ایسنا نوشت:

وزیر انرژی آمریکا با اشاره به بیانیه لوزان، گفت: این تفاهم سبب می‌شود تا بازگشت ایران به مواد هسته‌ای مناسب برای ساخت یک سلاح بسیار سخت‌تر باشد.

ارنست مونیز وزیر انرژی آمریکا در گفت‌وگو با نشریه پولیتیکو درباره جزئیات بخش‌هایی از بیانیه ایران و گروه 1+5 در سوئیس،‌ گفت: این تفاهم از ایران می‌خواهد که یا ذخیره اورانیوم غنی شده خود را از کشور خارج کند یا آن را تا اندازه اورانیوم طبیعی تبدیل کند.

برخی کارشناسان پیش از این می‌گفتند که ایران با تبدیل ذخیره اورانیوم خود به شکل اکسید به راحتی می‌تواند این پروسه را بازگرداند که بنا بر اظهارات اخیر ارنست مونیز طبق بیانیه لوزان ایران چنین اجازه‌ای نخواهد داشت

کارشناسان همچنین می‌گویند این روند منوط به تبدیل آب به قطعات یخ است که در مدت زمان کمی قابل ذوب شدن است.

ایران و گروه 1+5 پنج شنبه گذشته در لوزان سوئیس بیانیه‌ای مشترک را از نتایج مذاکراتشان منتشر کردند که بر اساس آن تهران پذیرفته است سوخت مصرفی رآکتورهای خود را خارج کند و ذخیره اورانیوم غنی شده‌اش را کاهش دهد.

همچنین فکت شیت منتشر شده از سوی وزارت امور خارجه آمریکا نشان می‌دهد ایران با کاهش ذخیره اورانیوم غنی شده‌اش موافقت کرده اما مشخص نشده است که این کار چگونه انجام خواهد شد.

بر اساس توافق اولیه ژنو که در نوامبر سال 2013 حاصل شد ایران متعهد شد بخشی از ذخیره اورانیوم خود را از حالت گاز که برای غنی‌سازی مورد استفاده قرار می‌گیرد به شکل اکسید تبدیل کند.

مذاکره کنندگان آمریکایی تا مدت‌ها بر این باور بودند که توانسته‌اند با ایران به یک نقطه مشترک برسند که بر اساس آن تهران ملزم خواهد شد ذخیره اورانیومش را به روسیه منتقل کند اما ایران با این درخواست مخالف کرد.

این در حالی است که یووال اشتاینیتز وزیر اطلاعات و امور استراتژیک رژیم صهیونیستی پس از انتشار این بیانیه گفت که یک توافق هسته‌ای نهایی باید از ایران بخواهد ذخیره اورانیومش را به خارج از مرزهای این کشور منتقل کند.

وزیر انرژی آمریکا به پولیتیکو گفت که این کار نیز می‌تواند به عنوان یک گزینه در توافق نهایی در نظر گرفته شود. همچنین ایران می‌تواند مواد رقیق شده‌اش را به کشوری دیگر بفروشد یا به روسیه منتقل کند تا مسکو آن را به سوخت مناسب رآکتور هسته‌ای ساخت روسیه در ایران تبدیل کند.

مونیز در این‌باره گفت: بنابراین ایران این مواد را به بیرون از کشور می‌فرستد. برای مثال به روسیه تا به سوخت بوشهر تبدیل شود.

وی ادامه داد: همچنین می‌تواند آن را رقیق کند یا در بازار بین‌المللی بفروشد و ایران باید از میان آنها یکی را انتخاب کند.

پولیتیکو همچنین نوشت: توافق اولیه ژنو سبب شد تا غنی سازی اورانیوم در ایران در سطح 50 درصد باقی بماند. اما یک بمب هسته‌ای نیازمند اورانیوم U-235 با غنای 90 درصد یا بیشتر است، اگرچه این درصدها گمراه کننده هستند چون سرعت غنی‌سازی اورانیوم در طول زمان شدت می‌یابد.

همچنین تفاهم بدست آمده میان ایران و گروه 1+5 در لوزان سبب می‌شود تا ذخیره اورانیوم این کشور به قدری کاهش یابد که برای تولید بمب کافی نیست و غنی‌سازی نیز بالاتر از 3.67 درصد نخواهد بود. این محدودیت‌ها دست کم به مدت 10 سال به طول می انجامد.

وزیر انرژی آمریکا در ادامه در گفت‌وگو با پولیتیکو افزایش زمان گریز هسته‌ای ایران از دو یا سه ماه به یک سال را بسیار سازنده توصیف کرد و گفت: تعریف کلی از زمان گریز هسته‌ای در مباحث منع اشاعه به زمانی بازمی‌گردد که برای دستیابی به یک سلاح لازم است و ما در اینجا از زمانی صحبت می‌کنیم که برای به دست آوردن مواد مورد نیاز لازم است.

وی تأکید کرد: بنابراین واضح است که برای مونتاژ یک سلاح زمان بسیار بیشتری لازم خواهد بود.

به گزارش ایسنا، غرب به رهبری آمریکا و رژیم صهیونیستی همواره مدعی شده است ایران در برنامه هسته‌ای‌اش به دنبال دستیابی به سلاح هسته‌ای است. این کشورها در سال‌های اخیر به این بهانه تحریم‌های مالی و اقتصادی زیادی را اعمال کرده‌اند.

این در حالی است که مقامات ایرانی تأکید دارند فعالیت‌های هسته‌ای این کشور ماهیت کاملاً صلح‌آمیز دارد و سلاح هسته‌ای هیچ جایگاهی در دکترین نظامی ایران ندارد.

 

23503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 408078

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =