ورزشکارانی که وارد سیاست شدند/ از دوبنده کشتی تا کت و شلوار

بعضی چهره ها از سیاست وارد ورزش می‌شوند و بعضی‌ها هم برعکس؛ از ورزش مسیر خود را عوض می‌کنند و به عرصه سیاست می‌روند.

میثم بهرامی / سیاست دنیایی است كه وقتی از بیرون به آن نگاه می‌كنی، شاید برایت جذاب باشد كه وارد آن شوی، همان‌طور كه خیلی‌ها وقتی از بیرون به ورزش نگاه می‌كنند و استقبال عموم مردم از این پدیده اجتماعی را می‌بینند، وسوسه می‌شوند كه از جایگاه خود استفاده كنند و وارد ورزش شوند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ همان‌طور كه انگیزه بعضی چهره‌های سیاسی و اقتصادی برای ورود به ورزش، مطرح شدن و مستحكم تر كردن جایگاه سیاسی یا اقتصادی‌شان است، بعضی از اهالی ورزش هم هوس رفتن به دنیای سیاست را در سر خود دارند؛ شاید به این دلیل كه دیگر دنیای ورزش را برای خود كوچك می‌دانند. حالا چهره‌های ورزشی كه مردم عادت به دیدن آن‌ها با دوبنده كشتی و لباس‌های ورزشی داشته‌اند، كت و شلوار می‌پوشند و پشت میزهایی می‌نشینند كه در آنجا باید كار سیاسی انجام دهند.

رسول خادم

یكی از بهترین كشتی‌گیران تاریخ ایران است. كشتی‌هایی كه او می‌گرفت هنوز در یادها مانده و الان هم كه ریاست فدراسیون كشتی و سرمربیگری تیم ملی كشتی فرنگی را برعهده دارد، سعی می‌كند شاگردان خود را طوری آموزش دهد كه در مسابقات از فنون خودش استفاده كنند. رسول خادم در این راه موفق هم بوده. او كه پس از چند سال دوری از دنیای كشتی، با سرمربیگری تیم ملی كشتی آزاد به رشته اصلی خودش برگشت، 14 دی ماه 92 هم رئیس فدراسیون كشتی شد.

رسول خادم مدرك كارشناسی علوم سیاسی و روابط بین المللی از دانشگاه روابط بین الملل وزارت خارجه دارد و در كارشناسی ارشد هم علوم اجتماعی خواند. او در حال حاضر دانشجوی دوره دكتری جامعه شناسی است. خادم با مدال برنز در المپیك 1992 بارسلونا، مدال طلای المپیك 1996 آتلانتا، دو مدال طلا و یك نقره در قهرمانی كشتی جهان، یك طلا و یك نقره در بازی‌های آسیایی و 5 مدال طلا در مسابقات قهرمانی آسیا یكی از مدال‌آورترین كشتی‌گیران ایران است.

او در دوره دوم شورای شهر تهران عضو این شورا و رئیس كمیسیون فرهنگی اجتماعی آن بود. در دوره سوم هم عضو شورا شد و ریاست كمیسیون برنامه و بودجه را برعهده گرفت. رسول خادم در دوره چهارم انتخابات شورا هم ثبت نام كرد اما در نهایت انصراف داد.

امیررضا خادم

با دو مدال برنز در المپیك‌های 1992 و 1996، یكی از افتخارات كشتی ایران است. امیررضا، برادر بزرگ رسول خادم است. او ریاست فدراسیون كشتی را هم برعهده داشته است. امیررضا خادم یكی از ورزشكارانی بود كه تحصیل را ادامه داد و مدارك كارشناسی تربیت بدنی، كارشناسی ارشد مدیریت دولتی و دكتری مدیریت دولتی گرفت. این چهره مطرح رشته كشتی، عضو هیات علمی گروه مدیریت ورزشی دانشكده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه شهید بهشتی هم هست.

خادم با توجه به رشته مدیریت دولتی كه در آن تحصیل كرده بود، كم كم مسیر سیاست را انتخاب كرد و در اولین اقدام تصمیم گرفت نماینده مجلس شود. او كه نزد مردم چهره شناخته شده ای بود، در سال 1382 نامزد انتخابات مجلس هفتم در تهران شد و نامش در فهرست آبادگران قرار گرفت. او همان سال با رای مردم وارد مجلس شورای اسلامی شد. در دوره بعدی مجلس هم خادم كاندیدای حضور در مجلس شد اما این بار مردم به او رای ندادند. در حال حاضر امیررضا خادم معاون وزیر ورزش و نماینده تام الاختیار او در خصوصی سازی باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس است.

