دولت یازدهم در حوزه مسکن و شهرسازی موفق بوده است/ خرید یک اتاق با تسهیلات 80 میلیونی

منتقدان تسهیلات مسکن از کفاف ندادن آن برای خرید یک انباری یا یک اتاق در تهران گفتند در حالی که موافقان این طرح بر این باورند که تسهیلات مسکن با توجه به قیمت آن مناسب بوده و اثر منفی بر تورم خواهد داشت.

مدیرکل دفتر برنامه ریزی اقتصاد مسکن وزارت مسکن و شهرسازی گفت: صندوق پس انداز مسکن صندوقی برنامه ریزی شده می باشد که از گذشته فعالیت داشته است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، علی چگینی در مناظره عصر جمعه شبکه یک که با موضوع تصمیم شورای پول و اعتبار برای افزایش سقف تسهیلات مسکن برگزار شد، افزود: سیاستگذاری مسکن به لحاظ آنکه ابعاد اقتصادی وسیعی را پوشش می دهد باید جامع باشد.

وی با بیان آنکه دولت به عنوان سیاستگذار باید اقدام به حمایت از عرضه و تقاضا و کنترل سودآوری در این جهت کند، اظهار داشت: در دهه گذشته سیاست های مسکن به سمت عرضه بوده و 1.6میلیون مسکن مهر به اتمام رسیده که بخش عظیمی از منابع کشور را به خود تخصیص داده بود.

وی با اشاره به آنکه با توجه به همه ابعاد، دولت موظف است سیاستی را در پیش بگیرد که بتواند به بهبود وضعیت مسکن در کشور منجر شود، افزود: یکی از گامهای مهم پرداخت وام های 25 تا 30 میلیون تومانی ویژه مسکن بود. تدوین سیاست مسکن روستایی برای 200 هزار خانوار نیز از جمله اقدامات مثبت دولت در این بخش بوده است.

چگینی گام دیگر دولت برای بهبود وضعیت مسکن را طراحی بافت های فرسوده شهری و ساماندهی آنهاست که هم اکنون دولت در دستور کار خود قرار داده است.

مدیرکل دفتر برنامه ریزی اقتصاد مسکن وزارت مسکن و شهرسازی، تاکید کرد: سیاست ها همچنان به سمت عرضه ادامه داد، هرچند در حوزه تقاضا سیاست جدیدی طراحی نشده و صندوق پس انداز مسکن از گذشته بوده و صندوقی برنامه ریزی شده است.

چگینی در واکنش به صحبت های مدیر گروه سیاستگذاری دانشگاه علم و صنعت که وام 80 میلیونی را وسیله و بهانه ای برای افزایش قیمت و مسکن و ایجاد تورم در حوزه مسکن عنوان کرده بود، گفت: اگر به دنبال حل مسائل و مشکلات هستیم باید پیامهای مخاطبان دریافت این وام را دسته بندی کنیم وگرنه بصورت شعاری که نمی توان صحبت کرد زیرا دسته بندی از مخاطبان خود یک ضرورت است.

وی به استفاده تجربیات ائمه اطهار (ع) ازتجربه دیگران برای انجام امور اشاره کرد و گفت: ما نیز باید از تجربه گذشته پرداخت های وام مسکن استفاده کنیم. 

به گفته وی براین باوریم که با همین رویه و پرداخت مبلغ وام تسهیلات مسکن در نظر گرفته شده توسط دولت در بخش مسکن، عده زیادی صاحبخانه خواهند شد.

مدیرکل دفتر برنامه ریزی اقتصاد مسکن وزارت مسکن اظهار داشت: در گذشته نیز سیاست پرداخت وام بوده و کار جدیدی نیست لذا نباید سریع علیه این سیاست که برای رفاه حال مردم ایران اتخاذ شده، جبهه منفی گرفت.

چگینی همچنین در واکنش به صحبت های بیضایی که گفت: دولت با این کار باعث تورم و گرانی مسکن می شود، تصریح کرد دولت نه تنها دنبال ایجاد تورم و افزایش قیمت مسکن نیست بلکه هرگز به دنبال تشدید میزان پس انداز نیست.

به گفته وی هر سیاست اقتصادی دارای تبعات منفی و مثبت است لذا باید صبر کرد و بعد از مدتی با بررسی های لازم این موضوع را آسیب شناسی کرد و اقدام به رفع موانع و مشکلات آن کرد.

وی گفت: پس از طی این مرحله می توان قضاوت کرد و تصمیم گرفت که با توجه به توان خانواده ها می توان وام و تسهیلات بیشتری را در نظر گرفت یا خیر.

چگینی این را هم گفت که هرگز به دنبال افزایش قیمت مسکن نیستیم ولی چنانچه اینگونه تسهیلات حمایتی از اقشار کم درآمد و میانه جامعه درنظر گرفته نشود بطور یقین در سال های آینده با تورم شدید در حوزه مسکن و گرانی آن مواجه خواهیم شد.

** سیاست های کنترل تورم طبق دو سال گذشته باید ادامه یابد

مدیر گروه سیاستگذاری دانشگاه علم و صنعت یکی دیگر از شرکت کنندگان در این مناظره، گفت: سیاست های کنترل تورم در دو سال گذشته که از سوی دولت اتخاذ شده، باید ادامه یابد.

فرهاد بیضایی تصریح کرد که طی دو سال گذذشته با رکود در بخش مسکن مواجه بودیم به طوری که سقوط پروانه های ساختمانی را شاهد بودیم بنابراین سیاست تحریک تقاضا می تواند اثرات تورمی در کشور داشته باشد.

