ایرنا نوشت:

رییس کانون معماران ایران، ساختمانهای امروزی را دچار بی هویتی دانست و گفت: معماران و مهندسان در طراحی و ساخت بناهای جدید به گذشته باشکوه معماری و ساختمان سازی کشور بی توجه هستند.

محمد رضا نوروزیان عصر سه شنبه در نشست مطبوعاتی که در سالن اجتماعات موزه باغستان سنتی قزوین برگزار شد، با انتقاد از روند تخریب بافت های تاریخی، اظهار داشت: وقتی امروزه به دلیل ناآگاهی بافت های تاریخی فاقد ارزش به شمار رفته و مزاحم تلقی می شوند جز تخریب بافت تاریخی انتظار دیگری نمی توان داشت.

نوروزیان، هویت داشتن بافت های تاریخی را نتیجه رعایت استانداردهای لازم در حوزه معماری و ساخت و ساز دانست.

وی با بیان اینکه بافت های جدید از هویت خاصی برخوردار نیستند، افزود: جذب دانشجو در رشته معماری بدون در نظر گرفته شدن هیچ گونه فیلتر و توجه به بازار کار زمینه بیکاری فارغ التحصیلان این رشته شده و منجر به ایجاد پدیده معماری های بی هویت شده است.

وی در ادامه بافت تاریخی قزوین را شناسنامه هویتی این شهر دانست و افزود: هریک از بافت های تاریخی قزوین با معماری ویژه خود برگی از سند هویت آن بوده و باید به خوبی مورد حفاظت قرار بگیرد.

نورزیان با بیان اینکه مهمترین انتقاد ما به اجرای بلندمرتبه سازی در قزوین است، افزود: طی سالهای اخیر در حالی شاهد رونق بلند مرتبه سازی در این شهر بوده ایم که مکان های مناسبی برای این کار در قزوین در نظرگرفته نشده است.

رییس کانون معماران ایران گفت: نمی توان به بهانه تبدیل شهرها به کلانشهر، بافت های تاریخی آنها را که جزو هویت اصلی هر شهر محسوب می شود را نابود کنیم.

وی با تاکید بر اینکه باید پیش از تصمیم گیری ها در حوزه مدیریت شهری از نظرات مردم نیز جویا شد، اظهار کرد: در کشورهای توسعه یافته برای انجام کارهایی چون تغییر کاربری زمین از مردم نظرسنجی می شود.

نوروزیان با انتقاد از ارایه مجوز برای بلندمرتبه سازی در مراکز شهرها و نقاط پرجمعیت از جمله قزوین،خاطرنشان کرد: در بافت مرکزی شهرها نباید شاهد احداث برج باشیم بلکه باید ساخت و سازها در گستره افقی اتفاق بیفتد.

 

3939

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 418073

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۲۱:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۹
    3 0
    الان تو هر خانواده حداقل 2 تا معمار هست
  • بی نام IR ۰۳:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۳۰
    3 0
    جذب دانشجو در رشته معماری بدون در نظر گرفته شدن هیچ گونه فیلتر و توجه به بازار کار زمینه بیکاری فارغ التحصیلان این رشته شده و منجر به ایجاد پدیده معماری های بی هویت شده است.