هتل Shangri-La سنگاپور از 19 تا 21 ماه مه(29 تا 31 اردیبهشت) امسال میزبان همایش مهیج به نام کژوال کانکت آسیا بود؛ رویدادی که بزرگ‌ترین گردهمایی در صنعت بازی‌های کژوال(غیرجدی) محسوب می‌شود.

روزنامه ایران نوشت:امسال برای چهارمین دوره در سنگاپور برگزار شد. در این همایش بیش از هزار و 100 متخصص برجسته و فعال عرصه بازی‌سازی آسیا و اقیانوسیه، حضور یافتند تا علاوه بر شرکت در کنفرانس‌های مختلف، به سخنرانی فعالان و خبره‌های این عرصه گوش دهند. در کژوال کانکت آسیا که فضایی برای تبلیغ و رقابت حول صنعت بازی‌های آیفون، اندروید، فلش، بازی‌های قابل دانلود و بازی‌های آنلاین است هر سال بیش از هفت هزار و 500 قرار کاری تخصصی و نشست خصوصی میان متخصصان و کارشناسان این صنعت برگزار می‌شود و کارشناسان خبره و با استعداد در زمینه بازی‌های کژوال گردهم می‌آیند.
این رویداد سه روزه با شعار«ایجاد محیطی برای کسب درآمد بازی‌های موبایلی» در 311غرفه به نمایش گذاشته شد و تلاش شد تا راهکارهایی برای ارتقای بازی‌های کژوال برای مردم عادی ارائه شده و همچنین منابع آموزشی مناسبی در دسترس بازی سازهای سراسر جهان قرار بگیرد. با وجودی که بازی سازان بسیاری از کشورهای آسیایی در این رویداد حضور داشتند، ولی هیچ تیمی از ایران در کژوال آسیا کانکت 2015 شرکت نداشت.


بزرگان بازی‌های کژوال
امسال در این رویداد مهیج، «مت هال» یکی از فعالان عرصه بازی‌سازی و دست اندرکار ساخت بازی Crossy Roadو همچنین «جوآ پانن» از فعالان استارتاپ سنگاپوری Nonstop Gamesسخنرانی کردند. «جوند یو» یکی از محققان مؤسسه App Annieکمپانی‌های برتر و پیشرو در صنعت ساخت اپلیکیشن‌ها که آنالیز و تحقیق درباره اپ‌های آیفون، آی پد و گوگل پلی را نیز به عهده دارد نیز یکی دیگر از سخنرانان این رویداد بزرگ در آسیا بود. «جوند یو» که توسعه تجاری صنعت اپلیکیشن‌ها و فروش آنها در آسیا را در مؤسسه App Annie به عهده دارد درباره برترین بازی‌ها بر اساس میزان استقبال مردم در سنگاپور، مالزی و هند سخنرانی کرد. به گفته وی، بازی‌های اندرویدی و iOS همچون Clash of Clans و Candy Crush Saga در مارس 2015 بازار سنگاپور و مالزی را به خود اختصاص داد و این دو بازی هم در زمینه دانلود و هم درآمدزایی، جایگاه مناسبی در این دو کشور داشته است. وی در ادامه سخنرانی خود بازی «پو» را پرطرفدارترین بازی indie game در مالزی معرفی کرد و گفت تحقیقات این مؤسسه نشان می‌دهد به این بازی بیشتر زنان جوان علاقه دارند.«سرکان توتو» نیز که مدیرعامل و بنیانگذارKantan Games است و در زمینه صنعت بازی‌ها فعالیت دارد، در این رویداد بزرگ، یک سخنرانی با تمرکز بر بازار ژاپن داشت و در فرصتی که به دست آورده بود درباره مشکلات و فرصت‌های بازار بازی‌سازی ژاپن صحبت کرد.


