۰ نفر
۲۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۶:۲۶
با جناب قنبر بیشتر آشنا شویم

کتاب قنبر غلام امام علی علیه‌السلام کاری از احمد خامه‌یار به همت حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت منتشر شد.

به گزارش خبرآنلاین، كتاب «قنبر غلام علي عليه‌السلام» با هدف ترويج فرهنگ اصيل اهل بيت عليهم‌السلام و معرفي شرح حال يكي از چهره‌هاي تأثيرگذار جهان اسلام به نام قنبر، در قالب تك‌نگاري‌هايي مستقل نگاشته و زندگينامه تفصيلي وي و زيارتگاه‌هاي منسوب به وي و تاريخچه و اعتبار آن ارائه شده است.

قنبر، نزديك به سه دهه از عمر امام علي عليه‌السلام را در خدمت آن حضرت بوده است. ارتباط ويژه قنبر با اميرمؤمنان عليه‌السلام به عنوان غلام خاص و محرم اسرار آن حضرت، موجب شد تا نزد شيعيان، از جايگاه و محبوبيت ويژه‌اي برخوردار شود.

به اعتقاد ناشر درباره قنبر، تنها دو تأليف با تك‌نگاري مستقل، سراغ داريم. نخستين تك‌نگاري، كتابچه‌اي است با عنوان سيماي قنبر غلام باوفاي علي عليه‌السلام تأليف محمد محمدي اشتهاردي كه در سال ۱۳۵۳ هجري شمسي منتشر شده و بسيار مختصر است.

دومين تك‌نگاري مستقل درباره قنبر، كتابي است به زبان عربي، با عنوان قنبر المذبوح في حبّ علي عليه‌السلام تأليف محمدرضا عبدالامير الانصاري كه بنياد پژوهش‌هاي اسلامي آستان قدس رضوي، در سال ۱۴۱۳ هجري قمري آن را منتشر و احمد اميري شادمهري آن را با نام قنبر، شهيد شورآفرين ولايت علوي، به فارسي برگردانده و انتشارات دليل ما در سال ۱۳۷۹ هجري شمسي در قم منتشر كرده است. نويسنده كتاب تلاش كرده تا همه رواياتي را كه در آنها، نامي از قنبر به ميان آمده است را گردآوري كند؛ اين كتاب از اين منظر كاري ارزشمند به شمار مي‌رود، اما با اين حال، كتاب ياد شده، بيشتر به يك گردآوري صرف مي‌ماند و به ابعاد ديگر قنبر، نظير جايگاه وي در فرهنگ عامه و زيارتگاه‌هاي منسوب به ايشان نپرداخته است.

اما كتاب «قنبر غلام علي عليه‌السلام» كه در چهار فصل با عنوان‌هاي «قنبر در منابع تاريخي و روايي؛ فرزندان و نوادگان قنبر؛ قنبر در شعر و ادب و فرهنگ عامه و نيز زيارتگاه‌ها و مكان‌هاي منسوب به قنبر» تنظيم شده است و تلاش مي‌كند تا افزون بر گردآوري و بررسي اقوال و روايات تاريخي مربوط به قنبر، ابعاد ديگري از شخصيت و جايگاه وي را كه تاكنون واكاوي نشده است بررسي كند.

در فصل نخست اين اثر و ذيل عنوان قنبر ملازم و همراه هميشگي علي عليه‌السلام آمده است:

به طور دقيق مشخص نيست كه قنبر، از چه زماني به خدمت امام علي عليه‌السلام درآمده است. اما وجود نام وي در برخي اخبار دوره خلافت عمر بن خطاب، از جمله داستان قضاوت اميرمؤمنان عليه‌السلام ميان فرزند و مادري كه با يكديگر اختلاف داشتند و قضيه ناودان خانه عباس، عموي پيامبر صلي الله عليه و آله و سلم، نشان مي‌دهد كه قنبر، دست كم از زمان خليفه دوم، در خدمت امام علي عليه‌السلام بوده است.

شيخ كليني در كافي و شيخ صدوق در توحيد، روايتي از امام صادق عليه‌السلام نقل كرده‌اند كه آن حضرت فرمود: قنبر، غلام علي عليه‌السلام، آن حضرت را بسيار دوست مي‌داشت و زماني كه امام علي عليه‌السلام از منزل خارج مي‌شد، او نيز با شمشير به دنبال ايشان مي‌رفت.

محمد بن سليمان كوفي نيز از محمد حنفيه، فرزند امام علي عليه‌السلام نقل كرده است كه اميرمؤمنان عليه‌السلام، شب‌ها قنبر را نزد خود فرا مي‌خواند و به او، آرد و خرما مي‌داد تا آن را به خانه‌هاي نيازمندان برساند و هيچ‌كس از اين موضوع، خبر نداشت.

در پايان اين اثر، پيوست تصاويري از قنبر غلام امام علي عليه‌السلام ارائه شده است كه شامل نگاره‌هايي از نسخ خطي و ديوار نگاره‌هايي از شمايل قنبر همراه شمايل امام علي و حسنين عليهم‌السلام و نيز زيارتگاه‌هاي قنبر در بغداد، نيشابور و شهرستان دالاهو مي‌شود.

كتاب قنبر غلام علي عليه‌السلام نوشته احمد خامه‌يار در ۱۱۵ صفحه و به قيمت ۳۲۰۰ تومان منتشر شده است.

 

6060

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 404715

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • گنجی پور IR ۱۶:۴۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۴
    24 1
    درود خداوند بر ان بنده مخلص .
  • بی نام A1 ۲۰:۵۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۴
    12 3
    کاش عکسش رو میذاشتید. حس علاقه ی قلبی شدیدی بهش دارم.