شاید اگر نظرسنجی ای در سراسر کشور درباره موفق ترین برنامه فعلی صدا و سیما انجام شود برنامه خندوانه با اکثریت آرا مقام اول را کسب خواهد کرد.

این احتمال قریب به یقین تنها به دلیل نوع و ساختار برنامه نیست بلکه به دلیل نوعی چرخش فرهنگی در صدا و سیما در به رسمیت شناسی شادی به عنوان فصل الخطاب فرهنگی یک برنامه است.

تا کنون در صدا و سیما جنگ های طنز فراوانی تولید شده است اما به جرات می توان گفت در همه آنها شادی و خنده هدف غایی نبوده است و همیشه مناسبتی و یا ایده فرهنگی خاصی بر برنامه سوار بوده و آن را به سمت و سوی خاصی کشیده است.
رامبد جوان و دست اندرکاران این برنامه در شبکه نسیم با چنگ و دندان کوشیده اند تا خندوانه را تنها یک برنامه شاد با هدف شادی و خنده حفظ کنند هر چند که فشارهای بیرون از برنامه برای دادن سمت و سو به آن احساس می شود.

در طرف دیگر این برنامه برنامه نسبتا موفق دیگری قرار دارد به نام ماه عسل که به جرات باید گفت نماینده فرهنگ اندوه است این برنامه که تا چند سال قبل از موفق ترین برنامه های صدا و سیما محسوب می شد بر روی غم انگیزی و بر انگیختن احساسات و عواطف مردم تمرکز دارد و طبیعتا طرفداران خود را داشت و دارد اما به نظر می رسد امسال در هماوردی با برنامه شاد خندوانه از یک پارادایم فرهنگی متفاوت قافیه را باخته است .

حجم انتقادات و عدم رضایت مردم از فضای خاص این برنامه نشان دهنده آن است که مردم در یک فضای رقابتی بین غم و شادی قطعا شادی را انتخاب کرده و گرایش فرهنگی و ذاتی خود را به سمت شادی ها نشان می دهند. (البته نا گفته پیداست این سوای ایام شهادت و ایام خاص ماه رمضان است)

این هماوردی البته جبهه های دیگری نیز دارد در حالی که سریال موفق پایتخت توانسته است با ایجاد فضاهای شاد موفق عمل کند و حتی خط قرمز های عقیدتی را با تمرکز به طاعات ماه رمضان رعایت کند اما همین چند روز پیش بود که یکی از مداحان مشهور به این سریال و شوخی آن با مسایل اعتقادی تاخت و آنها را ملعون دانست.

این مسئله البته یک مورد خاص نیست بلکه گوشه ای از توقعاتی است که بخشی از متولیان فرهنگی از صدا و سیما دارند که همواره سلایق آنان را حتی در یک برنامه که صرفا می خواهد روحیه مردم را شاد کند لحاظ کند.

در طرف دیگر اکثریت مخاطبان صدا و سیما قرار دارند که برنامه خندوانه را به خاطر اهمیتی که به فرهنگ شادی می دهد به برنامه های رقیب شبکه های ماهواره ای مثل من و تو و سریال های ترکیه شبکه های جم تی وی ترجیح داده اند.

بنا به دلایل فراوان جامعه شناختی که بر مردم عادی نیز پوشیده نیست فضای جامعه جوان ایران شادی طلب است ومردم ایران در اوج غم و ناراحتی از یک واقعه ممکن است به دنبال خنده و شادی باشند چرا که خنده و شادی همیشه برای جامعه ایرانی یک مفر برای گریز از شداید روزگار نامراد بوده است .

شاید در قفسه کتابخانه های دانشگاه های هنر و یا جامعه شناسی بتوان تحقیقی در این زمینه و در رابطه با ارتباط ناکامی های تاریخی و افزایش طنز و شوخی در هنر و ادبیات پیدا کرد.

این مسئله درس مهمی برای صدا و سیما و در نگاه گسترده تر متولیان فرهنگی کشور ما است که بیش از پیش به اهمیت شادی در فرهنگ سازی و راضی نگه داشتن افکار عمومی از زندگی خویش واقف شوند.

برنامه خندوانه بالاخره همیشه در اوج نمی ماند و شوخی های جناب خان و خندیدن های بی دلیل و با دلیل رامبد جوان نیز به تدریج رنگ و بو و تازگی خود را از دست می دهد اما آنچه باقی می ماند ردی است که این برنامه بر حافظه فرهنگی مخاطبان صدا و سیما گذاشته است.

گرچه این روزها اینترنت و ماهواره مجال نفس کشیدن به رسانه های قدیمی تر مثل سینما و تلویزیون های بومی را نمیدهد اما هنوز می توان با کم کردن حساسیت ها و اعمال سلیقه های همیشگی وآزاد گذاشتن دست یک برنامه در شادی آوری هدفمند و غیر مبتذل برای مخاطبان رسانه های بومی لحظات حاکی از رضایت را فراهم آورد.

4646

کد خبر 429493

برچسب‌ها

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۹:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۳
    6 3
    ماه عسل تا حالا رقیب نداشت و برای خودش یکه تازی میکرد. اه خیلی مرده, الان ازخندوانه ببره. که قیافه و حرفهای اقای علیخانی کاملا مشخصه که قافیه را باخته.
    • ???? ۰۴:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۵
      0 0
      ??? ??? ?? ????? ???? ?????? ?????
  • سینا IR ۱۰:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۳
    8 0
    فرهنگ حذف جزو فرهنگ ما شدهبابا جفتش خوبه و هر کدوم در جای خودش لازم.چه ربطی داره که اینها را در تقابل با هم نشون می دید؟ولی ما عاشق حذف و سلاخی شده ایم