۰ نفر
۴ اسفند ۱۳۸۷ - ۱۰:۱۶

مرور اخبار اجتماعی شنبه 3 اسفند

حتما تا کنون شنیده‌اید که برخی حیوانات در معرض خطر انقراض قرار دارند اما این موضوع فقط به آنها محدود نشده و شامل زبان‌ها هم می‌شود به طوری که طبق آمار ارایه شده توسط یونسکو در حال حاضر از 6900 زبان موجود در جهان، 2500 زبان در خطر انقراض و فراموشی قرار دارند.

به گزارش خبرگزاری فارس و بنا بر گزارش‌های سازمان یونسکو، از سال 2001 تا کنون نزدیک به 900 زبان زنده دنیا یا کاملاً منسوخ شده‌اند یا در خطر جدی فراموشی قرار گرفته‌اند و هم‌اکنون 199 زبان در سراسر جهان وجود دارد که کاربران آن را تعداد معدودی تشکیل می‌دهند مثلا زبان «کارایم» در اوکراین که جمعیتی شش نفره دارد!

کارشناسان با اعلام انقراض بیش از 200 زبان در سه دهه اخیر، کشورهای هند با 196 زبان در خطر انقراض، ایالات متحده با 192 زبان و اندونزی با 147 زبان تحت خطر را در فهرست پرخطرترین کشورهای جهان در بخش از دست دادن زبان‌های بومی خود معرفی کردند.

 کارواش بدون آب
مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران به راه‌اندازی آزمایشی اولین کارواش بدون آب ظرف دو هفته آینده در مراکز معاینه فنی خودروهای تهران اشاره کرده و گفته این کارواش سازگار با محیط زیست است و از یخ خشک برای شستن خودروها استفاده می‌کند.

 به گزارش مهر، وحید نوروزی همچنین با بیان این که مراکز معاینه فنی روزانه 17 ساعت فعالیت می‌کنند اظهار کرده 40 درصد خودروهای مراجعه‌کننده به مراکز معاینه فنی از گاز خروجی، 32 درصد عیب ظاهری، 13 درصد نقص در ترمز، 12 درصد همراستایی محورها و چهار درصد نیز از نقص کمک ‌فنر مردود شده‌اند.

درباره آتش‌سوزی دریاچه پریشان
مدیر کل دفتر زیستگاه‌ها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط زیست گفته 120 قطعه لاک‌پشت در نیزارهای آتش گرفته دریاچه پریشان پیدا شده اما نمی‌توانم با اطمینان بگویم که به دلیل آتش‌سوزی بوده است.

 امیر عبدوست در گفت‌وگو با فارس در رابطه با آتش‌سوزی دریاچه پریشان و از بین رفتن تعداد زیادی از تخم پرندگان نیز بیان کرده این مسئله صحت ندارد زیرا فصل تخم‌گذاری پرندگان اردیبهشت است و با توجه به این‌که آتش سوزی از شهریور آغاز شده و تا همین اواخر ادامه داشته زمان آتش‌سوزی با تخم‌گذاری پرندگان تقارن نداشته است.  

تندر 90 تاکسی می‌شود
گویا قرار است از اردیبهشت ماه تندر 90 را به عنوان تاکسی در سطح شهر ببینیم.

 به گفته رییس ستاد ساماندهی مسافربرهای شخصی کشور بر اساس توافق این ستاد و شرکت پارس خودرو، خودروی تندر 90 در طرح ساماندهی مسافربرهای شخصی وارد ناوگان تاکسیرانی کشور می‌شود.

به گزارش ایسنا، مهندس هاشمی با اشاره به این که پروسه تایید این خودرو برای ورود به ناوگان تاکسیرانی کشور حدود 4 ماه به طول انجامیده گفته بر اساس توافق انجام شده رنگ این خودرو برای ورود به ناوگان تاکسیرانی کشور زرد رنگ بوده و در سه مدل E0AC یعنی مدل کولردار،     E1CP کولردار هیدرولیک و E2 کولردار هیدرولیک با سیستم ABS و کیسه هوا در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد.

این بار به موقع
خبری هم برای مستمری‌بگیران سازمان تامین اجتماعی؛ علی‌اکبر خبازها در گفت‌وگو با مهر گفته بن نقدی 120 هزار تومانی مستمری‌بگیران سازمان تامین اجتماعی همراه با عیدی که میزانش هنوز به صورت قطعی مشخص نشده نهایتا تا هفته آینده پرداخت خواهد شد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 4245

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =