روباتی که تحت هر شرایط راه می‌رود، حتی اگر دو پایش را از دست بدهد

دانشمندان فرانسوی با الهام از حیوانات، روباتی ساخته‌اند که درصورت از دست‌دادن اندامش دوباره یاد می‌گیرد که چگونه راه برود. بازیابی حرکت، کمتر از دو دقیقه زمان می‌برد.

ایسنا نوشت:

دانشمندان دانشگاه پیر و ماری کوری در فرانسه، روباتی ارائه داده‌اند که درصورت از دست‌دادن اندامش دوباره یاد می‌گیرد که چگونه راه برود.

روبات جدید با الهام از حیوانات ساخته شده، زیرا زمانی که درد مانع از عملکرد اندام‌های حرکتی بدن حیوانات می‌شود، این موجودات می‌دانند که چگونه از اندام سالم باقی‌مانده برای راه‌رفتن کمک بگیرند.

دانشمندان نقشه‌های مختلف حرکتی را در درون مغز این روبات شش‌پا کار گذاشته‌اند و زمانی که یکی از اندام‌های آن از کار می‌افتد، روبات تلاش می‌کند بر اساس الگوی از پیش موجود خود حرکت کند.

درصورتی‌که عملکرد یک الگو با ناکامی همراه شود، روبات تلاش می‌کند از الگوهای دیگر استفاده کند و این کار را تا زمانی انجام می‌دهد که بتواند به‌طور مستقیم راه برود.

این الگوریتم‌ها برای شش آسیب متفاوت ازجمله از دست‌دادن دو پا عمل می‌کنند و کارآیی آن بیش از فقط یادگیری دوباره برای راه‌رفتن است.

همین فرآیند هنگام آسیب‌دیدن دست روبات و حتی زمانی که موتور آن در یکی از مفاصلش کار نمی‌کند، کارآمد است.

تمامی این فرآیند بازیابی حرکت، کمتر از دو دقیقه زمان می‌برد و امتحان‌کردن الگوهای حرکتی جدید، روبات را قادر می‌سازد از فرآیندهای تشخیصی طولانی اجتناب کرده و فوراً به وضعیت اصلی خود بازگردد.

جزئیات این روبات در مجله Nature ارائه شد.

5353

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 422178

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 13 =