این درست است که ما ایرانیان از هر صنفی از انتقاد خوشمان نمی اید و کلا انتقاد پذیر نیستیم اما پذیرفتن انتقاد از جانب هر کدام از ما در نهایت موجب اعتلای کار و عملکرد اجتماعیمان می شود.

در جامعه ما پزشکان همواره دارای جایگاه ویژه ای بوده اند از ابو علی سینا تا به امروز همواره پزشکان حاذق در زمره برجسته ترین افراد جامعه شمرده می شوند و نام آنان در کنار نام بزرگترین افراد تاریخ ساز مطرح می شود.

اما آفت دیگری که جامعه ایرانی که پزشکان نیز از آن مستثنی نیستند را تهدید می کند نخوت علمی است.

تحصیلات آکادمیک و علوم جدید تقریبا در اواخر دوران قاجار و دوران پهلوی اول در ایران آغاز شد و با بسط و گسترش دانشگاهها در داخل کشور به حدی رسید که دانش آموختگان بعضی از رشته ها در داخل کشور توانستند مرزهای علمی را در دنیای علم پشت سر بگذارند.

اما اهمیت علم و دانش در جامعه ایرانی و رقابت نفس گیر خانواده ها برای ورود فرزندانشان به این عرصه موجب ایجاد یک عادت ناپسند در جامعه ایرانی شد که خیلی زود به آفت جامعه روشنفکری بدل شد و آن نخوت علمی بود.

نخوت علمی وقتی اتفاق می افتد که دانش آموخته ای به سبب علمی که آموخته است خود را از مردم پیرامونش جدا انگاشته و دیگران مشتی مردم بی سواد می انگارد که باید از سر ترحم برای آنان کاری کرد .

این عادت بسیاری از روشنفکران و افراد برگزیده کشور را به دلایل خاص اجتماعی به انزوا ، مهاجرت و یا خودکشی رساند.

خوشبختانه جامعه پزشکی از جمله با اخلاق ترین قشر دانش آموخته در کشور بوده و هستند.

کم نبودند و نیستند پزشکانی که در مطب خود اصلا محلی برای اخذ ویزیت نداشتند

نگارنده خود به یاد دارد پزشکی بلند مرتبه وجراح برگزیده دپارتمان جراحی کودک در پاریس در مطب خود در خیابان بهار تهران اصلا محلی برای گرفتن ویزیت نداشت.

اما در میان همان نسل نیز بودند پزشکانی که با وجود دیدن خیل مریض دردمند در اتاق انتظار مطبشان بعد از دیرکرد چند ساعته، بسیار خونسرد اول گلها و گیاهان مطب را آب داده و بعد وارد اتاق معاینه می شدند.

این نشان دهنده تفاوت فاحشی که می توانند دانش آموختگان یک حوزه علمی از لحاظ منش اجتماعی داشته باشند.

سریال در حاشیه مهران مدیری با همه ضعفها و کاستی های فاحشش یک حسن بسیار بزرگ داشت و آن ایجاد نوعی موج در بین جامعه پزشکی برای نگاهی منتقدانه به درون صنف خود بود.

گرچه در همین ایام پخش بسیاری از پزشکان نام آشنای جامعه پزشکی کشور در برابر این سریال موضعی سخت اتخاذ کردند اما با نگاهی به نظریات مردم می توان به این نکته رسید که بسیاری از مواد مطرح شده در این سریال که از طرف دکترهای تقلبی ودربیمارستان خیالی اتفاق می افتد در عالم واقعیت ما به ازا دارد و جامعه پزشکی گرچه خود را از خطا و نقد بری می داند اما باید برای آن فکری کند.

مهران مدیری در برخی از آثار خود نشان مانند شبهای برره و مرد هزار چهره نشان داده است رویکرد ظریف و آگاهانه ای به نقد اجتماعی و بازنمایی برخی خلقیات زشت ما ایرانیان دارد.

باید از قشر دانش آموخته و روشنفکر جامعه توقع داشت با عنایت با جایگاه ویژه طنز و نقد اجتماعی در رسانه های عمومی به جای پاک کردن صورت مسئله و نگاهی از سر غرور و نخوت علمی به ماجرا ،کمی در درون جامعه و روابط افراد دقت کرده و ضعفها را بر طرف کنند چرا که بیمارانی که چشم امیدشان به جامعه پزشکی است قبلا از آن که کیس و مورد خاص باشند انسانند و در مورد رفتاری که جامعه درمانی با آنان دارد قضاوت می کنند.

