مصطفی فروزان تحلیلگر سیاسی : از سرباز سیاسی باید حمایت شود

مصطفی فروزان که دانش آموخته دکتری علوم سیاسی با گرایش جامعه شناسی سیاسی در دانشکده حقوق و علوم سیاسی تهران است ، در آستانه آخرین دور مذاکرات هسته ای گفتگوی کوتاهی در مورد مذاکرات هسته ای و سخنان اخیر رهبری انجام داده است :

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین و به نقل از ندای ارومیه مصطفی فروزان که دانش آموخته دکتری علوم سیاسی با گرایش جامعه شناسی سیاسی در دانشکده حقوق و علوم سیاسی تهران است ، در آستانه آخرین دور مذاکرات هسته ای گفتگوی کوتاهی در مورد مذاکرات هسته ای و سخنان اخیر رهبری انجام داده است :
همانطور كه ميدانيد مقام معظم رهبري در ديدار با سران قوا و كارگزاران نظام، بيانات مهمي درباره مذاكرات هسته اي و بحث اقتصاد مقاومتي داشته اند كه بازتاب گسترده اي در رسانه هاي بين المللي نيز داشته است؛ ارزيابي و تحليل كلي جنابعالي از اين سخنان رهبري و تاثير آن بر روند مذاكرات هسته اي را بفرماييد.

- ابتدا لازم ميدانم يك مقدمه كلي راجع به اهميت سخنان رهبر انقلاب داشته باشم سپس مواردي را در پاسخ به سوال شما عرض كنم. همانطور كه مستحضر هستيد ديدار ساليانه اي كه در ماه مبارك رمضان با ميزباني رهبري معظم انقلاب در حسينيه امام خميني(ره) برگزار مي گردد يكي از گردهمايي هاي بسيار مهمي است كه در آن سران سه قوه، مسؤلين ارشد نظام، فرماندهان عاليرتبه نظامي، نمايندگان مجالس خبرگان رهبري و شوراي اسلامي، جمعي از ائمه جمعه مراكز استان ها و نيز بسياري از نيروهاي سياسي و اجتماعي معتقد به مباني نظام اسلامي در آن حضور دارند.

معمولاً نيز جنس سخنان رهبري در اين سخنراني مانند سخنراني سالانه نوروزي ايشان در حرم مطهر ثامن الائمه از اهميت ويژه اي برخوردار است كه در آن معظم له خطوط كلي سياست گذاري هاي كلان نظام را در آن تبيين و تشريح مي نمايند.

با همه اين اوصاف سخنان رهبري در نشستي كه دو شب قبل برگزار گرديد قطعاً يكي از مهم ترين و تاريخي ترين بيانات ايشان محسوب ميشود كه ميتوان بازتاب گسترده آن را در رسانه هاي جهاني به عينه مشاهده كرد.

همچنين با توجه به نزديك بودن ضرب العجل مذاكرات هسته اي و پايان احتمالي آن، سخناني كه حضرت آقا مطرح فرمودند اعلان رسمي آخرين مواضع نظام اسلامي از زبان عالي ترين مقام سياسي و مذهبي جمهوري اسلامي ايران محسوب مي شود.

همانطور كه اشاره فرمودين به پايان ضرب الاجل ١٠ تيرماه نزديك شده ايم؛ تاثير عيني و ملموس سخنان رهبر معظم انقلاب را در نتيجه مذاكرات چگونه ارزيابي مي كنيد.

- اين سوال از چند حيث قابل بررسي و تجزيه و تحليل است؛ بعد از جنگ تحميلي، چالش هسته اي مهم ترين چالشي است كه كشورهاي غربي، نظام سياسي ايران را با آن مواجه ساخته اند. اساساً اين دعوا و نزاعي كه بين ايران و غرب با عنوان دستيابي ايران به انرژي هسته اي در حال انجام است نه نزاعي فني و حقوقي كه ذاتاً سياسي است.

