روزنامه گاردین در مطلب شیطنت آمیزی به منظور القاء شبهه و ایجاد اختلاف در میان تفکرات مختلف در ایران به بررسی یک طرح هنری که این روزها توسط شهرداری تهران برگزار می شود پرداخته است.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از واحدمرکزی خبر گاردین نوشت: تابلوهای اعلانات در پایتخت تهران معمولا مختص آگهی ها، روایات مذهبی و شعارهای ضد آمریکایی است اما یک پروژه جدید این شهر را به یک گالری عظیم تبدیل کرده است.
روزنامه گاردین در اینترنت امروز در گزارشی به قلم سعید کمالی دهقان نوشت:‌ تابلوهای اعلانات در تهران معمولا برای نصب آگهی های تجاری درباره جدیدترین تولیدات،‌ اقلام خانگی و محصولات خوراکی است. این تابلوها همچنین تصاویر شهدای جنگ هشت ساله ده هشتاد با عراق، نقل قولهایی از چهره های مذهبی و پوسترهای «مرگ بر آمریکا» را - که اکنون کمتر دیده می شود- در خود جای می دهند.
اما پایتخت ایران یک دفعه متحول شد. در پروژه ای که شهردار تهران امیدوار است مشوقی برای مردم جهت بازدید از موزه ها باشد، آگهی های تبلیغاتی جای خود را به آثار هنری هنرمندان مشهور محلی و خارجی داده است. ظرف ده روز نقاشی های هنرمندانی مانند پیکاسو، ماگریت و ماتیس پایتخت این کشور را به یک گالری هنری شهری عظیم تبدیل می کند.
این تصاویر نمونه ای از بیش از هزار و پانصد تابلو نصب شده در سراسر خیابانهای تهران است که کلا هفتصد اثر هنری شامل کپی هایی از آثار مینیاتور سنتی، قالی، خطاطی و دیگر آثار هنری ایرانی را به نمایش می گذارند.
این پروژه به نام «گالری به وسعت یک شهر» واکنش های مثبتی را در فضای مجازی و مطبوعات ایران در پی داشته است.

مجتبی موسوی مدیر این پروژه گفت‌، اکثر فضاهای مربوط به تابلوهای اعلانات تحت مدیریت شرکتهای خصوصی است. به گفته وی، آنها ابتدا با ایده تعطیلی تجارت تبلیغاتی شان به مدت ده روز موافق نبودند اما بالاخره به علت فرهنگی بودن این پروژه با آن موافقت کردند.
وی گفت: در انتخاب آثار آزادیم اما یک دستورالعمل کلی وجود دارد... و نهایتا هفتاد درصد تابلوها به آثار هنری ایرانی و بقیه به آثار خارجی اختصاص می یابد. در میان آثار هنری نقاشی های محمود فرشچیان استاد نقاشی و مینیاتور ایران وجود دارد.
تهران همچنین یک گنجینه پنهان دارد که برای جهان خارج کمتر شناخته شده است. موزه هنرهای معاصر تهران جالب ترین مجموعه آثار هنری خارج از اروپا و آمریکا است که آثار اصلی بسیاری نقاشان معروف را در خود جای داده است. اما برخی تابلوها بیش از سی سال است که در انبار موزه خاک می خورد. طبق قوانین سانسور در ایران برخی از تابلوها ضد اسلامی و هرزه نگاری قلمداد می شود و هرگز در انظار عمومی قرار داده نمی شود.
همه تابلوهای اعلانات در اماکن عمومی باید قبل از نصب به تایید مقامات برسد. در اکتبر دو هزار و سیزده، یک سری تابلوهایی که صداقت آمریکا را در گفتگو با ایران به زیر سوال می برد، به سرخط اخبار جهان تبدیل شد.
محمد باقر قالیباف شهردار تهران در سالهای اخیر با ساخت پلها و تونل های جدید و ایجاد فضاهای سبز چشم انداز این شهر را بطور چشمگیری تغییر داده است. بودجه شهر نیز طی دوره تصدی وی افزایش یافته است.
سال گذشته قالیباف پل فوق العاده ای را که با فناوری پیشرفته ساخته شده و توسط یک آرچیتکت زن جوان به نام لیا عراقیان طراحی شده بود، افتتاح کرد. عراقیان اخیرا برنده یک جایزه بین المللی برای آن پل شد که در سن بیست و شش سالگی طراحی کرده بود.
گالری های هنری در تهران با مشکلات عظیمی در راه اندازی نمایشگاه مواجه اند چون همگی باید قبل از گشایش علنی مجوز دریافت کنند.
سانسور وسیع در ایران بسیاری هنرمندان برجسته ایرانی را وادار به ترک کشور کرده است. یک روزنامه نگار هنری برجسته ایرانی اخیرا از صد کارشناس هنری خواست هنرمندان برتر ایران را معرفی کنند. هشت نفر از ده هنرمند منتخب خارج از کشورند.

4949

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 414654

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 11
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۹:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۸
    171 6
    تنها کار به درد بخوری که دیدم
  • علیرضا A1 ۱۰:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۸
    7 45
    دوستان عزیز در خبر ، درسته که به انگلیسی architect مینویسیم اما ch اینجا "ش" خونده میشه ... پس اشتباهی قدیمی رو تصحیح نکردید بلکه ...
    • بی نام EU ۱۲:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۸
      45 2
      اگر به لفظ فرانسه بخونید میشه "آرشیتکت" ولی اگر به لفظ انگلیسی بخونید میشه "آرکیتکت".
    • آرس A1 ۱۲:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۸
      20 1
      برادر، ch در کلمه ی architect به صورت "ک" خوانده می شود، نه "ش".
    • بی نام IR ۱۲:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۸
      14 5
      تلفظ این کلمه در انگلیسی آکیتکت است و حتی r و ch تلفظ نمیشوند.
    • مسعود FR ۱۳:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۸
      7 3
      ی واژه به این خوبی برای معمار داریم یک عده تازه به دوران رسیده اصرار دارن لفظ پرانی کنن و آخرش هم همیشه همین آرچیتکت در میاد
  • بی نام A1 ۱۰:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۸
    124 4
    چرا شیطنت؟؟ راس گفته دیگه ..
  • بی نام A1 ۱۲:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۸
    4 10
    مدير با كفايت
  • بی نام A1 ۱۲:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۸
    63 1
    به هر حال کار خوب و با ذوق و با فرهنگی است ۰۰۰۰ آنها هر چی میخواهند بگویند در دهان مردم و دشمن را که نمیشه بست۰۰۰ پوسترهای قبلی ها بی تدبرانه بود و بوی سیاسی کاری می داد ولی اینها خوب و با سلیقه است
  • بی نام A1 ۱۶:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۸
    27 1
    این عکسها روحیه انسان را شاد میکند و من از دیدن انها لذت میبرم
  • بی نام A1 ۱۸:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۹
    2 0
    قرار نیست هزینه ها ی شهرداری که از عوارش و مالیات مردم بدست میاد صرف شعار های سیاسی و ضد آمریکایی بشه مرگ بر ریا و دروغ ما راضی نیستیم با پول بیت المال شهرداری اقدام سیاسی کند