رونمایی از بزرگترین مجموعه درباره تاریخ ایران/ درگذشت 6 نویسنده که در نگارش این مجموعه نقش داشتند

مجموعه کتاب بیست جلدی «تاریخ جامع ایران» توسط مرکز دایره المعارف بزرگ اسلامی در پایان خرداد رونمایی می شود.

به گزارش خبرآنلاین، مجموعه 20 جلدی «تاریخ جامع ایران»، پس از چهارده سال تلاش جمعی گروهی از برجسته ترین محققان و نویسندگان طی مراسمی در 26 خرداد ماه امسال، رونمایی می شود.

از بین نویسندگان و مورخانی که طی چهارده سال گذشته در نگارش این مجموعه نقش داشته اند، شش چهره مشهور از دنیا رفتند. بنا بر اعلام مرکز دایره المعارف بزرگ اسلامی، ایرج افشار، شرف الدین خراسانی، عنایت الله رضا، کلیفورد ادموند بوزورث، یحیی شهیدی و نوشین دخت نفیسی از نویسندگان و مشاوران «تاریخ جامع ایران» بودند که طی سال های گذشته از دنیا رفته اند.

به گفته عطیه میرزائی، مدیر اجرایی پروژه، مجموعۀ بیست جلدی تاریخ جامع ایران کامل‌ترین مجموعه منتشرشده از تاریخ ایران محسوب می‌شود. وی در این باره توضیح داد: پیش از این نیز آثار پراکنده‌ای در این موضوع تدوین و منتشر شده است که از جملۀ آنها می‌توان به کتاب تاریخ مفصل ایران باستان به قلم مشیرالدوله حسن پیرنیا، کتاب از پرویز تا چنگیز نگارش سیدحسن تقی‌زاده و مجموعۀ هفت جلدی تاریخ ایران چاپ انتشارات دانشگاه کمبریج انگلستان اشاره کرد. اما مجموعۀ بیست جلدی تاریخ جامع ایران هم به لحاظ پهنۀ زمانی و هم به جهت ابعاد تاریخی فعلاً کامل‌ترین مجموعۀ منتشرشده از تاریخ ایران محسوب می‌شود که دربردارندۀ تاریخ سیاسی، اجتماعی، هنری، علمی و ادبی سرزمین ایران از پیش‌آریاییها تا انقراض قاجار است و به حق می‌توان از آن به عنوان اثری ملی که همواره مایۀ افتخار و مباهات دولت و ملت ایران خواهد بود، نام برد.

میرزایی در ادامه اظهار داشت: تدوین و نگارش تاریخ چنین سرزمینی از مهم‌ترین وظایف مراکز پژوهشی است که سال‌ها جای آن در آثار منتشر شده خالی بود و نیز به سبب وسعت زمانی و مکانی دنیای ایرانی کاری بس دشوار بوده و اکنون با همت مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی که در عرصۀ بین‌المللی از مهم‌ترین مراکز پژوهش‌های اسلامی و ایرانی است، این مهم محقق شده است.

/6262

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 423878

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سعید A1 ۱۱:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۸
    6 0
    ما به گذشتگان میبالیم و آیندگان به چه خواهند بالید ؟
  • mojnia IR ۱۲:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۸
    4 0
    راستی این کتاب ها در آخر چه سرانجامی پیدا می کنن؟