۲ نفر
۲ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۴:۰۹

سیدمحسن هاشمی

وقتی در بهمن ماه سال 1392 دکتر جمال کامیاب مدیرعامل سازمان زیباسازی نگارنده را برای تصدی راهبری پروژه پیرایش و آرام سازی پهنه خیابان انقلاب فراخواند بر دو نکته تاکید کرد. نخست بر پیاده محوری و دیگری صیانت از نما و نمادهای هویت بخش پهنه خیابان انقلاب. حالا چند روزی است که دومین نماد شناخته شده جهانی تهران يعني سردر دانشگاه تهران به همت سازمان زیباسازی و دانشگاه تهران درحال مرمت است.

طراحی این سردر در سال 1346-1345 توسط مرحوم کوروش فرزامی از دانشجویان مرحوم دکتر هوشنگ سیحون استاد معماری و دانش آموخته دانشگاه تهران انجام شده است.

این نماد که به صورت بتن مسلح اجرا شده به طوری که پایه‌ها از کنار هم به بالا می روند؛ نمادی از آزادی و آزادگی است و به تعبیری بال های پرنده بلند پرواز علم دانش است که موجب تعالی آدمی است.اگر از دور به این سازه نگاه شود، پایه که نزدیک هم هستند؛ در بالا یک فضای باز شبیه طاق شکسته ایرانی را نشان می‌دهد که نشان به کارگیری معماری اصیل ایرانی در این کار مدرن نیز بشمار می آید.

سردر دانشگاه تهران امروزه تبدیل به نمادی از آموزش و یادگیری مدرن ایران شده است. اگر چه نخستین کوشش های ایرانیان برای یادگیری و آموزش دانش مدرن به دوران اعزام دو دانشجو به فرنگ برای فراگیری نقاشی و طب در زمان عباس میرزا ولیعهد فتح علی شاه قاجار باز می‌گردد اما اندیشه ایجاد مرکزی برای آموزش مدرن در ایران و به تعبیر دیگر دانشگاه ، نخستین بار با تاسیس دارالفنون درسال 1230 ه.ش. با رشته های مهندسی، داروسازی،طب و جراحی،توپخانه ،پیاده نظام ، سواره نظام و معدن شناسی به همت میرزاتقی خان امیرکبیر عملی گردید.

تاسیس دانشگاه تهران در سال 1313 که با آغاز آشنایی جدی ایرانیان با مبانی تمدن مغرب زمین تقارن داشت این دانشگاه را به بستر اصلی ارتباط با تمدن علوم جدید تبدیل کرد. از آغاز فعالیت های آموزشی دانشگاه تهران ، تاکنون ، همواره افراد شایسته و شخصیتهای برجسته و چهره های صاحب نامی در آن به تدریس یا تحصیل پرداخته اند که برای نمونه می توان به استاد جلال الدین همایی ، عبدالعظیم قریب ،بدیع الزمان فروزانفر، پروفسور محمود حسابی ، استاد علی اکبر دهخدا، دکترمحمد معین ، مهندس مهدی بازرگان ، شهید دکتر مصطفی چمران ، دکتر یداله سحابی ، شهید دکتر محمد مفتح ، استاد شهید مرتضی مطهری ، دکترعبدالحسین زرین کوب ، دکتر کریم ساعی، اصغر فرهادی و ... اشاره داشت.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 410649

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 14 =