بعد از پيروزي انقلاب اسلامي ايران در سال ١٩٧٩ ميلادي، و نداي بلند استقلال خواهي و قطع وابستگي نظام سياسي ايران از سلطه غرب و قدرت هاي جهاني آنهم با ريشه ها و انگيزه هاي ديني و ملّي، آنان درصدد بر آمده اند كه يا حركت اين قطار را متوقف و يا سرعت آن را كُند نمايند و در اين مسير سخت و صعب العبور از هيچ جنايت و يا عمل سخيفي اِبايي نداشته اند.

هشت سال جنگ و ويراني را به اين ملت تحميل كردند ولي جز مقاومت و ايستادگي پاسخي دريافت نكردند. بهترين فرزندان و نخبگان اين جامعه را شهيد و مجروح و اسير كردند تا روند مطالبات به حق مردم ايران در انقلاب اسلامي را به بيراهي كشانند اما ره به جايي نبردند. اكنون نيز با بهانه قرار دادن دستيابي ايران به انرژي صلح آميز هسته اي را مستمسكي قرار داده اند تا با اِعمال تحريم هاي ظالمانه و ضد حقوق بشري اين راه مقدس را ناهموار سازند.

مذاكراتي كه هم اكنون بين ايران و ٥+١ در جريان است ادامه همان نبردي است كه از اول انقلاب در جريان است ولي اينبار به جاي جبهه و سنگر و خاكريز، اين نبرد در پشت ميز جلسات مذاكره در جريان است.

چندي قبل ديدم جناب آقاي دكتر ولايتي به درستي در جايي مطرح فرمودند كه وقتي سربازي را به ميدان مي فرستيد چه در عرصه نظامي و چه سياسي حتماً بايد مورد حمايت قرار گيرد و نمي شود وقتي طرف ما در حال مذاكره است ما او را تضعيف كنيم چرا كه هم روحيه او از بين مي رود و هم طرف مقابل به اين جمع بندي مي رسد كه او حمايت هاي لازم را در ميان ملت و حكومت ندارد.

بخش مهمي از سخنان اخير حضرت آقا دقيقاً در راستاي اين موضوع عنوان شده است. رهبري قبلاً نيز اعلام حمايت خود را از وزير امور خارجه و تيم مذاكره كننده بيان داشته اند اما رهنمودهاي دو شب قبل ايشان از اهميت ويژه اي برخوردار است. وقتي ايشان با صراحت عنوان مي نمايند كه بنده هيأت مذاكره كننده را هم امين ميدانم، هم غيور ميدانم، هم شجاع ميدانم و هم متدين مي دانم، اين يعني اينكه رهبري در حمايت از اين دوستان عنايت پدرانه و بزرگوارانه اي داشته اند.

به نظرم هيات مذاكره كننده مديون لطف و عنايت رهبري و رهين دعاها و حمايت هاي معظم له و ملت عزيز ايران هستند و اين موضوع اتفاقاً مسؤليت آنان را در پيگيري حقوق حقّه ملت ايران و رعايت خطوط قرمز اعلامي توسط ايشان را صد چندان مي كند.

با توجه به اعلام حمايت رهبر انقلاب از تيم مذاكره كننده، ايشان در بخش ديگري از سخنان شان خطوط قرمز نظام را هم براي مسؤلين امر و هم كشورهاي غربي مطرح فرمودند. با توجه به نزديكي موعد پايان مذاكرات، فكر مي كنيد سرانجام و نتيجه اين مذاكرات چه خواهد شد؟

- واقعاً پيش بيني در اين حوزه كاري به غايت سخت و دشوار است. هزار و يك احتمال قابل پيش بيني و غير قابل پيشگويي در اين زمينه وجود دارد كه ميتواند بر روند مذاكرات و نتيجه آن تاثيرگذار باشد.

