فصل میوه های رنگارنگ رسیده است، این توصیه ها را برای خوردن آبمیوه جدی بگیرید

تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که مصرف سرانه آبمیوه در ایران، حدود ۶ لیتر و نسبت به این سرانه در کشورهای صنعتی بسیار پایین است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ آبمیوه‌ها و سبزی‌ها علاوه بر تأمین بسیاری از ویتامین‌ها و مینرال‌های مورد نیاز بدن، حاوی فیتوکمیکال‌ها، آنتی‌اکسیدان‌ها و البته میزان مناسبی آب هستند. فیبر و پالپ موجود در آب میوه، علاوه بر تنظیم دستگاه گوارش، از ابتلا به بیماری های قلب و عروق هم پیشگیری می کند. هرچه زمان بیشتری از گرفتن آب میوه و سبزی تا مصرف آن بگذرد، مواد مغذی آن بيشترکاهش می یابد و بهتر است آب میوه و سبزی هر چه تازه تر و با فیبر و پالپ بیشتر و عاری از مواد نگهدارنده و افزودنی مصرف شود.

آب میوه های صنعتی موجود در بازار این نیاز را برطرف نمي‌کند، اما در حقیقت تهیۀ آب میوه و سبزیجات به صورت دستی یا با استفاده از دستگاه های آب میوه گیری در خانه چیز دیگریست و نه تنها سلامت و تازه بودن آن را تضمین می کند، بلکه با انتخاب نوع میوه و تعیین میزان غلظت و پالپ دلخواه، سلیقۀ هر فردی را تامین خواهد کرد.

توصيه‌هاي مفيد در مورد مصرف آب ميوه:

پيشنهاد می‌شود از تنوع ميوه‌های رنگارنگ استفاده کنيد .

بهتر است آب میوه ها و سبزی ها قبل از غذا استفاده شود.

توصیه می شود 20 دقیقه قبل از صرف صبحانه از آب میوه ها و سبزی ها استفاده شود.

شیر موز و یا آب سیب و هویج همراه با مقداری زنجبیل نوشیدنی های مناسبی هستند چون انرژی بالایی برای شما فراهم می کنند تا به فعالیت های روزانه خود بپردازيد.

از آنجايي كه با معده خالی درصد جذب موادی مانند سرب بالاتر است، پس در هوای آلوده‌اي مثل هوای شهر تهران بهتر است هیچ وقت بدون صرف صبحانه از منزل خارج نشوید

هنگام بازگشتن از سر کار و فعالیت های روزمره آب پرتقال و لیمو شیرین ،نوشیدنی های مناسبی برای وعده عصرانه هستند، به خصوص در مواقعی که هوا آلوده اعلام می شود.

میزان ویتامین C مورد برای یک فرد نرمال روزانه 75 میلی گرم در هروز است که به هنگام آلودگی هوا به 120 میلی گرم روزانه افزایش میابد، ویتامین Cاز جمله آنتی اکسیدانهایی است که با رادیکال های آزاد مبارزه می کند.

افزودن جعفری به آب پرتقال نیز می تواند به افزایش ویتامین C کمک کند.

درهنگام گرمازدگی میتوان از نوشیدنی های مثل آب هندوانه و آب طالبی استفاده کرد.

از آنجایی که در هنگام تعریق پتاسیم بالایی از بدن خارج می شود در روزهاي گرم تابستان بدن ما احتياج بيشتري به آب و مايعات دارد و آب ميوۀ خنك منبع خوبي براي جبران ذخيره از دست رفته پتاسيم باشد

قبل از خواب از نوشیدنی های سبکی مثل لیمو کرفس،سیب کرفس، آب پرتقال هویچ بهتر است استفاده شود.

آب میوهایی همچون آب زرشک و شاتوت ،منابع خوبی برای کاهش فشار و چربی خون هستند.

آب هندوانه نیز ازجمله آب میوه های سبک مناسب برای قبل از خواب است.

ترکیب آب هویج و انبه ترکیب خوبی برای تقویت چشم، به خاطر بتا کاروتن بالا است.

بهترين زمان مصرف آبميوه طبيعي

صبح: صبح زود بهترین زمان برای نوشیدن آبمیوه است به خصوص اگر از آب سیب، گلابی و یا انگوراستفاده کنید، چرا ‏که باعث عملکرد بهتر دستگاه گوارش، جذب مواد مغذی و شادابی مي‌شود.

بعد از وعده غذایی: اگر می خواهید بعد از وعده های غذایی خود آبمیوه بنوشید، بهتر است از انبه، آناناس و پرتقال ‏استفاده کنید، زیرا آناناس سرشار از پروتئاز است که به هضم پروتئین کمک می کند و موجب بهبود فرآیند گوارش می شود. ‏آنزیم انبه به گوارش پروتئین گوشت کمک و از زخم معده جلوگیری می کند. آب پرتقال باعث افزایش آنزیم های گوارش ‏معده می شود و گوارش چربی ها را نیز تسریع می کند‎. ‎

شب هنگام: نوشیدن آبمیوه بعد از شام اصلاً توصیه نمی شود، چرا که معده در حال استراحت است. در ضمن قند موجود در ‏آبمیوه ها بالا است و باعث جذب کالری بیشتر و در نتیجه چاقی می شود. از طرفی، فیبر بالای موجود در آبمیوه ها باعث ‏پر شدن معده و روده شده و گوارش شبانه را کندتر می کند و خواب را بر هم می زند‎. ‎

قبل از وعده غذايي: توصیه می شود که قبل از وعده های غذایی از آبمیوه ها و سبزیجاتی مثل پرتقال، گوجه فرنگی جدي خوداري كنيد زیرا آنها حاوی مواد تند و تیزی هستند که با اسید معده ترکیب شده، روی دیواره معده فشار می آورند و باعث معده درد و سوء هاضمه می شوند.

47232

کد خبر 413266

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 11 =