علیرضا دبیر

كشتی ورزش مورد علاقه مردم ایران است و شاید به همین دلیل كشتی‌گیران برای ورود به عرصه سیاست كار راحت‌تری دارند. علیرضا دبیر هم یكی از ورزشی‌هایی است كه وارد سیاست شد. او البته تفاوتی با سایر ورزشكاران داشت. زمانی كه اكثر ورزشكاران بعد از مدال‌آوری از مسئولان تقاضای هدیه‌های مادی می‌كردند، او یك درخواست بیشتر نداشت؛ اینكه شرایط را برای ادامه تحصیلش فراهم كنند.

دبیر تحصیلاتش را تا دكتری ادامه داد و مدرك دكتری در رشته منابع انسانی گرفت. او هم اكنون عضو هیات علمی دانشكده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبایی است. دبیر فعالیت سیاسی خود را با عضویت در دوره سوم شورای شهر تهران آغاز كرد و در دوره چهارم این شورا هم كاندیدا شد كه رای آورد و در حال حاضر نماینده شورای شهر تهران است.

هادی ساعی

یكی از افتخارات تكواندو ایران هادی ساعی است. مسابقه زیبای او در فینال المپیك 2008 لندن هنوز فراموش نشده. ساعی كه در ورزش جزو موفق‌ترین چهره‌های زمان خود بود، همزمان با ورزش، وارد سیاست شد. ساعی در سومین دوره انتخابات شورای شهر تهران شركت كرد و با رای مردم وارد این شورا شد. او در دوره چهارم هم رای آورد و هم اكنون نماینده شورای شهر تهران است. ساعی كارشناسی تربیت بدنی دارد و برخلاف سایر ورزشكارانی كه وارد سیاست شده‌اند، سومین حوزه فعالیت خود را هم انتخاب كرده است. ساعی سال 1393 در مجموعه تلویزیونی آمین به كارگردانی منوچهر هادی به عنوان بازیگر فعالیت كرد تا علاوه بر ورزش و سیاست، حضور در دنیای هنر را هم تجربه كند.

حسین رضازاده

وزنه برداری ایران به نام او گره خورده است. حسین رضازاده در حال حاضر رئیس فدراسیون وزنه برداری است و گرچه وزارت ورزش نسبت به دوشغله بودن او و حضورش در شورای شهر تهران ایراد گرفته، اما هنوز رضازاده مقاومت كرده و هر دو سمت را با قدرت حفظ كرده است. حسین رضازاده در انتخابات چهارمین دوره شورای شهر تهران كاندیدا شده بود كه رای هم آورد و هم اكنون نماینده مردم تهران در شورای شهر است.

او یكی از پرافتخارترین ورزشكاران تاریخ ورزش ایران است. دو مدال طلا در المپیك‌های 2000 سیدنی و 2004 آتن، 4 طلا در مسابقات جهانی و دو طلا در بازی‌های آسیایی، مهم‌ترین طلاهای حسین رضازاده هستند. او همچنان ركورد دار حركت دوضرب جهان است و گرچه بهداد سلیمی توانسته ركورد یك ضرب او را جابجا كند، اما رضازاده هنوز به خاطر ركوردی كه در حركت دوضرب دارد یكی از چهره‌های دنیای وزنه‌برداری است.

بهنام محمودی

زمانی كه والیبال در ایران هنوز این قدر محبوب نشده بود و والیبال ایران نهایتا آرزوی شكست دادن ژاپن را داشت، بهنام محمودی یك سر و گردن بالاتر از والیبال ایران بازی می‌كرد. او آن‌قدر خوب كار می‌كرد كه به عنوان اولین لژیونر والیبال ایران به لیگ والیبال ایتالیا رفت. محمودی چند سال قبل تصمیم گرفت پا به عرصه سیاست بگذارد. او كاندیدای حضور در شورای شهر كرج شد و رای هم آورد. محمودی در حال حاضر علاوه بر حضور در شورای شهر، در رشته تربیت بدنی تدریس می‌كند.

عباس جدیدی

كشتی‌های عباس جدیدی هم هنوز در ذهن دوست داران این رشته ورزشی باقی مانده. جدیدی كه پس از كنار گذاشتن كشتی فعالیت‌های اقتصادی ورزشی می‌كرد، چند سال قبل مهمان كافه خبر بود و در مصاحبه‌ای كه به خبرآنلاین داشت برای حضور در دنیای سیاست ابراز علاقه كرد. مدتی بعد او به عنوان كاندیدای حضور در شورای شهر تهران ثبت نام كرد و از آنجا كه چهره خوش نامی در دنیای ورزش بود، رای هم آورد و در حال حاضر عضو این شوراست.

43 43

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 405293

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • پژمان A1 ۱۴:۱۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۹
    25 3
    همه به كنار،عباس جديدي رو كجاي دلم بزارم.....
  • بی نام IR ۰۳:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۱
    10 3
    کلا این کار رو اصلا نمیپسندم . فکر کنم مردم هم نمی پسندند