این قضاوت مبنی اعتماد آینده به جامعه درمانی کشور است نه برداشت هایی که از یک سریال طنز آن هم در زمانی کوتاه می شود.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 411110

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 19
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • دكتر طاهري A1 ۰۴:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۴
    10 27
    شما نويسنده ي محترم متوجه نشده ايد كه انتقاد پزشكان از اين سريال، از سر نخوت و خودبيني يا به قول بعضي تافته ي جدابافته پنداشتن خود ما پزشكان نيست، عرض ما اينست كه اينگونه برنامه ها باعث عدم اعتماد و ايجاد سوء تفاهم در بيماران نسبت به كادر درمان ميگردد كه نتيجه ي فوري ان اسيب مستقيم به امر درمان و سلامت خود مردم است، دقيقا مثل اينكه به دانش اموزان بگوييم معلمها دروغگو و دزد و بيسواد و غير قابل اعتمادند، يا به مردم بگوييم پليس همدست دزدان و جنايتكاران است و باندهاي فساد و قاچاق توسط خود پليس هدايت ميشود خب نتيجه ي اين بداموزي چيست؟؟ ايا نتيجه ي ان اسيب مستقيم به امر اموزش فرزندمان نيست؟ ايا نتيجه ي ان عدم فرمان پذيري مردم از پليس و ايجاد اغتشاش و اخلال در جامعه نيست؟
  • وحید IR ۰۴:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۴
    9 7
    شما خودتان پزشکان را از جامعه جدا میکنید. من پزشکم و دقیقا همان دغدغه های جامعه را دارم و تمام همکاران من که هیات علمی اصفهان میباشند همینگونه اند. همه دغدغه خانوادگی وملی مثل تمام ایرانیان داریم واتفاقا اعتراض به در حاشیه هم یک دغدغه است. اگر بی درد جدا از جامعه ومیلیاردر بودیم که اصلا سریال را نگاه نمیکردیم. خیلی از تندیهای ما با همراهان وبیماران از نخوت نیست. از خستگی واسترس بی حد کارمان هست. تا تجربه نکنید نمیتوانید قضاوت درستی داشته باشید.
  • محمد ۰۴:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۴
    14 8
    متاسفم واسه اين قشر تحصيل كرده كه همين اندك لبخند شبانه رو از لب مردم برچيدند
  • سامان IR ۰۵:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۴
    14 6
    نکته اول : دانش آموخته با روشن فکر متفاوت است. قرار دادن این دو در یک سطح اشتباست. نکته دوم : این همه تعارف برای چیست؟ شما برای یک خط نقد چند پاراگراف تعریف و تمجید می کنید که مبادا به جامعه پژشکی بر نخورد. نداشتن صراحت لهجه سدی در برابر تغییر فرهنگ غلط انتقاد ناپذیری جامعه ست.
  • بی نام IR ۰۵:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۴
    4 3
    با سلام تهيه طنز انتقادي به خودي خود عيبي ندارد و در بسياري از موارد حسن هم هست، مثلا ً اگر طنزي در مورد سفر با هواپيما در ايران و احساس لحظه به لحظه سقوط يا سوار شدن به خودروهاي ساخت داخل و كشته شدن خانوادگي يا شايعات عجيب از اختلاس ها و ..... ساخته شود، با اين ديد مجموعه طنز در حاشيه هم مي توانست به نقد منصفانه جامعه پزشكي بپردازد، اما ساخت اين مجموعه همزمان شد با هجمه هاي متعدد ديگر از هر طرف در روزنامه ها و سايت هاي خبري، كه مثلاً يكي از آنها ادعا مي كرد درآمد پزشك إيراني ٥برابر همتاي آمريكايي آش هست و ديگري ادعا ميكرد با اجراي طرح نوين سلامت درامد پزشكان چند برابر شده است و كار به آنجا كشيد كه يك مجري تلويزيوني درامد يك فرد خاص از رانت خاص در تهران را مبناي قضاوت در مورد همه پزشكان
  • بی نام IR ۰۶:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۴
    4 1