برندگان کژوال کانکت
کژوال کانکت آسیا برندگانی نیز داشت و هیأت داوران این رویداد بزرگ و جذاب، متشکل از گروهی از کمپانی‌های حرفه‌ای صنعت بازی‌سازی موبایل مانند Unity, Ubisoft, Powerup Digital, Pokkt,و Twitch برای تعیین برترین بازی‌های کژوال آسیا به داوری پرداختند که البته در کمال تعجب در میان برندگان اثری از هیچ یک از کمپانی‌های چینی نبود؛ با توجه به این‌که چین یکی از بزرگ‌ترین بازارها در بازی‌های موبایل جهان و آسیا محسوب می‌شود این موضوع برای شرکت کنندگان در این رویداد عجیب به نظر می‌رسید. طبق نظر هیأت داوران، بهترین جایزه از نظر صدا به بازی Walkr: Galaxy Adventure in Your Pocket تعلق گرفت. کاربر در این بازی سوار بر یک سفینه فضایی می‌شود که توسط یک پسربچه نابغه ساخته شده است و در طول سفر خود با بیش از 25 سیاره آشنا می‌شود و به مخلوقات فضایی که گم شده‌اند کمک می‌کند. جایزه بهترین بازی موبایلی آسیا از نظر بازی ابتکاری و بهترین بازی مالتی پلیر هم ازآن بازی Screencheat شد.بهترین طراحی بازی در رویداد کژوال کانکت آسیا نیز به Skara: The Blade Remains تعلق گرفت.اما این، همه ماجرا نبود و هیأت داوران کژوال کانکت آسیا جایزه بهترین بازی کودک و خانواده را نیز به Veggie Dog Story اهدا کرد. بهترین روایت بازی نیز ازآن بازی An Octave Higher شد. در این رویداد، مردم نیز در مقام قضاوت نشستند و بهترین بازی از نگاه مردم هم Tiny Guardians معرفی شد. منتقدان نیز در این رویداد بیکار ننشستند و بهترین بازی از نظر آنان Planet Alpha 31 معرفی شد.


نیمی از بازار بازی‌های موبایلی در دست آسیا
با توجه به علاقه مردم به آنلاین بودن دائم، میزان محبوبیت تلفن‌های هوشمند در جهان رو به افزایش است و محققان مؤسسه eMarketer پیش‌بینی می‌کنند تعداد کاربران گوشی‌های هوشمند تا پایان سال‌جاری میلادی به 5/2میلیارد نفر برسد و 35درصد جمعیت جهان از این فناوری بهره بگیرند.این ظرفیت در کنار علاقه کاربران به بازی‌های دیجیتالی، فعالان این عرصه را بر آن داشته است تا به دنبال توسعه بازار بازی‌های موبایلی، اجتماعی و آنلاین باشند؛ بازی‌هایی که نیازی به مهارت خاص کاربر نیست و هرکس با هر میزان توانایی در بازی‌های رایانه‌ای می‌تواند برای لحظاتی خود را سرگرم کند.
با توجه به این موضوع، در سال 2005 مجمع بازی‌های کژوال(غیرجدی) به عنوان یک سازمان بین‌المللی با عضویت بیش از 4هزار مدیر شرکت‌های بازی سازی، ناشران و بازی سازان آغاز به کار کرد؛ سازمانی که سالانه 4کنفرانس در جهان برگزار می‌کند. این مجمع، کنفرانس اروپای غربی را در ماه فوریه، رویداد اروپای شرقی را در ماه اکتبر، کژوال کانکت امریکای شمالی را در ماه جولای و رویداد صنعت بازی آسیا را در ماه مه برگزار می‌کند. مجمع بازی‌های کژوال به عنوان یک سازمان بین‌المللی حرفه‌ای با عضویت بیش از 4هزار مدیر شرکت‌های بازی سازی، ناشران و بازی سازان آغاز به کار کرد تا از افراد فعال در تولید این بازی‌ها برای ورود به بازار انبوه حمایت کند. موضوع بازی‌های کژوال وقتی جدی‌تر به نظر می‌رسد که بدانیم هر ماه 300 میلیون نفر در سراسر جهان حداقل یک بار سراغ این بازی‌ها می‌روند و از آن لذت می‌برند و البته تعداد کاربران همیشگی این بازی‌ها بسیار بیشتر است.
مجمع بازی‌های کژوال(غیرجدی) همچنین سالانه 3نشریه منتشر می‌کند که در قالب آن، گزارش‌های تحقیقی درباره صنعت این بازی‌ها در جهان را ارائه می‌دهد.
بازی‌های کژوال یک بخش تجاری بزرگ در جهان محسوب می‌شوند و شاید بیش از تصور شما سالانه درآمدزایی داشته باشد. تحقیقاتDigi-Capital نشان می‌دهد با توجه به رونق تلفن‌های هوشمند، آسیا بیش از نیمی از بازار 45میلیارد دلاری بازی‌های موبایلی جهان را تا سال 2018 خواهد داشت و حتی فروش بازی‌های موبایلی تا پایان سال 2015 می‌تواند از بازی‌های کنسول پیشی بگیرد. در گزارش این کمپانی آمده است که درآمد بازی‌های موبایلی سال گذشته 43درصد در جهان افزایش داشته و به 25میلیارد دلار رسیده و انتظار می‌رود در سال‌جاری این رقم به 29میلیارد دلار برسد که از بازی‌های کنسول که درآمدی 4/26میلیارد دلاری برای آن پیش‌بینی شده فراتر رفته و پیشی می‌گیرد.


5656

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 419475

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 8 =