و سازمان‌ها باید با همدلی حرکت موثری در جهت کاهش آلایندگی انجام دهند.

شهرستانی در ادامه به اهداف این همایش اشاره کرد و گفت: برای همایش هوای پاک، اهدافی چون شناسایی بحران در سطح ملی، شناسایی راهکارهای زندگی برای حل بحران محیط زیست، آشنایی دانشجویان (سازندگان فردا) با مشکلات محیط زیست، آشنایی مسوولان با عوامل تخریب هوا تعریف شده است.

در تهران فقط باید ۷۰۰ هزار خودرو باشد

در بخشی از همایش هومان لیاقتی رییس پژوهشکده علوم محیطی دانشگاه شهید بهشتی نیز با اشاره به حساسیت مساله آلودگی هوا و ظرفیت شهر تهران، گفت: براساس توان واقعی شهر تهران از لحاظ ارزیابی اثرات توسعه و اکولوژیک تنها باید 700 هزار اتومبیل در شهر باشد،‌ در حالی که ما شاهد حرکت تعدادی بالای 3 میلیون خودرو در تهران هستیم.

او در ادامه به عدم برنامه‌ریزی محیط زیستی شهری اشاره کرد و گفت: برنامه‌ریزی، فرهنگ‌سازی و آموزش زیربنای رفع آلودگی هواست. برای مثال مساله تک‌سرنشینی یک مساله فرهنگی و برنامه‌ریزی است.

رییس پژوهشکده علوم محیطی دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به مساله ریزگردهابه عنوان یکی از معضلات کنونی کشور، گفت: اگرچه این ریزگردها از شمال آفریقا برمی‌خیزد، اما دلایلی مثل خشک کردن تالاب‌ها توسط دولت صدام و ادامه این روند در عراق با حضور نیروهای آمریکایی، از بین بردن جنگل‌های زاگرس به عنوان جاذبه ریزگردها و تقلیل آن به دوسوم باعث ایجاد ریزگردها شد. به گفته لیاقتی، برای کاهش روند آلودگی باید از عزم عمومی در کنار تکنولوژی، برقراری ارتباطات بین‌المللی و دیپلماسی در منطقه بهره برد.

او گفت: هر فردی می‌تواند به اندازه خودش به مساله آلودگی هوا کمک کند، هر کسی که یک وسیله کمتر وارد شهر کند و از وسایل نقلیه عمومی استفاده کند، به اندازه خودش می‌تواند در روند کاهش آلودگی موثر باشد و در شهرهایی مثل تهران این کمک بزرگی است.

۴۷۴۷

کد خبر 403852

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۵:۱۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۰
    5 1
    اول حمل و نقل عمومی درست بشه بعد اگه مردم رعایت نکردن حرف از جریمه و زوج و فرد برنید