اقتصادنیوز نوشت:

سرانجام برداشت شبانه از حساب بانک‌ها که در سال 90 انجام شده بود، چه خواهد شد؟ مدیر عامل یکی از بانک‌ها معتقد است در قانون رفع موانع تولید مجوزی به بانک مرکزی داده شده که به واسطه آن می‌توان بدهکاری بانک مرکزی به بانک‌ها را تسویه کرد.
بعد از گذشت بیش از سه سال از برداشت شبانه بانک مرکزی که شائبه‌هایی را به همراه داشت، به بانک مرکزی در قانون رفع موانع تولید اختیار داده شد تا بتواند پول برداشتی از حساب بانک‌ها را به آنها پس دهد، البته مدیر عامل بانک اقتصادنوین بر این عقیده است که منابع بانکی درگیر این موضوع نشده و تنها در اسناد بانک مرکزی، برای 17 بانک سند بدهکاری به واسطه واریز پول از حساب بانک مرکزی به حساب دولت، صادر شده است.

در هوای سرد زمستان 90 خبری مبنی بر برداشت شبانه بانک مرکزی به یک خبر داغ بدل شد و تمام پیش‌بینی‌ها به آن سو رفت که دولت به دلیل کسری بودجه برای تامین یارانه نقدی دست به چنین کاری زده است، کاری که بارها از سوی مدیران نظام بانکی و نمایندگان مجلس غیرقانونی تلقی شد و در مقابل رئیس کل وقت بانک مرکزی و معاون نظارتی آن از این اقدام دفاع جانانه داشتند.

دلیل اقدام به چنین کاری از سوی بانک مرکزی، دریافت سود از سوی بانک‌ها از طریق آن که بانک‌ها از قبل فروش ارز مبادلاتی با نرخ آزاد به دست آورده‌اند،‌اعلام شد.

رقم سود حاصله از فروش ارز مبادلاتی با نرخ ارز آزاد در آن زمان بیش از 8.7 هزار میلیارد تومان توسط رئیس کل وقت بانک مرکزی اعلام شد و بانک مرکزی نزدیک به 3 هزار میلیارد تومان از حساب‌ 17 بانک خصوصی و دولتی برداشت و به حساب دولت وقت واریز کرد.

بعد از این اتفاق بانک‌ها این عمل را غیرقانونی دانستند و به دنبال بازگشت پول خود بودند، در این رابطه اخباری منتشر شده که مبلغی از این برداشت به حساب بانک‌ها واریز شده است.

با تغییر دولت در سال 1392 و با انتخاب ولی‌الله سیف به عنوان رئیس کل بانک مرکزی، در واکنش به این اقدام بانک مرکزی دولت دهم از سوی سیف اعلام شده که مبلغ برداشت شده به بانک‌ها برخواهد گشت.

رئیس کل بانک مرکزی با تاکید بر این که برداشت شبانه بانک مرکزی دولت دهم غیرقانونی بوده است، راه حل بازگشت پول به حساب بانک‌ها را در آن دانست که این پول را به عنوان بدهی به حساب دولت گذاشته و در در بسته سیاست‌های بانک مرکزی این برداشت شبانه جبران شود ، سیف خاطرنشان کرده است که این به معنای آن نیست که بانک‌ها خلافی در این ارتباط با مابه التفاوت ارزی انجام نداده‌اند.

حال با وجود تاکید سیف بر بازگشت پول به حساب بانک‌ها این اتفاق به صورت مستقیم رخ نداده اما همان طور که رئیس کل بانک مرکزی در دولت تدبیر و امید اعلام کرده بود پول بانک‌ها در قالب بسته سیاست‌های این بانک جبران خواهد شد و در یکی از بندهای قانون رفع موانع تولید به این موضع پرداخته شده است.

در رابطه با برداشت شبانه از حساب بانک‌ها در سال 1390 یکی از اعضای ناظر در شورای پول و اعتبار گفت: اطلاعی از اخرین اخبار و تصمیمات مرتبط با برداشت شبانه بانک مرکزی از حساب بانک‌ها ندارم.

محمدرضا پور ابراهیمی در گفت‌و‌گو با اقتصادنیوز، با ابراز بی‌اطلاعی از تصمیمات و آخرین اخبار برداشت شبانه بانک مرکزی، در واکنش به این گفته که چرا شما با وجود آن که عضو شورای پول و اعتبار هستید، از این موضوع اطلاعی ندارید؟ بیان کرد: تا به این لحظه در رابطه با برداشت شبانه بانک مرکزی در شورای پول و اعتبار صحبتی صورت نگرفته و به واسطه آن تصمیمی اتخاذ نشده است.

همچنین مدیرعامل بانک اقتصادنوین در این رابطه گفت: بانک مرکزی در زمستان 1390، 17 بانک خصوصی و دولتی را بدهکار معرفی کرد که بانک‌ها این موضوع را قبول ندارند.

حسن معتمدی اظهار کرد: منابع بانک‌ها در رابطه با برداشت شبانه درگیر نشده و بانک‌ها پولی به بانک مرکزی ارائه نکردند، تنها بانک مرکزی از حساب‌های خود به حساب دولت مبلغی را واریز کرده که در این جابه‌جایی پول سند بدهکاری برای بانک‌ها صادر کرده‌اند.

او با بیان این که بانک‌ها به دنبال پاک شدن این بدهکاری هستند، ادامه داد: بانک مرکزی به دلیل آن که پول را به حساب دولت واریز کرده بود در انتظار پاسخی از سوی دولت بود که دولت در قانون رفع موانع تولید در بندی به بانک مرکزی اجازه داده است تا از طریق مابه‌التفاوت نتیجه معاملات، بدهکاری ایجاد شده بین دولت و بانک‌ها را تسویه کند.

وی خاطرنشان کرد: بانک‌ها خود را بدهکاری محسوب نمی‌کنند و امید است با این قانون اسناد بدهکاری بانک‌ها نزد بانک مرکزی پاک شود.

مدیرعامل بانک اقتصادنوین در پاسخ به این سوال که در برخی اخبار منتشر شده اعلام شد که از منابع بانک‌ها و سپرده قانونی مبالغی در این رابطه برداشت شده است، گفت: نه چنین موضوعی نبوده و برای بانک اقتصادنوین می‌توان تاکید کرد که چنین اتفاقی رخ نداده است.
3939

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 429864

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی رمضانی IR ۱۹:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۴
    0 0
    خدایا تو شبرو به اتش مسوز که ره میزند سیستانی بروز همین چند روز پیش بود که بانک پارسیان و بانک قرض الحسنه رسالت شبانه بحساب مشتریان دستبرد زدند ..بی هیچ توضیحی.