محمد مسجدجامعی در وبلاگ نخبگان خبرآنلاین، برای یادبود دیپلمات و عالمی مغربی به نام «عبدالهادی التازی»، یادداشتی را منتشر کرده است.

عضو هیأت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب در مطلب خود نوشته است:
«مطلع شدم عالم و دیپلمات برجسته و معروف مغرب آقای عبدالهادی التازی مدتی قبل زندگانی را بدرود گفته است. ایشان را از نزدیک می شناختم و در ایام مأموریتم در این کشور در سالهای 85ـ1382 پیوسته با وی در ارتباط بودم. ارتباطی که جنبه خانوادگی هم داشت. در طول سالهای فعالیت دیپلماتیک ام در میان سفرای عرب کمتر کسی را در سطح علمی او، و نیز علاقمندی مفرطش به یادگیری، یافته بودم. ضمن آنکه فردی بود آزاده و بدون تعصب. حقیقت را می پذیرفت و بدان اعتراف می کرد و هیچگاه در مقام محاجّه و ردّ آن نبود.
عمده فعالیت دیپلماتیک وی به عنوان سفیر در عراق بود که دوبار در سالهای دهه شصت و اوائل دهه هفتاد قرن گذشته در آنجا مأموریت داشت. مدتی هم سفیر کشورش در لیبی و امارات بود و دو ماه پس از پیروزی انقلاب در ایران به عنوان سفیر اعزام شد که بیش از یک سال به طول انجامید. اما علیرغم این اقامت نسبتاً کوتاه و مشکلات مختلف پس از پیروزی انقلاب، او خاطره بسیاری مثبتی از ایران و فرهنگ و هنر و تمدنش داشت و آن را صریحا بیان می کرد و پیوسته با اعجاب بدان و به فرآورده های علمی و دینی اش می نگریست. و آنچنان مسحور اصفهان بود که نام یکی از دخترانش را «اصفهان» گذاشت.
این عضو وبلاگ نخبگان خبرآنلاین در بخش دیگری از یادداشت نوشته است:
نقل می کرد که در ایام سفارتش در عراق به نجف می رود و سراغ عالم بزرگ شهر را می گیرد و اینکه به دیدار وی برود. آیت الله العظمی خویی را معرفی می کنند و او با همراهانش عازم منزل ایشان می شود. می-گفت به اطاق ایشان که در اطرافش عالمان زیادی نشسته بودند سرزده وارد شدم. ایشان مشغول گفتگوی علمی با حاضران بود. پس از ورودم برخاست و مرا در کنار خود نشانید. در وهله اول جلسه ساکت شد و هیبت آیت الله و مجلس مرا گرفت. کمی بعد خود را یافتم و صحبت آغاز شد و سؤالاتی مطرح کردم.
آقای تازی یک سؤالش را نقل می کرد و اینکه گفتم حروف مقطعه ای که در ابتدای برخی از سور قرآنی است معنایش چیست؟ ایشان فرمود شما سفیر هستید و هنگامی که می خواهید با وزارت خارجه تان تماس بگیرید از تلگراف رمز استفاده می کنید. این حروف مقطعه نیز رمزی است بین خداوند و پیامبر (ص)، او می گفت این پاسخ برایم بسیار مفهوم و جالب بود.
برای خواندن متن کامل این مطلب، لطفا اینجا را کلیک کنید.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 414965

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۲:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۹
    11 0
    ممنون از اين ايران شناس مغربي بخطر تلاشهايش براي شناخت ايران و تشيع. خدايش بيامرزد
  • حسن پور DK ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۸
    5 0
    خداوند بیامرزاد این فرهیخته گرامی را ، نمایشگاه فاس را خوب به خاطر دارم ، آثار خوشنویسی و حضور هنرمندان در نمایشگاه از خاطرات فراموش نشدنی حقیر در آن سالهاست ، حاج آقا ی مسجد جامعی عزیز و گرانقدر ، موفقیت روز افزون شما را نیز از خداوند بزرگ خواستارم