به نظرم حتي شخص دكتر جواد ظريف و جان كري هم توانايي پيش بيني نتيجه نهايي مذاكرات را ندارند. اما با توجه به فكت هايي كه اين مذاكرات بعد از روي كار آمدن دولت دكتر روحاني داشته است به نظرم هم طرف ايراني و هم طرف غربي اراده لازم را در به نتيجه رسيدن مذاكرات را دارند. توجه داشته باشيد كه ايالات متحده آمريكا بيش از ديگران محتاج به سرانجام رسيدن اين مذاكرات است.

دولت باراك اوباما در وضعيتي است كه بايد دستاورد مهمي را در حوزه سياست خارجي براي افكار عمومي داخل آمريكا ارائه نمايد. با توجه به نزديكي انتخابات رياست جمهوري، اگر اين توافق حاصل نشود و دولت فعلي آمريكا نمی تواند اين مهم را به سرانجام برساند و شكست سنگيني را در انتخابات رياست جمهوري متحمل خواهد شد.

از طرف ديگر براي تيم مذاكره كننده ما رفع تحريم هاي ظالمانه آمريكا و اروپا اولويت مهمي است كه اساساً براي آن و نيز اثبات صلح آميز بودن فعاليت هاي هسته اي پاي ميز مذاكره رفته اند. اگر قرار باشد رفع تحريم ها با اِن قُلت و اما و اگر باشد چرا اصلا مذاكره صورت پذيرفته است؟

يك توافق، توافقي خوب و عزت مندانه است كه بتواند موجب جلب رضايت ملت ايران قرار گيرد و موقعيت برتري را براي كشورمان ايجاد نمايد، و ضمانت هاي حقوقي و قابل لمسي را براي دستاوردهاي علمي فرندان و دانشمندان و پژوهشگران سرزمين مان بوجود آورد، اگر غربي ها درتحقق خواسته هاي طرف ايراني خللي وارد كنند و به وعده هاي خود عمل نكنند ترك مذاكرات توسط تيم مذاكره كننده عين شرف و غيرت و خواسته رهبري و آحاد ملت از آنان است.

به عنوان سوال آخر نتيجه اين مذاكرات بر روند حوادث منطقه نظير جنگ يمن، ظهور گروه هاي تكفيري در عراق و سوريه و روابط تيره ايران و عربستان چه تاثيري مي تواند داشته باشد؟

- اگر مطالبات به حق ملت ايران در اين مذاكرات به نتيجه مثبت و سازنده اي نائل شود قطعاً بر عزت و اقتدار نظام سياسي ايران افزوده خواهد شد. اعراب و اسرائيل در اتحادي شوم و ذلت بار، خواهان شكست مذاكرات هسته اي هستند. چرا كه عظمت ايران و اقتدار روز افزون آن بيشتر بر عريان شدن ماهيت جنايتكارانه و پليد آنان صحه خواهد گذاشت.

نكته اي كه به نظرم بسيار مهم به نظر ميرسد و تيم مذاكره كننده نبايد از آن غفلت كند ماهيت قدرت برتر نظامي ايران در منطقه است كه آرامش و امنيت را هم براي ايران و هم براي كشورهاي منطقه به ارمغان آورده است. امروز سردار رشيد اسلام قاسم سليماني به همراه جمع محدودي از رزمندگان شجاع و غرور آفرين با امكاناتي بسيار كم توانسته اند بزرگ ترين خطرات و نقشه هاي ظالمين عالم را دفع كنند.

تيم مذاكره كننده حتما بهتر از ما ميداند علاوه بر حمايت هاي رهبري و ملت ايران از آنان، اقتدار و عظمت امثال قاسم سليماني هاست كه موجب دست برتر آنان در مذاكرات شده است. ميتوان اميدوار بود نتيجه مذاكرات هر چه كه باشد حقانيت و صلابت ايرانيان و فرزندان غيرتمند اين آب و خاك را فراهم سازد. پيروزي يا شكست مذاكرات يا هر آنچه كه بتوان بر آن اسم گذاشت بايستي عزت و مجد ملت ما را به تصوير بكشد.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 429841

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 2 =