ایرنا نوشت:

خبرگزاری رویترز اعلام کرد که درآمدهای نفتی کشورهای عضو اوپک سال ٢٠١٤ میلادی و برای نخستین بار از سال ٢٠١٠ میلادی به زیر یک تریلیون دلار رسید.

بنابر گزارش آماری سالانه اوپک و به دلیل تاثیر افت قیمت های نفت در سال ٢٠١٤ میلادی روی تولیدکنندگان عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک)، ارزش صادرات نفت این سازمان پارسال و برای نخستین بار از سال ٢٠١٠ میلادی به زیر یک تریلیون دلار رسید.

این آمار شامل برخی فرآورده های نفتی و میعانات نفت سبک و همچنین نفت خام است.

بنابر بولتن سالانه آماری سال ٢٠١٥ میلادی اوپک، درآمدهای نفتی اوپک از ١,١٠ تریلیون دلار در سال ٢٠١٣ میلادی به 964.6 میلیارد دلار رسید.

این کاهش درآمد به دنبال افت شدید قیمت های نفت در سال ٢٠١٤ میلادی، (زمانی که قیمت هر بشکه نفت از ١٠٠ دلار در ماه ژوئن این سال به دلیل کاهش تقاضا، افزایش عرضه و تصمیم اوپک برای تثبیت سطح تولید به منظور حفظ سهم خود در بازار به ٦٠ دلار تا ماه دسامبر گذشته افت پیدا کرد)، اتفاق افتاد.

بنابر اعلام اوپک، میانگین قیمت سبد نفتی اوپک در سال ٢٠١٤ میلادی ٩٦,٢٩ دلار بود که نسبت به قیمت 105.87 دلاری نفت آن در سال ٢٠١٣ میلادی افت ٩ درصدی را نشان می دهد.

همچنین، درآمد و ارزش صادرات نفت هر یک از کشورهای عضو این سازمان به طور جداگانه و فردی متفاوت بود؛ عربستان سعودی بزرگترین صادرکننده نفت اوپک نیز شاهد افت درآمد بود و درآمدهای آن با ٩,٢ درصد کاهش به 285.1 میلیارد دلار رسید.

درآمدهای نفتی عراق نیز با ٥,٧ درصد کاهش به 843 میلیارد دلار رسید.

لیبی شاهد بیشترین افت درآمدها بود؛ به دلیل تاثیر ناآرامی ها روی تولید نفت این کشور، درآمدهای نفتی آن با ٦٦ درصد کاهش به ١٤,٩ میلیارد دلار رسید.

 

3939

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 430029

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 8 =