ابتکار: تامین حقابه تالاب ها مانع ایجاد گردو غبار می شود/نمیتوان به کشت برنج در اصفهان ادامه داد

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در بازدید تالاب بین المللی گاوخونی گفت: نمی توانیم روندهای گذشته گسترش سطح زیر کشت و انواع کشت های آب بر مانند برنج را ادامه دهیم و یا در آبیاری فضای سبز شهری به هیچ عنوان در شهرهایی مثل اصفهان دیگر نباید از چمن به طور گسترده استفاده شود.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان محیط زیست؛معصومه ابتکار با اشاره به ارزشمند بودن تالاب بین المللی گاوخونی برای اصفهان و کشور گفت: در این راستا مطالعاتی را برای این در دست اقدام داریم که انشاالله این مطالعات راهکارهای حفاظت بهتراز گاوخونی را  به ما ارائه خواهد داد.


ابتکار گفت: ما قطعا باید بتوانیم حقابه مورد نیاز تالاب بین المللی گاوخونی را برای اینکه تالاب حیات طبیعی خودرا به دست بیاورد تامین کنیم.

معاون رئیس جمهور ادامه داد: در واقع تالاب، رودخانه و آب های زیرزمینی در کنار هم یک چرخه هیدرولوژیک را تشکیل می دهند که حیات منطقه و کشاورزی منطقه وابسته به این چرخه هیدرولوژیک است.

او با بیان اینکه برای رودخانه ،تالاب ،کشاورزی و خاک بسیار ارزشمند این منطقه یک برنامه مدیریتی بر اساس مطالعات علمی باید صورت گیرد گفت: این زیست بوم را در کنار هم باید حفاظت کنیم. من تقاضایم این است که انشالله دانشگاه ها و مراکز مطالعاتی استان اصفهان بیش از پیش به ما کمک کنند تا اینکه مطالعات هر چه سریعتر تکمیل شود.


او با دعوت از جوامع محلی و مردم منطقه و شهر ورزنه و همچنین سازمان های مردم نهاد گفت: برای حفاظت از تالاب و جلوگیری از تخلفاتی که ممکن است اتفاق بیفتد و آسیب هایی که ممکن است به تنوع زیستی و حیات وحش ارزشمند این منطقه وارد شود مردم باید بیش از پیش به ما کمک کنند.

ابتکار ادامه داد: ما هم برای تقویت حفاظت تلاش خود را می کنیم تا سازمان محیط زیست جایگاه مدیریتی قوی تری را  در تالاب داشته باشد و با همکاری خود مردم و جوامع محلی این تالاب احیا و مشکلات آن برطرف شود.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور با اشاره به دوره کاهش بارندگی در کشور گفت: با توجه به مطالعات در زمینه هوا ،آب، آثار آن و گرم شدن زمین و تغییرات آب و هوا درون منطقه و با تصویر واقع بینانه ای می توانیم یک برنامه خوب مدیریتی را برای تالاب بین المللی گاوخونی داشته باشیم.

او در ادامه گفت: اگر تالاب ها درست مدیریت شود و حق آبه آنها تامین شود وجود تالاب ها مانع ایجاد کانون های جدید گرد و غبار خواهد شد و این جزو برنامه های دولت است.

ابتکارگفت: دولت به طور ویژه برای مدیریت تالاب ها برنامه های مختلفی را در دست اقدام دارد و برای تالاب بین المللی گاوخونی هم این مطالعات در حال تکمیل است. اعتباراتی را نیز در سطح استانی و ملی پیش بینی کردیم که خوشبختانه بخشی از این اعتبارات را مجلس شورای اسلامی برای بودجه سال 94 تایید کرده است.

معاون رئیس جمهور گفت: امیدواریم با همکاری وزارت نیرو و وزارت کشاورزی و کشاورزان عزیز بتوانیم در اصلاح الگوی کشت در استانی مانند اصفهان به الگوی کشاورزی و آبیاری منطبق بر واقعیت ها دست یابیم.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: نمی توانیم روندهای گذشته گسترش سطح زیر کشت و انواع کشت های  آب بر مانند برنج را ادامه دهیم و یا در آبیاری فضای سبز شهری به هیچ عنوان در شهرهایی مثل اصفهان دیگر نباید از چمن به طور گسترده استفاده شود به دلیل اینکه چمن آب زیاد مصرف می کند و سطح تبخیر آن بالا است و این ها همه باید با مطالعه وبررسی های کافی اصلاح شود تا الگوها را بتوانیم تغییر دهیم.
46233

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 407201

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 17 =