ایسنا نوشت:

به گفته‌ی رییس کمیته معدن و صنایع معدنی مجلس در دومین نشست مشترک نایب رییس مجلس، معاون معدنی و صنایع معدنی وزارت صنعت، انجمن تولید کنندگان و صادر کنندگان سنگ آهن، خانه معدن ایران، اساتید دانشگاه و شرکت چادرملو، مرکز پژوهش‌های مجلس به عنوان دبیرخانه دائمی این نشست تعیین شد.

داریوش اسماعیلی با تشریح مشروح دومین نشست اهالی بخش معدن، حضور مستمر نایب رییس مجلس در این جلسات را نشان دهنده عزم جدی مجلس برای خارج کردن این بخش از محرومیت‌ها و محدودیت‌ها دانست.

نماینده مردم سروستان در اهمیت بخش معدن و صنایع معدنی و تاثیرگذاری آن در اقتصاد کشور گفت: تاکنون سابقه نداشته که مجلس در بالاترین سطح برای بخش صنعت وقت اختصاص بگذارد.

رییس مجلس در جریان مذاکرات، تفاهمات و تصمیم‌گیری‌های متولیان دولتی و خصوصی بخش معدن و صنایع معدنی قرار دارد که پس از جمع‌بندی در هر بخش در جلسات حضور می‌یابد.

وی با اشاره به مطالب مطلع شده در جلسه مذکور گفت: به جای پراکندگی در بیان مسائل مربوط بخش معدن و آسیب شناسی‌های انجام شده در این رقابت پیشنهادم این بود که بررسی‌های‌مان در 3 بخش اکتشاف، بهره‌برداری و فرآوری متمرکز شود.

رییس کمیته معدن و فرآورده‌های معدنی مجلس با انتقاد از آرشیو نقشه‌های ژئوفیزیکی هوایی توسط 3 دستگاه دولتی گفت: با وجودی که وزارت نفت، سازمان زمین‌شناسی و سازمان انرژی اتمی از بودجه‌های دولتی برای تهیه نقشه‌های ژئوفیزیک هوایی استفاده می‌کنند اما نقشه‌های‌شان را در آرشیو نگهداشته و تنها در صورت دریافت پول حاضرند این نقشه‌ها را در اختیار فعالان این بخش قرار دهند.

اسماعیلی میزان دقت نقشه‌های ژئوفیزیک هوایی این دستگاهها را زیر سوال برد و افزود: در بخش ژئوفیزیک هوایی در کشور میزان دقت نقشه‌های موجود 7 کیلومتر در مقیاس سطح است این در حالی است که این اندازه در کشورهای معدن خیز از جمله کانادا چند متر در مقیاس سطح است.

نماینده مردم سروستان افزود:‌ در این جلسه مقرر شد دو سوم وقت هر جلسه به یک سر فصل اکتشاف، بهره‌برداری یا فرآوری اختصاص یابد و کلیه مطالب مرتبط به هر سر فصل در وقت مقتضی مورد بحث و تبادل نظر همه جانبه قرار گیرد.

به گفته وی هم‌چنین در این نشست مرکز پژوهش‌های مجلس به عنوان دبیر اجرایی، مسوول تشکیل کارگروهی با حضور معاون معدنی و فرآوردهای معدنی وزارت صنعت، رییس سازمان زمین‌شناسی ایران، شرکت ایمیدرو، انجمن تخصص سنگ آهن و سنگ‌های تزیینی، سازمان نظام مهندس، اساتید دانشگاه و خانه معدن شد.

رییس کارگروه معدن و صنایع معدنی مجلس هدف از تشکیل کارگروه مذکور را برگزاری جلسات تخصصی با محور اکتشاف در معادن اعلام کرد و افزود: این کارگروه موظف است تا قبل از سومین نشست، کلیه مسائل مرتبط با اکتشاف را در بخش معدن را با جامعیت تجزیه و تحلیل کند تا در سومین نشست اعضا تصمیم‌گیری‌های نهایی در حوزه اکتشاف به تصویب اعضاء برسد.

اسماعیلی با اشاره به سخنان نایب رییس اول مجلس در این نشست، گفت: حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد در این نشست گفت که در این جلسات هم‌اندیشی باید تصویر واقعی از ابعاد مختلف بخش معدن و صنایع معدنی ترسیم شود. پس از آن با نگاه با کل اقتصاد کشور، وضعیت این بخش آسیب شناسی شود و سهم معدن در کل اقتصاد مشخص شود. باید با بیش‌ترین سرعت به سمت بزرگ‌تر شدن اقتصاد حرکت شود. خلق ثروت، ایجاد اشتغال و افزایش درآمدهای ارزی باید با سرعت نجومی دنبال شود.

نماینده مردم سروستان افزود: نایب رییس مجلس در این نشست تاکید کرد که اگر معدن فرصت طلایی اقتصاد کشور برای توسعه است باید در این نشست‌ها به فرمول، الگو و نقشه راه واحدی برسیم. نقشه‌ای که پس از چکش کاری در دانشگاه، وزارت صنعت و مجلس به عنوان استراتژی معدنی کشور حتی در قالب برنامه ششم توسعه مبنای شکوفایی این بخش قرار گیرد. علاوه بر آن باید مشکلات موجود بخش معدن و صنایع معدنی نیز با نگاه بلند مدت به آینده مورد توجه قرار گیرد تا خروجی آن امضای مدیران، عقلا و علمای با تجربه بخش معدن را هم داشته باشد.

او از تایید پیشنهاداتی توسط نایب رییس مجلس سخن گفت و افزود: آقای ابوترابی‌فرد با تایید پیشنهاده بنده گفت بهتر است جلسات‌مان حول سه محور اکتشاف، بهره‌برداری و فرآوردی تشکیل شود و مسائل راهبردی در این سه قالب دنبال شود و مسائل و مشکلات جاری بخش نیز به صورت مجزا مورد توجه قرار گیرد.

رییس کمیته معدن و صنایع معدنی مجلس با اشاره به فراز پایانی سخنان ابوترابی گفت: نایب رییس مجلس گفت بنده به دلایل مختلف به نتیجه نهایی این نشست‌ها خوشبین هستم. باید از تجارب انباشته وزارت صنعت، کمیسیون صنایع مجلس و بخش مردمی حوزه صنعت در عالی‌ترین سطح استفاده شود.

به گفته نماینده مردم سروستان در این نشست معاون معدنی و فرآوردهای معدنی وزارت صنعت، مدیر عامل شرکت چادرملو، رییس خانه معدن، مشاور کمیسیون صنایع و معادن، یکی از اساتید دانشگاه، دو تن از اعضای کمیسیون صنایع و معدن و رییس انجمن زمین شناسی ایران صحبت کردند.

وی هم‌چنین از حضور نیافتن رییس سازمان زمین شناسی ایران و مدیرعامل ایمیدرو در جلسه گلایه کرد. 

 

3939

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 427548

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 14 =