    قرار دهد و آن را با كارگران مقايسه كند، و در نهايت شغل شريفي كه همه آن بايد با معيارهاي علم و أخلاق سنجيده و درستكاري يا خطاي افراد در آن با چنين معياري سنجيده شود فقط بر مبناي پول و درامد مورد قضاوت قرار گيرد، به همين دليل من فكر مي كنم با در نظر گرفتن زماني كه براي نوشتن و تهيه اين سريال لازم بوده، مجموعه اين همه اقدام همزمان، براي سلب توجه أفكار عمومي از مسائل ديگري است كه بعدها مشخص خواهد شد، اما نتيجه و تأثير اين همه ظلم به دانشمندان كشور و حتي دستگيري و زنداني كردن تعداد زيادي از آنان بزودي بر سلامت جامعه آشكار خواهد شد،
  • بی نام RO ۰۶:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۴
    6 1
    کلا علم چقدر پیشرفت کرده که ما دچار نخوت علمی بشیم؟ اکثر پزشکان می دانند که در اکثر بیماریها ما بیمار را درمان نمی کنیم بلکه بیماری را مدیریت می کنیم بلکه خود بدن آنرا درمان کند. این نخوت دارد که عده ای به آن دچار شده اند؟ در ضمن در مورد چند درصد از بیماریها تشخیص قاطع داریم؟ آنهایی که دچار نخوت اند اصولا با علم پیچیده بدن نا آشنا و نسبت به آن بیسوادند یا سعی دارند بی دلیل القا کنند که همه چیز دانند. اصولا اینطور نیست. نه در عالم پزشکی و نه در هیچ علم دیگری. هر روز نظریات جدید نظرات قبلی خود را باطل می شمارد و ما اول راه علم هستیم.
  • دکتر داروساز میثم IR ۰۶:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۴
    8 4
    نخوت علمی و درسی کدوم نخوت دوست عزیز؟ تا اونجایی که ما میبینیم اکثرا مردم هستند که بسیاری از پزشکان رو افرادی بی سواد و دارای مدرک تقلبی خطاب میکنند.اکثرا توصیه های دارویی در و همسایه رو به پزشک ترجیح میدهند.برای بیماریهاشون به پزشک مراجعه نمیکنند و خوددرمانی میکنندما هم به عنوان دکتر داروساز توان راهنمایی این خیل عظیمی که سواد خودشون رو در درمان بیماریهاشون از دکترها بیشتر میدونن و خوددرمانی میکنند نداریم..بهشون میگیم تشریف ببرید دکتر میگن دکتر هم همین داروها رو میده سایت خبرانلاین لطفا انتقادپذیری رو از خودتون شروع کنید و نظر من رو بعد از بارها عدم تایید به عنوان کاربر منتقد تایید کن.
  • بی نام A1 ۰۷:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۴
    4 6
    ببین مهران مدیری چنین و مهران مدیری چنان رو بذار کنار تمام بار اون سریالها یعنی برره و مزد هزار چهره و ... روی دوش نوسینده ها یعنی برادران قاسم خانی بود. مهران مدیری از خودش هیچی نداره حتی مدرک کارگردانی نداره دیپلمه هستن ایشون. نویسندگی هم که صفر ... پس وقتی از سریالهای موفق مث برره صحبت می کنی و نقد اجتماعیش از قاسمخانی باید بگی نه از این آقا
  • بی نام A1 ۰۸:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۴
    10 6
    کسایی که اعتراض کردن به این سریال بازنده های اصلی دنیای پزشکی هستن چون یه ریگی به کفششون بوده وگرنه توهینی به پزشکا نشده به چون اون افراد کلاه بردار بودن نه پزشک نمیگم سریال پرمحتوایی بود ولی تلنگری بود که خیلی ها از این به بعد هوای کارشون رو داشته باشن.
  • امير RU ۰۸:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۴
    6 5
    تقريباً با تمام نظرات شما موافقم ولى چند تفاوت با ديگر تحصيل كرده ها دارند ١تمام پزشكان موظف به شركت در بازاموزى هاى ساليانه براى تمديد پروانه كار دارند ٢پزشكان و گروه پزشكى تنها تحصيل كرده هايى هستند كه بايد بهترين سالهاى زندگى خود را گاهاً تا ده سال در روستاها وشهر هاى كوچك بگذرانند ٣اين در حاشيه رو هم چه پزشك چه غير پزشك فراموش كنيم به واقعيت ها برگرديم و نقد هاى منصفانه بگوييم وبشنويم وحتى به شوخى به بيماران نگوييم بريد بيمارستان حاشيه مهران مديرى و شبكه ٣ درمانتون كنند
  • بی نام A1 ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۴
    4 4
    تا پیش از نظرسنجی که پزشکان یک چیز دیگر می گفتند. گویا این چرخش 180 درجه ای جامعه پزشکی در برخورد با مجموعه «در حاشیه» از معجزات نتیجه نظرسنجی مردمی درباره این مجموعه بوده است.
  • بی نام A1 ۰۹:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۴
    6 5
    به هر خال هر چی بگویید مردم یادشان نمی رود که شما پزشکان چه قدر اعتراض کردید و به خاطر روی گل و روحیه لطیف جامعه پزشکی، چه قدر از صحنه ها و قسمت های این مجموعه حذف شد و داستانش ناقص گردید.
  • بی نام IR ۰۹:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۴
    6 3
    پنج سال دیگه مشخص میشود شما چه اشتباه بزرگی کردید و دودش به چشم خودتان میرود
  • ایرانی A1 ۱۴:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۴
    5 7
    از بطن همین جامعه بلند شدند با خون دل جامعه ودانشگاه وخانواده .وچه بد است زمانی که همین جامعه این احترام رابرای این قشر رقم زده این چنین برای خودشان خطوط امن تعیین کردند بنده سراغ دارم مواردی را که مردم اشتباهات این قشر را چه در صنف شان که مربوط به مسایل سلامت میشود چه در مسایلی مانند تصادف اتومبیل وغیره صرفا به احترام شغل ومنزلت شان بخشیده اند پس لطفا دیگر زیاد بی انصافی نکنند در ثانی من سراغ ندارم بزرگان برای چنین طنزی این چنین براشفته شود احساس میکنم یک جای کار عیب دارد .
  • حامد A1 ۱۶:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۴
    4 2
    پزشکان محترم توجه داشته باشین اونی که وجهه شما رو در جامعه خراب کرده اول از همه خود شما هستین.شما قداست رشته تون رو با پولهای کلان سالها و سالها معامله کردین و حالا مردم بیدار شدند و این رو فهمیدند و طبیعیه که سوء ظن مردم روز به روز بیشتر و بیشتر شده.شاید در صد ی از شما افراد بسیار مومن و متعهدی باشین ولی در صدی هم هستند که آبرویی واسه این حرفه مقدس نگذاشتند.پس اگه میخواین دنبال مقصر بگردین در بین هم لباسان خودتان بگردین نه مهران مدیری و قاسم خانی و غیره.
  • اسماعیل A1 ۱۷:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۴
    4 1
    ...در روانپزشکی و روانشناسی بمراتب وضع وخیم تراست.تشخص های من درآوردی و اشتباه را چه کسی میتواند رسیدگی کند؟یدتراینکه تعدادی از همین هابه دروغ خود را روانکاو نام گذاری کرده و مردم را سرکیسه.در حالیکه در کل ایران یک روانکاو بااعتبارجهانی وجودداردواگرسانسوررنمی کنید ، منعکس کنید بیشتررسانه ها هم نمی دانند روانکاوی چیست وروانکاوکیست؟
  • بی نام IR ۲۰:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۴
    4 1
    سلام اصلاً با اين همه رمّال و جن گير و طالع بين و عطاري و حجامتگر و دعانويس و سركتاب بازكن و فالگير و جادوگر و دواعلفي و غيره و غيره كه بحمد الله ما در حدّ صادرات داريم چه نيازي هست به اين افراد با تكبر و نخوت كه شب تا صبح در اورژانس ها بالاي سر بيماران بدحال و سكته كرده و كومايي هي فخر فروشي كنند؟ بگذاريد همين چند متخصص متكبر هم جلاي وطن كنند تا هم مردم خوشحال شوند ، هم خود آن پزشكان، هم رمّال ها ، هم شما و هم مردم كشور هايي كه كلّي دكتر مجاني پيدا مي كنند، تازه ديگر فقط نخوت ثروت باقي مي ماند كه نخوت علمي دانشمندان دقّ دلش نمي دهد،
  • ... IR ۱۶:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۷
    0 0
    بیخیال این طنزای مزخرف.