وی ادامه داد: هرچند وزارت راه و شهرسازی و بانک مسکن از طرح وام مسکن حمایت کرده اند اما اثرات تورمی این موضوع بر کسی پوشیده نیست.

وی تاکید کرد: تورمی که این وام ایجاد می کند می تواند توانمندی خانواده ها را در بخش های مختلف اقتصادی تحت تاثیر خود قرار دهد.
وی با اشاره به اینکه این وام می تواند باعث رونق شود، ضمن آنکه در هیچ جا مشاهده نشده که پرداخت وام به بخش مسکن باعث رونق این بخش شده باشد، لذا گروههای هدف باید در این طرح دیده شوند.

** وام مسکن کفاف خرید یک اتاق در جنوب شهر را هم نمی دهد

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با اشاره به وام مسکن پله ای که از سوی شورای پول و اعتبار تعیین شده است، گفت: آیا براستی با این میزان وام می توان حتی یک انبار در بالای شهر و یا یک اتاق در جنوب شهر خریداری کرد؟

علیرضا خسروی یکی دیگر از شرکت کنندگان در این مناظره ادامه داد: مسکن نقش مهمی در زندگی همه افراد جامعه دارد به طوری که تحقق این تقاضا سالها به عنوان یک آرزو در هر خانواده ایرانی مشاهده می شود.

وی با اشاره به قوانین تصویب شده مطلوب در خصوص مسکن در مجلس، اظهار داشت: هم اکنون بسیاری از بانک ها از پرداخت وام سه میلیون تومانی ازدواج امتناع می کنند بنابراین چگونه می خواهند وام40، 60 و یا 80 میلیون تومانی مسکن را به متقاضیان پرداخت کنند؟

عضو هیات مدیره بانک مسکن نیز در این مناظره گفت: دولت ها برای اینکه بتوانند مشکلی را حل کنند باید سیاستهای عرضه و تقاضا را به شکل توامان پیش ببرند.

ابوالقاسم رحیمی انارکی تصریح کرد که سیاست های بخش عرضه در حوزه مسکن زمانبر است و با تاخیر خود را نشان می دهد و باید 18تا 24 ماه صبر کنیم تا آثار آن خود را در این بخش نشان دهد.

وی با اشاره به سیاست های حوزه تقاضا، افزود: در سمت تقاضا به دلیل اینکه پول بلافاصله تزریق می شود آثار آن قابل مشاهده است. رونق بخش مسکن، اگر از قبل از عرضه، مسکن آماده داشته باشم می توانیم آثار آن را براحتی مشاهده کنیم و در صورتی که سیاست طرف تقاضا به موقع عمل شود، می توان موانع موجود در این بخش را به حداقل کاهش داد.

**دولت یازدهم در حوزه مسکن و شهرسازی موفق عمل کرده

عضو هیات مدیره بانک مسکن در ادامه با اشاره به جزئیات تامین مالی وام های تعلق گرفته توسط بانک مسکن، گفت: بالا نرفتن قیمت مسکن در یکی دو سال گذشته بیانگر آن است که دولت یازدهم در حوزه مسکن و شهرسازی موفق عمل کرده و جلوی افزایش قیمت بی رویه مسکن را نیز در بازارهای کاذب گرفته است.

رحیمی انارکی از ابلاغ و اجرایی شدن دستورالعمل پرداخت وام 80 میلیون تومانی در هفته های آینده خبر داد و گفت: بهتر بود این مناظره بعد از اجرایی شدن این دستورالعمل برگزار می شد تا مخاطبان و مردم بهتر می توانستند قضاوت کرده و اظهار نظر کنند.

به گفته وی، پیش بینی ما این است که با پرداخت این وام تا چند سال آینده از روند افزایشی قیمت مسکن در سطح کشور جلوگیری خواهد شد تا جائی که حتی هیچگونه افزایش قیمتی را شاهد نباشیم.

وی این را هم گفت که اگر پرداخت این وام به سالهای95 و 96 موکول می شد، افزایش قیمت در حوزه مسکن امری قطعی بود.

عضو هیات مدیره بانک مسکن با اشاره به نقدینگی 500 میلیارد تومانی در نظر گرفته شده برای پرداخت وام و تسهیلات از آمادگی این بانک برای اجرای تعهدات خود تا پایان سال 94 خبر داد. 

 

223

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 420813

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۸:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۸
    5 0
    وام مسکن هم اگر افزایش پیداکنه باز مشکل حل نمیشهمشکل بانکها هستند که از این وامها برای برج سازی وساختمان سازی وکسب در آمد برای خودشان از آن استفاده. میکنن.
  • احسان US ۱۹:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۸
    5 0
    احتمالا خبر ساخت یک هتل 30 طبقه در چین ظرف دو هفته را شنیده اید.با پیشرفت تکنولوژی دیگر تولید انبوه آپارتمانهای استاندارد کاری ناممکن نیست و خیلی از کشورها این راه رفته اند بهتر است به جای دادن تسهیلات ساخت مسکن به افراد غیرحرفه ای و فاقد صلاحیت، این وامها را به صورت مناقصه به شرکت های واجد صلاحیت بدهند تا در زمان کمتر و با تکنولوژی های به روز اقدام به تولید انبوه مسکن بکنند.
  • بی نام A1 ۰۰:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۹
    4 1
    مناظره حیچگاه ب مشکلات معلمان نپرداخت و من معلم دیگه نگاهش نمیکنم